Opinie | Johan Bruyneel: “Haal Wout van Aert uit de sprints”

Door , donderdag 10 september 2020 om 20:00
Opinie | Johan Bruyneel: “Haal Wout van Aert uit de sprints”

De helft van deze Tour de France zit er inmiddels alweer op. Jumbo-Visma is de grote winnaar van het eerste deel. Met de gele trui om de schouders van Primoz Roglic en bergop veruit de sterkste ploeg staan ze er ook goed voor om deze Ronde van Frankrijk te winnen.

Maillot jaune
Ik denk dat het weinig uitmaakt dat ze nu al het ‘maillot-jaune’ in hun gelederen hebben, waardoor ze automatisch ook de verantwoordelijkheid van de wedstrijd dragen. De Nederlandse ploeg was vanaf de start al de grote favoriet, dus iedereen keek sowieso al naar hen.

Op de sleutelmomenten in deze Tour dat er echt gewerkt moest worden, stond Jumbo-Visma er. Kopman Roglic heeft nog geen echt grote inspanningen hoeven te doen. Voor mij is altijd een ijkpunt dat wanneer de kopman een echte aanval plaatst dat ook lonend moet zijn. Roglic heeft die extra grote inspanning nog niet gedaan, waardoor hij die extra krachten ook nog niet verspeeld heeft. Eigenlijk heeft hij vrij eenvoudig dankzij de bonificatieseconden de gele trui gekregen.

Wat wel opvalt is dat Jumbo-Visma maar één tactiek hanteert. In beide Pyreneeënritten zijn ze reeds op de voorlaatste col voluit gaan koersen. In mijn ogen was dat twee keer te vroeg. Een renner als Robert Gesink zou ik liever wat later op kop zien rijden. En Wout van Aert heeft zich zodanig ontwikkeld dat hij de ideale man is om op de slotklim de kopman voor een aanval te lanceren.

Wout van Aert
Als ik ploegleider bij Jumbo-Visma was haalde ik Van Aert vanaf nu, eigenlijk had dit al na zijn tweede ritzege moeten gebeuren, uit het sprintgeweld. Natuurlijk zijn ze helemaal tevreden over hem en is hij op dit moment gewoon de beste renner van de wereld. Dat hoeft hij niet meer te bewijzen. Vanaf nu hebben ze hem volledig, maximaal uitgerust na iedere rit, nodig in de klimtrein voor Roglic. Als de ploeg Wout maximaal wil inzetten om met het team de Tour te winnen dan zullen ze deze beslissing echt moeten nemen.

Ik zou Roglic vrijdag op de Puy Mary of anders zondag op de Grand-Colombier (waar hij in de Tour de l’Ain al de slotrit won) graag eens in de aanval zien gaan en tijd zien pakken op zijn concurrenten. Momenteel heeft de Sloveen 21 seconden voorsprong op Egan Bernal, maar hij heeft de Colombiaan nog nergens op achterstand kunnen rijden. Zijn volledige voorsprong op de titelverdediger is opgebouwd uit bonificatieseconden.

De vraag is of Roglic die extra inspanning wel nodig heeft. Hij heeft het geel om zijn schouders met een leuk verschil, terwijl hij weet dat hij op de voorlaatste dag in de klimtijdrit normaal ook nog tijd op vrijwel alle concurrenten gaat pakken. Als je dat verrekent heeft hij nu al een voorsprong van ruim een minuut op Bernal.

Egan Bernal
Anderzijds heb ik Bernal sterker zien worden in de Pyreneeën. Je ziet dat zijn pedaaltred totaal anders is dan in de eerste Tourritten. Hoe dat kan? Die Corona-break heeft Team Ineos uit het evenwicht gehaald, of zeg maar uit hun comfortzone. Normaal wisten ze precies hoe ze richting de Tour moesten trainen en welke rittenkoersen er nog gedaan moesten worden. Ze zijn nu hun houvast kwijtgeraakt. Zeker toen ze in de Tour de l’Ain en Dauphiné overvleugeld werden door Jumbo-Visma zijn ze geschrokken en misschien zelf gepanikeerd.

Ik heb de afgelopen dagen in de podcast TheMove gezegd dat ik het niet selecteren van Geraint Thomas niet begrijp. Zo’n ervaren kracht heeft Ineos nu gewoon nodig. Ik heb inmiddels begrepen dat Thomas zelf heeft aangegeven dat hij de Tour niet wilde rijden. Hij zag het niet zitten om in dienst van Bernal te rijden. Toch is de absentie van de Welshman een groot gemis.

Als ik bergop kijk dan komt INEOS-Grenadiers tekort tegenover Jumbo-Visma. Richard Carapaz verbetert wel, maar heeft nog lang niet zijn niveau van de Giro d’Italia van vorig jaar. Ik vind Michal Kwiatkowski bergop nu de beste man achter Bernal. Als je dat met de afgelopen jaren vergelijkt, dan is de luxe positie van de sterke Britse ploeg verdwenen. Ze komen nu gewoon tekort.

Bolleke
Bernal is wel een echte specialist in het rondewerk en een van de renners met het beste herstelvermogen. Ik heb in de vlakke waaierritten zijn rijstijl vergeleken met die van Roglic. Bernal is veel handiger op de fiets. Hij verstopt zich de hele dag voorin in het ‘bolleke’ van het peloton, waardoor hij weinig krachten verspeeld maar toch altijd bij de les is wanneer er iets gebeurt.

Roglic daarentegen rijdt veel meer aan de zijkant en moet geregeld door zijn ploeg naar voren worden gebracht. Dat kost veel energie. Bernal was op jonge leeftijd al een begenadigd mountainbiker die de fiets goed onder controle had. Roglic is pas op zijn 21ste wielrenner geworden, daardoor heeft hij qua handigheid op de fiets een achterstand die hij nooit meer goed maakt.

Naast Bernal heeft Tadej Pogacar zich in de Pyreneeën als een van de belangrijkste uitdagers van Roglic laten gelden. Bergop maakt de pas 21-jarige Sloveen tot dusver de sterkste indruk. Het is jammer dat hij in de waaierrit naar Lavaur al 1’21 heeft verloren. In de eerste Pyreneeënrit kon hij wel weer veertig seconden goedmaken.

Qua explosiviteit bergop is Pogacar de enige die Roglic aankan. Daardoor hoeft hij in de strijd om de bonificatieseconden niet veel terrein te verliezen op zijn landgenoot. En hij versloeg Roglic op 28 juni om het Sloveens kampioenschap tijdrijden op een vrij geaccidenteerd terrein.

La Planche des Belles Filles
De klimtijdrit op de voorlaatste dag op La Planche des Belles Filles is dus ook wel in het voordeel van Pogacar.  Misschien moet hij wel op die beproeving wachten, want zijn ploeg is momenteel zijn zwakte. De twee beste klimmers naast hem Fabio Aru en Davide Formolo hebben de strijd al moeten staken, terwijl David de la Cruz dinsdag ook betrokken was bij een van de valpartijen.

Als je nu de balans na rit elf opmaakt, moet je concluderen dat Roglic de beste papieren heeft.

Dit artikel delen:

97 Reacties

Onie 10 september 2020 om 08:27

Laat Wuyts het niet horen.

rogierb 10 september 2020 om 09:54

Haha inderdaad.

Marco Willems 11 september 2020 om 10:56

Als het aan de mannen op Sporza ligt dan doen Dumoulin en Roglic de leadout voor WvA tot de laatste paar honderd meter.

Dario Koelkast 10 september 2020 om 08:27

Er zijn toch niet zo heel veel massasprints meer over waar die uit moet blijven? Ik zou juist zeggen: als je er nog bij zit in de kleinere groepen die overblijven sprint gewoon mee, zo veel andere snelle mannen zullen er niet meer bij zijn.

Michelangelo 10 september 2020 om 08:41

Hebben we écht deze man nodig om dit soort inzichten op wielerflits te krijgen? Wat een aanfluiting!

Alles wat er staat heb ik al vele malen voorbij zien komen in alle reacties.

Thomas? Die zal gewoon écht niet goed genoeg geweest zijn. Je hebt niks aan ervaring die bij ieder viaduct op apegapen ligt. Dat snapt hij toch hopelijk zelf ook.

Benieuwd hoeveel wf moet betalen voor deze crap… geen kopgroep-niveau maar peloton vulling…

Vraag volgende keer Clement voor dit werk…

Romāns Vainšteins 10 september 2020 om 09:16

Dit stuk is best ok, probeer je afkeer te scheiden van het artikel anders neemt niemand je tirade serieus. Bewaar het voor de wat slechteren.

Open deuren intrappen ligt snel op de loer bij een nabeschouwing, duhuh. Je moet het meer zien als een bevestiging of weerlegging van je eigen inzicht volgens mr leidertruiengraaier. Op dat vlak levert Bruyneel vandaag wel meerwaarde.

mark peeters 10 september 2020 om 09:36

Is het de inhoud van het artikel dat je stoort of is het gewoon de persoon Johan Bruyneel? Ik denkt het tweede …

Krul 10 september 2020 om 09:49

Voor een doorsnee krant zou dit een prima stuk zijn, maar op een website met alleen wielerliefhebbers mist dit stuk diepte. Beetje open deuren intrappen.

Michelangelo 10 september 2020 om 10:53

@RV,
Open deuren intrappen is prima. Maar laten we eerlijk zijn, dat kan zo’n beetje iedere knurft hier op WF.

@Mark,
Ik heb geen moeite met deze opinie. Het is namelijk ook grotendeels de mijne. Maar ik verwacht een opinie die VERDER GAAT dan wat ik er van denk, of dan wat vele anderen ervan denken.
Als je een controversieel figuur binnenhaalt, dan moet het ook meerwaarde hebben. En niet gewoon leuk leesbare stukjes die iedere kwast met een beetje kijk op de koers kan schrijven.
Maar als je Bruyneel binnenhaalt onder het mom van “we komen met hem in de kopgroep” dan moet er meer komen dan dit stukje “koe in zijn kont kijken”.
En ja, ik neem Bruyneel kwalijk dat hij een hele foute rol heeft gespeeld in de wielersport. En ja, ik neem het WF kwalijk dat ze hem dit podium bieden.

Maar da’s niks nieuws…

Dr op en dr over 10 september 2020 om 11:01

AUB geen Clement zeg. Zo'n eng ventje dat loopt na te trappen naar z'n oude ploeggenoten.

Het is dat ze al schrijft voor één van Neerlands kranten geloof ik ? Maar persoonlijk ben ik zeer gecharmeerd van de wielerkennis van Marijn de Vries die regelmatig bij Vive le Velo aanschuift, en daar de heren rond de oren mept met haar parate wielerkennis en inzicht.

Daarnaast is ze zelf ook actief wielrenster geweest in het profpeloton, en ze heeft de juiste contacten waardoor ze ook altijd op de hoogte is van de correcte laatste nieuwtjes.

Eigenlijk had deze dame al lang een vaste waarde moeten zijn bij één van de Nederlandse wielerprogramma's, mits ze daar zelf überhaupt in geïnteresseerd zou zijn.

Naar mijn persoonlijke mening een keertje of tienduizend beter als de matennaaier Clement. Maar meningen mogen verschillen uiteraard.

On-topic ..> Weinig aan toe te voegen.

jv88 10 september 2020 om 12:20

Pff Clement alsjeblieft niet zeg!

Wee-Bey 10 september 2020 om 12:23

Wat heeft Clement gezegd dat hij een matennaaier is dan?

ProfrondeZevenbergen 10 september 2020 om 21:01

Ik vind dit stuk ook wel ok. Het is zijn mening. Prima toch, als deze aansluit bij je eigen gedachten. Als hij schrijft dat Van Aert de kopman moet worden, is het ook niet goed. Dan is hij een chauvinist die de realiteit heeft verloren.

Binda 11 september 2020 om 08:14

Helemaal mee eens. Wielerflits diskwalificeert zichzelf als serieus journalistiek medium door deze bedrieger een podium te geven.

Marc Smulders 11 september 2020 om 11:01

Helemaal eens. Al zou het stuk veel beter zijn dan dit makkelijke stuk zonder ook maar enige nieuwe gedachte of een verrassend inzicht, dan nog moet je zo’n man niet aan het woord willen laten.
Bezopen dat dit soort lui nog een podium krijgen.

SnellePelle 10 september 2020 om 08:42

Nooit gedacht dat ik het Johan zou eens zijn. Het geeft mij een bijsmaak.. Maar hij heeft gelijk.

Het grote probleem bij Jumbo is dat de tour kern inmiddels een deel winnaars is. Bennet, Rogla, Van Aert, Dumoulin zijn allemaal in staat zelf te willen en het ploegmanagement laat hier te veel vrijheid in en zet deze kracht in op verkeerde momenten.

Klimmers fileren door je eigen powerhouses, klimmers in een waaierwedstrijd vol mee laten draaien. Knechten laten rijden voor etappes.

Gewoon dom en overdreven. Zie de laatste week maar genoeg energie te houden

Michelangelo 10 september 2020 om 08:55

Het zijn dan ook open deuren die hij in trapt.
Ook ik ben het inhoudelijk met hem eens. Zoals iedereen die van aert als helper niet graag ziet crashen in een sprint. Enkel wuyts, planckaert en een paar groene trui adapten denken er waarschijnlijk anders over.

Maar bij mij overheerst iedere keer ook de bijsmaak. Geef een jonge journalist dit podium, of een type als Clement, serge Pauwels, bakelants Bert de bakker, of een andere (ex) renner met een goede mening. En niet deze charlatan. Laat die lekker op zij eigen YouTube kanaal bezig gaan.

Sephiroth 10 september 2020 om 09:06

nee geen clement. Er zijn betere, doe dan Tankink oid.

Michelangelo 10 september 2020 om 09:10

Tankink, ook meer dan prima. Ik denk dat er genoeg alternatieven zijn…

jv88 10 september 2020 om 12:24

Moraal is alles. En wat geeft meer moraal dan overwinningen in je ploeg. Ok de vrijheid moet niet te groot worden. Maar zie toch echt wel een hele grote meerwaarde in deze manier van Jv itt wat Ineos altijd deed.

Tuurlijk ze hadden resultaat. Maar plezier??? Kijk liever hier naar en denk dat de renners ook liever zo rijden. Anders zal v Aert snel verkassen als hij alleen mag knechten!

Marik 10 september 2020 om 08:52

Helemaal eens wat betreft Van Aert. Het doel is heilig en het hele team werkt gezamenlijk naar dat ultieme doel. Van Aert heeft een paar keer de vrijheid gekregen om mee te doen voor de dagzege en dat is al fantastisch. Nu lekker meewerken om te rijden voor de kopman, net als de rest van de ploeg. En na deze Tour eens goed gaan kijken met de ploegleiding hoe Van Aert het beste kan worden ingezet in de toekomst met de best mogelijke hulp.

Fast Freddy 10 september 2020 om 08:52

Wat WvA betreft; een sprint als die van gisteren is inderdaad te risicovol voor een belangrijker adjudant van een gele truidrager. Niet meer doen. Ik zie Wout alleen geen leadout doen voor de ultieme aanval van Roglic. Dat doet Roglic pas op een km of 3/4 van de streep en dan ligt Wout er toch echt wel af.

Marik 10 september 2020 om 08:59

Wout moet de laatste helpers van Roglic ontlasten. Dus eigenlijk rijdt Wout voor een (fitte) Kuss, Bennett en Dumoulin.

Burdincurutcheta 10 september 2020 om 09:56

Dat heeft WVA in de eerdere bergetappes gedaan. Waarna we Kuss en Bennett niet meer zagen en Dumoulin de ploegtactiek opblies.

Jean Dumas 10 september 2020 om 09:03

Ze proberen iedereen tevreden te houden bij Jumbo, maar de focus moet nog meer op Roglic liggen dan het initiële plan, en daaraan houden ze zich niet. Je zal maar een aanval met Bernal of Poga moeten neutraliseren waar Van Aert nog bij Roglic kan zitten en nu met een uitvallende sprinter hebben gezeten.

jv88 10 september 2020 om 12:26

Je zou die etappes maar niet winnen en ook de Tour niet!

Joek Sat 10 september 2020 om 23:45

Inderdaad, helemaal eens Jean.

Sephiroth 10 september 2020 om 09:04

niet dat er nog sprints zijn behalve de laatste etappe…

voor de rest moet tjv net iets minder hard rijden en zorgen dat ze tot op een paar km nog helpers over hebben, of een vooruit geschoven pion. Gas geven heeft enkel zin als ze gaan aanvallen…

Jungle Man 10 september 2020 om 09:06

Roglic moet ook maar de benen (en het lef) hebben om het eventueel na beulswerk van Van Aert af te kunnen (en willen) maken. Vooralsnog zie ik dat Roglic bonificatie seconden sprokkelt, en vertrouwt op de tijdrit. Dat TJV pas op de laaatste berg zijn verantwoording zou moeten nemen, daar kan ik me wel in vinden.

Veloburto 10 september 2020 om 09:27

Het moet voor Roglic heerlijk rustig zijn dat het elke dag over Van Aert gaat, terwijl hij de Tour gaat winnen

Mystery Rider 10 september 2020 om 11:32

Akkoord, top als bliksemafleider. Maar dat geldt dan weer ook voor de andere ploegen, iedereen praat over Jumbo-Visma als de dominerende ploeg en in het verleden heeft Ineos bewezen dat zo meermaals de tour kan gewonnen worden. Maar dit is de eerste keer dat JV deze dominantie vertoont en we zijn nog niet halfweg.

Ondertussen rijden vooral renners als Landa, Uran en Quintana lekker mee in de luwte.

De podium kandidaten zijn duidelijk Roglic, Pogacar en Bernal, maar 1 grote coup in een bergrit van enkele andere pretendenten en de tour staat op zijn kop!

Je kan er bijvoorbeeld ook op rekenen dat Pinot zijn tour will goedmaken met een ritoverwinning, stel je voor dat die de handen in elkaar slaat met Martin en Bardet!

Zou allemaal heel mooie beelden opleveren :)

Dr op en dr over 10 september 2020 om 12:17

@ Mystery Rider > “En we zijn nog niet halfweg”

Nee dat klopt we zijn al over de helft heen idd, etappe 12 van de 21. ;)

T80JZ 10 september 2020 om 09:34

Had Roglic afgelopen zaterdag door moeten rijden toen hij met Pogacar en Quintana voorsprong had genomen op Bernal? Ik denk het wel, hij deed het zondag wel dus had hij het zaterdag in principe ook gekund en een dag eerder de gele trui had niets uitgemaakt want zondag reed TJV toch al de hele dag vooraan. Had hij doorgereden dan had hij zeker een halve minuut gewonnen op Bernal en geen tijd verspeeld aan Pogacar waardoor die nog op anderhalve minuut achterstand had gestaan.

Natuurlijk Van Aert niet meer in de sprint.

maklukzat 10 september 2020 om 09:49

Daar zou Roglic inderdaad nog wel eens spijt van kunnen krijgen. Bernal staat nog steeds kort en het is bekend dat hij in de 3e week vaak op z'n best is.

Glorious 10 september 2020 om 09:53

Hoe zou Bernal nu ineens weg kunnen rijden, de sprint voor de 5 seconden was machtig en Roglic wordt iedere dag beter.
In de tijdrit gaat Roglic ook op iedereen tijd winnen.

Romāns Vainšteins 10 september 2020 om 10:19

Straks komen er wat megaklimmen die vrij hoog het ijle in gaan. Dat is een andere discipline waarvan je niet vooraf kunt stellen dat Roglic er even soeverein gaat standhouden als tot nu toe. Ik zie daar Bernal, Quintana, en Landa als heel serieuze competitie.

Sephiroth 10 september 2020 om 10:25

@RV tot noch toe heeft Roglic ook het hooggebergte altijd zonder problemen doorstaan. Dus ja de colombianen hebben misschien een voordeel, echter is het niet zo een duidelijke zwakke plek als bij Valverde die het altijd moeilijk heeft met 2000m+

Michelangelo 10 september 2020 om 10:57

Iedere seconde die je kunt pakken is er 1. En je kunt beter seconden vóór staan dan achter.
Grote tactische blunder in mijn ogen om niet mee te rijden met Pogacar en Quintana. Daar had je de rest op een half minuutje kunnen zetten, en wie weet wel meer. Dan vervolgens eventueel 1 van deze twee de etappe gunnen, en je hebt misschien ook nog wat krediet mocht het even spannend worden.

Ik denk dat dit het gogme is wat nog ontbreekt bij TJV / Roglic.

Dr op en dr over 10 september 2020 om 12:21

@ Romāns Vainšteins 10 SEPTEMBER 2020 OM 10:19
Straks komen er wat megaklimmen die vrij hoog het ijle in gaan.

Dat valt dit jaar vies tegen. We gaan deze hele tour welgeteld 1x boven de 2000 meter. (Rit 17. aankomst Meribel Col de la Loze.). En in dezelfde rit tikken we net wel/niet de 2000 meter aan met de Col de la Madeleine. Dit ten opzichte van de acht 2000+ meter cols van vorig seizoen.

Voor de rest blijven we lekker in het middengebergte deze ronde. Een ronde die dan ook eigenlijk op maat van Alaflipke was gemaakt.

FondriestTF3 10 september 2020 om 09:36

Is het Nationale Open Deur week?

Julius9K 10 september 2020 om 09:37

Tadej Pogacar heeft inderdaad het Sloveens kampioenschap tijdrijden gewonnen tegen Primoz Roglic, maar dat komt grotendeels omdat Roglic een verkeerde fietskeuze had gemaakt. Roglic is nog steeds, met stip, een veel betere tijdrijder dan Pogacar.

Glorious 10 september 2020 om 09:44

Juist. Dat was ook een klimtijdrit, straks zijn de eerste 30 km vlak en of golvend, daar kan Roglic al op iedere klassementsrenner tussen de 30 sec en 2 minuten pakken.

pirazzi 10 september 2020 om 09:47

… Heeft Bruyneel aandelen Sagan of zo?

Burdincurutcheta 10 september 2020 om 09:49

Wat dit stuk mist is kritiek op de klimmers van Jumbo. Van Aert kan perfect meesprinten als Dumoulin, Kuss & Bennett hun deel van het werk doen. Jammer genoeg hebben we hen nog maar amper gezien. Vooral in de Pyreneeën-etappes was hun prestatie matig in vergelijking met wat van Aert & Gesink presteren.

Wat ik wel eens zou willen zien is van Aert die Roglic lanceert op de slotklim. Dat kan verschroeiend hard gaan. Maar ook dan zullen Kuss, Bennett & Dumoulin eerder en beter aan de bak moeten.

rogierb 10 september 2020 om 10:06

Je kunt beter kritiek hebben op de tactiek van de ploeg dan op de klimmers zelf. De volgorde van de renners die bergop kopwerk doen klopt mijns inziens niet. Sky in zijn beste jaren had dit super voor elkaar. De zwakste begint en ga zo maar door. Van Aert zou later in de trein moeten zitten.

Miko1983 10 september 2020 om 10:13

Als Dumoulin vol aan de bak gaat is v Aert er gewoon al af op een slotklim.
Wel reëel blijven.

jv88 10 september 2020 om 12:32

Probleem van JV is op dit moment denk ik dat hun klimknechten redelijk gelijkwaardig zijn. Allemaal mee tot +- plek 20 en Tom net iets langer. Dit omdat Kuss en Bennet gewoon net wat minder zijn ( ook gevallen) dan voor de Tour. Een andere volgorde gaat niet zoveel zin hebben. Ze rijden allemaal een tempo die de ander ook al pijn doet en afmat.

Glorious 10 september 2020 om 09:49

Jumbo doet het uitstekend. Ze sparen renners door zich uit te laten zakken zoals gister, 3 etappe overwinningen zorgt voor meer rust en van Aert zorgt voor aandacht die Roglic niet krijgt, top. En Bernal moet ook iedere dag de witte trui ophalen. Van Aert is zo goed dat hij kan knechten en sprinten plus de ploeg is nog compleet.
Tijdrit is voordeel Roglic.

Dit is een klimtour, in andere jaren neemt Jumbo een vlakke specialist extra mee en kan van Aert het groen makkelijk veroveren.
Als van Aert alle tussensprints en eindsprints had meegedaan had hij minimaal 150 punten meer gehad.

vincenzo 10 september 2020 om 09:56

De analyse van Bruyneel is eenzijdig en gekleurd. Het voorkeursterrein van Bernal komt nog en dit lijkt me wel het vermelden waard in een prognose van eindwinst. Daarnaast blijkt Bernal in de derde week van een grote ronde altijd nog top terwijl dat van Roglic niet gezegd kan worden. Tot slot heeft Roglic verzuimd om meer tijd te pakken op Bernal terwijl de kansen er waren. Bernal zal heel content zijn tot nu toe. Henk Lubberding heeft er een week gevoel van in de buik.

En dan de kop: Van Aert uit het sprintgeweld halen? Op welke nog komende sprintetappes doelt Bruyneel dan? Op de The Avenue des Champs-Élysées kan Van Aert gerust nog een keer sprinten hoor.

Ligthning 10 september 2020 om 09:58

Volledig mee eens, Jungle Man. Roglic en JV nemen een enorm risico door zo behoudend te fietsen. Een slechte dag of een kleine tegenslag, en het is voorbij voor Roglic. Hij had nu al anderhalve minuut voor moeten staan. Hij rookt zijn ploeg en Van Aert op, maar doet er niets mee. En dan gaan sommigen mekkeren dat Van Aert nog meer moet werken voor Roglic en zijn eigen ambities moet bijstellen. Ook gisteren vertikte de ploeg het om Van Aert maar enigszins in goede positie te houden/brengen. Beschamend.
En, Aartsengel Michael, je opmerking : “Enkel wuyts, planckaert en een paar groene trui adapten (sic) denken er waarschijnlijk anders over”, bewijst nogmaals hoe enorm eng je bent. Je zit gevangen in een kleine geografische en mentale leefwereld. En je raadpleegt blijkbaar geen andere nieuwssites, forums van over de hele wereld. Je bent zo overtuigd van je eigen gelijk, dat het pathetisch wordt. Het is nu al duidelijk dat Van Aert zijn contract niet zal verlengen. Hij kan overigens bij elke ploeg terecht. Er wordt door sommigen, zoals ook Michelangelo, vaak beweerd dat Van Aert het maar moet doen in het klassieke werk. Maar ook daar krijgt hij geen ondersteuning van zijn ploeg. Remember vorig jaar de schandalige situatie in P-R. In de Strade en in Milaan-San Remo stond hij er ook zo goed als alleen voor. En dat was met voorbedachten rade, zo te zien aan de ploegsamenstelling en de conditionele paraatheid van sommige “ploegmaats”. Wel jammer dat Van Aert op die manier een paar “explosieve” jaren verliest. Want ook volgend jaar zal zich hetzelfde scenario, met Roglic en Dumoulin, in de Tour voordoen.

Glorious 10 september 2020 om 10:00

Wat een onzin verhaal, totaal geen idee hoe extreem goed alles is voorbereid bij Jumbo Visma.
Jij hebt duidelijk een hekel aan Jumbo terwijl iedereen het daar super naar zijn zin heeft, deze Tour is tot in de perfectie voorbereid.
Wout is een familieman en een man die zich in een groep goed moet voelen. Hij gaf tevens aan dat de Nederlandse mentaliteit hem erg goed ligt. Hij wint alles en wordt overal 100% bijgestaan in de race en daar buiten. Dat zal alleen nog maar meer worden en in deze Tour is het 100% klassement. Zelfs in het openingsweekend mocht Wout 2x voor eigen kans gaan, dat maakt het totaal op 5x al. Parijs mag hij ook sprinten.
Jumbo is de succesvolste ploeg dit jaar en voor andere jaren mag Wout gewoon voor groen gaan. Groen is 20x minder belangrijk dan geel. En dit is een klimtour, volgend jaar een vlakke man ipv bijvoorbeeld Bennett of Kuss. Vorig jaar zou hij eigenlijk de Tour niet rijden, maar toch hebben ze het gedaan en wint Wout een rit. Jumbo en Wout is een eenheid en goed voelen is zeer belangrijk. Teunissen was geblesseerd.. En voor volgend jaar heeft Wout gewoon Roosen, Eenkhoorn, Teunissen, van Hooydonk, Affini, van Emden, Wynants voor zich rijden. Grote gasten en ervaring. DE absolute kopman.

Burdincurutcheta 10 september 2020 om 10:08

Blij om jou post te lezen Ligthning; ben het vast en zeker met jou eens.

Jumbo-Visma doe heel veel goed voor van Aert. Qua begeleiding, training, materiaal, mentaliteit, etc… is het top. Maar dat wil niet zeggen dat je niet mag benoemen wat er niet goed gaat. De ondersteuning in de klassiekers is inderdaad ondermaats en er worden geen transfers gedaan om daar iets aan te doen. En ook mij stoort het dat van Aert zich moet leeg rijden en dat Roglic er dan niets mee doet. En ondertussen heb je dan dikbetaalde renners als Dumoulin, Kuss & Bennett die tot nu toe weinig bijdragen aan het team-succes.

Jan1492 10 september 2020 om 10:26

Wat een gezever, Jumbo en van Aert is een eenheid. Jumbo is op ieder gebied top. Waaiers, klimmen, begeleiding, materiaal. Sfeer is top.

En volgens mijn bronnen is van Aert hartstikke blij met Jumbo en alles eromheen. van Aert is overal kopman, zo ook in de komende Tours. Groen en ritten pakken en tevens Roglic helpen. Voor beide is er dan een paar procent minder druk. Als je bijvoorbeeld Martin, Teunissen van Emden bij je hebt…. maar deze Tour is een klimmerstour.

Michelangelo 10 september 2020 om 11:12

@Lightning,
Ik kan je gerust stellen: mijn geografische leefwereld is waarschijnlijk een heel stuk groter dan die van jou. En ja, misschien ben ik ook wel een heel eng en naar mannetje.

Ik ga gerust met je mee dat Roglic meer moet doen met het beulswerk van Van Aert en de anderen. Toen hij even weg was met Quintana en Pogacar: gemiste kans!

Maar ik denk dat Van Aert absoluut op zijn plek zit in de ploeg. Kijk even hoe zijn ploegmakkers op hem reageren en omgekeerd. Kijk naar zijn progressie als renner en als mens. Kijk naar zijn uitspraken over Kruijswijk vorig jaar.
En groen is en blijft een lastig verhaal. En ik denk ook dat Van Aert moet gaan bepalen wat voor type renner hij wil zijn. Etappe jager in een grote ronde? Klassiek renner voor het voorjaar?
Dit jaar is heel bijzonder, aangezien het voor iedereen is “pakken wat je pakken kunt”. Maar in een normaal seizoen is het keuzes maken, periodiseren, etc. En je moet ook niet vergeten dat het bij TJV om meer draait van Van Aert. Ze hebben met Roglic de beste ronderenner van dit moment in de gelederen (en daar mag je over van mening verschillen), ze hebben Dumoulin die daar mits in vorm heel dicht bij in de buurt komt, ze hebben Kruijswijk die podium kan rijden in grote rondes, en ze hebben Groenewegen die bij de snelste 3 sprinters ter wereld behoort. En als er een Tour is met 7 sprint etappes, dan denk ik dat je kans op etappewinst met Groenewegen groter is dan met Van Aert (mits allebei in vorm). Of Chiro praktijken toepassen zoals bij Trek: snelle sprints voor Groenewegen, de lastige sprints bergop voor Van Aert.

Maar nogmaals: als je met de kwaliteiten die er zijn binnen TJV alles op een groene trui voor WvA zet en daarmee alle grotere doelen hypothekeert, dan ben je geen ploegleider maar een fan. Dat mag, maar die hoef ik niet in de ploegleiderswagen.

jv88 10 september 2020 om 12:39

Haha wat een onzin!
Is Msr had hij tot de aanval gewoon Janssen bij zich. Strade wie had daar wel knechten?

En wie zijn geografische wereld is nu klein. Of zo je ook zo reageren als het niet jouw favoriete Belg was. Overigens half Nederlands( zal je wel steken). Eng is het als mensen andere personen zo adoreren dat er geen enkele objectiviteit meer in hun mening schuilt!

Dr op en dr over 10 september 2020 om 12:51

@Lightning ..>

Ik ben het met je eens als je zegt dat de ploeg die hem ondersteund in de klassiekers ver ondermaats is. Geen enkele van zijn ploeggenoten voor de klassiekers is in staat zich bij de beste 15 te plaatsen in een van de grotere eendagswedstrijden. Daarnaast is het materiaal dat ze daarvoor binnenhalen ook ondermaats. Dus daarin kan ik je enkel groot gelijk geven.

Wat betreft de Tour is het dan toch weer een heel ander verhaal. Maanden geleden is de rol van Wout voor deze ronde al besproken. En daar heeft hij zelf met z'n volle verstand mee ingestemd.
Rijden voor groen is voor Wout ook nooit een doel geweest deze ronde, omdat drie maanden geleden al bekend was dat alles op het behalen van geel zou worden gezet.

Het is wat dat betreft dus eigenlijk al een klein wonder dat hij tot nu toe al meerdere keren de vrijheid heeft gekregen zich te mengen in een sprint. Wout is overigens ook de enige in de Jumbo-Visma ploeg die ruimte krijgt iets voor zichzelf te ondernemen.

Top renners als Kuss, Bennet, Gesink, Dumoulin etc etc hebben zich gewoon aan hun dienende rol te houden. Die hebben nul-komma-nul ruimte om voor eigen initiatief.

Het kan zijn dat menig fan van Wout het jammer vindt dat hij zich niet in alle sprints mengt. Maar vergeet dan aub niet wat Van Aert hier zelf over te zeggen had eerder deze week nog. Wout heeft zelf de behoefte niet eens om zich in volledig vlakke sprints te mengen in het gewoel.

Hij heeft twee etappes op zak. En er zijn na de Tour nog prijzen te winnen waar hij zelf tienduizend keer meer waarde hecht dan aan een groene trui in Parijs. Dus de risico's zijn het hem niet waard.

Deze Wout van Aert is iemand die eigenlijk in staat is om iedere klassieker te kunnen winnen. (Niet in één en hetzelfde jaar uiteraard.) Maar in zowel de klimmende klassiekers als de kasseienklassiekers zal hij overal aangestipt worden als topfavoriet.

Ik denk dat het voor Wout als, (halve. Want ja Nederlandse papa, waardoor hij zich ook prima kan vinden tussen z'n "Hollandse" ploeggenoten.), Vlaming honderd maal belangrijker is om straks ook nog hoge ogen te gooien in de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Daarnaast maakt hij in races als Amstel Gold Race, Luik-Bastenaken-Luik en een WK ook groot kans om met het eremetaal aan de loop te gaan.

Denk je nu echt dat hij dat ZELF allemaal wil hypotiekeren om een groen truitje ?

Wij kunnen hier wel heel hard roepen wat Wout zou moeten doen. Maar volgens mij is het nog altijd Wout die zelf bepaald waar zijn prioriteiten liggen, toch ?

Abdoe 10 september 2020 om 09:59

Eens, alleen een dag te laat. Gisteren deed Wout voor het eerst mee aan een pure massasprint, en het ging meteen bijna mis. Vanaf nu zijn er geen massasprints meer tot de laatste bergetappe.

Die uitgedunde sprints die hij won waren gewoon een goede beslissing, ook als hij ze niet allebei had gewonnen. Weinig risico en overwinningen nemen druk weg.

Polleke 10 september 2020 om 10:13

Geeeuw…

Gelei 10 september 2020 om 10:15

Het is duidelijk dat WVA van grote waarde is voor Roglic en hij een pak zaken vereenvoudigt voor de Sloveen. Maar als een Tourzege van Roglic dermate afhangt van het werk van WVA, dan is er toch iets fundamenteel fout.

kleomantre 10 september 2020 om 10:45

WvA is belangrijk omdat hij Roglic naar voren kan rijden en de handigheid heeft om 'm goed uit de wind te houden. Dat moet niet onderschat worden. Daarmee brengen ze hem niet in situaties die hijzelf al een keer of twee heeft meegemaakt, dat hij bij een breuk in het peloton te ver van achteren zit. Tevens zou Van Aert mocht dat toch gebeuren van onschatbare waarde blijken. Dat is een belangrijke rol en eentje die ook vertrouwen geeft aan een kopman, dat hij een piloot heeft die 'm terug kan brengen als de pleuris is uitgebroken.

Dat is echter wel enkel het deel van de vlakke, heuvel en/of overgangsetappes. In het klimgedeelte is Van Aert veel minder van essentieel belang. Als de echte verschillen tussen de klassementsmannen gemaakt worden is Van Aert natuurlijk al weg. Of hij kan dan niet veel meer toevoegen. Daar zouden Kuss en Bennet het stokje moeten overnemen, maar die komen daar blijkbaar nog onvoldoende aan toe helaas. Het is daardoor dat Van Aert belangrijk oogt, belangrijker dan dat hij werkelijk is. Toegegeven het rijden voor zijn type rijder is natuurlijk imponerend. Hopelijk zijn Bennet en Kuss wat bekomen van die eerste week en kunnen ze hun beoogde rol vervullen. Anders hebben ze altijd nog Dumoulin die het meubilair enigszins kan redden. Of sparen ze een Gesink eens voor het beulswerk wat later in de etappe. Van Aert meenemen over een col kan natuurlijk wel handig blijken als er in een vallei een achterstand op een gevaarlijke groep verkleind moet worden.

Enfin @Gelei: kan je wel volgen in je reactie dat het op het moment vreemd zou zijn als de Tourzege van Roglic af zou moeten hangen van WvA.

Wheely 10 september 2020 om 10:32

Dit is wel een heel optimistische inschatting van Bruyneel voor de kansen van Roglič. Die voorsprong van 21 seconden loopt Bernal zo in als hij in het hooggebergte kan wegrijden. Daarnaast liggen er ook nog andere kapers op de loer. Pas als ik de concurrenten heb zien aanvallen en Roglič zie reageren ga ik er in geloven.

Motorindefiets 10 september 2020 om 11:38

Precies.. er is 1 rit die ver boven de 2000 meter gaat… wie weet wanneer die is? Daar zie ik Bernal zo 2 minuten pakken. Bernal is hier door de grote favoriet.

Jungle Man 10 september 2020 om 12:15

Vooralsnog heeft de concurrentie Roglic nog niet getest, maar heeft Roglic de concurrentie ook nog niet getest.
Mijn verwachting is, dat als Bernal Roglic eens een keer gaat testen, Roglic niet zal kraken. Daarvoor komt ie te sterk over. Ben wel bang dat Roglic/TJV het ook niet echt aan durft om Bernal en de anderen een keertje aan te vallen, maar dat ze alles in de tijdrit zullen gaan willen oplossen.

Panache 10 september 2020 om 12:33

Etappe 17 Méribel (2.304 meter). Slotklim 21 km op 7,8% gemiddeld.

jv88 10 september 2020 om 14:01

2 minuten rijd je ook zo dicht als je kan wegrijden. Moet je het wel Kunnen en ook ver genoeg voor de tt. En jij hebt Roglic nog niet zien reageren? Zittend en met speels gemak nog wel. Zegt niet dat hij wint maar dat Bruyneel hem de beste papieren geeft lijkt me terecht!

Poeksel 10 september 2020 om 10:34

Het artikel zegt in feite dat Van Aert niet zou moeten sprinten in Parijs omdat hij nog moet werken voor het team.

Of heb ik het verkeerd begrepen?

Wheely 10 september 2020 om 10:50

Tja, het zegt eigenlijk dat hij gisteren niet had moeten sprinten.

nikleb 10 september 2020 om 10:35

Bijzonder nu deze opinie op te schrijven, de sprinters komen voorlopig niet aan bod. Het lijkt logisch om mannen te sparen maar overwinningen doen veel met team. Niet voor niets stapelen teams overwinningen als er een positieve tendens is. Is ook al vaker gebleken dat het juist mis gaat als je berekenend gaat handelen. Zonder deze ruimte behoud je een Wout niet als ploeg, nu kan hij zelfs een extra trap geven.

Wat je ook ziet aankomen is dat Pogacar en Bernal in vorm zijn en komen. Ook hier lijkt het berekend sparen voorbode derde week weleens een foute keuze te kunnen zijn.

Veel renners rekenen zich nog tot de kanshebbers en de echt gevaarlijke komen beter in vorm. Gevalletje, het ijzer smeden als het heet is….

De opinie van Johan krijgt wel de reacties los

Ligthning 10 september 2020 om 10:44

@Gelei
De nagel op de kop. Je kan je afvragen wat er zou gebeuren als Van Aert zich hier in de Tour op dezelfde manier op zou stellen als zijn “ploegmaats” tijdens de klassiekers ? Nu het duidelijk is dat Dumoulin, zoals ik diverse malen voorspeld had, niet regelmatig genoeg zou zijn om ook maar enigszins een kans op succes te hebben (sommigen hadden dit niet door tgv hun nationalistische idolatie), kan Dumoulin wel inschuiven in de klimtrein. Al dient “klimtrein” wel gerelativeerd te worden. Zonder Van Aert zou dat eerder een ossewagen zijn. Enkel Gesink doet nog enigszins zijn werk. Bennett en Kuss, als ze al niet gelost worden vooraleer het vooraan versnelt, doen eventjes een kopbeurt vooraleer te ontploffen.
Waar gaat het uiteindelijk over ? Je kan iemand als Van Aert, die voor en na de Tour, de klassiekers, met kans op succes, op zich neemt, zich niet te pletter laten rijden, ook bergop, tijdens de Tour. Want nu zal Van Aert, leeggereden, te kort schieten op het WK en in oktober, voor de RvV en P-R. Wat wel kan, is de combinatie klassiekers, en de jacht op ritwinst en groen in de Tour. Waarbij Van Aert een licht beschermde renner is, die zich tijdens sprintritten en tijdens de de beklimmingen niet moet bezig houden met de kopman. Die zelf een paar renners ter beschikking krijgt om de spurt voor te bereiden. Die twee ploegmaats en Van Aert zelf kunnen dan in (semi)-bergritten, maar enkel op het vlakke, ook wel werken voor de kopman voor het algemeen klassement. Dat is modern wielrennen. Niet zoals het nu gebeurt bij Jumbo-Visma. Maar daarvoor moet de ploeg anders samengesteld worden. En als je renners als Kuss en Bennett meeneemt naar de Tour, moet je ze voordien opsparen. En niet, zoals de voorbije weken, zich laten leegrijden vóór de Tour. Want het zijn renners die wel kunnen klimmen, maar geen grote motor hebben. Nu houdt JV enkel nog Dumoulin over voor de (slot)klim. En Van Aert, zolang die niet volledig als een citroen uitgeperst is.

Headlines

Materiaalzone

Populair