Opinie | Het oranje hart van Jumbo-Visma

Opinie | Het oranje hart van Jumbo-Visma

foto: Cor Vos

zaterdag 19 september 2020 om 07:40

Voor het eerst sinds de Tour de France van Joop Zoetemelk lijkt een Nederlandse ploeg weer de belangrijkste wielerwedstrijd van het jaar te winnen. Liefst veertig jaar heeft het dus geduurd voordat de gele trui weer onder Nederlandse regie de Champs-Élysées opdraait. Ondanks de dominantie van Jumbo-Visma, leeft het oranjegevoel tijdens deze Ronde van Frankrijk nauwelijks.

De 20ste juli 1980 blijft een unieke dag in de vaderlandse sportgeschiedenis. De Nederlandse emoties die ‘Joop’ met zijn T.I. Raleigh-ploeg in de Franse lichtstad bracht, zullen er zondag nauwelijks heersen. Niet alleen omdat Parijs met de code dieprood ook een hoofdstad in de huidige corona-pandemie is, maar vooral ook omdat de Sloveense vlag van Primož Roglič hoger wappert dan het rood-wit-blauw van de ploeg.

Wielrennen is anno 2020 in de praktijk zeker een teamsport, maar de supporters komen voor een renner en niet voor een ploeg. Waar een belangrijk doelpunt van Dušan Tadić door de Ajax-fans massaal wordt bejubeld, blijken bij een wielerploeg de nationaliteiten van de individuele renners doorslaggevend voor het fangedrag te zijn.

De teams proberen die houding te beïnvloeden. Bij Deceuninck-Quick-Step oreert men met successen van ‘The Wolfpack’. Ook de recente pogingen om bij de Hammer Series het team boven de renner te stellen, eindigden in een regelrechte mislukking.

De vergelijking met 1980 moeten we loslaten. Er waren in die Tour de France liefst elf Nederlandse ritzeges. En de Raleigh-ploeg van Zoetemelk bestond voor negentig procent uit landgenoten; achter negen van de tien renners stond een Nederlands vlagje.

foto: Cor Vos

Nederlandse inbreng
Hoe anders is dit nu? In deze Tour heeft geen enkele landgenoot een rit gewonnen, terwijl slechts 25% (twee van de acht, namelijk Tom Dumoulin en Robert Gesink) van de renners van Jumbo-Visma de Nederlandse nationaliteit heeft.

De Nederlandse inbreng in dit Toursucces is toch ongekend groot en verdient alle credits. Onder een vrijwel complete Nederlandse begeleiding heeft Roglič zich kunnen ontwikkelingen tot de onaantastbare Tourwinnaar. Niet alleen zijn Tourzege verdient een compliment, misschien nog meer zijn perfecte weg vanaf 2016 naar deze heilige, gele graal.

Ieder jaar heeft de voormalig Sloveense schansspringer een stap hoger op de ladder van het ‘grande cyclisme’ gezet. Opvallend is het dat hij al in 2017 zei dat iedere pedaalwenteling in het teken stond om ooit de Tour te winnen. Zelden heb ik zo’n uitgebalanceerde opbouw van een renner binnen een team naar dit hoogtepunt gezien.

Van de zege in een bescheiden ronde als de Ronde van de Algarve groeide hij naar overwinningen in aansprekende WorldTour-rittenkoersen zoals het Baskenland, Romandië en Tirreno-Adriatico. En vorig jaar zette hij met de eindzege in de Vuelta a España voet op de podia van de grote rondes.

Architecten
Gepaard in de ontwikkeling van Roglic heeft ook zijn team de juiste stappen gezet. De architecten achter dit succes zijn onder andere hoofdcoach Merijn Zeeman, teammanager Richard Plugge, trainer Mathieu Heijboer, eerste ploegleider Grischa Niermann en voormalig ploegleider Nico Verhoeven. Zij wisten het team de laatste jaren steeds de perfecte coureurs voor de nog ontbrekende schakels te vinden.

Juist doordat de RvC-leden Ton van Veen (CFO Jumbo Supermarkten) en Robert van der Wallen (voormalig eigenaar BrandLoyalty) voor de broodnodige financiële zekerheid zorgden, kon de toekomstvisie van de organisatie groeien. Zeeman benadrukte keer op keer dat de lat hoger moest worden gelegd. Op de transfermarkt moest men voor de eerste keuze durven te gaan en zich niet nederig opstellen en te snel tevreden te zijn.

Het gaf vertrouwen dat de routiniers Robert Gesink en Steven Kruijswijk de ploeg ook na de moeilijke jaren 2015 en 2016 trouw bleven. Met het aantrekken van Wout van Aert was het team de concurrentie (vooral Lotto Soudal) geraffineerd te snel af. Een andere briljante zet was het aantrekken van Tony Martin, die qua ervaring en vooral qua vermogen het team op alle terreinen naar een hoger plan bracht.

Door het contract van onbepaalde tijd dat Jumbo met het team afsloot, kozen ook de talentvolle jongeren weer voor de Nederlandse ploeg. Jumbo-Visma garandeerde hen dat ze de tijd kregen om zichzelf te ontwikkelen, zonder de druk van het direct moeten presteren.

foto: Cor Vos

Gele missie
Door de groei van het budget van zo’n 11 miljoen in 2015 naar bijna 25 miljoen euro in 2020 konden de beste renners behouden worden. Het aantrekken van Tom Dumoulin was de volgende strategische zet. Toen Roglič hiermee geconfronteerd werd, juichte hij dat idee toe. Geen seconde dacht hij eraan dat zijn eigen positie hiermee ondermijnd kon worden. Wellicht omdat zijn zelfvertrouwen zo groot was, dat hij geen moment twijfelde dat hij de absolute kopman zou zijn. Dumoulin kon dan juist de bepalende factor richting zijn Tourzege zijn. En zo geschiedt nu in deze Tour de France.

Wanneer Primož Roglič zondag op de Champs Elysées op de hoogste trede stapt, mogen we er zeker bij stilstaan dat dit ook een Nederlands succes is. Iedereen die de afgelopen jaren een bijdrage heeft geleverd aan de spectaculaire evolutie van het Nederlandse Jumbo-Visma, verdient dat vette compliment zeker. De werknaam van de geel-zwarte schaats- en wielerploeg is Team Oranje. Hoewel dit oranje nergens zichtbaar is, is dit wel het kloppende hart van het team.

Waar onder anderen Panasonic, Kwantum Hallen, Superconfex, PDM, Buckler, TVM, WorldPerfect, Rabobank, Vacansoleil, Argos, Belkin, LottoNL-Jumbo, Giant-Alpecin en Team Sunweb niet slaagden om het ‘maillot jaune’ mee naar Nederland te nemen, kunnen de huidige landgenoten binnen Jumbo-Visma wel hardop zeggen dat hun gele missie geslaagd is.

Dit artikel delen:

108 Reacties

Poeksel 18 september 2020 om 20:09

Een Nederlands succes inderdaad. Aangenomen dat de Tour gewonnen wordt, lijkt TJV me op zijn minst een sterke kandidaat voor sportploeg van het jaar.

boehoe 18 september 2020 om 20:43

Ze winnen het ploegenklassement toch niet?
Roglic wint de tour. Niks Nederlands aan.

klootje kriekeljon 18 september 2020 om 22:45

Ze rijden ook niet voor het ploegenklassement. Onzinnige opmerking. Zouden hier met 16 vingers in de 8 neuzen dat klassement mee naar huis nemen als dat het doel zou zijn geweest.

bartp25 18 september 2020 om 23:35

Puntenklassement…enige ploeg die daar waarde aan hecht wint deze. Namelijk Movistar. En de enige reden dat ze deze winnen is vanwege een aantal renners in vroege vluchten. Op basis van het algemeen klassement is het met gemak tjv

AWestie 18 september 2020 om 20:10

Een gele koorts ontstaat nou eenmaal alleen bij een vaderlandse winnaar, dat heb je in ieder land. De marketingwaarde van het team gaat daarentegen wereldwijd en landelijk gewoon de lucht in, dus TJV hoeft echt niet te nukken omdat er geen Nederlander op de bovenste trede staat.

Dikke Vrouw 18 september 2020 om 20:13

Geen oranje gevoel?? Hup Holland hup Jumbo wint de Tour!

Joaquim Agostinho 18 september 2020 om 23:38

Laat ons thans het “Wilhelmus” aanheffen!
Kerckhoffs heeft weer bonuspunten gescoord bij meneer Frits!

Burdincurutcheta 18 september 2020 om 20:14

Panasonic, wat een fantastisch team was dat. Het Quick-Step van de jaren ’80.

bobby bobsma 18 september 2020 om 20:15

De voornaamste reden dat hij wint, is toch dat Remco niet meedeed

Chasse_patate 18 september 2020 om 20:22

edit wf: dergelijke reacties mag je achterwege laten

Magician 18 september 2020 om 20:26

En dat Wout voor hem reed in plaats van tegen hem natuurlijk ;)

horsm 18 september 2020 om 20:41

Haha… nou Evenepoel heeft met Pogacar een serieuze concurrent. Dat worden mooie duels.

bobby bobsma 18 september 2020 om 21:12

@Chasse_patate een racistische opmerking hoeft niet

Sammysosa 18 september 2020 om 21:50

@Bobby: https://bfy.tw/P6gL

Groetjesaandevoetjes 18 september 2020 om 22:18

@Bobby Bobsma – eerst choqueren met een controversiele uitspraak waar je reacties mee wilt uitlokken en daarna sneeuwvolkje spelen. Chapeau

FDJ 19 september 2020 om 07:50

Vooralsnog heeft Pogacar straks twee podiumplaatsen in grote rondes en moet de halfgod nog beginnen aan überhaupt zijn eerste grote ronde.

deharderpeter 19 september 2020 om 08:16

Remco die jongen die toch nog geen enkele ritzege in een grote ronde heeft? Ik moet het allemaal nog maar zien bij die praatjesmaker. Pogacar is in ieder geval al veel verder in cm ontwikkeling.

harryjohan71 19 september 2020 om 08:25

Evenepoel heeft nog nooit een GT gereden. Pogacar en Bernal hebben minstens zoveel gepresteerd als Evenepoel op zijn 21e straks. Volgend jaar wint Evenepoel echt niet de Tour. Ik persoonlijk heb veel meer bewondering voor Pogacar. Hij gaat de strijd aan met de echte top welke Evenepoel tot op heden ontwijkt. Dat op dit moment Roglic de beste ronderenner is en JV de beste ronde ploeg is voor elke kenner wel duidelijk.

deharderpeter 19 september 2020 om 09:35

Evenveel gepresteerd ? Pogacar staat nog ver boven Evenepoel. 3 ritzeges en podium vuelta en nu dit jaar 2 ritzeges en podium in de tour

vocsnor 19 september 2020 om 13:14

Zou het kunnen dat zo een reactie van Bobby de reden is dat er zoveel nijd tegen Evenepoel is? Volgens mij heeft die jongen zelf niks dergelijks gezegd

ti-raleigh 18 september 2020 om 20:17

Volgens mij is er nooit een Oranjegevoel geweest bij wielrennen, ook niet in 1980. Wielrennen wordt veel meer alleen beleefd, hooguit in kleine groepjes misschien. In tegenstelling tot voetbal, dat kan met z’n allen in stadions of cafés.
Daarnaast was er in de jaren ’70 en ’80 niets te beleven ’s zomers. Alleen wielrennen. Nu is dat veel anders met mobieltjes, sociale media, verspreide vakanties etc. Komt nog bij dat ze nu in september bezig zijn en niet in juli. Als Tom in het geel zou rijden zou de aandacht wel groter zijn, maar ik vraag me af hoeveel. Ik zie geen ’88 beelden voor me in de grachten in ieder geval.

Murcia 18 september 2020 om 23:02

+1

stephano 18 september 2020 om 20:26

Mij interesseert het niet zo veel of het een Nederlands succes is. Ik ben fan van de ploeg. Zeker fan van Gesink maar ook van Van Aert en G. Bennett. Ik vind dat leuke mensen die de wielersport op een mooie manier beleven. Ik vind Primoz een mooie droogkloot en ik vind het suoer dat Tom weer lijkt te genieten van de sport. Nederlands of niet is niet zo relevant. Het is (waarschijnlijk) een meer dan verdiende overwinning in een ijzersterk bezette tour.

Wildebert 18 september 2020 om 20:34

Toch een kanttekening. En misschien een kromme, maar toch. Bij voetbalclub Vitesse spelen steeds minder kerels uit NL, of nog beter Arnhem en omstreken. Een proces van jaren geweest. Nu zie je de publieke interesse ook afnemen. Men herkent/identificeert zich blijkbaar niet meer met de club. Ofwel moet je als sportploeg ook niet te ver afdrijven van de eigen achterban. Verklaart mss ook dat er weinig los komt met Roglic in het geel.

$kedel 18 september 2020 om 21:37

Ik denk dat voetbal sowieso lijdt onder het versnipperde aanbod(geen voetbal meer op reguliere tv) en de ietwat verwaande/verwijfde voetballers zelf waar niemand nog tegenop kijkt tegenwoordig.

harryjohan71 19 september 2020 om 09:08

Dat geldt alleen voor Vitesse, niet voor AJax, PSV en Feyenoord en de overige voetbalploegen.

sooike 19 september 2020 om 10:02

Geldt dat niet voor PSV? Hoeveel Brabanders/Eindhovenaren spelen daar dan ?

harryjohan71 19 september 2020 om 11:09

@sooike ik probeer te zeggen dat voetbalfans fans van de ploeg blijven ook al doet er geen enkele NL’er mee. Alleen Vitesse is daar misschien een uitzicht op.

Cyclinglife 18 september 2020 om 20:27

Altijd dat stomme chauvinistische gewauwel. Alsof het uitmaakt uit welk land je komt. Uiteindelijk is het niets meer dan een streek op onze aardbol. Welke een plekje heeft in het universum.
Als je nu gewoon geniet van de sport en de mensen die dit mogelijk maakt. Dan kijk je dwars door de kleuren van de vlag heen. En wordt de sport zoveel mooier van.

Piet 18 september 2020 om 21:47

+1

Verweggistan 18 september 2020 om 21:53

favoriet thema van de 'opinies' tot nu. Wordt er ook een beetje moe van. Het begon al met die cliches over de nationaliteiten bij Ineos. Ik vond het reisverslag beter.
Ik heb helemaal niks met Roglic, maar ik ben wel voor Jumbo-Visma, dus leuk voor de ploeg dat ze winnen. Ik had het mooier gevonden als Pinot of Bardet had gewonnen, of Buchmann.

harryjohan71 19 september 2020 om 09:11

Tuurlijk kun je hopen dat de underdog wint, alleen is dit niet realistisch in zo’n zware Tour.

Robert Rodenburg 19 september 2020 om 09:52

Zo jeetje zeg,heavy shit

De Brigadier 18 september 2020 om 20:28

Tsja. Zonder Davide Cassani en een hyperalerte Deense journalist had Rabobank het ook geflikt. Flikten ze het. En dat was geheel zonder plan.

Dat plan ‘siert’ deze gele duracelmannetjes, maar het met liefde omarmen is nog een ander verhaal. In sponsortechnisch oogpunt heeft Jumbo deze Tour meer baat gehad van Van Aert dan van Roglic.

Sammysosa 18 september 2020 om 21:55

Denk dat je gelijk hebt. Ik was oprecht boos toen Rabobank Rasmussen uit de Tour haalde. Ondanks dat het geen Nederlander was en een rare kwibus bovendien, juichte ik wel voor hem. Het waren ook wel echt magere jaren.

Ik denk dat daar ook wel de crux zit, we zijn extreem verwend met een extreem getalenteerde generatie (overigens óók de verdienste van Rabobank). 99% van ons had liever gejuicht voor Tom, dus er zal iets van teleurstelling bij zitten.

Ik ben blij met dit stukje van Kerckhoffs en blij dat hij ons attendeert op het feit dat we trots mogen zijn. Wat ik ook ben, want dit team is echt fenomenaal, in mijn ogen beter dan het Sky dat Wiggins aan de overwinning hielp. Blijft het feit dat ik harder voor Van Aert heb gejuicht dan voor Roglic.

Verweggistan 18 september 2020 om 22:21

Lol@magere jaren en Rasmussen.

Romāns Vainšteins 18 september 2020 om 23:37

Rasmussen had toen ook een excellerende Boogerd en T Dekker als hollandsche boegbeelden aan zijn zijde.

Jacco van Stierop 18 september 2020 om 23:52

Zover ik mij kan herinneren maakte Rasmussen toen ook niet zo veel los bij ome Cor en tante Annie, want inderdaad, een wereldvreemde vogel. Voor mij kwam de schok vooral omdat hij net een weergaloos gevecht had geleverd met Contador, nadat hij eerder in de Tour op onnavolgbare wijze de basis had gelegd voor de gele trui. Zeer merkwaardige anticlimax. Zie de naar zijn hotelkamer vluchtende Bram de Groot nog voor me.

FDJ 19 september 2020 om 00:48

Al blijf ik er nog steeds bij dat Rabo nooit in paniek had moeten raken en Rasmussen die Tour had moeten laten uitrijden. Dan had de bal bij de UCI gelegen en had je jezelf niets kunnen verwijten.

Romāns Vainšteins 19 september 2020 om 09:54

Vind ik ook. Wat mij betreft hangt Rasmussen ook zijn hele trui thuis aan de muur.

horsm 18 september 2020 om 20:37

Eeh…. is dit niet een dagje te vroeg. Zeker die laatste zin is wel heel erg stellig. De tijdrit moet nog wel gereden worden….

klootje kriekeljon 19 september 2020 om 00:06

Over Rasmussen (hierboven) gesproken. Die reed ook niet altijd de beste afsluitende tijdrit.

harryjohan71 19 september 2020 om 09:12

Het was dan ook geen tijdrijder, maar een echte klimmer. Hij heeft nooit een goede tijdrit gereden

klootje kriekeljon 19 september 2020 om 14:55

Maar om dan 7x te vallen en 13x van fiets te wisselen is ook overdreven.

kampie 18 september 2020 om 20:38

Mensen hebben sympathie voor mensen waar ze zich in kunnen verplaatsen en door wie ze zich begrepen voelen. Zelfde taal, streek, gebruiken.. dat helpt. Begrijpelijk dat Nederlanders graag landgenoten zien winnen (net als Belgen Belgen), het sterkt je gemeenschapsgevoel. Maar NL en Vlamingen delen cultureel ook veel en vanuit dat oogpunt zouden we veel meer fan van elkaar kunnen zijn. En misschien wel moeten zijn?

Robert Rodenburg 19 september 2020 om 09:56

Zooo,nog meer heavy shit.

horsm 18 september 2020 om 20:39

Ik denk dat de tourkoorts sowieso minder is omdat de Tour in september gereden wordt. Voor veel mensen is het tourgevoel net de vakantie verbonden. Net als de Giro bij het aanbreken van de zomer hoort en veldritten bij de winter.

Vlinder 18 september 2020 om 21:14

Het ‘probleem’ van de wielersport is ook de individuele beeldvorming. Er is nauwelijks aandacht voor de ‘knechten’ behalve als je het wielrennen echt een beetje volgt. De gemiddelde Nederlander (die niet bestaat) heeft vaak geen idee hoe dat zit. Het is ook niet duidelijk zichtbaar dat wielrennen echt wel een teamsport is, alleen hetzelfde teamtruitje maar renners die niet pontificaal in beeld komen worden niet gezien door het grote publiek. Niet bij de finish, niet op het podium, niet bij uitslagen. Het zou kunnen helpen als bij podium ceremonies het hele (of gedeeltelijk) team op het podium komt. Verzin iets (qua kleding, helm ed) waardoor duidelijk zichtbaar is dat het hele team heeft bijgedragen aan de prestatie. Alles is nu op het individu gericht en dat is jammer. Zeker bij een Ak overwinning, dat lukt gewoon niet zonder een team achter je. Wellicht zou men dan ook meer een team supporteren, meer een teamgevoel krijgen. Ik heb dat zelf ook niet heel erg sterk…

Romāns Vainšteins 18 september 2020 om 21:29

Gewoon lekker laten zoals het is, wie het in wil zien moet het maar inzien en anders niet. Overigens zijn er hier ook genoeg die zelfs prima coureurs als ‘net niet’ en ‘lafaard’ bestempelen waar nagenoeg iedere knecht het met ‘pelotonvulling’ moet doen.

Marik 18 september 2020 om 22:00

Zoals altijd zeer verfijnd verwoord Vlinder. Dank!

Groetjesaandevoetjes 18 september 2020 om 22:21

De mannen van het ploegenklassement dragen allemaal dezelfde kleur helm en rugnummers toch?

Vlinder 19 september 2020 om 10:44

@Romans; ja je kunt het laten zoals het is maar ik denk dat teams in veel opzichten er belang kunnen hebben om een grotere fanbase achter zich te scharen. Dat is ook interessanter voor sponsoren. Het kan een bron van inkomsten zijn. Het huidige verdienmodel is op langere termijn niet echt houdbaar. Het zorgt nu al voor problemen. Bovendien vind ik dat er te weinig aandacht is voor knechten en ze verdienen wat mij betreft veel meer credits. Je gaat geen wedstrijd winnen als niet iemand je water eten komt brengen of je uit de wind houd. Vernieuwingen zijn altijd noodzakelijk op langere termijn. Blijf je stil staan dan graaf je je eigen graf. Ik weet echt niet wat precies noodzakelijk is, wat de beste oplossingen zijn maar ik vind het wel van belang daar aandacht voor te hebben.

@ Marik; Dank

@ Groetjes;De enige die daar geïnteresseerd in lijken te zijn is Movistar. En het heeft niet iets te maken met de rit overwinningen of klassement overwinningen. Maar goed ik heb de waarheid niet in pacht. Het zijn slechts ideeën. Zaken die ik mis in het wielrennen. Vond dat in de Hammerseries mooi, dat ploeggevoel en de teamuitstraling.

Romāns Vainšteins 19 september 2020 om 11:02

Ik geloof niet in nieuwe businessmodellen en teamfanschap behalve wanneer Jumbo, net zoals BORA en Movistar bijvoorbeeld, de draai nog verder richting het Nederlandse aspect legt en Dumoulin als absoluut speerpunt afvaardigt richting de tour omringd door zo veel mogelijk Nederlanders en andere renners die sympathie opwekken door Nederlands te lullen (Belgen, Duitsers, Scandinaviers) of gewoon grappig en tof zijn (Bennett). Ik ga er ook van uit dat Jumbo die kant opgaat en niet per se alle moeite en aandacht propt in het extra profileren van renners waar mevr van Zetten simpelweg geen band mee opbouwen kan. De tour is binnen en nu is het tijd voor een nieuwe uitdaging.

Roglic is een waanzinnig coureur maar volkomen steriel als uithangbord en een 100% internationaal sportman, die zie ik nog wel naar een kapitaalkrachtig, van dergelijke missies zich onthoudend, team als UAE, Bahrein of Israel vertrekken en zal als opponent zelfs meer tot de verbeelding spreken.

Vlinder 19 september 2020 om 12:28

Ik kan een heel eind met je meegaan en juist je punt van mevrouw van Zetten is wat ik bedoel. Want waarom bouwt ‘mevrouw van Zetten’ geen band op met de renners die meer op de achtergrond figureren? Ik denk dat het te maken heeft met hun onzichtbaarheid en dat het voor het grotere/bredere publiek niet duidelijk is wat hun essentiële rol is. En mijn idee komt waarschijnlijk ook doordat ik het al vanaf het begin dat ik wielrennen kijk (en door kreeg) dat het echt wel vaak een teamprestatie is. En het persoonlijk zo jammer vind dat best veel renners niet de publiekelijke erkenning krijgen die ze mijn inziens verdienen en de teamprestatie vaak zo onderbelicht lijkt…

Romāns Vainšteins 19 september 2020 om 12:56

Het grote verschil is en blijft dat je het moet snappen. Ik keek op mijn 12e vh eerst de tour en had binnen 1 vlakke etappe door hoe het zit met wind, proviand, positie, tactiek, overtal etc. Er zijn zat v Zettens die elk jaar de tour kijken maar desondanks niet verder komen dan ‘onze jongens’, je kan geen blinden ziend maken en van Roglic met alle wil van de wereld geen Nederlander. Die willen Tom als kopman en dan zien ze ineens de grote meerwaarde van de knechten in, niet omdat ze het echt zien maar omdat ze het dan pas willen.

Vlinder 19 september 2020 om 13:51

@Romans; misschien was jij wel een natuurtalent! En blinden kun je braille leren ;-) Zonder gekheid; ik denk dat er wel nog winst te behalen valt. Maar daarin verschilen we van mening en dat is ook mooi. Gedachten erover uitwisselen is waardevol.

Sammysosa 19 september 2020 om 15:53

Ik wil aan deze discussie toevoegen dat we bijzonder slecht opgeleid worden als volger. De NOS heeft geen échte liefde voor de stiel. Ook niet in de tijd van #deMart. Het was de Tour, verslagen door verslaggeving die corvee had en de liefde voor het koersen niet door de aderen hadden stromen. Mevrouw van Zetten gaat nooit verder komen dan juichen voor een Nederlander die het goed doet in de Tour op deze manier. A la de Nederlands Elftal supporter in het voetbal (die dus niet van voetbal houdt, laat staan er een fluit van begrijpt).

Het begint met vaderlands succes maar je moet het wel verdiepen door tijd, energie en vooral liefde te stoppen in de opvoeding van de volger.

ForzAZ67 18 september 2020 om 21:31

Ik heb in etappe 5 langs het parkoers gestaan met de Nederlandse vlag aan de paal met het bord Col de la Saulce en onze Jumbo’s met een tourmondkapje voor aangemoedigd! Ik vind het prachtig hoe Team Jumbo Visma in een aantal jaar opgebouwd is tot een superteam dat het ongenaakbaar ingeschatte Team Ineos naar huis heeft gefietst in deze tour met superrenners die op alle terreinen uit de voeten kunnen. De verhalen van skispringer Primoz Roglic, veldrijder Wout van Aert, de nu weer opbloeiende Tom Dumoulin, ouwe Toni Martin en Robert Geesink, de klimgeit Sepp Kuss, etc. zijn toch schitterend. Mooi dat een dergelijk succesvol team in een moeilijk coronajaar nu de tour wint met een vrijwel volledige Nederlandse begeleiding onder een Nederlandse vlag!
Ik snap echt niet dat er wielerliefhebbers zijn die hier zo laagdunkend over doen. De Belgen moeten blij zijn met hun renner Wout van Aert en dat ie deel uit maakt van deze fantastische ploeg en daarin ook voor zijn eigen kansen mag gaan naast zijn werk voor de geletruidrager. De Nederlanders moeten blij zijn dat wij straks in eigen land, weliswaar met een Sloveense winnaar, de gele trui binnen halen er van uit gaand dat er morgen geen hele gekke dingen gebeuren. Ik geniet elke dag van Team JV hoe zij met elkaar heel professioneel het beoogde doel de gele trui gaan verzilveren!

Frank Schellekens 18 september 2020 om 21:33

Dit is 100% een Nederlands succes. En de gekte die er is bij voetbal is er inderdaad niet, maar de huidige Tour leeft meer dan bijvoorbeeld het schaatsen (waar de “oranjegekte” wel zichtbaar is).
Als caféhouder met een tv merk ik dat de aandacht enorm is in tegenstelling tot veel andere sporten of wielerwedstrijden waar jumbo niet per se de beste is.

boehoe 18 september 2020 om 21:42

Ik hou het op 0%

Jacco van Stierop 18 september 2020 om 21:39

Alleen als Dumoulin de Tour wint zou er een oranjefeest losbarsten. En het zal voor de hossende menigte weinig uitmaken of hij dat heeft gedaan in het truitje van TLJ, Astana of desnoods Ineos. Hij is Nederlander en vanwege zijn nukken en twijfels kan men zich in hem verplaatsen.
Ik verwacht zondagavond geen toeterende auto’s bij mij in de straat.

Romāns Vainšteins 18 september 2020 om 23:49

Geen speld tussen te krijgen, precies dit.

FDJ 18 september 2020 om 21:51

Het gekke is dat we in het voetbal wel juichen als spelers als Tadic, Jørgensen en een andere buitenlander de beslissende goal maakt, maar dat dit bij Jumbo nu anders is.

Ik werd in het verleden al wel warm van de Vuelta’s van Menchov no?, de Tour van Rasmussen, zeges van Freire en nu ook van winsten van Van Aert en Roglic. Roglic is een sympathieke gast zonder spatjes en een schitterend verhaal als renner.

En het hele plan is uitgezet door Nederlanders. Puur Nederlandse sponsoren met Jumbo en Hema.

Jacco van Stierop 18 september 2020 om 21:57

Jij gaat je huis oranje verven, begrijp ik?

Martino87 18 september 2020 om 22:30

Dat is niet gek. In voetbal draait het om de winst van het team, in het wielrennen om de winst van een individuele renner. Bayern München wint de champions league, Roglic de tour.

harryjohan71 19 september 2020 om 09:16

JV wint ook de Tour, nadat INEOS jaren de Tour heeft gewonnen.

boehoe 19 september 2020 om 11:10

Ze krijgen geen prijs. Hun renner wint de tour.

Frank V 18 september 2020 om 21:57

Roglic en Kuss: twee keer schot in de roos.
Martin ook, maar die zal wel wat gekost hebben.
Dumoulin en Van Aert zekerheidjes en enkel haalbaar door het fors opgevoerde budget.

Wel mooi gericht opgebouwd.

Lalsacien 19 september 2020 om 09:05

Bij van Aert heeft JV zijn nek uitgestoken. Door de rechtzaak met zijn vorige ploeg was er veel onzekerheid over zijn inzetbaarheid.

Frank V 19 september 2020 om 11:43

Dat klopt. Dat was geen risicoloze onderneming. Op hun reputatie tav andere ploegen en op een eventuele schorsing. Achteraf gezien weet de hele wielerwereld dat Nuyens de boel mismanagede of nog slechter, besodemieterde. Ik denk dat Van Aert wel zelf voor z’n afkoop had moeten instaan en voor een van de 5 grootste talenten deze generatie had ik het risico ook genomen.

Corné 't Glansarm 18 september 2020 om 22:22

De uitstraling van niets of zelfs minder dan niets van Roglic is ongetwijfeld voor “de gewone Nederlander” een aanvullende drempel om dit als Nederlands succes te zien. (Daar verandert de mantra van TJV-fanboys dat hij volgens teamgenoten zo’n fantastische en humoristische vent niets aan)
Normaal geneigd een succesvolle topsporter als “onze Primoz” te adopteren is dat totaal niet aan de orde nu. En dat heeft dus niets met het feit dat deze Tour niet in juli verreden wordt te maken.

Die geel/oranje koorts vereist een Nederlander, of een buitenlander met persoonlijkheid!

Groetjesaandevoetjes 18 september 2020 om 22:25

Wel bizar dat Roglic al 5 jaar bezig is met het winnen van de Tour de France. Ook mooi dat hij al een grote tegenslag kreeg voordat hij een grote ronde won. Denk dat hij van die Giro vorig jaar heel veel heeft geleerd. Hij zegt zelf ook nog steeds dat die 3e plek in de Giro hem meer waard is dan het winnen van de Vuelta. En in een interview in de avondetappe verteld hij koeltjes dat het dragen van de winnaarstrui geen nieuw ding voor hem is en dat hij er al wel gewend aan is. Wat een koele kikker. Bizar gescout ook. In laten vliegen door Jumbo van zijn vakantie en dan even één van de beste test resultaten ooit rijden.

Murcia 18 september 2020 om 23:31

Die derde plek betekende zo veel voor hem omdat hij ondanks alles, ziekte, val en gebrek aan ondersteuning bergop toch nog het podium haalde. Volgens Plugge en de ploegleiders was hij compleet verrot al voor de slottijdrit maar toch nog vol gaan voor wat haalbaar was tekent zijn karakter.
Uitstraling is alleen belangrijk als je dat kunt koppelen aan resultaten. Is Sagan nu een andere renner? Natuurlijk niet, maar hij behaalt geen overwinningen en Bora lijkt al stilletjes op weg om afscheid van hem te nemen.

Overigens kun je die vastberadenheid van hem om de top te halen ook aan andere kleine dingen zien. In De Grote Plaat podcast van Blaudzun en John de Braber onthulde van Emden dat hij in zijn eerste jaren bij de ploeg altijd een klein notitieboekje bij zich had waarin hij alles opschreef wat hij nog moest leren en verbeteren. Alle dingen die je normaal leert door te koersen bij nieuwelingen, junioren en beloften maar wat hij niet kende door zijn late beginnen aan het koersen.

Ward 18 september 2020 om 22:35

Als Ewan wint voor Lotto Soudal beschouwt niemand dit toch als een Belgische overwinning? Voor zo ver dat al relevant zou zijn…

Lalsacien 19 september 2020 om 09:09

Ik begrijp van sommige Sporza kijkers dat Michel Wuyts zich dan wel de overwinning als Belgisch toebedeeld….

harryjohan71 19 september 2020 om 09:20

Belgen beschouwen alle overwinningen van DQS en Lotto Soudal als Belgisch. Veel Belgen zijn voor DQS terwijl daar meer Buitenlandse kopmannen als Belgische kopmannen rijden. Het aantal Belgen bij DQS is ook minimaal.

peterwinnen 18 september 2020 om 22:41

Razend knap en dik verdiend, maar voor een oranje Tourkoorts moet je een Nederlandse renner hebben. Dat was voor het laatst een beetje bij de Tour van Lau en Bau denk ik. Nederland vindt het mooier dat er een paar Nederlanders voorin meestrijden dan dat Nederlanders in dienst rijden van een buitenlandse winnaar, denk ik. Nee, weet ik zeker. Zeker als ze spectaculair rijden, zoals Lau en Bau en eerder Rooks en Theunisse.

Murcia 18 september 2020 om 22:58

Reden Bauke en Laurens zo spectaculair toen? Volgens mij was de hype op dat moment veel meer het gevolg van de hele magere jaren voordien. We hadden weer eens renners voor de top 10 AK. Maar volgens mij deden ze nooit mee om de etappeoverwinning.

Bruine Koersbroek 18 september 2020 om 23:29

Tja, of je nou supporter bent van een bepaalde renner of van een bepaald team, eigenlijk is beiden even absurd toch?
Wat schiet je er zelf mee op wanneer zij succesvol zijn? Geen zak..
Moet je trots zijn op hun prestaties terwijl je er part noch deel aan bijgedragen hebt? Totaal niet..

En wat betekenen nationaliteiten überhaupt nog? Van Aert half Nederlander, Nans Peters met Nederlandse grootouders, TJ Van Garderen met een Nederlandse adoptievader.. Who the hell cares?

Wat dat betreft hebben met name enkele Vlamingen op deze site ons wel een spiegel voorgehouden de afgelopen jaren (in negatieve zin)..
Dat gedweep met hun sporthelden.. De blinde woede wanneer die helden wat kritiek kregen.. De obsessieve vergelijkingen van de Nederlandse vs de Belgische (liefst Vlaamsche) successen en succesjes..
Iedereen mag de sport op zijn eigen manier beleven, maar de beleving van sommigen is wel zo eindeloos sneu dat je hoopt dat ze ernaast nog iets waardevols doen in hun bestaan (en tegelijkertijd vreest van niet)..

Voor mij is wielrennen amusement. Ik heb een voorkeur voor renners met durf en een beetje persoonlijkheid.. Liever een Alaphilippe of een Nibali dan een Kruijswijk wat dat betreft.. Liefst renners die eerlijk rijden (dus Boogaard en Dekker vallen ook af hier). En natuurlijk het liefst een mooie, spannende, verrassende koers en dat heeft TJV, hoe knap ook, redelijk effectief lamgeslagen.. Vandaar wellicht ook het zuinige enthousiasme in Nederland voor deze knappe prestatie.

Robert Rodenburg 19 september 2020 om 10:15

Mooi gesproken,amen.

chasse patat 19 september 2020 om 00:02

Waar is de herkenbare foto gebleven van de auteur ?
Ik moet toegeven dat ik meer support heb voor een Nederlandse renner. Daarna komt de support voor een renner van een Nederlands team (vandaag ook van Kragh genoten, Sunweb zie ik nog steeds als een Nederlands team).
Vervolgens support ik de aanvallende renner.

yo-eddy 19 september 2020 om 08:16

sssst, blij dat die foto weg is, soort “koorballetje” op een wielersite ….

Kosmonaut 19 september 2020 om 00:05

Ik zou het toch tamelijk bizar vinden als we beelden te zien kregen van feestende Oostenrijkers bij winst van Verstappen in een GP of van het wereldkampioenschap. En hoe zit het trouwens in het hele verhaal met Noorwegen, moeten ze daar ook juichen? Visma is toch Noors? En dan hebben ze ook nog Amund Groenendaal!
Maar zonder gekheid, wat een geneuzel toch altijd dat je zou moeten juichen voor sporters (of teams) omdat zij nou toevallig over hetzelfde paspoort als jouw beschikken. Bovendien is Roglic nou ook niet bepaald een persoon waar men snel warm voor loopt, hetzelfde geldt voor de manier waarop hij deze Tour gaat winnen. Een renner als Pogacar of MAL hadden wellicht al voor meer enthousiasme als zij voor TJV de Tour zouden winnen op hun eigen aanvallende manier van rijden.

Romerike 19 september 2020 om 12:54

Sinds Hushovd, Boasson Hagen en Kristoff leeft het wielrennen wat meer in Noorwegen, maar er is geen massahysterie. Althans niet bij het publiek, wel bij de Noorse commentatoren. Man man man, wanneer er hier klachten zijn over het chauvinisme van Wuyts en de Cauwer ga dan aub niet naar de Noren luisteren. Ondanks dat Visma niet sponsert voor de Noorse markt wordt het wielrennen wel wat herkenbaarder in Noorwegen. Zo krijg ik nu, als Visma werknemer in Noorwegen, wel berichtjes van Noorse vrienden over de prestaties van Roglic en van Aert terwijl ik die niet kreeg toen Dumoulin de Giro won.

Headlines

Materiaalzone

Populair