Ook talenten Andreas Leknessund en Felix Gall willen weg bij Team DSM
Raymond Kerckhoffs
zondag 18 juli 2021 om 12:23

Ook talenten Andreas Leknessund en Felix Gall willen weg bij Team DSM

De Noor Andreas Leknessund (22) en de Oostenrijker Felix Gall (23) willen na diverse incidenten hun doorlopende contact bij Team DSM op het einde van dit jaar verbreken. Eerder meldde WielerFlits reeds dat het Belgische talent Ilan van Wilder (21) na een gesprek met de leiding van de ploeg helemaal klaar is met Team DSM. Alle drie deze jonge renners worden inmiddels bij andere ploegen aangeboden. Dat hebben meerdere bronnen aan WielerFlits bevestigd.

Steeds meer renners bij Team DSM lopen vast in de protocollen van deze ploeg waar bijna geen flexibiliteit bestaat. De problemen ontstaan doordat de leiding continu eerder gemaakte afspraken niet nakomt, materiaal niet of niet op tijd aan de renners levert en hen voor kosten laat opdraaien die bij vrijwel alle andere WorldTour-ploegen voor rekening van het team zijn.

Leknessund staat bekend als een van de meest talentvolle renners van zijn leeftijd. De Noor stond in eerste instantie zelfs nog hoger op het lijstje bij Jumbo-Visma dan zijn landgenoot Tobias Foss. Toch wist Team DSM het Scandinavische talent aan te trekken.

Leknessund werd vorig jaar Europees kampioen tijdrijden bij de beloften en reed in die categorie in diverse koersen een kort klassement. Zo won hij de Giro dell Regione Friuli. Dit jaar is hij voor de Noorse ploeg afgevaardigd voor de Olympische Spelen in Tokyo, maar dit zag Team DSM in eerste instantie niet zitten. Ook hij kreeg vervolgens problemen over het door het team beloofde programma. De Noor heeft nog een contract tot eind 2023 bij de Duits/Nederlandse formatie en daar wil de leiding hem aan houden.

Wereldkampioen bij junioren
De Oostenrijker Felix Gall werd in 2015 in Richmond wereldkampioen bij de junioren. Vanaf 2017 komt hij uit voor de opleidingsploeg van Team DSM (destijds Team Sunweb). Hij heeft nog een contract tot eind 2022 maar hoopt na dit seizoen naar een ander team te kunnen overstappen.

Felix Gall wereldkampioen bij de junioren in 2015. foto: Cor Vos

Vorige week meldde WielerFlits over de problemen tussen Team DSM en Ilan van Wilder. De Jonge Belg werd in 2019 derde in de Tour de l’Avenir. Na een moeilijk eerste jaar bij de profs, waarbij hij lange tijd door een knieblessure werd gehinderd, pakt hij dit seizoen de draad weer goed op. Zo maakte hij indruk in tijdriten met een vierde plaats in de Ronde van Romandië en vijfde plek in de Dauphiné. De Belg had de toezegging dat hij zich dit jaar op de Vuelta a España kon richten, maar inmiddels in hij daar al van het programma afgehaald. Van Wilder ligt nog vast tot eind 2022.

De leiding van Team DSM heeft in het verleden diverse contracten verbroken wanneer bleek dat de renner en ploegleiding niet meer op dezelfde lijn zitten. De afgelopen jaren werden de contracten van Marcel Kittel, Warren Barguil, Edward Theuns, Tom Dumoulin, Michael Matthews al ontbonden. Begin dit jaar werd ook Marc Hirschi aan dat rijtje toegevoegd. Nu schijnt de ploeg zich hard te maken om iedereen aan zijn contract te houden.

WielerFlits heeft de afgelopen dagen diverse malen geprobeerd om teammanager Iwan Spekenbrink te bellen, maar kreeg geen gehoor. Gisteren wist WielerFlits te melden dat John Degenkolb (32) terugkeert naar de ploeg, Team DSM, waar hij in het verleden reeds vijf jaar in dienst was.

RIDE Magazine
85 Reacties
18-07-2021 12:29
Here we go again.
18-07-2021 12:36
Begint nu toch wel serieus duidelijk te worden dat het helemaal niet goed zit bij de ploeg. Als (ploeg)leiding zijnde zou je nu toch verwachten dat ze eens intern gaan beraden over het beleid dat ze voeren. Vraag me af welke renners nog bij de ploeg willen gaan rijden als er steeds meer renners bij de ploeg willen en gaan vertrekken.
18-07-2021 12:37
Dit kan niet meer op toeval berusten.
18-07-2021 12:43
Zo ben je helemaal in bij de youngsters en zo ben je weer uit. Iets hippere shirtjes ontwerpen misschien?
18-07-2021 12:48
Welke ploegen hebben in het coronajaar geen salaris kunnen betalen?
Welke ploegen hebben nog meer moeite om materiaal te realiseren?
Hoe kan je een paar van de grootste tijdrittalenten ter wereld die vragen om een gepersonaliseerd stuur zien als drammers?

[quote]"DSM betaald talentvolle renners die nog niks gepresteerd hebben niet slecht dus mag het van 2 kanten komen."[/quote]
Niks gepresteerd? Van Wilder en Leknessund hebben fantastisch gepresteerd in hun beloftentijd. Dat is ook de hele reden dat DSM ze heeft aangetrokken. En het lukt die talenten niet echt om zich door te ontwikkelen omdat DSM ze dus blijkbaar niet de juiste omgeving en begeleiding biedt. Wat moeten de renners nog meer doen dan volgens jou?

Sorry hoor Martijn, maar je slaat de plank echt compleet mis hier..
18-07-2021 12:51
De ploegleiding van DSM word in de renners volksmond niks voor niks de communisten genoemd…. Voornamelijk ex renners spreken zo over ze
    18-07-2021 12:58
    Het verschil is wel dat ze bij een communistisch regime waarschijnlijk verplicht aan de ketonen hadden gemoeten. Laat dat nou net zijn waar dit om gaat.
    18-07-2021 16:29
    Of soms gaat het gewoon om goed materiaal ter beschikking te krijgen (zie Ilan Van Wilder die een goed tijdritstuur en -wielen wou). Of om een beetje inspraak te krijgen in plaats van alles dictatoriaal van bovenaf opgelegd te krijgen.
18-07-2021 12:51
EF, Lotto en Bahrain komen zo al bij mij op qua ploegen die het salaris niet (volledig) doorbetaald hebben vorig jaar. Bij EF kreeg achteraf iedereen die vrijwillig salaris inleverde wel contractverlenging voor 2021 als wederdienst.
18-07-2021 12:57
Bij Astana ook betalingsproblemen, maar dat is bijna ieder jaar
18-07-2021 12:59
Hoe lang mag die spekenbrink nog deze ploeg leiden. Ik elk willekeurig bedrijf zouden er koppen rollen
    18-07-2021 13:26
    Vooral de eindeloze radiostilte is erg onprofessioneel. Bij slecht nieuws/kritiek van buiten is er maar één effectieve strategie: met de borst vooruit, beheerst en genuanceerd je eigen verhaal vertellen.
    Sponsoren vinden het niet leuk als je hen laat verzanden in een vaag moeras van roddels, klachten, geluiden van onvrede en onvermogen.

    Maar om eerlijk te zijn: Spekenbrink is altijd al een beetje vreemd geweest in de omgang. Meestal meldt hij zich op rare momenten óf alleen als er grote successen zijn geboekt. Zie ook vorige Giro, vorige Tour.
    18-07-2021 17:50
    In heel veel bedrijven rollen helemaal geen koppen, zelfs met incapabel bestuur. Waar dat wel gebeurt is het vaak met een gouden handdruk.
18-07-2021 12:59
DSM kan met een half miljard winst in 2020 wel ruim over de brug komen toch? De lijst met vertrekkers wordt nu wel erg lang om dat nog aan verwend gedrag te kunnen toeschrijven. Lichtpuntje: Degenkolb komt terug. Hij houdt blijkbaar wel van veel protocollen.
18-07-2021 13:05
Ook Sören Kragh Andersen heeft aangegeven zijn contract voor 2022 niet uit te willen dienen.
18-07-2021 13:05
[quote] WielerFlits heeft de afgelopen dagen diverse malen geprobeerd om teammanager Iwan Spekenbrink te bellen, maar kreeg geen gehoor. [/quote]

Dit vind ik ook wel schrijnend hoor. Als er al zo lang dit soort berichten over je ploeg naar buiten sijpelen moet je daar als ploegbaas toch bovenop zitten en een reactie geven? Desnoods zeg je dat het allemaal onzin is, maar zeg in ieder geval iets.

Maar in plaats daarvan laten ze die arme Marc Reef aan zijn lot over en moet die de boel maar zien te managen in de Tour. Lekkere baas heb je dan..
    18-07-2021 13:14
    Wf heeft ook een niet zo fijne opinie geschreven vorige week. Misschien heeft dat er wat mee te maken...
    18-07-2021 13:27
    De houdbaarheidsdatum van Spekenbrink is voorbij.
    Direct op straat zetten, hij heeft er de laatste jaren een grote puinzooi van gemaakt.
18-07-2021 13:06
Of Degenkolb weet nu dat het gras niet altijd groener is aan de overkant. Van al die vertrekkers hebben weinig daadwerkelijk beter gepresteerd dan bij DSM (en z'n voorlopers).
18-07-2021 13:12
Benieuwd hoe ze bij DSM denken over de sponsoring. Ingestapt bij een ploeg die vorig jaar veel successen boekte, denk aan de Tour, veel goodwill scoorde, en die nu het lelijke eendje van de WT is.
18-07-2021 13:21
Nou jumbo visma sla je slag!
    18-07-2021 13:22
    Ja lijkt mij ook.
    18-07-2021 13:27
    Ja, voor Arensman, maar niet weer eentje voor het vreemdelingenlegioen. Hoewel Leknesund dan weer logisch is gezien zijn nationaliteit.
    18-07-2021 13:44
    Arensman zou een goede zet zijn ! Die jongen zien we trouwens dit jaar ook minder dan vorig jaar tot nu toe.
    18-07-2021 15:08
    Ja, lijkt mij een goed idee om te kijken of Van Wilder/Arensman/Leknessund willen komen.
    18-07-2021 15:26
    De plaatsjes en het budget zijn bij TJV ook een keer op. Leknesund en Van Wilder zal elke ploeg graag halen, maar het is weer geen oranje juichcape. De jonge Arensman lijkt me een prima aanwinst, maar dan krijg je zijn vader er als feestlijke flapuit gratis bij. Daar moet je zin in hebben.
    18-07-2021 17:46
    @xistnc: verfrissend toch, die openheid? Of Thymen (of de ploeg waar hij voor rijdt of wellicht voor gaat rijden) daar zo gelukkig mee is inderdaad een tweede...
    18-07-2021 18:10
    Als het als openheid vanuit de ploeg bedoeld was: ja. Maar we hebben het nu over een domme kletskous die zijn talentvolle zoon in de problemen kan brengen.

    Hij heeft al een vermelding in de media op zijn conto, dat had toch een waarschuwing moeten zijn.
    18-07-2021 18:19
    'Vader van DSM-talent vergelijkt Spekenbrink met Putin'

    Je weet het nooit met de scoringsdrift zo rond de Tour.
    18-07-2021 18:32
    @xistnc: ook mijn opmerking was sarcastisch bedoeld. Helaas ben ik daar klaarblijkelijk niet al te bedreven in. De grote vraag: is de man die hier "als vader van" reageert dat ook daadwerkelijk?
18-07-2021 13:24
Mm Martijn is de vader van thymen arensman die zal toch wel weten wat er speelt neem ik aan
    18-07-2021 13:32
    Mocht dat inderdaad kloppen dan zou het mooi zijn als hij wellicht wat meer info kan geven. Maar goed ik reageer nu ook niet op de echte Lance neem ik aan.
    18-07-2021 13:47
    Ik ben ook niet de echte Dolle Dries trouwens..
    18-07-2021 14:23
    Dat had ik nou weer niet verwacht.
18-07-2021 13:25
Hoogste tijd om manager Iwan Spekenbrink linea recta de laan uit te sturen bij dit Duitse team.
    18-07-2021 13:47
    Kijk even naar de ondernemingsvorm en de D.G.A. voor je nog meer onzin uitkraamt!
    18-07-2021 16:00
    Er zal ongetwijfeld een Board of een RvC eindverantwoordelijk zijn. Inmiddels erg veel rook, dus zeer waarschijnlijk ook al ergens een echt fikkie.
    18-07-2021 16:11
    Spekenbrink is inderdaad de grote baas en eigenaar van de licentie. Maar goed dat was Raas in het verleden ook. Als de sponsoren zich zouden roeren is de macht van Iwan meer een zandkasteel want zonder de miljoenen van DSM is er geen ploeg. Dat het management nu de hoorn op de haak legt is ook niet bepaald een teken van leiderschap vind ik. Laat jouw kant van het verhaal ook horen en zadel niet een ploegleider als Reef hier mee op.
    18-07-2021 16:20
    De radiostilte van Spekenbrink zou ik bijna schandalig noemen (met het voorbehoud dat ik niet weet wat zijn privé situatie op het moment is). Reef laten ze een beetje zwemmen in Frankrijk, met logischerwijs alleen vragen over deze shit (prestaties om het over te hebben zijn er tenslotte niet). Normaal zie je Spekenbrink nog wel ergens aanschuiven, of anders Kemna, maar ze zijn nu nergens te bekennen.

    Een redelijk verhaal, met enige zelfreflectie, had wellicht de storm enigszins doen laten liggen. Het had de problemen niet opgelost, maar ze hadden misschien wel voorkomen dat Kerckhoffs na één opmerking van een ploegleider over weer twee nieuwe renners direct weer een stukje was gaan schrijven.
    18-07-2021 17:34
    @Murcia
    Men kreeg geen contact met hem vertelt het verhaal, maar jij hebt laatste nieuws en weet te vertellen dat hij zelfs de hoorn op de haak heeft gelegd.
    Ik kan mij voorstellen dat jouw oprechte zorgen alleen maar groter worden!
    18-07-2021 17:56
    @Anton
    Je kunt echt wel beter dan dit, de hoorn op de haak leggen is met dit verhaal een uitdrukking van mij over het niet reageren van de leiding op dit nieuws. Als Iwan zelf niet kan vanwege een tijdelijke uitschakeling, tenminste dat hoor je van deze of gene dan is er nog altijd sportief directeur Kemna om te reageren en waarom zou je dat niet doen?
    Als er successen zijn zit men ook aan tafel en appt/belt men met de journalisten, dus bij tegenslag kan dit ook. Daar komt nog bij dat als je opvatting is dat dit allemaal valt onder de term lariekoek je nu als leiding een kans laat liggen om het te ontkrachten.
    18-07-2021 18:22
    Zoals te doen gebruikelijk probeer je je er uit te kletsen. Natuurlijk is er een wereld van verschil tussen iemand niet telefonisch kunnen bereiken of contact krijgen terwijl diegene de haak er op legt. Pure suggestieve kwaadaardigheid!
    18-07-2021 18:32
    Pure kwaadaardigheid, kom op man! Je eigen verdediging is nu dat Iwan en Rudi kennelijk om wat voor reden ook onbereikbaar zijn voor commentaar en dat ze dus niet kunnen reageren terwijl ze gewoon niet willen reageren en dit laten doen door de ploegleiders.
    18-07-2021 18:36
    'Hoorn op de haak' is toch gewoon een uitdrukking? Zo zorgde je er vroeger voor dat bellers permanent een ingesprektoon kregen. Het lijkt me vooral bedoeld als een afleidingsmanoeuvre om daar ophef over te maken.
    18-07-2021 18:43
    Waar uit blijkt dat Kemna is benaderd? "WielerFlits heeft de afgelopen dagen diverse malen geprobeerd om teammanager Iwan Spekenbrink te bellen, maar kreeg geen gehoor."
    In je drift om te scoren verzin je er alweer van alles bij!
18-07-2021 13:38
Managers van Leknessund en Gall hebben hun renners dus 'aangeboden' bij andere ploegen. Wellicht iets wat meer over de managers zegt, dan over eventuele ontevredenheid van deze twee specifieke renners.
    18-07-2021 13:44
    Je bent wel echt kampioen selectief lezen heh?

    De desbetreffende renners zijn blijkbaar ontevreden en willen daarom weg. In het artikel worden ook een paar redenen genoemd waarom ze ontevreden. Dit bespreken ze ongetwijfeld met hun manager die daarna in gesprek gaat met DSM over het mogelijke ontbinden van het contract. En vervolgens gaat de manager zijn renner aanbieden bij andere ploegen.

    Dit zegt helemaal niks over de managers, behalve dan dat ze hun werk goed doen. Of dacht je dat de renners tegenwoordig maar zelf een beetje gaan rondbellen met andere ploegen?
    18-07-2021 13:52
    Selectief lezen? Feitelijk wordt er over deze twee renners enkel gesteld dat ze zijn aangeboden bij andere ploegen. Daar heeft de schrijver bronnen voor. Ik zou het dus nauwkeurig lezen noemen.

    Waar blijkt bijvoorbeeld uit dat deze twee renners daadwerkelijk ontevreden zijn? Ik lees enkel dingen die ik al eerder had gelezen bij Van Wilder, dus sluit ik niet uit dat de schrijver die informatie erbij heeft gehaald, zonder dat het specifiek informatie over deze twee betreft.

    Daarnaast is het ook zeker niet noodzakelijk dat een manager eerst met DSM gaat praten over verontstelde onvrede, voor hij zijn voelsprieten uitzet naar andere ploegen. Zo'n manager kan uitstekend eerst een naam van zijn renner op wat plekken laten vallen, om eens te kijken hoe het zou vallen mocht (!) zijn renner ooit weg willen, om die informatie vervolgens bij zijn renner neer te leggen, om te zien hoe hij daar in staat.
    18-07-2021 16:31
    Of deze renners hebben hun managers gevraagd om uit te kijken naar een andere ploeg …
    18-07-2021 16:42
    Exact, dat is ook (!) een mogelijke gang van zaken. Het punt is echter dat dat niet de conclusie is die je kunt trekken, wanneer je vanuit andere ploegen het signaal krijgt dat er renners worden aangeboden, aangezien er dus ook nog andere (vrij gebruikelijke) verklaringen zijn voor dat 'aanbieden' van renners.
    18-07-2021 23:24
    S.Morgenstern blijft de zijn ploegjes door dik en dun steunen, we hebben onderhands 20 toppers die het team in onvrede hebben verlaten de afgelopen 10 jaar. Dan is het wel duidelijk aan wie het ligt.
    18-07-2021 23:30
    Daar gaat het toch helemaal niet om? Het gaat erom of de conclusies die specifiek dit artikel trekt gerechtvaardigd zijn, gezien het toch relatief beperkte feitenmateriaal over deze twee renners.
    18-07-2021 23:39
    Precies! Ik draai er echt mijn hand niet voor om, om kritisch te zijn over Spekenbrink en co. Het feit dat in de inleiding Van Wilder erbij wordt gehaald om over meerdere bronnen te kunnen spreken, doet mij echter vermoeden dat de basis voor dit bericht flinterdun is. Wat dat betreft vond ik het Van Wilder verhaal veel overtuigender.
18-07-2021 13:56
De soap gaat door, er zijn best wel wat verzachtende omstandigheden voor de leiding te bedenken maar de realiteit is dat toptalenten hun maatjes bij andere ploegen wel de faciliteiten/materiaal zien krijgen die hun wordt onthouden of pas voor eigen rekening beschikbaar is. Dat steekt gigantisch en als je dan ook nog vast zit aan de protocollen die de input van de renner zelf ondergeschikt maken heb je een structureel probleem. In het verleden werd een enkeling in staat gesteld om zijn contract te laten ontbinden wat precedent werking in de hand werkt. Nu willen al vier renners weg en zou het wel eens op een juridische manier kunnen eindigen.Zonde.
18-07-2021 14:16
Wordt Spekenbrink de nieuwe Lefevre?
    18-07-2021 15:21
    Niet qua successen.
    18-07-2021 16:34
    Op het vlak van sponsoring, management en vooral het boeken van successen vrees ik dat Spekenbrink een paar maatjes kleiner is dan Patrick Lefevre.
    18-07-2021 23:11
    Nee, Lefevere gaat in een storm altijd pal voor zijn renners zelf in de wind staan.
    Spelbrink gaat de pers net uit de weg. Twee compleet tegenovergestelde manieren van crisismanagement.
18-07-2021 14:17
DSM kon geen toppers aantrekken dus kozen ze ervoor om toptalenten te kneden, als die nu ook al gaan lopen en niet meer willen tekenen dan ben je onderweg naar de Pro Tour met derderangs en te oude renners.
18-07-2021 14:23
Zeer opvallend
18-07-2021 14:23
DSM grijp in voordat er helemaal geen houden meer san is.
18-07-2021 14:25
Misschien wil Geschke weer terug, of las dat Ten Dam weer in vorm zelfs wedstrijdjes wint. Nee, wat eens een prachtig bolwerk was, lijkt nu van los zand aan elkaar te hangen. Jammer, jammer, jammer. Ook de resultaten blijven ver achter dit jaar. Je zou zeggen, de bezem er door heen.
    18-07-2021 17:17
    Argos Shimano tijdperk. Wat een prachtploeg. Een heus vriendenteam.
18-07-2021 14:29
Alle kritiek van de afgelopen jaren blijkt terecht.

Sorry maar, Helemaal doorgedraaid die mensen daar bij DSM.

Reacties zijn gesloten.