Ook Remco Evenepoel verkiest hoogtestage boven BK tijdrijden

woensdag 28 april 2021 om 08:27
Ook Remco Evenepoel verkiest hoogtestage boven BK tijdrijden

foto: Cor Vos

In navolging van Wout van Aert past ook Remco Evenepoel voor het Belgisch kampioenschap tijdrijden. Het jonge goudhaantje kiest net als zijn landgenoot voor een hoogtestage. Het BK tijdrijden is daarmee al twee van haar belangrijkste kanshebbers kwijt.

Het BK tijdrijden vindt op 16 juni plaats in Ingelmunster. Anders dan bij het BK tijdrijden is elke Belgische prof verplicht om op zondag 20 juni deel te nemen aan het BK op de weg in Waregem, als de renner in kwestie tenminste WK-ambities heeft.

Zowel bij Van Aert als Evenepoel (de nummers twee van de voorbije twee wereldkampioenschappen tegen de klok) blijkt nu dat het BK tijdrijden niet in het programma past. Beide renners en hun entourage kiezen er in plaats daarvan voor om om nog een paar dagen extra op hoogte te trainen, meldt HLN.

In aanloop naar de Olympische Spelen rijdt Remco Evenepoel eerst de Giro d’Italia. Er wordt reikhalzend uitgekeken naar het groterondedebuut van het jonge goudhaantje van Deceuninck-Quick-Step.

Dit artikel delen:

60 Reacties

lander luypaert 28 april 2021 om 08:37

Campenaert komop jonge tis je kans!

Wheely 28 april 2021 om 08:59

VOCSNOR! VOCSNOR!

Aart van Woud 28 april 2021 om 11:08

All hail the Vocsnor!

Polleke 28 april 2021 om 09:14

Victor loopt vandaag glimlachend rond…

toerist 28 april 2021 om 09:18

Wellicht slaagt hij er alsnog in om achter Lampaert of De Gendt te eindigen ;-)

Lance4eva 28 april 2021 om 13:12

Zal ook wel gaan gebeuren.

Michelangelo 28 april 2021 om 09:21

Twee keer “jong goudhaantje ” in 4 regels tekst is wat overdreven. Eén keer had ook wel volstaan. Zeker voor een renner die sinds lombardije geen resultaat meer heeft laten optekenen. ;-)

En verder: jammer dat zowel wout als Remco afhaken. Was een interessant wedstrijdje geworden. Geeft wel kansen voor vocsnor maar die heeft juist besloten om zich wat minder toe te leggen op deze discipline… Thomas de Gendt misschien?

Barry Batsbak 28 april 2021 om 09:41

Yves Lampaert. Schrijf maar op. Getergd tot op het bot omdat P-R uitgesteld is.

Gitan 28 april 2021 om 09:49

Omdat ook gewoon ventje, knul, dreumes, ukkepuk, joch en Twitter-trolletje voorhanden zijn?

Michelangelo 28 april 2021 om 10:06

@Gitan,
Nee, ik wil voorkomen dat die jongen dit leest, denkt dat hij het mannetje is en naast zijn schoenen gaat lopen.

Oh wacht….

Merlinappa 28 april 2021 om 10:16

Naast dat het overbodig is, is het taaltechnisch ook niet echt mooi om dit zo twee keer binnen een paar regels van elkaar te gebruiken.

Gitan 28 april 2021 om 10:28

Ik stoor mij niet zo aan Evenepoel eigenlijk. Tuurlijk heeft hij wel wat maniertjes meegenomen uit de voetballerij, maar in se lijkt het mij geen slechte jongen.

Het fel reageren tegen mensen die zijn ploeggenoten iets 'hebben aangedaan', komt ook voort uit zich erg verbonden te voelen met zijn ploeg, bijna als een soort familie. Alleen moet hij dat zwart-wit denken nog wat afleren en beseffen dat die 'anderen' ook mensen zijn die het misschien allemaal niet zo slecht bedoeld hebben.

Persoonlijk vond ik het wel grappig om hem met zijn jeugdige uiterlijk en branie als een soort van kindmannetje doorgewinterde profs weg te zien fietsen. Evengoed begrijp ik dat anderen het een blaaskaak vinden. Ikzelf heb dat bv. een beetje bij Ide Schelling, wiens uitstraling ik dan eerder wat gemaakt en verwaand vind dan dat ik er de humor van inzie. De ene kop trek je al beter dan de andere.

Jandepandaman 28 april 2021 om 09:24

Nou Vocsnor, dit keer moet het lukken.

Marik 28 april 2021 om 09:28

Vorige week las ik op Sporza een interview met Michel Wuyts waarin hij (onbedoeld) de lat weer huizenhoog legt voor Remco. Hij vertelde daarin dat hij had vernomen dat Remco weer een heel hoog niveau haalt op de training. Daarnaast gaf hij aan dat hij Bernal tipt voor de eindoverwinning van de Giro, en eigenlijk alleen omdat hij het Remco niet wil aandoen om hem als topfavoriet te bestempelen. (de goede lezer snapt dat hij dat met deze ontkenning juist wel doet)
Met andere woorden, de lat ligt zo ontzettend hoog voor Remco en ik vraag me af hoe hij daarmee om kan gaan. Ik vermoed dat hij de lat voor zichzelf ook gewoon heel hoog gaat leggen.

Melkzuur 28 april 2021 om 09:51

Heb ik ook gelezen. Typisch Wuyts: overal verkondigen dat we Evenepoel tijd moeten geven, om dan op basis van een snelle passage op de Rosier (en dan nog van horen zeggen) te gaan oordelen dat hij al erg goed in vorm is en dus goed zou kunnen presteren in de Giro.

Michelangelo 28 april 2021 om 10:06

Ik had het zelfde kromme-tenen-gevoel…

KimJungPoels 28 april 2021 om 10:22

Tsja, de lat ligt nu eenmaal gewoon zo hoog voor Remco. We kunnen hier allemaal heel rationeel gaan roepen dat we de verwachtingen moeten temperen en dat geen enkele prestatie van Remco in de Giro teleurstellend zou mogen heten. En ik ben het daar eigenlijk ook helemaal mee eens.

Maar tegelijkertijd weten we ook allemaal dondersgoed dat als Remco deze Giro niet mee doet voor de overwinning er een hele hoop mensen tóch vinden dat het een teleurstellende prestatie is. En ergens hou je er bij Remco toch ook gewoon rekening mee dat hij hier gewoon doodleuk wel mee doet om de overwinning.

Melkzuur 28 april 2021 om 10:32

Goede samenvatting, KimJungPoels. Klopt volledig, zelfs in die mate dat ik als rationele fan wellicht ook ontgoocheld zal zijn als hij niet minstens enkele keren sterk uithaalt.

Romāns Vainšteins 28 april 2021 om 10:34

Ik denk dat Evenepoel het gewoon maar moet doen met druk vanuit de natie en dan goeroe Wuyts wat voor de troepen uit steeds. Denk zelfs dat hij er voor hem goede energie uit haalt ook nog, strebertje dat het is. In NL doen we even debiel met om het even welk talent zijn snotneus aan het venster piepen komt toch? Of zijn de al de reetveertsunami's richting Dumoulin en MvdP aan het begin van hun carrières vergeten?

Tenslotte : Ik denk dat hij er gewoon bij zal zijn in de bergritten op basis van zijn uitzonderlijke talent, mits er niet fysiek iets totaal veranderd sinds die breuk. De beste man bergop lijkt me S Yates en ik vermoed dat Evenepoel met hem mee kan.

Marik 28 april 2021 om 10:54

Eens RV, hij zal het ermee moeten doen, met alle druk. Echter, ik heb wel het gevoel dat zijn val in Lombardije mede mogelijk werd gemaakt door al die druk. De letterlijke druk kwam van de geslepen vos Vincenzo en de symbolische druk zorgde ervoor dat Remco te veel risico nam, om maar aan de verwachtingen te kunnen voldoen. Hard maken kun je dat onmogelijk, tegelijkertijd kun je het tegenovergestelde ook niet met zekerheid zeggen.

KimJungPoels 28 april 2021 om 11:15

@Marik

Toch zijn er maar weinig wielrenners die bewust lossen in de afdaling van een zeer grote wedstrijd. Het is niet dat Remco daar nou echt meer risico nam dan de gemiddelde wielrenner, of zelfs dan zijn andere 5 makkers voorin. Hij daalde gewoon minder goed.

Marik 28 april 2021 om 11:16

Klopt, hij daalde minder goed. Ik denk dat hij ook minder goed daalde door de druk die er op werd gelegd. Het was denk ik een samenkomst van verschillende factoren.

Michiel De Rooij 28 april 2021 om 11:26

Je gokt maar wat.

Panache 28 april 2021 om 11:26

Wuyts is al heel lang de weg kwijt…

“In een Facebook livesessie van Sporza boog Wuyts zich op de vraag of Julian Alaphilippe nog wel kopman moest zijn, wanneer Remco Evenepoel volgend jaar meedoet in Luik-Bastenaken-Luik.

“Als Remco op zijn niveau komt, en er zijn signalen die zeggen dat hij het goed doet, dan zal er niks aan te doen zijn”, stelt Wuyts. “Dan gaat hij op La Redoute al zeggen: “Jongens, ik ben ermee weg”.”

reusjen 28 april 2021 om 11:29

Er vallen natuurlijk wel vaker gaten in een afdaling. En volgens mij is het vrij duidelijk dat Evenepoel niet de meest begaafde renner is als het op techniek aan komt. Dan moet je mogelijk iets eerder dan een ander de keus maken om het iets rustiger te doen omdat het niet meer verantwoord is.

SoloSlim 28 april 2021 om 11:33

Jose zijn verwachtingen waren realistischer .. Wuyts sprak duidelijk meer zijn hoop uit. Idd spijtig.
@reusjen
Ook een Roglic kan niet in groep rijden, solo is hij top maar in een peloton komt hij toch vaak ten val.. Maar dat kan opgelost worden door steeds vooraan te rijden.

Aart van Woud 28 april 2021 om 11:39

Hij sprak geen hoop uit, hij deed een stelling. Altijd gevaarlijk. Er wordt weer een druk op die jongen gelegd die niet gezond is.

reusjen 28 april 2021 om 11:43

@Soloslim
Ik ben het met je eens dat Roglic vaak lijkt te vallen, maar ik ben er niet uit waar dit door komt. Ik heb Roglic best wel wat goede afdalingen zien rijden.
Het was natuurlijk niet zo dat Evenepoel midden in het peloton reed toen hij het ravijn in kukelde.

KimJungPoels 28 april 2021 om 11:47

Maar denkt Wuyts ook nog dat Remco iedereen op de redoute al achter laat als Vingegaard en Roglic volgend jaar gewoon in dienst van van Aert rijden in Luik?

Romāns Vainšteins 28 april 2021 om 11:53

Ik ben het gewoon eens met Wuyts dat Evenepoel in goede vorm vanaf volgend jaar een keiharde binnenploegse concurrent van Flip is te Luik. Hij traint daar duidelijk met veel toewijding altijd, deze koers is volgens mij degene die hij blind zou kiezen als meest begeerd om te winnen en het parcours + finale liggen hem als gegoten.

Lalsacien 28 april 2021 om 11:53

De “druïde” Guimard(ploegleider van Hinault en Fignon geweest en reed in dezelfde tijd als Merckx) vergeleek in een interview de jonge aanstormende toppers met elkaar. Bernal, Pogacar, Evenepoel, Pidcock en hoe kan het ook anders één Fransman. Gaudu.
Pogacar is een alleskunner. Op zijn leeftijd al beter dan Merckx en Hinault. Bernal staat er vlak onder maar moet zijn vorm zien te hervinden. Pidcock is een juweeltje. Lijkt nog meer te kunnen dan Pogacar gezien zijn koersen bij de jeugd. Moet nu nog bevestigen. Evenepoel(alle rittenkoersen gewonnen waar hij aan meedeed) en Gaudu hebben één slechte kaart. De afdaling voor de eerste en de tijdrit voor de tweede. Afdalen kun je nog leren. Tijdrijden wordt lastig.

Joaquim Agostinho 28 april 2021 om 12:03

Omdat Wuyts dat zegt, wordt Evenepoel nerveus..?

KimJungPoels 28 april 2021 om 12:03

@RV jij ziet denk ik het verschil wel tussen een binnenploegse concurrent van Alaphilippe zijn en zo verpulverend goed zijn dat iedere concurrent vanaf de Redoute kansloos is als Remco er even zin in heeft toch?

Zoals Wuyts het stelt gaan we naar een era toe waarin Evenepoel volledig gaat bepalen wie waar wint. Remco lijkt absoluut een fenomeen, maar er rijden nog wel een paar andere waanzinnige toppers rond op het moment, en niets wijst er op dat Remco meerdere treden boven mannen als Pogacar gaat staan voorlopig. En zo laat Wuyts het wel lijken.

Romāns Vainšteins 28 april 2021 om 12:08

Wuyts is een romanticus, bij hem is het nooit normaal en moet het op de manier ‘Bisschop hijgt in nek van koorknaap’

Aart van Woud 28 april 2021 om 12:12

Soms zelfs letterlijk..

KimJungPoels 28 april 2021 om 12:16

Maar het lijkt bij dit soort romantici ook wel vaak alsof ze constant de neiging hebben hun eigen eerdere eufenismes en andere stijlfiguren jaar naar jaar te moeten overtreffen.

En als je die neiging combineert met een carrière die zo lang is als die van Wuyts, dan blijft er uiteindelijk een kenner over die voor veel mensen toch nog moeilijk serieus te nemen is, omdat de kennis met te grote regelmaat wordt omgezet in een overdrijving in kwadraat.

Romāns Vainšteins 28 april 2021 om 12:33

Wuyts krijgt gewoon een waes voor de ogen als het om lekker presterende en talentvolle, frisse Vlaemsche Knaepen gaat. Ik geniet er altijd wel van wanneer zijn hersenpan er van overkookt, met name in de hitte van finales wordt ie helemaal loco.

meun 28 april 2021 om 12:47

Wuyts is ook totaal geobsedeerd door corona. In elke bocht op het parcours zit hij als het ware het aantal toeschouwers te tellen en ook nog eens te berekenen hoeveel van hen een mondmasker aanhebben. Waarop hij voor de 544.768e keer een preek begint over de gevaren van het virus. Nu weten we het inmiddels wel. Echt ergerlijk !!!
De meest door hem gebruikte woorden zijn “corona” en “Van Aert”.

Romāns Vainšteins 28 april 2021 om 12:50

Moet je nagaan in wat voor staat zijn brein schiet wanneer van Aert corona oploopt!

Gelei 28 april 2021 om 13:29

Hoe jet draait of keert, iedereen kijkt uit naar Evenepoel in de Giro. Is het niet uit hoop voor winst, dan is het uitkijken naar de bevestiging dat de gevolgen van zijn val achter de rug zijn. Uiteindelijk hoop je als wielerfan gewoon dat het moment dat dat hij, Pogacar, Bernal en Roglic, allen in optima forma, eindelijk de degens kunnen kruisen.

Wat betreft deze Giro is de 4e etappe naar Sestola al meteen een waardemeter, hier tijd toegeven betekent geen GC.

Persoonlijk zie ik hem wel de tijdrit winnen maar tekort komen in de eerste aankomsten bergop om uiteindelijk in de 3e week bij de top3 klimmers te horen (maar dan ws wel in functie van Almeida).

Deel Koeper 28 april 2021 om 13:45
Quote:
“Als Remco op zijn niveau komt, en er zijn signalen die zeggen dat hij het goed doet, dan zal er niks aan te doen zijn”, stelt Wuyts. “Dan gaat hij op La Redoute al zeggen: “Jongens, ik ben ermee weg”.

Dat er niets aan te doen zal zijn, is natuurlijk onzin, maar dat Remco de enige van de "groten" is die daar anno 2021 al zou durven gaan en dat dit een goede zaak is voor de attractiviteit van het wielrennen, lijkt me evident.

KimJungPoels 28 april 2021 om 13:50

We hebben net een editie gezien waar de Giro winnaar van vorig jaar de boel volledig uit elkaar trok op de Redoute. En de enige reden dat een aantal mannen nog terug kwam was doordat er rond Sprimont geen samenwerking was in de eerste groep.

Romāns Vainšteins 28 april 2021 om 13:59

Precies.

Die heeft nog wel genoeg Vandenbroucke-élan om iets te zeggen als : ‘wanneer ik voor de 20e x ‘Phil’ zie ben ik het wel zat en alvast vertrokken’

antilek 28 april 2021 om 10:45

edit wf: laat naamsverbasteringen achterwege svp

Michael_ 28 april 2021 om 14:38

Alvast veel sterkte de komende giro (en de jaren daarna) met het kijken naar Evenepoel.

Jean Dumas 28 april 2021 om 14:24

Evenepoel is een mythe.

Limal 28 april 2021 om 19:55

Of een legende? We zullen het over een jaar of 15 kunnen zeggen.

Cochise 28 april 2021 om 14:47

Moest ik in de entourage van Evenepoel zitten zou ik hem aanraden om de eerste vlakke rit meteen opzettelijk 30 minuten te verliezen. Daarna kan je dan nog kijken wat je waard bent bergop, bergaf, in een derde week, eens een dag meegaan in de ontsnapping en twee cols op je eentje rijden, eens vanuit de groep van de favorieten proberen een rit te winnen,…

Panache 28 april 2021 om 16:10

Geen slecht plan. Koersen zoals Landa dat (noodgedwongen) deed na zijn val in de Giro 2017. Dan kan Evenepoel voor 2-3 ritten gaan (tijdrit + bergetappe) en misschien voor een truitje. Geen druk van een klassement, geen schade wanneer je ergens lost of laat gaan, maar wel de ervaring en pijnigingen van nagenoeg drie weken volle bak koersen.

reusjen 28 april 2021 om 17:47

Om op die manier van de druk van het klassement af te zijn?

Mocht hij dit doen en daarna de beste blijken te zijn dan heb je natuurlijk wel een grote kans op winst in een grote ronde weggegooid. Je weet nooit hoeveel kansen je krijgt, hoe goed je ook bent. Daar heeft hij zelf inmiddels op niet mis te verstane wijze kennis mee gemaakt.

jph 29 april 2021 om 00:17

Nog een geluk dat jij niét in de entourage van Evenepoel zit…ik heb hem de Rosier zien oprijden vorige zondag, ik heb genoeg gezien. Ofwel zit er een motortje in zijn fiets (wat absoluut niet zo is mag men aannemen), ofwel gaat hij daar de stenen uit de Italiaanse straten rijden…Mark my words.

Lalsacien 29 april 2021 om 07:04

@jph stoer hoor.

jph 29 april 2021 om 17:07

@lalsacien En wat precies is er “stoer” aan wat ik schrijf? Ik zeg enkel dat ik hem met een onwaarschijnlijk verzet, aan een onwaarschijnlijke snelheid de Rosier heb zien opvliegen..Nou moet jij mij eens uitleggen wat daar stoer en of verkeerd aan is?

Turtlehead 28 april 2021 om 15:40

Op hoogtestage vlak ná de Giro, en dan wel op 20 juni het BK in lijn rijden? Dat is toch apart te noemen…
Of is het ‘rust en hersteltraining’ en niet specifiek kunnen voorbereiden op BK tijdrit?

Melkzuur 28 april 2021 om 15:45

Het BK op de weg is verplicht voor Belgische profs. Als hij niet start, mag hij de OS en WK op zijn buik schrijven.

antilek 28 april 2021 om 16:17

Heeft hij zij studie nou al afgerond?? Daar heeft hij maanden de tijd voor gehad.

WernerFranke 28 april 2021 om 19:26

Hij is 21, zal wel al gebeurd zijn zeker?

Bikeslave54 29 april 2021 om 12:32

Wat jammer voor de belgen dat er ook nog een Pogacâr bestaat.

Bikeslave54 29 april 2021 om 12:35

Jammer voor de belgen dat er een Pogacâr bestaat

Massimo Bataille 29 april 2021 om 14:18

Gelukkig voor de rest van de wereld dat er nog iemand is om de slovenen te verslaan =D
Al moet hij het nog bewijzen natuurlijk, maar het potentieel is er wel lijkt me.

Headlines

Materiaalzone

Populair