Ook Proximus laat van zich horen over betaalmuur in de cross: “Wij zagen kansen”
Foto: Fotopersburo Cor Vos
vrijdag 31 oktober 2025 om 16:55

Ook Proximus laat van zich horen over betaalmuur in de cross: “Wij zagen kansen”

Interview De vele veldritten die achter de betaalmuur verdwijnen, blijven de gemoederen bedaren in België. Telecomoperatoren Telenet en Proximus kiezen er voortaan voor om enkel nog betalende abonnementshouders de meeste veldritten in de Wereldbeker en Superprestige voor te schotelen. Telenet lieten we daar eerder al over aan het woord, nu verklaart ook Proximus deze keuze.

Met 14,99 euro voor een sportabonnement (normaal 20,99 euro, maar door de aanhoudende problemen met het voetbalaanbod wordt een tijdelijke korting aangeboden) is Proximus een iets goedkopere partij dan Telenet. Net als die concurrent, brengen ze zes Superprestigecrossen en zes Wereldbekers achter de betaalmuur, iets wat in de veldritwereld niet al te enthousiast werd onthaald.

VRT
“We begrijpen de bezorgdheden van de fans ook, maar er zit een bredere realiteit achter”, vertelt Fabrice Gansbeke, persverantwoordelijke bij Proximus, aan WielerFlits. “Zoals de collega’s van Telenet aanstipten, staan de budgetten overal onder druk. In eerste instantie is dat het geval bij VRT. Dat is volgens mij de hoofdreden waarom wij nu zo veel kunnen aanbieden. Vroeger coverden ze bijna alles wat met het wielrennen te maken heeft, en dat lukt nu niet meer.”

Proximus is net als Telenet in dat gat gesprongen. “Eigenlijk zouden de vragen dus eerder naar VRT moeten gaan. Zij hebben het aanbod verminderd, waardoor wij kansen zien. Ik denk dat er begrip moet zijn voor het feit dat commerciële bedrijven investeren in de sport. Uiteindelijk willen wij ook zo veel mogelijk reclame maken voor de sport en iedereen zijn zichtbaarheid gunnen. Maar aan de andere kant moeten we ook iets van de gemaakte kosten recupereren”, klinkt het realistisch bij de persverantwoordelijke.

De strijd in de cross gaat onverminderd voort – foto: Cor Vos

Volgens Gansbeke gaat het, wat die kosten betreft, om zowel de uitzendrechten als de productie. “We brachten in eerste instantie de crossen op ons open kanaal Proximus Showcase, maar dat is lastiger geworden toen er een paar jaar geleden enkele nieuwe, buitenlandse crossen in de Wereldbeker bijkwamen. Wij hebben die in co-productie met Proximus gecoverd, maar dat was heel duur. Die specifieke crossen hebben we daarom al vanaf het begin en bewust achter de betaalmuur gebracht.”

“Dat we nu nog meer crossen achter de betaalmuur steken, is puur om onze investeringen iets meer behapbaar te maken. Je mag niet vergeten hoe veel het kost om een veldrit deftig in beeld te brengen. Je zit al snel op vijftien tot twintig cameraposities, soms komt daar nog een drone bij. Dat kan tellen. Zeker in combinatie met de steeds duurdere uitzendrechten.”

Minder kijkers
Net als de collega’s van Telenet, wil Gansbeke niet communiceren over exacte kijkcijfers of het aantal abonnees. Wel zien we uit de cijfers van het CIM dat de Superprestigecross van Ruddervoorde bij Sporza meer dan 500.000 kijkers haalde, terwijl de cross bij Telenet en Proximus achter de betaalmuur niet bij de beste 20 bekeken programma’s van de dag te vinden was en dus minder dan 100.000 keer bekeken werd.

“Toch zien we dat er een fanbase is in het veldrijden die zijn weg vindt naar Proximus, en dat zal bij Telenet zeker niet anders zijn. Er zijn mensen die de crossen nu eenmaal willen bekijken”, zegt Gansbeke. “Dat zien we duidelijk aan de timing wanneer mensen een sportpakket aanschaffen. Vlak voor de opening van de crosswinter is er extra aantrekkingskracht.”

Lees hier de eerdere artikelen in deze serie:



RIDE Magazine
4 Reacties
31-10-2025 18:06
Snijdt wel een belangrijk punt aan dat de VRT het niet meer rendabel acht op tv en dat daardoor de commerciële bedrijven kansen zien. De vraag is wat er gebeurt als de cijfers bij Telenet en Proximus te laag zijn dat ze hun investering er ook niet uithalen.

Weet niet welke sporten ze nog aanbieden voor die prijs maar het lijkt nogal hoog ivm HBO Max waar je 5 euro betaalt voor al het wielrennen, tennis, UFC en andere sporten.
    31-10-2025 18:29
    Bij HBO betaal je 17 euro, want die 5 euro komt bovenop de normale aboprijs. Bovendien kijk je ondanks dit superhoge bedrag alsnog naar reclame.
    31-10-2025 19:34
    Ik doe het dan ook anders en gebruik het account van een vriend, waarvoor ik het sportabonnement betaal. Hij gebruikt op zijn beurt dan weer mijn Prime abonnement. Het hoeft allemaal niet zo lastig te zijn.

    De reclames ben ik het over eens, ontzettend vervelend, maar zelfs met reclames is 60 euro op jaarbasis schappelijk imo.
31-10-2025 18:28
Bij de VRT heeft het niks met rendabel zijn te maken, die hebben gewoon het geld niet om op te boksen tegen commerciële partijen. En bij die laatste groep gaat het niet om te investeren in het wielrennen, daar gaat het enkel om zo veel mogelijk geld te verdienen. Wil je er iets tegen doen, dan moet je géén abonnement afsluiten. Doe je dat wel, dan help je mee het wielrennen achter een betaalmuur te stoppen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.