Ook Jumbo-Visma en Alpecin-Fenix in Tour de France-docu, UAE Emirates past vooralsnog

maandag 7 maart 2022 om 10:26
Ook Jumbo-Visma en Alpecin-Fenix in Tour de France-docu, UAE Emirates past vooralsnog

foto: Cor Vos

Naast Quick-Step Alpha Vinyl en EF Education-EasyPost hebben ook Jumbo-Visma, Groupama-FDJ, INEOS Grenadiers, AG2R Citroën, Alpecin-Fenix en Movistar toegezegd mee te werken aan de exclusieve behind the scenes-serie over de komende Tour de France. UAE Emirates, de ploeg van tweevoudig eindwinnaar UAE Emirates, past vooralsnog.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

De acht ploegen die meewerken aan de wielerdocumentaire zijn bekendgemaakt door VeloNews, dat een document van meerdere bladzijdes heeft ingezien waarin een aantal belangrijke factoren rond het project wordt uiteengezet. Het gaat om zeven van de achttien WorldTeams en Alpecin-Fenix, de ploeg van Mathieu van der Poel, Tim Merlier en Jasper Philipsen, dat als beste ProTeam van 2021 is verzekerd van een uitnodiging voor de aankomende Tour de France.

UAE Emirates werkt vooralsnog niet mee aan de serie. “Het is waar dat UAE Team Emirates, net als verschillende andere ploegen, is benaderd om deel te nemen aan de show. De voorwaarden om een hoofdrol te spelen in het eerste seizoen werden niet overeengekomen”, laat de ploeg aan de wielerwebsite weten. “We vinden het een goed idee, maar we worden niet onder druk gezet om iets te overhaasten. De deur staat open voor deelname in de toekomst.”

Bereiken van nieuw publiek
De belangrijkste doelstellingen van de Tour de France-serie zijn in de eerste plaats het bereiken van ‘nieuw publiek dat niet volledig vertrouwd is met profwielrennen en gewend is sport op een andere manier te consumeren’. Andere doelstellingen zijn ‘het aanbieden van ongekende en extra inhoud om fans aan te trekken en te behouden’ en ‘het vergroten van het publieke profiel van de beste renners en hen tot superster-status verheffen’.

De productiekosten, voorlopig geraamd op acht miljoen euro, worden gedekt door Netflix. Tevens heeft de streamingdienst toegezegd een licentievergoeding van een miljoen euro te betalen die wordt verdeeld onder verschillende aandeelhouders, waarbij de ASO en France Télévisions elk 250 duizend euro opstrijken. De acht teams zouden vervolgens de resterende 500 duizend euro delen, waardoor elk team 62 duizend euro zou ontvangen.

Voor veel betrokken ploegen wordt de financiële vergoeding echter gezien als een voordeel op de korte termijn. VeloNews sprak verschillende teams en die vinden dat de naamsbekendheid die het project opbrengt, veel zwaarder weegt dan de beloning die medewerking oplevert.

De serie over de komende Tour moet in mei 2023 worden gelanceerd.

Dit artikel delen:

11 Reacties

Murcia 7 maart 2022 om 10:54

62000 euro voor de ploegen om wie het draait, zo kennen we de ASO weer. Ik weet dat de ploegen dit zien als een begin maar het moet wel lonen en met dit soort kruimels schiet je als profploeg niks op.

Dikke Vrouw 7 maart 2022 om 11:15

Uae iets te verbergen musschien?

Dikke Man 7 maart 2022 om 11:19

Een ploeg met een wolk van mysterie en beschuldigingen hoort natuurlijk traditioneel bij de tour!

ChefSpijker 7 maart 2022 om 11:29

Of geen zin in dat hysterische gedoe van Netflix. Verstappen doet er ook niet meer aan mee bij Drive to Survive. Netflix heeft er nogal een handje van om quotes uit z’n verband te rukken of zelfs bij totaal andere fragmenten te plaatsen. Je bereikt er wel een totaal nieuw publiek mee, maar kan me voorstellen dat als je het als wielernerd gaat kijken, ook achteraf denkt van ‘goh, zo is dat toch helemaal niet gegaan?’.

Koers 7 maart 2022 om 11:41

@chefspijker, dat heb ik dan weer bij de samenvatting van NOS op het gebied van wielrennen. Dan is het vaak anders gegaan, en belangrijke dingen hebben ze niet meegenomen. Al komt dat geloof ik mede doordat ze maar een x aantal seconden mogen uitzenden.

Maar laten we er maar van uitgaan dat ze er iets spectaculairs van maken, en dat levert wellicht weer nieuwe kijkers op. Baat het niet dan schaadt het niet.

josi 7 maart 2022 om 11:17

Dat de ploeg van de waarschijnlijke Tourwinnaar niet meedoet, maakt het natuurlijk wel minder interessant. Benieuwd wat daarvoor de precieze reden is, want dat zinnetje over de niet overeengekomen voorwaarden zegt me bar weinig.

Brabander 7 maart 2022 om 11:53

‘het vergroten van het publieke profiel van de beste renners en hen tot superster-status verheffen’.

Dit trek ik slecht hoor

Koers 7 maart 2022 om 13:09

Ach Alaphilippe fietste ook al eens rond als een 'ster' met een klokje van ca. 130K. Gesponsord/geleend uiteraard. Maar met zo'n flamboyante capo di tutti capi als Lefevevre kun je dit wel naar een hoger niveau tillen.

Turtlehead 7 maart 2022 om 12:10

Ik vind Tour de Tietema als format kansrijker eerlijk gezegd. En dan met uitdagingen voor het brede publiek, met gastoptredens van de coureurs en beelden rondom de koers.

Die ‘Top Gear’ aanpak van vorig jaar zeg maar.

Geleuter in ploegleiderswagens en op massagetafels gaat geen groot publiek lang boeien denk ik.

miland12 7 maart 2022 om 20:31

Sluit ik me niet helemaal bij aan. Die serie van Movistar was toch een genot om naar te kijken.

S.t.B 7 maart 2022 om 12:24

“De voorwaarden om een hoofdrol te spelen…” klink verdacht veel als embedded journalism, oftewel.. Poga mag alleen in triomfantelijke camerashots van onderaf worden gefilmd, en uitsluitend tijdens splijtende demarrages, gewonnen etappes en podiumceremonies.
Buiten de koers zijn toegestaan… Poga tijdens gezellige onderonsjes met ploeggenoten, rivalen en fans. De klassieker ‘kussen van baby’s’ krijgt Netflix als bonus. Voor Sjeikenbezoek moet minimaal één complete aflevering worden gereserveerd. Sjeik in kwestie moet lopend over water worden gefilmd. Soundtrack moet worden samengesteld uit de volgende songs. Volkslied van UAE…

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair