Online-supermarkt Picnic nieuwe naamsponsor Team dsm-firmenich PostNL
Raymond Kerckhoffs
donderdag 12 december 2024 om 08:15

Online-supermarkt Picnic nieuwe naamsponsor Team dsm-firmenich PostNL

De ploeg van Iwan Spekenbrink verschijnt volgend jaar verrassend onder een nieuwe naam in het peloton. Vanaf 2025 heet de ploeg Team Picnic PostNL. Het team gaat dan verder met drie grote partners, want dsm-firmenich blijft ook verbonden aan de wielerploegen en blijft in het logo van het team staan. Picnic heeft voor vier jaar getekend.

WielerFlits wist woensdag al te melden dat Picnic zal instappen als nieuwe sponsor en dit is inmiddels ook bevestigd door de ploeg. Picnic is een Nederlandse online-supermarkt met het hoofdkantoor in Amsterdam. Het bedrijf bezorgt uitsluitend aan huis en heeft geen eigen winkels. Het is actief in Nederland (sinds 2015), Duitsland (2018) en Frankrijk (2021). In 2023 was de omzet van het bedrijf 796 miljoen euro.

Streven naar beste resultaat
Michiel Muller, medeoprichter van Picnic, is enthousiast over de nieuwe samenwerking waarmee het bedrijf zowel Franse, Duitse als Nederlandse consumenten kan bereiken en zijn naamsbekendheid kan vergroten. “Vanaf komend seizoen zijn we vier jaar lang trotse partner van Team Picnic PostNL. Wielrennen bevordert gezondheid en verbinding, net zoals wij dat doen door dagelijks verse, gezonde producten te leveren.”

“Net als professionele wielrenners trotseren onze runners alle weersomstandigheden en streven ze altijd naar het beste resultaat. Deze samenwerking laat zien hoe innovatie en teamwork succes kunnen stimuleren, of je nu een professionele wielrenner bent of deel uitmaakt van ons team dat dagelijks boodschappen inpakt en bezorgt. Samen streven we elke dag naar de beste resultaten en kijken we uit naar de momenten die we samen gaan beleven.”

Met de komst van Picnic wordt de Nederlandse inbreng in de ploeg vergroot.  De huidige hoofdsponsor dsm-firmenich is vanaf 2021 de naamdrager van de ploeg. PostNL staat dit jaar voor het eerst op de shirts en heeft nog een doorlopend contract tot en met 2026 bij het team.

Iwan Spekenbrink. Foto: Raymond Kerckhoffs

“De komst van Picnic is om meerdere redenen zeer heugelijk”, is Iwan Spekenbrink, CEO van Team Picnic PostNL, in zijn nopjes. “De kernwaarden van Picnic – innovatie, kwaliteit en het bevorderen van een gezonde levensstijl – liggen heel dicht bij de onze. Zowel Picnic als het team zijn organisaties die bruisen van energie, ambitie en de drive om vooruitgang te boeken en dingen voor elkaar te krijgen; we beschouwen een uitdaging vooral als een kans in plaats van een beperking.”

“Met Picnic aan onze zijde zullen we de prestaties van het team verder versterken en bijdragen aan een toekomst waarin we blijven innoveren en het beste uit onszelf en elkaar halen, om als team steeds verder te groeien. We willen van deze gelegenheid gebruikmaken om dsm-firmenich te bedanken voor de vele jaren van waardevolle samenwerking en kijken ernaar uit om ook met hen nauw samen te blijven werken.”

Niet de enige nieuwe sponsor
Op het tenue voor 2025 prijkt ook de naam van een andere nieuwe sponsor: Engie. Dit is een Frans multinationaal energiebedrijf dat opereert in de productie, onderhoud en distributie van elektriciteit en aardgas. Op de borst zien we dan weer de letters VAYA. Dit is een hotelketen in de Oostenrijkse Alpen en verbonden aan vakantiebedrijf Sunweb, in het verleden sponsor van de Nederlandse formatie.

Ontwikkeling
Vanaf 2025 gaat het sponsorgeld van dsm-dirmenich in de ploeg nog meer ingezet worden in de ontwikkeling van producten. Vooral op het gebied van voeding hoopt men stappen te gaan zetten. Eerder ontwikkelde dsm al de Dyneema-vezel die in de wielerkleding wordt gebruikt om de renners beter te beschermen tegen schaafwonden bij valpartijen.

Voor volgend jaar staan onder anderen Romain Bardet, Fabio Jakobsen, Frank van den Broek en Max Poole onder contract bij de wielerploeg van Iwan Sprekenbrink. In het vrouwenteam zijn Charlotte Kool en Georgi Pfeiffer de meest aansprekende namen. Zij gaan vanaf 2025 rijden op fietsen van Lapierre, dat Scott vervangt als fietssponsor.

RIDE Magazine
36 Reacties
11-12-2024 20:47
Geen chemie meer in de ploeg dus.
11-12-2024 21:09
Gave team auto’s
    12-12-2024 11:48
    Een oude romanticus als de Jean zou qua silhouet overeenkomsten met een wielrenner kunnen zien.
11-12-2024 21:28
Fijn voor Spekenbrink dat hij nu wel die grote sponsor heeft kunnen strikken nadat Lidl uiteindelijk toch koos voor team Trek. Het budget zal iets van een boost krijgen neem ik aan? Een superteam zal het niet worden, aangezien het me sterk lijkt dat een bedrijf met een omzet van 800 miljoen even 15 miljoen of meer in een wielerploeg gaat stoppen. Het is ook een logische overgang, dat DSM nu langzaam het stokje overdraagt. Ik heb het altijd al vreemd gevonden dat een beursgenoteerd B2B bedrijf een wielerploeg sponsort voor toch wel een aanzienlijk bedrag
11-12-2024 21:36
AD bericht dat Pincic een contract tekent voor 4 jaar, toch wel een belangrijk detail als dat zo is!
11-12-2024 21:59
Hmmm, een bedrijf dat al sinds de oprichting een miljoenenverlies maakt heeft wel geld over voor sportsponsoring? En ondanks de megaverliezen blijven bepaalde groepen er wel in investeren. Een van de investeerders is de zeer twijfelachtige Bill Gates. Beetje een schimmig bedrijfje dat Picnic!
    11-12-2024 22:43
    De zeer twijfelachtige Bill Gates. Al die twijfel immers over of hij wel of niet Microsoft heeft gerund. Is ie wel of niet puissant rijk. Bill of stiekem toch een Will.
    12-12-2024 07:21
    Heb je liever een gokbedrijf, een olieboer of een hem vies, zoet drankje?

    Er is nog wel eens kritiek hoe de ploeg met de renners omgaat. Of dat nu wel of niet terecht is, de ploeg is toch heel knap in het behouden van zijn integriteit en het steeds brengen van nieuwe, aansprekende talenten. Go Picniccers!! Of: Go Picnic-Post-ennellers!!
    12-12-2024 11:01
    Ik hoop dat je een grapje maakt. Maar zo niet: Dit is hoe het tegenwoordig werkt bij alle grote bedrijven. Het is een kwestie van eerst jarenlang investeren, investeren, investeren en verliezen draaien (want al die investeringen kosten nu eenmaal heel veel geld). Het punt is dat je door al die investeringen op een gegeven moment winst kan gaan draaien. En dan is dat niet een beetje, maar gelijk heel veel, omdat je al heel groot bent. Als je eerst zelf je geld moet verdienen en alleen dat kun herinvesteren, duurt het immens veel langer voor je ooit een groot bedrijf kan worden. En zelfs op deze tour, met investeringen, duurt het lang. Zo heeft het Spotify ook 17 jaar gekost om winstgevend te worden. Toch blijven mensen investeren, omdat ze geloven dat het gaat werken en ze uiteindelijk geld terugverdienen uit hun investering. Zie deze sponsoring dan ook als onderdeel van een investering. Allemaal met het doel om nog groter te worden en nog meer winst te kunnen draaien.
    12-12-2024 11:22
    Bijzonder hoeveel mensen bij sportsponsoring maar blijven hangen bij het beeld van de dorpsslager die de plaatselijke voetbalclub sponsort omdat z'n zoon daar voetbalt.
    Sportsponsoring is geen liefdadigheid, het is gewoon een zakelijke deal, waar als het goed is beide partijen wat aan hebben. De ploeg het geld en zekerheid voor een aantal jaar, de sponsor naamsbekendheid (o.a. in de landen waar ze naar willen uitbreiden dus, zoals het artikel al aangeeft), zichtbaarheid, goodwill, imago, visarrangementen voor zakelijke partners etc.
    Dat er partijen 'ondanks de megaverliezen er wel in blijven investeren' heeft dezelfde reden: die partijen denken er uiteindelijk iets mee te winnen.
    Voor beide gevallen geldt natuurlijk dat het onzeker is of het inderdaad zo gaat uitpakken, maar dat is nou eenmaal de basis van ondernemen.

    Ik ben trouwens erg benieuwd wat Bill Gates volgens jou 'zeer twijfelachtig' maakt. Buiten het feit dat geen enkele miljardair deugt (het is asociaal om zo veel geld te hebben in deze wereld), is van hem iig bekend hoe hij z'n geld heeft vergaard, en geeft ie aardig wat van z'n geld weg. Waarom je juist hem er uit pikt als 'zeer twijfelachtig' is mij een raadsel.
    12-12-2024 13:54
    Dat zal wel met de investeringen in vaccins te maken hebben en uitspraken over de bevolkingsgroei. https://www.reuters.com/article/fact-check/bill-gates-quoteabout-vaccines-and-population-growth-has-beentaken-out-of-cont-idUSL1N2MF1L8/
    12-12-2024 23:43
    @ssj: als investeren in vaccins als twijfelachtig wordt beschouwd dan zijn we verder wel uitgeluld natuurlijk. Zonde van m'n tijd.
11-12-2024 21:43
zo lang de rijders maar beter overeind blijven dan de beruchte, snel kantelbare, bezorgauto's..
12-12-2024 10:28
Picnic heeft de afgelopen jaren aanzienlijke financiële verliezen geleden. In 2023 bedroeg het nettoverlies ruim 220 miljoen euro, een toename ten opzichte van het verlies van 208 miljoen euro in 2022. Sinds de oprichting in 2016 heeft het bedrijf in totaal ongeveer 725 miljoen euro aan verliezen opgebouwd. Het lijkt mij geen stabiele langetermijnstrategie voor deze ploeg om met Picnic in zee te gaan, heel risicovol.
    12-12-2024 11:05
    Zolang investeerders erin blijven geloven en er geld in blijven pompen, is er ook geld voor de sponsoring. En dat grote bedrijven sinds de oprichting eerst jarenlang investeren en daarmee verliezen lijden, voordat er een keer winst wordt gemaakt, is tegenwoordig heel normaal.
    12-12-2024 15:23
    Dat is natuurlijk een vorm van andersom denken. Uiteraard ben ik bekend met de succesverhalen, maar dat moet je niet tot norm verheffen. Verlies draaien is géén voorspeller van toekomstig succes, het is een moeras waar sommige bedrijven zich uiteindelijk doorheen worstelen, maar de meeste bedrijven gewoon in verdrinken. Veel, met name tech-bedrijven, hebben jarenlang met rode cijfers groei gerealiseerd en investeerders hadden daar vrede mee omdat de vooruitzichten als vroege instapper uitstekend waren. Picnic is echter een food-bedrijf, 9 jaar op de markt, met 2% markaandeel een kleine speler. Dit is bij uitstek een bedrijf dat meer raakvlakken heeft met de zeepbel-economie dan met de tech-economie. Mijn verwachting is dat de ploeg met deze samenwerking niet stabieler wordt, maar juist kwetsbaar.
11-12-2024 20:51
Leuk klinkt veel beter dan dsm firmenich en kan een graaf shirtje gaan worden !
    12-12-2024 08:30
    Shirtje valt wat mij betreft tegen
    12-12-2024 10:56
    een graaf shirtje zou eerder passen bij JustDiggit...
11-12-2024 21:08
Ja inderdaad, ‘t is lang picknicken als je wacht op een pakje bezorgd door postnl beter bekend als ghostnl, want meestal is het gewoon verdwenen. Sorry iets te makkelijk inkoppertje.
Bekt wel iets makkelijker, goed nieuws voor de commentatoren. Ik hou het nu dan maar op PP.
11-12-2024 21:12
Lekkere naam, klinkt beter dan firmenich of iets punt NL
11-12-2024 22:36
Bardet is toch gestopt?
    11-12-2024 23:03
    Dat hangt ervan af of jij een tijdrijziger bent... Bardet gaat nog door t.e.m. het Critérium du Dauphiné.
12-12-2024 12:04
Goed geregeld, maar wederom een kapotlelijk shirt.
    12-12-2024 13:16
    Ik vond het shirt van vorig jaar misschien wel de lelijkste in het hele peloton. Ik vind deze dus al snel 10x beter.
    12-12-2024 16:10
    Ik hoor dat vaker, dat dat vorige shirt zo lelijk was. Snaken verschillen, gelukkig maar. Ik vond het juis wel mooi met dat stijlvolle blauw en opvallende maar toch nog subtiele oranje.
    12-12-2024 16:11
    Qua shirt vind ik het een achteruitgang. Maar voor de rest zeer positieve ontwikkeling!
11-12-2024 21:35
wel mooi en bijzonder dat er nu 3 nederlandse bedrijven hoofdsponsor zijn. Of 2,5 eigenlijk nu DSM gefuseerd is maargoed.

Een van de eerste winters waar DSM geen grote naam zag vertrekken, volgend jaar zou weleens een boerenjaar kunnen worden.
11-12-2024 21:55
Picnic het grote investeringsspeeltje van Bill Gates....
11-12-2024 22:11
Grappig genoeg heeft Picnic in de praktijk juist een samenwerking met DHL. Leuke herkenbare sponsor verder, hebben alleen geen Alpecin in het assortiment.
11-12-2024 23:50
Waar ben je bezorgd over?
12-12-2024 06:57
Of ik de dt spellingsregels wel onder de knie heb
12-12-2024 11:01
[quote]Net als professionele wielrenners trotseren onze runners alle weersomstandigheden en streven ze altijd naar het beste resultaat.[/quote]

Goed dit, een parallel trekken tussen de RedBull-drinkende, ietwat obesitas-achtige verschijning die hier wekelijks aan de deur komt en de volledig afgetrainde renners.
    12-12-2024 13:58
    Grappig, dit is totaal anders dan de bezorgers die ik voor de deur krijg. Dat zijn vaak mensen die geen Nederlands spreken, maar in heel normale formaten.
    12-12-2024 14:18
    Wat fijn dat beide groepen participeren op de arbeidsmarkt in plaats van liggend op de bank steun te trekken. En kennelijk voorzien ze met hun functie in een behoefte.
12-12-2024 18:04
Boodschappen voortaan door de brievenbus

Reacties zijn gesloten.