Onfortuinlijke Van Aert: “Het zit voorlopig niet mee in Roubaix”

zondag 14 april 2019 om 19:05

Wout van Aert zag vandaag door materiaalpech en een val zijn kansen op een goede klassering in Parijs-Roubaix in rook opgaan. De kopman van Jumbo-Visma werd daardoor in een belangrijke fase van de wedstrijd gedwongen tot achtervolgen. Hij verloor daarbij kostbare krachten die hij in de finale uiteindelijk tekort kwam.

Tijdens de passage door het Bos van Wallers zorgden schakelproblemen ervoor dat Van Aert terugviel in het peloton. De oorzaak lag bij een botsing eerder in de wedstrijd, waarbij Van Aert tegen een paal langs de weg botste. Hierbij werd zijn buitenblad gebogen en kon hij op het cruciale moment niet meer naar zijn buitenblad schakelen.

Van Aert vervolgde zijn weg op de fiets van ploeggenoot Pascal Eenkhoorn. Nadat hij aangesloten had bij het peloton, ging het na een nieuwe fietswissel alsnog mis. In een bocht gleed hij onderuit, waarna hij een achterstand van meer dan een minuut goed diende te maken. Van Aert slaagde daar wonderwel in en was tijdens de finale zelfs present in de kopgroep. Met nog 23 kilometer te gaan moest hij zijn concurrenten laten gaan, waarna hij in Roubaix uiteindelijk als 22e op 1:42 van winnaar Gilbert over de finish kwam.

“Ik had goeie benen, maar in de laatste 30 kilometer was ik helemaal leeg”, aldus een naar adem snakkende Van Aert na afloop. “Ik kan niets zinnigs zeggen. Ik ben stikkapot. Het zit voorlopig niet mee in Roubaix.”

Dit artikel delen:

67 Reacties

Jori 14 april 2019 om 19:11

Geweldenaar! Ik hoop dat hij nooit de wil om te koersen verliest, ondanks tegenslag. Had minstens podium verdiend.

DeGroteMolen 14 april 2019 om 20:55

Die podiumplaatsen komen er wel voor WvA, absoluut.

Romāns Vainšteins 14 april 2019 om 19:13

Heerlijk gekoerst doch zichzelf op een fine ontmoeting met de hamerman getrakteerd.
Nam na zijn achtervolginswaazin te veel en snel weer volop hooi op de vork denk ik.

DeGroteMolen 14 april 2019 om 20:33

Of gewoon te weinig inhoud (nog)?

Javier 14 april 2019 om 19:14

Uniek talent deze man. Zijn 1e Roubaix en dan al zo bepalend. Volgend jaar komt hij sterker terug.

EmPeHa 14 april 2019 om 19:19

Dit was zijn tweede deelname.

DeGroteMolen 14 april 2019 om 20:28

Het unieke talent deed niet mee vandaag.

Romāns Vainšteins 14 april 2019 om 20:34

Wat wordt ik toch moe van die 'fans' die altijd en overal maar niks beters weten te verzinnen dan pertinent de naam van hun idool ertussen te proppen zeg.

Jeff 14 april 2019 om 21:09

Wat wordt ik moe van fans die altijd een bepaald renner moeten neerhalen om hun eigen idool groter te maken.

@Wielerflits: ik heb nu 4 posts van meneer grotemolen mogen lezen die allen op hetzelfde neer komen. Valt dat ook niet onder ‘stemmingmakkerij’? Ik wordt door jullie gecensureerd als ik feiten over Matje neer schrijf. Treed hier dan ook maar eens op.

odiel 15 april 2019 om 09:46

Censuur? Liever niet. Tenzij het gaat over “ik wordt”…

Jeff 15 april 2019 om 10:54

Odiel moet met een hoofdletter.

En censuur, jammer genoeg, maar idd…

JaBo 14 april 2019 om 19:22

Toch vreemd hij was volgens Jumbo vandaag de uitgesproken kopman. Waarom wachten Wynants en Teunissen hem dan niet op om hem beide keren rustig terug te brengen. Je ziet hier weer de oude fout van Jumbo om grote koersen te winnen moet je keuzes maken. Compromissen leveren alleen ere plaatsen op.

roeleur 14 april 2019 om 19:30

Helemaal eens. En dan zit hij ook nog eens drie jaar vast aan dat amateuristisch geleide vlees noch vis ploegje.

Brummel 14 april 2019 om 19:33

nonsens, tussen de auto’s heeft hij helemaal niks aan die ploeggenoten.

mark vv 14 april 2019 om 19:33

Inderdaad is gewoon zeer dom van Jumbo Visma. Maarja dat gebeurt daar wel vaker. P.s tussen de auto's heeft hij bijna niet gezeten. Alleen na die val eventjes.

Jori 14 april 2019 om 19:39

Pure komedie, deze reacties…..
Tuurlijk gaan Wynants en alle andere knechten net zo hard op de kasseien als Van Aert.
Wat zeg ik? ze gaan nog veel harder erover, ideaal dus om Van Aert perfect te gangmaken en hem te laten aansluiten.

Zonde dat ze Wynants nog iets lieten wachten. In de vorm die jullie hem toedichten, had hij gewoon moeten winnen.

limburgia 15 april 2019 om 10:34

Teunissen was de 2e kopman die moet je niet laten wachten , hij wordt nb nog 7e .

Jeff 15 april 2019 om 10:55

Mooi 7e nadat hij een hele dag in de wielen zat. Maar het was idd niet aan hem om te wachten.

rednas 14 april 2019 om 19:31

Echt jammer dat Jumbo hun uitgesproken kopman zo in de steek laat. Gelukkig van van der Hoorn, jammer van Roosen en Teunissen. Misschien wil Wout binnenkort toch weer naar Roompot, als ze hem bij Jumbo niet wat meer steunen :-P

xistnc 14 april 2019 om 19:36

Fantastische koers gereden, hoorde bij de drie beste renners in koers.

Ik merk dat een heleboel fans, voor zover ze die kwalificatie verdienen, het karakter van de koers Parijs-Roubaix niet begrijpen. De afwisseling tussen kasseistroken en asfalt zorgt ervoor dat een kopman geen voordeel heeft van wachtende knechten, maar eerder nadeel.

rednas 14 april 2019 om 19:57

Na Wallers zat wout toch een hele tijd op gewone wegen te knallen terwijl Roosen achteraan het groepje ervoor zat niets te doen. :(

007 14 april 2019 om 20:42

3e beste renners staan volgens mij gewoon op het podium. En daarnaast, als je verstand hebt van koersen, weet je dat het wel degelijk nut heeft om 1 of meerdere ploegmaats bij je te hebben. Ook het mentale aspect speelt daarin een rol

roeleur 14 april 2019 om 20:43

Kijk nog even naar de herhaling km. 91.4 en 78.3. Zit hij daar alleen in de wind of niet? De ploegleiding dacht drie ijzers in het vuur te hebben en komt thuis met plek 7. Wynants heeft al sinds 2004 niks meer gewonnen. Na 40 jaar wielerfan zijn verwacht ik dat minimaal deze renner wacht en z’n rol kent.

rahimns 14 april 2019 om 20:44

@rednas Roosen??? die was er toen al lang vanaf, die reed lek in het bos. De enige die wat had kunnen doen op dat moment was Wynants, maar verder was de ploeg in die fase al teveel tegen gekomen.

xistnc 14 april 2019 om 22:47
Quote van rednas:
Na Wallers zat wout toch een hele tijd op gewone wegen te knallen

Wat is een hele tijd? Vier km later begon de volgende kasseistrook alweer.

007 14 april 2019 om 19:54

+1

Martino87 14 april 2019 om 20:00

Tja, een heel voorjaar is geroepen hoe sterk Van Aert wel niet was, maar uiteindelijk staat de teller op 0 overwinningen. Heeft Jumbo/Belkin de volgende topper te maken die heel moeilijk een voorjaarsklassieker kan winnen?

DeGroteMolen 14 april 2019 om 20:40

Klopt inderdaad. En Van der Poel ‘was nog niet zover’ was de ‘hoopvolle’ conclusie na de tweede keer Kemmel zogenaamd. Goed opletten komende week…..

Jeff 14 april 2019 om 21:13

Welkom op de vergadering van de van der poel fanclub.

007 14 april 2019 om 21:21

@Jeff stemmingmakerij? Azijnzeiker

Jeff 14 april 2019 om 22:18

Wat zal’t zijn grote jongen? Ga ergens anders renners de grond in boren en mensen uitschelden.

007 15 april 2019 om 07:41

Oh boor ik renners de grond in? Dan weet jij meer dan ik. Jij bent degene die direct commentaar heeft als er een naam van een andere renner valt

wielrenner 14 april 2019 om 20:04

Ongelofelijk dat de beide knechten Teunissen en Wijnants hun eigen koers reden. Waar waren zij toen Van Aert materiaalpech had?? Waar waren zij toen Van Aert aansloot en van fiets wisselde?? Met deze vorm had Van Aert zeker top 3 gereden.

KennyKlimmen 14 april 2019 om 20:20

Was het handig geweest om te wachten dan hadden ze dat wel gedaan. Blijkbaar was dat niet zo. V.a. brrldscherm leek het mij ook vreemd. Maar om vanuit die positie te roepen dat het amateurs zijn……? tsja

DeGroteMolen 14 april 2019 om 20:32

Wout heeft het dit voorjaar vooralsnog niet kunnen waarmaken in de kasseienkoersen.

KennyKlimmen 14 april 2019 om 20:42

Kweenie of jij dezelfde koers hebt gekeken als ik….?

DeGroteMolen 14 april 2019 om 20:44

Welke kasseienkoersen heeft WvA top 10 gereden?

Laatste man 14 april 2019 om 21:00

E3.

Vorige week was de sprint niet veel meer, maar was hij ook bij de beste 5. Idem dito vandaag.

Schollekop 14 april 2019 om 20:38

Jammer voor Wout. Was de sterkste in koers maar door pech en tactische fouten van zijn ploeg ten onder gegaan.

007 14 april 2019 om 21:01

Gaan we weer net als in de RVV. Sterkste in koers…. het gaat om de beste in koers en dat was vandaag Gilbert. Sterkste kan je niet meten en heb je vaak ook niks aan. Spelen veel meer aspecten een rol

Jeff 14 april 2019 om 22:19

Bettiol was de sterkste in de RVV. En dan Asgreen.

Kannibaal van Schepdaal 14 april 2019 om 23:25

Alsof de winnaar altijd de beste man in koers is.

Vorige week was van der Poel misschien wel de beste man in koers, maar moest hij al vroeg een enorme inspanning leveren en zat hij iets te ver om de geweldige aanval van Bettiol te beantwoorden.

En vandaag was Van Aert zeker bij de beste zes man in koers. Hij heeft gewoon zijn pijlen te vroeg verschoten, waardoor zijn pijp ineens uit was. Maar ook hij heeft een geweldige inhaalrace neergezet, een die je alleen kunt doen als je wonderbenen hebt.

Jammer, maar voor beide komen er nog wel kansen. Volgende jaar al. Van Aert vs. van der Poel, van de Omloop tot de Amstel Gold Race, ik kijk er nu al naar uit. Dat de beste moge winnen.

Covadonga 14 april 2019 om 20:56

Van Aerts, wie is dat?

Laatste man 14 april 2019 om 20:59

Wat een reacties weer hier..

Wout heeft top gereden vandaag, maar kwam teveel tegen. Teunissen heel goed voorin gehouden mochten ze toen gaan rijden zijn. Wynants heeft de hele tijd gewacht in het laatste wiel en heeft contact gehad met Wout. Van Aert rijdt iedereen zo uit het wiel oo de kasseien en zat tussen de auto’s. Zonder die val had het niet heel veel energie gekost.

En dan Roosen noemen..

roeleur 14 april 2019 om 21:20

Heb je wat aan, een ploegmaat die in het laatste wiel van een groep voor je zit te wachten tot je door de wind bent teruggekomen. Wynants heeft van Aert zeker aangemoedigd tijdens het contact?

Hemelrijk 14 april 2019 om 21:03

Veel overeenkomsten van WVA’s PR met MVDP’S RVV met dien verstande dat het toch verstandig is van Matieu om deze sloper nog een keer deemoedig over te slaan?

Mystery Rider 15 april 2019 om 07:15

Dat is moeilijk in te schatten. Ik denk toch dat MvdP met veel respect voor WvA naar de wedstrijd heeft gekeken en in zijn achterhoofd toch moet gedacht hebben: ‘Mmm…zou het niet beter geweest zijn dat we die wild card hadden geaccepteerd, dan had ik met mijn huidige conditie wel veel ervaring kunnen opdoen.’

Het zal er hard aan toe gaan de komende jaren en niet al te makkelijk worden voor Wout en Matthieu, want er zijn heel veel jongens in de huidige generatie die deze nog op hun verlanglijstje hebben staan: Styby, Sep, Lampaert, Langeveld, Stuyven, Naesen, Trentin,…ze hebben natuurlijk wel beiden nog 15 jaar de kans :)

ParijsTours2004 14 april 2019 om 21:13

Wat een kolder praten sommigen hier zeg, ik ben ook fan van TJV, maar dit was gewoon heel dom. Wat verwachten ze in vredesnaam dat Wynants en Teunissen gaan klaarspelen? Als ‘ie nog op twintig seconden tussen de auto’s zat is het een ander verhaal, maar dit was vijftig, en maar een klein deel tussen de auto’s. En het merendeel was asfalt, waarvan ook nog eens een flink deel met tegenwind, dus onzin dat ‘ie niks aan z’n ploeggenoten gehad had.

Laatste man 14 april 2019 om 21:16

Nee hoor. Veelal kasseien, auto’s en geloste renners.

roeleur 14 april 2019 om 21:29

Inderdaad, km. 91.4 asfalt en in de wind. Km 78.3 kassei en alleen in de wind.

NDI22 14 april 2019 om 21:33

Net alsof een paar minuten achter Wynants hem wel 30km verder had gebracht.

Jeff 15 april 2019 om 10:58

Het had er voor kunnen zorgen dat hij wel gegeten had en dat hij die schuiver niet maakt omdat hij rustig blijft.

Laatste man 14 april 2019 om 21:14

Sarcasme of gewoon dom?

girardengo 14 april 2019 om 21:34

De Van Aert – Van der Poel discussie kan nog jaren voortgaan.

djerkson 14 april 2019 om 21:35

Vinden de meesten zichzelf niet vermoeiend in hun commentaren hier? Van Aert sowieso met Gilbert (en Politt, zeker weten!) mannen van de wedstrijd. Afgezien van Vdp vorige week en Wout deze week zie ik niemand zulke nummers opvoeren tenzij de allerbeste Sagan. Je moet toch gewoon durven toegeven dat Van Aert een van de grote pechvogels is vandaag. Vergelijken met Vdp heeft geen zin, die is nog een klasse beter, hors categorie. Ik word (zonder t) zo moe van al die neerbuigende commentaren die nergens op gebaseerd zijn.

Peter Lippens 14 april 2019 om 21:45

Helemaal mee eens.

Peter Lippens 14 april 2019 om 21:44

Belgie heeft alvast een opvolger voor Sep Vanmarcke, steengoede renner maar meestal net niet.

montventoux 14 april 2019 om 22:39

Van Aert meestal net niet? Misschien blijk je in de toekomst een groot voorspeller. Maar een beetje veel voorbarige conclusie t.o.v. een renner met zo’n erelijst, mentaliteit, motor en potentie.

city17 14 april 2019 om 22:47

Meervoudig wereldkampioen door supertalent Van Der Poel te verslaan, duidelijk ‘net niet’.

EddyB1958 16 april 2019 om 04:48

De overwinningen en de titels van Van Aert en van van der Poel in het veld, tellen niet mee op de weg.

kielabokki 14 april 2019 om 22:01

Oogde kort na koers desondanks al weer heel monter in tegenstelling tot heel wat andere toppers.

DeLuiaardVanLimburg 15 april 2019 om 07:23

Allebei op sleutelmomenten in de grootste koers van hun voorjaar rond 100 km van de meet pech gekend, mede door hun gebrek aan ervaring icm hun onstuimigheid. Prachtig om te zien, die gaan gewoon mooie duels opvoeren in de komende jaren als ze meer ervaring hebben.

007 15 april 2019 om 07:46

Sarcasme…

assen 15 april 2019 om 08:40

Wow, de emoties lopen hoog op hier!

Wout van Aert had pech (kan niemand betwisten),
Wout van Aert heeft een moedige PR gereden, en hij kwam op het laatst flink tekort, waarbij de verspilde energie bij de achtervolging hem niet zal hebben geholpen. Zonder die pech was hij misschien ook ingestort op een zelfde manier als in de RVV, toen Wout 1 van de minderen was op de laatste twee heuveltjes. We zullen het nooit weten.

Ook vind ik het niet gemakkelijk te oordelen of het beter was voor Wynants om te wachten op WvA. Ik kan ook argumenten bedenken waarom het juist NIET goed is te wachten (bijv je hebt weinig aan knechten op kasseien en tussen de auto’s, bescherming Teunissen).

Jeff 15 april 2019 om 11:00

Wout is in de RVV niet ingestort. Hij was niet goed meer op de laatste 2 bergjes, maar instorten, dat is iets zoals gisteren.

EddyB1958 16 april 2019 om 05:06

Van Aert rijdt net als in 2018 een goed voorjaar, maar met alleen nog de Amstel op het programma, zal het hoogstwaarschijnlijk opnieuw één worden zonder zege.

Barry Batsbak 16 april 2019 om 12:00

Dat worden het voorjaar van 2020 en 2021 ook als hij zo door blijft karren. Koersen als een malle, krachten smijten op plekken waar het er niet toe doet en er op het laatst steevast afgereden worden. Het zal me wel weer op commentaar en beschuldigingen van laster komen te staan, maar je kunt amper tot een andere conclusie komen. Heel aantrekkelijk om naar te kijken gedurende de koers, maar het levert Van Aert zelf weinig op behalve “de sterkste in koers” of “de morele winnaar” te zijn. Ik hoop voor hem dat dit dan maar een leerzaam voorjaar is geweest en dat hij het volgend jaar iets sluwer aan gaat pakken.