Onduidelijkheid rond toekomst Lorena Wiebes: “Het brengt een hoop stress met zich mee”

donderdag 21 november 2019 om 20:00

Lorena Wiebes weet nog altijd niet voor welke ploeg ze volgend jaar koerst. De Nederlands kampioen wil weg bij Parkhotel Valkenburg en naar verluidt willen meerdere Women’s WorldTour-teams haar inlijven. “Ik hoop op wat voor mij het beste is, en ik hoop vooral dat er snel duidelijkheid is”, zegt Wiebes tegen WielerFlits.


Woensdagavond ontving de sprintster de Gerrie Knetemann Trofee als meest talentvolle renster van het afgelopen seizoen. Wiebes wil de succesvolle lijn doortrekken, maar is van mening dat dat het beste kan bij een andere ploeg dan Parkhotel Valkenburg. Daar heeft ze nog wel een contract en de ploeg wil haar niet laten gaan. “Het is allemaal nog onduidelijk”, zegt Wiebes. “Het brengt een hoop stress met zich mee, maar dat wist ik toen ik hier aan begon.”

Het management van Parkhotel Valkenburg presenteerde woensdag een selectie van zeventien rensters voor 2020, mét daarbij Wiebes. “Ik heb niet gezien dat zij dat bekend hebben gemaakt. Ik hoop dat de situatie zo snel mogelijk wordt opgelost zodat we normaal met elkaar om kunnen gaan”, vertelt ze.

Een nieuwe ploeg heeft Wiebes nog niet gekozen. “Pas als ik de ruimte heb om een ander contract te tekenen, dan maak ik mijn beslissing naar welke ploeg ik zou willen gaan”, laat de koploper van de UCI World Ranking weten. Team Sunweb, CCC-Liv en Trek-Segafredo zouden interesse hebben.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

25 Reacties

LB108 21 november 2019 om 10:13

Doe nu niet belachelijk Parkhotel en doe zoals de grote ploegen Bora Hansgrohe en Trek het deden met Bennett en Beppu…

john 21 november 2019 om 10:40

En waarom doet Parkhotel belachelijk,ze heeft toch met vol verstand getekend
Maar als het niet uit komt ,ja dan ga ik maar weg.En als het daar niet bevalt dan ga ik daar ook maar weer weg

SnellePelle 22 november 2019 om 00:25

Tom D identiek. Nu had hij nog een loonsom te verrekenen. Bij de vrouwen rijden de dames voor een broek, shirt, fiets en een aalmoes.

SnellePelle 21 november 2019 om 10:16

Parkhotel staat contractueel in hun recht om Lorena aan haar contract te houden.

Maar ik denk dat ze zichzelf de vraag moeten stellen:

Willen wij de ploeg zijn die haar ontwikkeling gestimuleerd of gestagneerd hebben?

Wat levert de meeste publiciteit waarde op? Drama of succes?

Ik voel mij vooralsnog niet geneigd een Parkhotelletje te boeken. Beetje bijsmaak..

john 21 november 2019 om 10:42

Dus jij kan bewijzen dat ze haar ontwikkeling tegen houden
En ik denk niet dat ze er ook maar een nacht slecht zullen slapen ,als jij er niet naar toe gaat

GekkeHenkie 21 november 2019 om 11:57

Aangezien parkhotel bijna alle grote wedstrijden mag rijden is de enige reden om te vertrekken ondersteuning. Ik vind het moeilijk om te zeggen wat het beste is voor de ontwikkeling, maar koersen winnen met minder steun van ploegmaten maakt iemand wel iets meer allround.

Ik snap best wel dat parkhotel haar wil houden, als er een andere ploeg bereid is om haar contract af te kopen valt er misschien wat te regelen, maar ik krijg hier het idee dat eerst het contract ontbonden moet worden en dat ze dan zonder wat te betalen bij een andere ploeg kan tekenen. Ik snap best dat de ploeg het daar niet mee eens is.

vanSpringel 21 november 2019 om 17:53

Parkhotel in Vallukkuburrug is altijd volgeboekt. Ook ff de reviews lezen.

SnellePelle 22 november 2019 om 00:26

VanSpringel, je moet de humor kunnen lezen

dustin 21 november 2019 om 10:56

persoonlijk vind ik, contract is contract.
indien ontbinding, dan, of in onderling overleg, of eenzijdig met consequenties

zomaar contract opzeggen, lijkt me not done, aan de ene kant wil een renner/renster weg als het goed gaat, maar aan de andere kant kan een ploeg ook niet zomaar een contract opzeggen als het niet goed gaat of als er een langdurige blessure is.

SnellePelle 22 november 2019 om 00:29

Net als Dumoulin toch¿¿

aardappeljager 22 november 2019 om 07:09

In de wereld buiten het sporten heb je ook altijd de mogelijkheid je contract op te zeggen met een opzegtermijn. Waarom is dat bij sport niet het geval?

trickstuff 22 november 2019 om 08:02

In principe is een tijdelijk contract niet tussentijds opzegbaar @aardappeljager. Wel kunnen er bepalingen in een contract opgenomen worden die een tussentijdse beëindiging mogelijk maken. Achteraf lijkt het erop dat Wiebes zo’n clausule op had moeten laten nemen, al dienen uiteraard beide partijen daarmee in te stemmen.

dustin 22 november 2019 om 08:05

@SnellePelle, wat wil je nu eigenlijk zeggen …. je komt wat geirriteerd over.

Wat Tom Dumoulin betreft ben ik hetzelfde van mening.
contract is contract, een forse contractontbindings vergoeding was hier op zijn plaats.
(waarschijnlijk is dat ook gebeurt, ken de ins en outs niet)
anders gaat een ieder die weg wil gewoon wat dwars liggen om zijn zin te krijgen

@aardappeljager, denk dat de voorwaarden in het bedrijfsleven ook wel divers kunnen zijn
(en ook een contract voor bepaalde tijd is weer anders dan een contract voor onbepaalde tijd)

@trickstuff, mee eens

Hoebele 21 november 2019 om 11:16

Wat is precies het probleem?
– Het is volstrekt logisch dat Parkhotel bij het contract blijft; Wiebes bracht meer publiciteit dan alle rensters de afgelopen jaren bij elkaar.
– Als zijzelf weg wil, had ze vorig jaar niet voor drie jaar moeten tekenen. Ze wist toen zelf ook al dat de weg omhoog ingeslagen was.
– Als een andere ploeg haar per sé wil hebben, dan kopen ze haar contract toch af? Kwestie van vraag en aanbod. De genoemde ploegen weten dat ze niet voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten.

steven2743 21 november 2019 om 16:59

Helemaal gelijk! Het zou eerder raar zijn als Park Hotel haar niet presenteert als renster, terwijl zij daar wel onder contract staat. Dit is gewoon de consequentie van de professionalisering. Het zou een mooie boel worden als Matthijs de Ligt gratis naar Juventus mag omdat hij daar meer doorgroeimogelijkheden ziet.

007 21 november 2019 om 11:27

Wat een geneuzel. Als een renner (renster in dit geval) goed, of te goed presteert, hoeft niemand zich aan het contract te houden?

Wat als ze een jaar slecht is of een blessure heeft? Dan kan de ploeg toch ook niet zomaar het contract ontbinden?

Jandepandaman 21 november 2019 om 12:27

Het is tweeledig dit. Ik snap Wiebes dat ze met goede ondersteuning grotere stappen kan gaan zetten. Aan de andere kant, Parkhotel heeft het recht haar aan het contract te houden.

Bestaat er iets als een afkoopsom? Zodat bijv. een CCC-Liv haar kan vrijkopen? Lijkt me dan meest voor de hand liggende, mits bedrag realistisch is.

Jowinho 21 november 2019 om 15:10

Het is toch simpel. Ofwel betaal je een verbrekingsvergoeding ofwel blijf je bij het team waar je zelf een contract hebt getekend.

Chekie 21 november 2019 om 16:14

Van continentaal team naar pro team mag toch altijd?
Is bij heren meermalen voorgekomen. En daarbij Parkhotel kiest er voor om die stap zelf niet te maken. Denken dat ze toch wel uitgenodigd worden. Zo gaat vrouwen wielrennen natuurlijk nooit professioneel worden.

04398 21 november 2019 om 22:01

Zolang iemand gewoon nog een contract heeft mag niet zo maar alles. Bij de mannen ligt het denk ik net wat anders, omdat de WT ploegen meer geld hebben en makkelijker een contract af kunnen kopen, denk dat daar bij de vrouwen ploegen weinig ruimte voor is of dat ze dat risico liever niet lopen.

sooike 21 november 2019 om 17:33

Wie heeft het over “ondersteuning”? Wiebes is een groot talent en dat zal iedere ploegleiding in het vrouwenwielrennen al lang zijn opgevallen. Dus wordt ze lekker gemaakt met vette contracten, heel wat meer dan een bescheiden ploeg als Parkhotel haar kan bieden. Het gaat dus gewoon om geld, meer dan om “ondersteuning”, want een dergelijk talent heeft niet veel “ondersteuning” nodig. Ze sprint nu ook vaak op eigen kracht.
Maar Parkhotel heeft wel een met volle verstand getekend contract in bezit en hebben het grootste gelijk van de wereld dat ze hun grootste talent en belangrijkste troef niet laten gaan. Jammer Lorena, maar door op deze manier de publiciteit te zoeken help je jezelf niet verder. Sluit de rijen en ga fatsoenlijk in gesprek met je ploegleiding in plaats van je sores op straat te gooien !

SnellePelle 22 november 2019 om 00:24

Wat en hypocriet volk hier trouwens.

Als Tom Dumoulin loopt te stampvoeten bij zijn huidige ploeg is iedereen het ermee eens dat hij vertrekt, en een sporter die WEL presteert moet ineens aan het lijntje gehouden worden: want ze heeft ervoor getekend??

Dat is echt nivo hoor!

Barend Boudewijn 22 november 2019 om 09:10

@Snellepelle volgens mij heeft er hier iemand aandelen Wiebes

user26964 21 november 2019 om 20:46

Van een continental ploeg naar een pro-ploeg zegt een van de reageerder. Parkhotel Valkenburg is een pro-ploeg. Derde in het klassement voor teams, voor ploegen als Sunweb en Trek.

04398 21 november 2019 om 22:10

Zie het probleem niet dat ze zelf gecreëerd heeft. Ze heeft zelf een contract voor 3 jaar getekend, terwijl ze wist dat ze niet bij de grootste ploeg tekende. En als ze dan zo graag naar een groot team wil, omdat ze daar meer kan verdienen en beter ‘ondersteund’ wordt dan moet ze zelf of het team waar ze naar toe wil het contract afkopen, zo werkt dat nu eenmaal. Je kan niet zo maar zeggen doei parkhotel ik ga ergens anders rijden bekijk het maar, kijk maar naar andere sporten daar worden 10-tallen miljoen betaald als afkoopsom voor contracten. Ajax heeft toch ook niet tegen de Jong en de Ligt gezegd jongens luister eens we gunnen jullie deze mooie transfer we doen er een strik omheen en brengen jullie gratis naar Barcelona en Turijn, tuurlijk niet gewoon betalen zo werkt het.