Ondanks geruchten laat Soudal Quick-Step Remco Evenepoel niet gaan, wél versterkingen in voorjaarskern
Foto: Cor Vos
donderdag 22 mei 2025 om 19:18

Ondanks geruchten laat Soudal Quick-Step Remco Evenepoel niet gaan, wél versterkingen in voorjaarskern

Hoewel wielertransfers van de UCI pas vanaf 1 augustus mogen worden geofficialiseerd, draait de transfercarrousel toch nu al op volle toeren. Ook Soudal Quick-Step wordt dikwijls in de geruchten genoemd, zowel met straffe versterkingen als met het potentiële verlies van de belangrijkste pion van het WorldTeam, Remco Evenepoel. CEO Jurgen Foré schept duidelijkheid in gesprek met WielerFlits.

Aangezien Tadej Pogacar en Jonas Vingegaard, de twee beste ronderenners van de voorbije jaren, tot respectievelijk 2030 en 2028 vastliggen bij kapitaalkrachtige grootmachten UAE Emirates-XRG en Visma | Lease a Bike, zien teams die op zoek zijn naar een topper Remco Evenepoel als een van de meest realistische opties. Vorig jaar trok Red Bull-BORA-hangrohe lang aan de mouw van de Schepdaalnaar, maar die liet toen aan ploegmanager Ralph Denk weten dat hij zijn contract bij Soudal Quick-Step (ten minste tot eind 2026) wil uitdoen.

Die situatie is vandaag niet veranderd, bevestigt Foré. Ook niet nu INEOS Grenadiers, dat de krachten vanaf volgend jaar dreigt te bundelen met het Franse ProTeam TotalEnergies en zo over een zeer krachtig kapitaal komt te beschikken, bijzonder geïnteresseerd is volgens de Italiaanse media.

“Er zijn geruchten, maar er zijn ook contracten en dat is wat telt”, aldus Foré deze week. “Die geruchten zijn er altijd wel geweest, ook voor mijn komst bij de ploeg. Maar het enige dat op tafel ligt, is een contract met als einddatum december 2026. Dat is de contractuele realiteit op dit moment. Daarnaast hebben we hem vijf maanden lang ondersteund toen hij geblesseerd was en veel inspanningen in zijn herstel gestoken. We moeten praten over koersen, het is volgens mij niet het moment om het over contracten te hebben.”

Prioriteiten?
Naast Evenepoel heeft Foré voor 2026 nog dertien andere renners onder contract liggen bij het Belgische WorldTeam, waaronder Mikel Landa en Valentin Paret-Peintre. Toptalent Paul Magnier en topsprinter Tim Merlier ondertekenden eerder zelfs al een verbintenis tot respectievelijk eind 2027 en 2028.

De voorjaarskern van Soudal Quick-Step wordt versterkt – foto: Cor Vos

Het huiswerk van Foré is dus al voor een deel gedaan, maar de CEO ziet wel kansen om zijn ploeg nog te versterken. “Onze leiders liggen dan wel nog een tijdje vast, we zijn altijd aan het kijken naar renners die van veel markten thuis zijn”, zegt Foré.

“Ik denk aan sterke allrounders: renners die zowel in het klassieke voorjaar kunnen presteren als ritten winnen in rondes, maar tegelijk van nut kunnen zijn in het beschermen van de klassementsmannen. Naar die mix kijken we. Er is niet echt één prioriteit in het transferbeleid, maar het is belangrijk om ons in de breedte te versterken.”

Klassiekerkern
Zo lijkt de ploeg al een aantal jaar een leider voor de kasseiklassiekers te missen. Als we radio peloton mogen geloven, zijn er met Jasper Stuyven en Dylan van Baarle (beide 33) twee ex-monumentwinnaars op komst om die klassiekerkern te versterken. “Namen kan ik niet bevestigen, maar we willen ons plekje in het klassieke voorjaar wel terug bevestigen. We hebben goede resultaten gehad, beter dan vorig jaar, maar ik had graag een prominentere ploeg gezien. Daar gaan we écht werk van maken in de transferperiode.”

Hoewel Foré de twee potentiële kopmannen niet kan bevestigen, erkent hij wel dat hun ervaring een troef zou kunnen zijn. “We zitten met een heel jonge ploeg, met een aantal jonge talenten. Neem nu iemand zoals Paul Magnier: het kan geen kwaad om daar wat ervaring rond te zetten. We zijn actief in de markt op zoek naar die versterkingen, dus er zal zeker beweging zijn bij ons.”

RIDE Magazine
43 Reacties
22-05-2025 10:46
Wordt Evenepoel met zijn entourage hier even op zijn plek gezet door Foré?
Dan broeit er dus wel degelijk iets qua transferperikelen.
22-05-2025 10:53
Foré kan ook moeilijk wat anders zeggen. Maar dat SQS weer gaat investeren in een voorjaarskern is een teken aan de wand: Evenepoel rijdt in 2027 bij RB of Ineos. En de kans is aanwezig dat dat in 2026 al is.
22-05-2025 11:20
Remco rijdt in 2026 voor Ineos volgens mij.
    22-05-2025 12:56
    Onzin. Het management van Quickstep valt liever dood dan dat ze hem laten gaan. Ook nt onlogisch, ze hebben al hun eieren in het Remco mandje gelegd qua aankoop van knechten.

    Geen afkoopsom zal hoog genoeg kunnen zijn.

    En Remco gaat zich elders enkel financieel kunnen verbeteren, niet qua materiaal, en ook niet qua omkadering. Ik lees geregeld dat Ineos of Bora zogezegd een stap hogerop zou zijn, maar dat is onzin. Quickstep is al heel lang ook zeer wetenschappelijk bezig met voeding, training, etc. en hun materiaal is top.
    22-05-2025 16:07
    @clementpeerens Volgensmij is de afkoopsom maximum het resterend salaris van zijn contract, dus 3 miljoen. Het feit dat soudal quick step terug meer lijkt te investeren in klassiekers ipv klimtrein zegt ook al dat hij misschien weg gaat.
    22-05-2025 18:22
    @clementpeerens. Excuseer...?? Ze hebben al hun eieren in het Remco mandje gelegd? Serieus? Welke eieren dan wel ? In de winter van 2018 heeft Remco getekend bij Patje met de stellige belofte dat ze een heuse ronde top team rond Rev gingen bouwen. Het soort belofte die je niet precies op papier kan omschrijven natuurlijk, maar de naam en faam van Patje én zijn credo "een handdruk en een belofte staan bij mij gelijk aan een contract" deden de rest. Rev verbond zijn lot voor een lange tijd. Van een topteam op ronde gebied is er echter nooit niks in huis gekomen. Ik ga je 1 concreet voorbeeld geven. Laurens De Plus, maatje, quasi buur en zeer verdienstelijk helper in een ronde ploeg woog al financieel te zwaar, hoe kun je dan in godsnaam een topteam samenstellen? Enfin, om een lang verhaal kort te maken. Heeft Lefevere gelogen met die belofte? Ja, absoluut. Heeft hij dat moedwillig gedaan, neen helemaal niet. De realiteit in het wielrennen van eind 2018 is helemaal de realiteit heden ten dage niet meer; op veel gebied, maar vooral financieel. Is Rev en zijn entourage daar te goedgelovig geweest? Ja, absoluut, maar neem het hen eens kwalijk. Niet vergeten dat Quick-Step als team en Lefevere als manager toen nog de absolute top van het wielrennen belichaamden. Uiteraard op klassiek gebied, maar als de abdolute paus van het wielrennen annex de grote baas van dat abdolute topteam een 18 jarige en zijn vader belooft dat alles in orde komt, wie in Godsnaam zou dat dan niet voor waar aannemen. Het is in die optiek dus helemaal van de pot gerukt om te zeggen dat Quick-Step al zijn eieren in Het Remco mandje gelegd heeft. Het is grotesk om dat te beweren. De waarheid is dat een goedgelovig supertalent beslist heeft om al zijn eieren in het Quick-Step mandje te leggen. Achteraf gezien is dat om allerlei redenen niet de beste keuze gebkeken. Het godenkind heeft door de jaren heen wat om zich heen beginnen schoppen toen hij voelde dat de gedane belofte niet ging gerealiseerd worden. Het zou Quick-Step sieren mochten ze nu alsnog 1 jaar voor het einde een kleine mea-culpa slaan, en hem laten uitvliegen. Die miljoenen die ze daarbij voor dat ene jaar nog gaan opstrijken kunnen ze gebruiken om 1 écht goede kassei coureur te halen, en opnieuw proberen doen waar ze écht goed in zijn. De klassiekers overheersen.
    22-05-2025 18:24
    Mand(je).
    22-05-2025 23:11
    Toen remco kwam was quickstep een topteam met klassiekers en sprint. Versterkingen, goede knechten, sprinters die al behoorlijk top waren en klassieker renners die al wat gewonnen hadden kwamen vaak naar Quick step, net als top hard rijders en de beste lead outs. Na remco kwamen er vooral klimmers bij en nauwelijks top klassieker renners of knechten.
22-05-2025 11:39
Ineos is toch veel van zijn glorie verloren, ik weet niet of dat zijn kansen in de grote rondes zo fel gaat verbeteren.
    23-05-2025 11:07
    Een team met Bernal, arensman, Rodrigues,Ganna , de plus in dienst van Remco geen sterk team? Je kan daar een topteam van maken voor de komende jaren
22-05-2025 11:48
Versterkingen voor de voorjaarsklassiekers lijkt ook een eerste signaal dat bij Remco en/of het team het besef lijkt te groeien dat Remco in losse eendaagskoersen een renner is die exceptioneel sterk is en wellicht daarin alle 5 monumenten zou kunnen winnen, terwijl hij in het grote ronde werk welliswaar een topper is, maar daarin niet uitzonderlijk veel beter dan alle andere renners.

Uiteraard is Pogi ook heel sterk in de eendaagskoersen, maar een Remco in vorm kan Pogi daarin op goede dagen verslaan als Remco het juiste team om zich heen heeft. In een GT zie ik dat alleen gebueren als Pogi pech heeft of niet mee doet.
    22-05-2025 12:19
    @Richard van Hoof Het probleem is alleen dat het zeer onzeker is of dit bij SQS gaat gebeuren. Gezien de renners die ze willen aantrekken en het beschikbare budget van SQS is de kans veel groter dat Evenepoel dit bij een andere ploeg gaat doen
22-05-2025 10:45
Tegenover RTL zei Foré ook nog dat het nu niet het moment is om te praten over een contractverlenging met Evenepoel. Tja, als je rondom kijkt tekenen andere toppers op elk moment van het jaar bij. Dus lijkt me duidelijk dat Evenepoel niet gaat verlengen, en allicht reeds eind 2025 weg is. Op zich is dat niet verkeerd, want SQS mist echt wel een globale sponsor om te kunnen wedijveren met UAE, Visma, Ineos, Red Bull, Lidl-Trek … De grootste gemiste kans is allicht Lidl, die via het SQS-team in de wielersport zijn gerold maar nu naamsponsor zijn (én daar veel innovatie hebben gefinancierd) bij een ander team.
    22-05-2025 10:51
    Toen was er al het geflirt met Soudal en ik vrees dat Lidl toen niet wou geven wat Patje vroeg. Iets wat ze twee jaar later wel deden...
    22-05-2025 11:02
    Klopt het wel wat je schrijft over Lidl, want het was niet het moederbedrijf dat SQS sponsorde maar wel de Belgische tak. En op zich is daar vaak geen enkele link tussen de marketing van het moederbedrijf en de lokale onderdelen. In mijn beleving is SQS ook nooit echt in beeld geweest van het moederbedrijf omdat het Duits is en ze liever met Duitse ploegen werken.
    22-05-2025 11:11
    Correct, die nuance over de Belgische tak dacht ik ook nog toe te voegen. Maar op zich was dat wel een voldoende goede introductie die had kunnen/moeten leiden tot het binden van Lidl (hoofdbedrijf) eens de interesse er was.
    22-05-2025 11:13
    Toevoeging: Trek is ook geen Duits team, toch? En link Duitsland-België was alleszins nog steeds logischer geweest dan zich te binden aan een Amerikaans team.
    22-05-2025 11:28
    Tenzij ze in Amerika willen opstarten, of er al vestigingen hebben (?)…
    22-05-2025 12:50
    Lidl is gewoon een multinational. Super groot in heel Europa, en net zoals Aldi proberen ze ook in de USA sinds een tijd (sinds 2017 volgens google) marktaandeel te veroveren.

    Het is dus heel logisch dat het moederbedrijf in zee gaat met een team met een meer internationaal, en ook Amerikaans, karakter zoals Trek. Quickstep is en blijft toch echt een Belgisch team met vooral Belgische fanbase.
    22-05-2025 13:45
    Je hebt gelijk Steven_E, ik zat wat fout met de vestigingsplaats van het team, waarom het in mijn hoofd duits was weet ik niet :-) Wat betreft de sponsor, het is een enorme multinational en mijn ervaring met grote bedrijven is dat dat er weinig samenwerking is tussen takken onderling en het moederbedrijf. En op lager niveau werken departementen nog liever tegen elkaar dan aan één zeel te trekken, omdat alles draait om ebit(a) en bonussen. Dus ik denk dat Lidl ook niet echt een uitzondering gaat zijn, de marketing van het hoofdkantoor zit ver en onbereikbaar weg, dat je een link hebt nationaal maakt dan niet zoveel uit.
    22-05-2025 22:09
    Hier misschien een weetje:
    QuickStep is onderdeel van het Amerikaanse Mohawk Industries. Een bedrijf met nog een pak andere onderdelen zoals 'QS'.

    Ik ken niks van hun omzet en niks van economie algemeen, maar ik neem aan dat dit geen kleine speler is. Mochten die eens hun portefeuille opentrekken...
    23-05-2025 13:10
    @plattenband, de vraag is eerder of Mohawk er veel baat bij heeft om enorm veel geld in het wielrennen te pompen als ze geen merken hebben (buiten Quickstep/Unilin) die rechtstreeks door Europese consumenten worden gekocht. En om eerlijk ze zijn begrijp ik het niet zo goed waarom Quickstep en Soudal op WF worden weggezet als lokale prulbedrijfjes als ze een omzet van meer dan 3 en 1.5 miljard euro draaien terwijl Visma ook 'maar' rond de 2.5 miljard zit. Met daarbovenop dat ze in een pak meer landen actief zijn dan Visma...
    23-05-2025 13:10
    @plattenband, de vraag is eerder of Mohawk er veel baat bij heeft om enorm veel geld in het wielrennen te pompen als ze geen merken hebben (buiten Quickstep/Unilin) die rechtstreeks door Europese consumenten worden gekocht. En om eerlijk ze zijn begrijp ik het niet zo goed waarom Quickstep en Soudal op WF worden weggezet als lokale prulbedrijfjes als ze een omzet van meer dan 3 en 1.5 miljard euro draaien terwijl Visma ook 'maar' rond de 2.5 miljard zit. Met daarbovenop dat ze in een pak meer landen actief zijn dan Visma...
22-05-2025 12:33
Al elk jaar zijn er roddels en geruchten over quickstep en evenepoel. En elk jaar blijft hij bij quickstep en rijdt hij resultaten.

Een zwaar contract als evenepoel koop je niet zomaar af, ook niet als ineos zijnde.
Laat staan de overeenkomst met pakweg specialised.

Anderzijds heeft hij ng altijd 1,5 jaar contract, wat in wielrennen nog altijd standaard is.
Maar zolang het maar aandacht genereert zeker
22-05-2025 15:59
Hopelijk voor hen kunnen ze Evenepoel behouden. Want ik vrees dat Stuyven en Van Baarle niet meteen voor vergelijkbare successen gaan kunnen zorgen.
    22-05-2025 23:22
    Maar stuiven dacht ik wel afgelopen jaar, wat zou het mooi zijn als die voor zichzelf kan koersen. En van baarle is een mooi duo daarmee omdat ze zo complementair zijn. Stuiven snel van baarle met zijn tijdrit. Alleen moet van baarle wel hopen dat zijn wapen, de lange aanval wel snel uit de mode raakt bij pogacar van der poel en pedersen, anders wordt het niks
22-05-2025 16:03
Wat als je omgekeerd redeneert? Wat als Evenepoel op het laatste moment toch naar pakweg Ineos zou gaan? Wat hou je dan als Fore zijnde over?

Precies: Merlier. Ja, en Landa, maar die is nooit goed genoeg gebleken voor winst in grote of kleine rondes, maar slechts voor ereplaatsen in etappes en het klassement. Dus eigenlijk heb je dan wat kansen in vlakke etappes in grote en kleine rondes, en in de Scheldeprijs. Voor de rest is het niet veel meer bij iets wat ooit Wolfpack was.

En daar sta je dan als QS... van toonaangevende ploeg in de klassiekers naar lege huls in 4 jaar tijd.

Dus ik denk dat Fore eigenlijk geen keuze heeft. Tenzij je opnieuw wilt gaan bouwen aan wat ooit was...
    22-05-2025 23:23
    Eens in de 2 jaar rijdt landa anders wel een top klassement vaak 4de of 5de. Maar goed best oud inmiddels dus of dat podium nog een keer gaat lukken? Landa was niet erg ver onder evenepoel afgelopen tour he
22-05-2025 10:45
Ik kan de opmerkingen van Fore niet helemaal volgen. Hij geeft aan dat de leiders nog wel even vastliggen. Volgens mij zijn er maar 2 leiders bij SQS, namelijk Merlier en Evenepoel. Evenepoel zijn contract loopt al eind 2026 af. Magnier zie ik nog niet als een leider, maar als een renner met potentie die ook maar tot eind 2027 vastligt. Tevens geeft hij aan dat SQS te weinig ervaring heeft. Volgens mij is de ervaring ruimschoots aanwezig, maar is de kwaliteit van de renners met ervaring onvoldoende.
    22-05-2025 10:54
    Als je 4 leiders (heden & toekomst) moet aanduiden binnen de ploeg dan zijn dat Evenepoel, Merlier, Landa en Magnier. In die volgorde. Daarvan liggen er 2 vast tot 2027, en Landa zal die optie ook wel hebben.
    22-05-2025 12:11
    Landa is momenteel geen leider, maar een lijder.
22-05-2025 13:45
Kan Foré dan werkelijk geen opulente sponsor opsnorren? Qatar bijvoorbeeld.
Remco zal de eerste moslim zijn die de Tour wint. Dat record kan niemand ooit nog van hem afnemen. Zelfs Pogacar niet.
    22-05-2025 14:04
    Breng ze aub niet op gedachten. Er zit al genoeg Oliegeld in het wielrennen. UAE, Bahrain, Ineos, Totalenergies, Jayco-Alula, Uno-X,...

    Doe mij maar de goeie ouwe bouwmaterialen: Mapei, Soudal, Quick-Step.

    Misschien kunnen ze extra sponsoring ophalen bij wat er ontbreekt in het hedendaagse peleton: IJSJES! Ijsboerke of GIS Gelati moeten een comeback maken! Ijsboerke-Quickstep! Remco bij elk interview een Cornetto in de hand!
    22-05-2025 16:36
    @clementpeerens

    Vergeet Fassa Bortolo niet! Dé referentie in de bouwsector.

    Of Aveve? De dikbil, weet je wel. Stimulerende middelen voor veterinair gebruik. Met dokter I. Van Mol die het welzijn van de beesten garandeert.
    22-05-2025 23:19
    Landbouwkrediet, credit Agricole en de boerenleenbank kunnen wel via hun contacten aan de paardenmwdic
    22-05-2025 23:20
    ... Paarden medicijnen komen
    22-05-2025 23:48
    Miko (vond het ook een mooi shirt) !
22-05-2025 12:21
Ook voor Remco is het een lastige situatie. Welke ploeg deelt zijn droom om de Tour te winnen (welke ploeg gelooft daar in) en is bereid om het salaris, de omkadering, de knechten en de richting van het team volledig die kant op te bewegen? Soudal beweegt wel wat, maar gaat niet all-in. Visma en UAE hebben bewezen Tourwinnaars, dus zijn niet geïnteresseerd. Het lijkt er op dat Ineos ook daadwerkelijk de enige ploeg is waar de wil, de kennis en het geld aanwezig zijn. Maar veel meer opties zijn er ook niet qua verbetering. Wat het ook lastig maakt: een nieuw contract (incl. ontbinding/boete) teken je het liefst na een geweldig seizoen met aansprekende resultaten, dat valt dit seizoen om de bekende redenen tegen.
    22-05-2025 22:19
    Eerlijk gezegd, wat zou Ineos méér kunnen bieden aan Rev? Wat extra inkomen, ja.

    Maar als je vandaag kijkt naar het klimgeweld in de ploeg, wie heb je dan?
    Arensman en Rodriguez als grootste namen. (G stopt). Maar gaan die willen knechten voor Rev?
    Bernal en De Plus als ze nog eens een goede GR kunnen maken.

    Voor de rest lijkt het me er niet beter dan wat QS in de rangen heeft.
    22-05-2025 23:18
    Verschil met ineos is dat ineos altijd koerst voor het klassement, zelfs als je geen klassement topper hebben. En helaas ook dat de sfeer en instelling bij ineos harde klappen hebben gehad de afgelopen jaren. Dus of dat nou de omgeving is waar je wilt zitten? Ze lijken renners ook niet beter te maken laatste jaren, waar ze dat 10 jaar terug met wiggins Thomas froome wel leken te kunnen in de pakjes tijd, met brailsford die bewezen doping in de medicijnkast had op kantoor voor zijn niet sportende medewerkers. Gianetti mag dan 25 jaar geleden dubieus zijn geweest als renner, sky is veel moderner veel verdachter en bewezen doping bezitter. Tevens is met 3 verschillende renners achter elkaar de tour winnen, waarvan twee Brits, minstens zo verdacht als met 3 renners een grote ronde winnen in 1 jaar of 123 podium in één ronde, aangezien hier vaak zo graag verwezen wordt naar verdachte situaties.
22-05-2025 22:14
Ik snap niet hoe sponsors worden aangetrokken. Ploegen die niet presteren en het eigenlijk niet verdienen lijken met een vingerknip kapitaal te vinden en ploegen met traditie, uitslagen én naam moeten erom smeken. Vreemd allemaal.

Nog deze info;
QuickStep is onderdeel van het Amerikaanse Mohawk Industries. Een bedrijf met nog een pak andere onderdelen zoals 'QS'.
Ik ken niks van hun omzet en niks van economie algemeen, maar ik neem aan dat dit geen kleine speler is. Mochten die eens hun portefeuille opentrekken...
    22-05-2025 23:28
    Sponsors kijken ook maar de toekomst, en dan maakt soms meer uit waar een ploeg en de kopmannen vandaan komen, misschien ook of de ploeg modern is. Quickstep straalt dat niet uit, mede dankzij patlef. Ik denk dat ze gelijk hebben met mentaliteit, super goed op ouderwetse tactische zaken, dat het hun veel oplevert ze hebben weinig renners a la gesink en kelderman die winnen verleren of nooit geleerd hebben. Maar heel modern oogt het ook weer niet
    23-05-2025 08:08
    @Mwielerfan Afgelopen jaren heeft SQS muv Merlier en Evenepoel het winnen op het hoogste niveau toch wel verleerd. Op WT niveau winnen namelijk alleen Merlier en Evenepoel, uitgezonderd een ITT. Veel winnaars heeft de ploeg niet meer

Reacties zijn gesloten.