Ondanks de prachtlocatie toch consternatie bij eerste editie van Wereldbeker Maasmechelen
Laurens Sweeck won de eerste editie in Maasmechelen - foto: Cor Vos
zondag 19 januari 2025 om 07:15

Ondanks de prachtlocatie toch consternatie bij eerste editie van Wereldbeker Maasmechelen

De eerste editie van de Wereldbeker in Maasmechelen was er één die indruk maakte dankzij het mooie parcours, maar anderzijds zorgde dat zelfde parcours ook voor opschudding bij sommige renners. WielerFlits neemt je mee in de historie van de nog altijd zeer nieuwe wereldbekercross.

Het was een grote verrassing toen Maasmechelen in september 2022 plots op het Wereldbekerschema van de UCI verscheen. Als vierde manche werd initieel Rucphen verwacht, maar wegens onvoorziene omstandigheden kon de wedstrijd daar niet doorgaan. Er moest snel geschakeld worden, en met Maasmechelen viel de keuze uiteindelijk op een gloednieuwe locatie.

“We moeten ambitieus durven zijn”, stelde burgemeester Raf Terwingen in een persbericht van de nieuwe organisatie. “De allereerste zero-waste cyclocross ooit moet in Maasmechelen georganiseerd worden.” Duurzaamheid was dan ook de kernwaarde van de organisatie én de Belgisch-Limburgse stad. Zo voorzag men stroom op batterijen, herbruikbare bekers om de afvalberg te verminderen en vacuümtoiletten.

Alleen, de eerste editie in natuurgebied Terhills, niet ver van winkelcentrum Maasmechelen Village, kwam nadien vooral op een andere manier onder de aandacht, namelijk door het parcours. De twee grote schachtbokken, in de schaduw van het Evenementenplein, leverden nochtans mooie plaatjes op, maar de ondergrond liet te wensen over, liet Eli Iserbyt optekenen.

Laurens Sweeck won in Maasmechelen zijn eerste WB-manche ooit – foto: Cor Vos

“Er lagen heel veel stenen op het parcours. Ga maar eens eerst met blote voeten op het gras lopen en daarna over stenen en je begrijpt waarom dat een probleem is. Je hebt amper grip in de bochten. Ik kom hier volgend jaar niet meer terug als het er nog steeds zo bij ligt. Het is niet Wereldbekerwaardig”, vertelde Iserbyt, die zeker niet de enige renner was die kritiek had, na de eerste editie.

Ondanks alle heisa kon de organisatie rekenen op liefst 10.000 toeschouwers, waardoor de cross – mét de nodige aanpassingen – deel is blijven uitmaken van de Wereldbeker.


In het seizoen 2024-2025 staat de Wereldbeker van Maasmechelen op het programma op zaterdag 25 januari. 

RIDE Magazine
9 Reacties
24-10-2023 16:12
Wat een nietszeggend bericht..
24-10-2023 08:50
Nu ben ik wel benieuwd wat ze aan het parcours hebben aangepast. Hebben ze stenen geraapt? En is het dusdanig aangepast dat Iserbyt toch van start gaat?
24-10-2023 08:50
En? Is er actie ondernomen m.b.t. ondergrond?
24-10-2023 08:58
[i]Edit redactie: Bedankt, het is aangepast![/i]
24-10-2023 10:43
En ?
    25-10-2023 10:47
    Wat zijn schachtblokken? En wat is er mis met stenen? Het is toch dat ze door het veld moeten en niet door een specifiek opgeruimd veld? Of zijn de stenen er door mensen neergelegd en willen de renners een meer cultuurhistorisch parcours? Maar dan zouden ze bijna elke week moeten klagen over die parkjes en sportparken, waar de problemen veel groter zijn, of plankjes ipv omgevallen bomen. Het js toch geen enkel probleem als je bij bepaalde bochten jn de verkenning merkt dat je langzamer moet? Daar kunnen technische renners het verschil maken. Als je een opgeruimd parcours wilt kun je beter gravelen of wegkoersen doen.
    27-10-2023 07:28
    Stenen rij je op lek of zelfs je wiel kapot. Het is veldrijden, geen mountainbiken. Stenen horen niet in de ondergrond bij veldrijden.
24-10-2023 14:47
Geen Iserbyt, ook goed. Ze zullen er alleszins niet plots een prachtweide van kunnen maken.
29-10-2023 13:48
Waarom dat vingertje, Laurence?

Reacties zijn gesloten.