Olympische Spelen: Rohan Dennis niet aan de start van wegkoers

vrijdag 23 juli 2021 om 08:27
Olympische Spelen: Rohan Dennis niet aan de start van wegkoers

foto: Cor Vos

Rohan Dennis slaat zaterdag de olympische wegkoers over. De Australiër denkt zich zo beter te kunnen voorbereiden op de individuele tijdrit. CyclingTips meldt dat het nieuws is bevestigd door het Olympisch Comité van Australië. 

Lucas Hamilton, Richie Porte en Luke Durbridge blijven zonder Dennis over om de 234 kilometer lange wedstrijd te rijden. Van hen staat ook Porte aan de start van de tijdrit op woensdag.

Dennis werd op de laatste Olympische Spelen in 2016 vijfde in de tijdrit. Destijds moest hij alleen Fabian Cancellara, Jonathan Castroviejo, Tom Dumoulin en Chris Froome voor zich dulden.

Dit artikel delen:

19 Reacties

Chaba 23 juli 2021 om 08:29

Denkt zich zo beter voor te kunnen bereiden. Tja de ITTer als solist, jammer.

Zabelfan 23 juli 2021 om 08:32

Moet je niet starten in de wegrit voordat je mag starten in de tijdrit?

Turtlehead 23 juli 2021 om 09:00

Dat dacht ik ook. In RIO is TD2 zelfs nog gestart, omdat dat verplicht was.

Maar misschien is hij ontevreden over zijn wegfiets. Of er is een medische reden. Met Dennis weet je het nooit…

evanderwel 23 juli 2021 om 09:33

Volgens mij is het zo dat je maar x aantal wielrenners mee mag laten doen. Normaal laat je een tijdrijder dan ook de wegrit doen, omdat het je anders een plek kost op de wegrit. Althans, zo begrijp ik het.

Maarten_85 23 juli 2021 om 13:07

TD2? Tom Deuxmoulins?

josi 23 juli 2021 om 08:39

Raar, het verhaal was altijd dat je aan de start van de wegwedstrijd moest staan om de tijdrit te mogen doen.

Merlinappa 23 juli 2021 om 09:03

Ja, normaliter moet je inderdaad bij beide koersen aan de start staan. Of rijdt hij toevallig ook op de baan of een soortgelijk geintje?

WF: kunnen jullie dit eens uitzoeken/verduidelijken?

Westland95 23 juli 2021 om 10:01

Volgens mij is het zo dat je een vast aantal renners hebt voor beiden. Dus als Rohan zijn plek in de rit in lijn opgeeft, mogen ze geen vervanger daarvoor oproepen en rijden ze met een mannetje minder. Daarom rijden de meesten TT en wegrit.

Groetjesaandevoetjes 23 juli 2021 om 12:02

Maar wat was dan de reden dat Tom Dumoulin enkele kms de wegrit reed in 2016? Of had team NL de regels verkeerd geinterpreteerd?

Derierre de la course 23 juli 2021 om 13:05

Dat is inderdaad wel raar want volgens mij stapte TD toen al erg snel af. Kan me voorstellen dat je 100km mee draait in het peloton om bidons te halen of je landgenoten uit de wind te houden en vervolgens afstapt. Volgens mij is dat geen aanslag op je conditie en heb je je traingingsarbeid voor de die dag ook gedaan. Of heeft hij zo een specifiek trainingsschema dat dat niet past?

Fast Freddy 23 juli 2021 om 09:30

Lag hij vorige OS niet op koers voor goud of zilver tot hij van zijn fiets viel?

Maillot à Pois 23 juli 2021 om 09:36

Volgens mij was de regel dat een deelnemer aan de tijdrit ook moest ingeschreven zijn voor een andere discipline (wegrit of op de baan, zoals bv Ganna).
Achterliggende reden was om het aantal wielrenners op de Spelen zo wat binnen de perken te houden.
Dennis was dus ingeschreven voor de wegrit, en zou daar in principe moeten deelnemen.
Maar misschien is het geen probleem omdat Australië geen andere renner opstelt en dus een renner minder gebruiken dan waar ze recht op hebben, en zo ook het totale aantal renners op de Spelen niet toeneemt. Maar da’s mijn theorie, aan WF om het te bevestigen of ontkrachten ;-)

monsieur soixante pourcent 23 juli 2021 om 09:40

Onmogelijke kerel. Vond Australië nog wel een leuke ploeg hebben als under-underdog.

Blijft raden naar zijn drijfveer om als een bezetene voor TGH te gaan rijden. Spijtig dat het bij die ene keer bleef.

Westland95 23 juli 2021 om 10:00

Deze man gaat de TT pakken. Hij heeft wel eens vaker van die rare fratsen uit gehaald, zie WK TT 2019.

Elfring 23 juli 2021 om 11:00

Zal die net als toen dan ook weer zijn eigen BMC pakken? :P

AnderJ 23 juli 2021 om 11:01

Mwah, wordt hierboven nou geklaagd over Dennis (Chaba en monsieur soixante pourcent), terwijl Nederland Youri Havik opstelt om per saldo een extra baanrenner te mogen opstellen? Dit lijkt me niet anders. Dennis is op papier geselecteerd voor de wegploeg met als doel het rijden van de tijdrit.

Wheely 23 juli 2021 om 11:09

Zal wel in goed overleg met de bondscoach zijn inderdaad. Ik verwacht ook niet dat Havik uitrijdt.

monsieur soixante pourcent 23 juli 2021 om 11:32

Maar Havik gaat ‘m toch gewoon rijden?

Boasson en Hagen 23 juli 2021 om 12:13

Dit is wel iets heel anders. Zie het Wielerflits interview met Havik. Havik zal daadwerkelijk zijn best gaan doen de eerste 80(?) kilometer om te knechten en bidons te halen. Daarna wordt het gewoon te zwaar voor hem en kan hij ook niets meer betekenen voor zijn ploeggenoten, dus zit de koers er voor hem op. Dat is wat anders dan helemaal niet van start gaan.

De tijdrit is trouwens 4 dagen na de wegrit en de koppelkoers 14 dagen, dus ik begrijp Dennis aan de ene kant wel, maar 50-80 kilometer een ander helpen moet toch wel kunnen?

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair