Olympische droom kost Lasse Norman Hansen contractverlenging bij Alpecin-Fenix

woensdag 4 november 2020 om 10:17
Olympische droom kost Lasse Norman Hansen contractverlenging bij Alpecin-Fenix

Lasse Norman Hansen - foto: Cor Vos

Lasse Norman Hansen zal op zoek moeten naar een nieuwe werkgever. De Deense krant Ekstra Bladet meldt dat het contract van de 28-jarige Deen bij Alpecin-Fenix niet wordt verlengd. Teammanager Philip Roodhooft is van mening dat Hansen zijn baanprogramma voor de Olympische Spelen niet kan combineren met de weg.

Hansen wil als baanrenner naar de Olympische Spelen, waar hij op jacht wil naar goud op de onderdelen de koppelkoers (met Michael Mørkøv) en ploegenachtervolging. “We wisten van zijn ambities op de baan en hebben een contract getekend met de wetenschap dat de Olympische Spelen op komst waren en een deel van zijn tijd zouden vergen”, aldus Roodhooft.

“Maar de baan nam aanzienlijk meer van zijn tijd in beslag dan vooraf verwacht. Het was erg lastig om hem op te nemen in ons wedstrijdprogramma”, geeft hij aan. “We hebben nog overwogen om hem een jaar te verlengen als investering, want hij is echt een goede wielrenner. Maar tegelijkertijd moet ik ook het best mogelijke team creëren en me focussen op renners die zich volledig kunnen inzetten voor de ploeg.”

De Deen was bezig aan zijn tweede seizoen voor de Belgische formatie. Dit jaar kende Hansen slechts twaalf koersdagen en reed hij in tegenstelling tot vorig seizoen geen klassiek programma.

Dit artikel delen:

24 Reacties

Sagan=hulk 4 november 2020 om 10:24

Lijkt me eerder een mooi perspraatje om dit vertrek te bekrachtigen. Er zijn heel veel renners bij Alpecin-Fenix met ongeveer hetzelfde aantal koersdagen. Volkomen logisch ook met 27 renners onder contract en ook nog eens 6 stagiairs. Voor een ploeg die niet werd uitgenodigd in de ronde wedstrijden dit jaar en slechts zelden een dubbel programma reed is dat natuurlijk veel te veel.

Dit jaar waren er ook nauwelijks baanwedstrijden, de enige belangrijke wedstrijd staat nota bene voor volgende week gepland. Bij Movistar bijvoorbeeld hebben Mora & Torres vrij veel gereden.

Rawolf 4 november 2020 om 10:28

Van die 27 + 6 combineert een heel groot deel meerdere disciplines. Er zijn bij Alpecin veel veldrijders, mountainbikers en dus baanwielrenners. Dat is een compleet andere verhouding dan bij andere ploegen.

Wheely 4 november 2020 om 10:36

Meten met twee maten dit natuurlijk. Al is de ene renner de andere niet. ;)

Verweggistan 4 november 2020 om 12:57

Vooral ook omdat Hansen dit jaar juist de vrijheid voor de OS kreeg.

moa 4 november 2020 om 10:53

Bizar. MDVP doet wat ie wil het hele jaar door. Er zitten veldrijders in de ploeg.

Barry Batsbak 4 november 2020 om 11:13

De ploeg is dan ook actief op de weg, in het veld en in het mountainbiken. Niet op de baan. Het blijft maar lastig voor jou he? Waarom zeik je niet over Merlier, die verrekte veldrijder die verdorie ook in het veld rijdt wanneer hem dat uitkomt? Of over Sam Gaze, die ook op de mountainbike maar doet wat hij wil? Selectieve verontwaardiging.

On topic zou dan een mooie aanvulling zijn voor BEAT.

Boomie1 4 november 2020 om 12:01

@Barry Batsbak. Hij heeft wel een punt. Dat Merlier zoveel op de weg rijdt is ook alleen maar om Europe Tour punten binnen te halen.

Chris Van Uden 4 november 2020 om 12:22

MvdP en Merlier winnen dan ook wedstrijden voor de ploeg. Van deze kerel wist ik niet eens dat hij voor Alpecin reed.

Denk dat de crux hem hier inzit: “Maar de baan nam aanzienlijk meer van zijn tijd in beslag dan vooraf verwacht. Het was erg lastig om hem op te nemen in ons wedstrijdprogramma”

Barry Batsbak 4 november 2020 om 13:52

@Boomie, hij heeft geen punt. Dat Merlier op de weg rijdt is voor Moa helemaal geen issue. Moa maakt er bij herhaling vooral een punt van dat Van der Poel “alles mag doen waar hij zin in heeft” terwijl zijn eigen favoriete renner (WvA) door zijn geelzwarte werkgever tot knechtenwerk wordt “gedwongen”. Hele sneue afgunst dus, verder niets.

doorak 4 november 2020 om 17:47

BarryBatsbak, goed gezien.

HSV 4 november 2020 om 11:13

Ik denk dat het met Modolo ook wel eens zo zou kunnen gaan. Die heeft ook weinig gereden en zeker geen potten gebroken.

Wielerbier 4 november 2020 om 11:14

Dimitri Claeys is beschikbaar. lijkt me wel iemand die MVDP mee kan ondersteunen in de klassiekers

Chris Van Uden 4 november 2020 om 12:20

Mee eens!

doorak 4 november 2020 om 17:48

Precies, + 1.

kiryienka 4 november 2020 om 11:34

Ik zie net dat Havik naar BEAT Cycling gaat aangezien dat de beste weg is in aanloop naar de Spelen. Daar kan Lasse zich dan vrij makkelijk bij aansluiten. Als ik BEAT was, zou ik toch een belletjes plegen

Wheely 4 november 2020 om 11:38

Dacht ik ook direct aan, just beat it!

hanzul 4 november 2020 om 12:12

Je hoort zoiezo altijd weinig over contracten bij de ploeg Roodhoofd. Zijn volgens PCS, nog maar 12 doorlopende contracten. Zullen er nog best wel wat verlengd gaan worden ben wel benieuwd, wie en wat. Denk dat er door de markt renners tegen het minimum Cao loon aangetrokken kunnen worden.

WF, tijd voor een interview over de selectie 2021

Pedalo 4 november 2020 om 12:25

Als Canyon wordt overgenomen door Amerikaanse investeerders mss nog wel een rijtje Amerikanen. Barta enz. Weet niet wie er nog vrij is.

Wheely 4 november 2020 om 12:50

Barta reed gisteren natuurlijk een fantastische tijdrit maar je kunt je wel afvragen wat een ploeg als Alpecin verder met hem moet, buiten hele mooie ereplaatsen in tijdritten rijdt hij namelijk weinig aansprekende resultaten. Wat dat betreft lijkt het me voor de ploeg hetzelfde verhaal als Campenaerts.

DeepBlue 4 november 2020 om 12:46

Ken heel deze jongen niet en als ik zo snel even kijk heeft hij maar liefst 12 koersdagen staan dit jaar. Ondanks corona nog bizar weinig natuurlijk.

Net zoals een aantal anderen hier ben ik wel benieuwd wat Alpecin nog gaat halen en verlengen kwa renners. Met 12 renners ga je niet 3 grote ronden kunnen rijden. Ga er in ieder geval vanuit dat ze in alle 3 zullen starten gezien de publiciteit die deze opleveren?

Campenearts en Claeys lijken me wel goede renners voor het team. Al hebben ze over de eerste al gezegd niet geintresseerd te zijn en de tweede raakt al aardig op leeftijd.

Aerosolo 4 november 2020 om 13:00

Total Direct Energie wonnen in 2019 de Europe Tour en sloegen dit jaar de Giro over. Twee grote rondes rijden is waarschijnlijk slimmer, dan je uitwringen in alle grote ronden.
En ze willen vast weer de Europe Tour van 2021 winnen. Total Direct Energie eindigde dit ultrakorte seizoen als 5de met 1402 punten, terwijl Alpecin 4788 punten verzamelde. Als je alle grote wedstrijden rijdt, ook waarin je geen kans maakt, laat je belangrijke punten liggen in kleinere wedstrijden.

Massimo Bataille 4 november 2020 om 14:52

Vooral die punten zijn van belang inderdaad en in de grote etappewedstrijden zie ik ze inderdaad minder punten pakken.
Tijdens de tour hebben die franse ploegen weinig punten kunnen rapen, maar heeft Felix wel hoop punten opgehaald in wedstrijden zoal Brussels Cycling classic of Druivenkoers, met een beperkte concurrentie.
Zowiezo behoort Felix-Alpecin wel tot de beste 2 ProConti ploegen ( en wss de beste), maar de corona-kalender en de absurd veel UCI-punten voor 1-daagse wedstrijden hebben het wel stuk gemakkelijk gemaakt voor hun.

doorak 4 november 2020 om 17:52

Scherp Aerosolo en Massimo Bataille. Die Roodhoofdjes zijn zo dom nog niet.

Wradley Biggins 5 november 2020 om 06:30

Is Fenix niet Italiaans? Dan zal het de Vuelta worden die geskipped wordt.

Headlines

Materiaalzone

Populair