Olav Kooij neemt met ritzege revanche, Sam Oomen bezeert pols bij val

zaterdag 30 juli 2022 om 18:47
Olav Kooij neemt met ritzege revanche, Sam Oomen bezeert pols bij val

foto: Cor Vos

Olav Kooij won vanmiddag de openingsrit van de Ronde van Polen. Het is niet Kooijs eerste zege van het jaar: hij was dit seizoen al acht keer eerder de beste. “Het geeft altijd een heerlijk gevoel als je je wiel als eerst over de finish drukt”, zegt de Nederlander op de site van zijn ploeg Jumbo-Visma. De overwinning smaakte “zoet”, liet hij weten.

“Verleden jaar kwam ik al dicht bij de overwinning in deze wedstrijd, maar strandde ik ternauwernood op de tweede plaats”, herinnert de 20-jarige sprinter zich de derde etappe van de Ronde van Polen 2021. Toen legde hij het af tegen Fernando Gaviria, nu was hij wel de snelste. “Het smaakt extra zoet dat ik dit jaar wel de overwinning pak. Het is mijn eerste overwinning in een WorldTour-koers.”

Dankzij zijn overwinning, is Kooij ook de eerste leider. “Het is een mooie bijkomstigheid dat ik daardoor ook nog eens de gele leiderstrui mag aantrekken. Het doel vooraf was om minstens één ritzege binnen te halen. Het geeft een goed gevoel dat het direct in de openingsetappe lukt.”

Pijnlijk pols voor Oomen
Hoewel Jumbo-Visma de 34e seizoenszege boekte, was het niet alleen feest bij de Nederlandse ploeg. “Het mindere nieuws van vandaag is dat Sam Oomen daarbij betrokken was”, zegt ploegleider Arthur van Dongen over een val in de laatste kilometer. “Hij sprak vlak na de finish over een pijnlijk gevoel in zijn pols. Het is te hopen dat de schade meevalt. Door de overwinning van Olav sluiten we deze dag in ieder geval met een goed gevoel af.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

Albeijing Feeniks 30 juli 2022 om 18:59

Tegen Janneke en Mieke. In grote wedstrijden nog niets.

0
Anna 30 juli 2022 om 19:07

Niet de Tour sprinters nee, wel de rest. Demare en Cavendish samen goed voor ruim 200 overwinningen.

0
Alfred Issendorf 30 juli 2022 om 19:12

Precies Anna. En Meeus, Molano, Bauhaus, Groves etc zijn ook geen pannenkoeken. Zeer knappe overwinning.

0
Quesada Quesada 30 juli 2022 om 19:13

Zuurpruim alert.

0
BoemBoemWvA 30 juli 2022 om 19:56

Hij is 20 en heeft de meeste overwinningen voor TjV dit jaar terwijl hij bij de beste renner vd wereld in het team zit. Noem het maar niets.

0
aspiepatrick 30 juli 2022 om 21:01

Die jongen is pas 20 jaar oud……. En ja het klopt de echte sprint wereldtop van dit moment was hier niet en tegen de Jakobsens, Groenewegens en Philipsens van deze wereld zal hij nog te kort komen. Maar nogmaals hij is pas 20 jaar oud en toch al mooi Cavendish en Demare verslagen. Volgens mij moet je de volgende keer iets minder zure azijn in je salade gebruiken.

0
Oblomov 30 juli 2022 om 22:16

Altijd respect voor kapiteins die met het schip ten onder gaan. Want een zinkend schip is het natuurlijk wel, als je bij het supporteren tegen een twintigjarige die weer een mijlpaal aftikt je toevlucht moet nemen tot het feit dat Ewan en Jakobsen er niet bij waren.

Vooral niet vergeten om, als hij volgend jaar zijn eerste etappe pakt in een grote ronde, er nog even op te wijzen dat het maar de Giro of de Vuelta is, want daarna lijkt het me wel gedaan met de pret. In 2024 gaan ze er een hele kluif aan hebben in de Tour.

0
assen 30 juli 2022 om 19:01

Mooie overwinning weer! Echt knap, je moet het maar doen…

0
Silent Hill 30 juli 2022 om 20:34

Yes: revanche ! Wat sensatie ! Leuk ! Artikel gelezen. Artikel herlezen. Weinig sensatie. Weinig revanche. Ontgoochelde ik.

0
Gebruikersnaam 30 juli 2022 om 21:10

Als een overwinning erg doorsnee is zonder al te veel heroïek, dan verzinnen we gewoon een verhaal.

0
Al Phila 31 juli 2022 om 09:21

Benieuwd hoe het met Oomen is: hij zou voor een klassement gaan. Natuurlijk fiets je niet met je pols, maar je moet wel sturen, het stuur vasthouden, en lichamelijk herstellen.

0
Al Phila 31 juli 2022 om 11:11

Is net duidelijk geworden: Oomen start niet meer, teveel last van de pols.

0
Marik 31 juli 2022 om 10:29

Samen met De Lie DE sprinterstoekomst. Is toch leuk!

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone