Nokere Koerse trekt prijzengeld gelijk voor mannen en vrouwen, hoopt op WWT-status

woensdag 24 november 2021 om 08:34
Nokere Koerse trekt prijzengeld gelijk voor mannen en vrouwen, hoopt op WWT-status

Dit jaar ging de zege in Nokere Koerse voor vrouwen naar Amy Pieters - foto: Cor Vos

De organisatie van Danilith Nokere Koerse heeft besloten om het prijzengeld voor mannen en vrouwen gelijk te trekken. Voor de vrouwen betekent dit meer dan een verdriedubbeling aan prijzengeld. Daarmee is Nokere Koerse meteen ook de ééndagswedstrijd met de grootste prijzenpot in het wereldwijde vrouwenwielrennen.

Voorzitter Robrecht Bothuyne wil een statement maken. “Voor onze mannenwedstrijd legt de UCI een prijzenpot vast van 18.800 euro. Dat is 3,5 keer meer dan bij de vrouwen (5.130 euro). Het vrouwenwielrennen wordt echter steeds belangrijker. De kloof met de mannen als het gaat om prijzengeld moet dan ook verdwijnen. Samen met de gemeente Kruisem, waar aankomstplaats Nokere een deelgemeente van is, verhogen we nu het prijzengeld voor de vrouwen tot het niveau van de mannen.”

“Daarbij komt ook nog eens onze Pur Natur-bergprijs van 1.500 euro, die al enkele jaren gelijk is voor mannen en vrouwen. Zo komen we tot een prijzenpot van in totaal 20.300 euro per wedstrijd”, aldus Bothuyne. “Daarmee wordt Danilith Nokere Koerse de ééndagswedstrijd met het hoogste prijzengeld in het vrouwenwielrennen. We koppelen hier ook onze kandidatuur voor de Women’s WorldTour aan.”

Women’s WorldTour
Gil Steyvers, de koersdirecteur van Nokere Koerse voor vrouwen, vult aan. “Als Women’s ProSeries-wedstrijd betalen we reeds een degelijk startgeld aan de deelnemende ploegen. Het gaat om een veelvoud van wat ploegen krijgen in lager gecategoriseerde wedstrijden en komt ook in de buurt van het startgeld voor de mannenploegen. Nu steken we nog een tandje bij in het dichten van de financiële kloof door de vrouwen evenwaardig te belonen voor hun prestaties.”

“We hopen dat de topploegen en toprensters dit waarderen en op 16 maart ook aan de start in Deinze staan. Op die manier willen we ook onze kandidatuur voor de UCI Women’s WorldTour kracht bijzetten. We zijn ervan overtuigd dat onze wedstrijd daar sportief, qua uitstraling en dus ook financieel een meerwaarde kan zijn. We hopen dus dat de UCI onze kandidatuur voor 2023 zal goedkeuren.”

De eerstvolgende editie van Danilith Nokere Koerse, met start in Deinze en finish op Nokereberg, gaat zowel voor de mannen als vrouwen door op woensdag 16 maart 2022.

Dit artikel delen:

44 Reacties

Koers 24 november 2021 om 09:12

Zo langzaam aan gaat het toch echt wel de goede kant uit met het vrouwenwielrennen. Een tour en PR voor vrouwen zijn natuurlijk mooie opstekers, met name omdat die koersen waarschijnlijk veel eerder uitgezonden worden dan de uitsluitend voor vrouwen koersen, omdat die nou eenmaal geen historie/naam hebben.

Is al bekend of, hoe(tv/stream/samenvatting) en waar de tour wordt uitgezonden? Ik las eens dat het als een combopakket verkocht zou worden, is dat zeker? Is dat ook met uitzendplicht?

Kaj 24 november 2021 om 18:09

De ASO zal wel met Discovery in zee gaan kan het mooi op de Eurosport/GCN stream of ze gaan zelf streamen

lo squalo dello Stretto 24 november 2021 om 09:25

Allemaal goed en wel maar commercieel staan ze toch echt niet gelijkwaardig. Maar goed; anno 2021 is dat allemaal niet meer woke om te zeggen.

Mwielerfan 24 november 2021 om 09:50

Ik denk dat het prima kan om het zeggen, zolang je niet afdoet aan wat wel gelijkwaardig is

jkjustin 24 november 2021 om 09:52

Je mag het prima zeggen, alleen niet huilie huilie doen als je commentaar gaat krijgen.

Murcia 24 november 2021 om 09:36

De organisatie wil in de WWT en speelt het slim door het prijzengeld gelijk te trekken. Op die manier scoor je veel aandacht en kom je in de media als een moderne club. Zeer goed gedaan.

Deel Koeper 24 november 2021 om 10:32

Blijf wel vinden dat gelijk prijzengeld moet gelijk staan met gelijke(re) inspanning. Zelfde prijzengeld voor koersen die maar half zo lang en half zo zwaar zijn, blijft wat raar. Betwijfel dat vrouwen die zware beroepen uitvoeren kortere werkdagen hebben.

En zelfs als er qua afstand met een percentage wordt gerekend omwille van fysionomische verschillen, dan mag dat serieus omhoog. Mag dan wel rond de 80% zetten, zit nu vaak tussen de 50/60%, dat is wel heel laag.

Al is dit voorstel uiteraard nog wel altijd beter dan een verhouding waar een man 10 keer zoveel verdient (voor de duidelijkheid).

Maillot à Pois 24 november 2021 om 10:46

Dat vind ik altijd zo’n rare redenering.
Je bepaalt het verschil in prijzengeld voor een 100m loper en een marathonloper toch ook niet op basis van de afstand?
Een wedstrijd is ook niet ‘de werkdag’ van een renner. Het échte werk gaat eraan vooraf, dat zijn de vele uren trainingsarbeid die eraan vooraf gegaan zijn.

jawel 24 november 2021 om 10:59

Ja goed idee, de korte touretappes moeten dan uiteraard minder prijzengeld hebben dan de lange. Misschien kunnen we het gemiddelde wattage ook in rekening brengen, want een sprinter die een hele dag in het wiel zit en er dan op het einde uitkomt heeft een heel andere inspanning dan Taco die een dag in de aanval zit.

Meteen ook doortrekken naar andere sporten: basket zijn kortere matchen dan voetbal, dus die mogen niet evenveel verdienen. En de laatste in de marathon heeft er langer over gedaan dan de eerste; dus die z'n prijzengeld mag wel even omhoog.

Brabander 24 november 2021 om 11:11

Altijd maar dat geneuzel over afstanden. Alsof dat alles bepaalt. In bijvoorbeeld de Vuelta zijn de etappes tegenwoordig korter dan voorheen. Dan ga je toch ook niet korten op salaris?

Deel Koeper 24 november 2021 om 12:27
Quote:
Je bepaalt het verschil in prijzengeld voor een 100m loper en een marathonloper toch ook niet op basis van de afstand?

Mogelijk heb ik mijn punt niet duidelijk genoeg toegelicht, maar dat zijn 2 verschillende sporttakken. Een correctere analogie zou zijn dat de marathon bij dames dan maar een kilometer of 25 lang is, want het zijn "maar" vrouwen.

Bij het veldrijden lijkt men stilaan te evolueren naar een prima verhouding. Mannen een uur, dames een minuut of 50. Op vraag van een hoop veldrijdsters zelf omdat ze vonden dat ze stiefmoederlijk behandeld werden. Grote koersen op de weg bij de heren zijn 250 tot 270 kilometer lang, dames blijven rond de 120/30 hangen. Dat mag voor mij dan gerust 180 tot 200 kilometer zijn.

Ik vergelijk geen verschillende sporten of zelfs geen verschillende sub-takken van die sport, ik vergelijk binnen dezelfde sport.

Maillot à Pois 24 november 2021 om 14:50

@Deel Koeper
Daar kan ik je best in volgen, dat die koersen wel wat langer mogen.
Maar voor mij is dat een volledig andere discussie dan al dan niet gelijke verloning.

Net zoals de discussie binnen het mannenwielrennen over het al dan niet inkorten van de grote rondes of van de evolutie richting kortere etappes binnen een grote ronde impact heeft op prijzengeld.

Deel Koeper 24 november 2021 om 15:23

@Maillot à Pois

Ik vind dat het wel met elkaar te maken heeft. Als men terecht vraagt naar gelijkwaardige behandeling, dan moet men daar ook de nadelen bijnemen en zwaardere inspanningen (dan wat ze nu moeten doen) zouden dan zeker bij het totaalpakket mogen horen. Als ze financieel niet langer als veredelde hobbyisten willen behandeld worden en willen erkend worden als volwaardige prof-atletes, dan mogen de sportieve eisen ook opgetrokken worden van het huidige amateur-niveau.

Derierre de la course 24 november 2021 om 20:55

@Deel Koeper, ik deel je idee m.b.t. de afstanden wel. Hoeft niet dezelfde afstand te zijn maar bijvoorbeeld de geschatte tijd van de inspanning. In overleg met het vrouwelijke deel van de wielervakbond zou het mooist zijn. En ook in die wedstrijden mogen zowel langere als kortere zijn. Ik heb nu het idee dat ze allemaal wel erg kort zijn. Mede omdat een langere koers vooral meer geld kost.

Gebruikersnaam 24 november 2021 om 21:52

@Derierre de la course

Enige valide argument dat ik al heb gehoord voor veel kortere dameskoersen is dat vrouwen nu eenmaal niet (of toch veel moeilijker) vanop de fiets kunnen plassen en dat zoiets bij een koers van 6 uur wel eens problematisch kan worden.

Petje 24 november 2021 om 10:58

Onzin, er kijkt geen hond naar vrouwenwielrennen. Wordt een beetje treurig alles gelijk te trekken.

Brabander 24 november 2021 om 11:10

Volgens mij zijn er toch genoeg voorbeelden te noemen waaruit blijkt dat er genoeg ‘honden’ kijken hoor. Je moet het wel fatsoenlijk kunnen zien natuurlijk. En koersen zoals de Ronde van Vlaanderen die goed gecombineerd met de mannen werden zeer goed bekeken. Wat jij zegt is dus nogal ‘onzin’

Dikke Man 24 november 2021 om 11:29

Ik merk dat ik bij het veldrijden net zo kan genieten van de dames als van de heren. Ik ben ervan overtuigd dat het bij het wielrennen in een paar jaar tijd ook kan gebeuren. Ze hebben alleen (veel) zendtijd nodig. Dat de salarissen tot die tijd even scheef staan tegenover het aantal kijkers klopt zeker, maar als je wil evolueren als sport moet je dit soort stappen nemen.

Koers 24 november 2021 om 11:33

De dameskoers ná de herenkoers zoals bij de rvv werd gedaan heeft inderdaad voor een flink tal kijkers gezorgd. Lijkt me ook ideaal om dat voor meer koersen te doen, gewoon ongeveer 45-60 minuten na de mannenkoers nog de dameskoers kijken. De koersliefhebber zit al in de zetel en de chauvinistische kijker die zijn landgenoot zag verliezen kan nog eens voor de herkansing gaan. Lijkt me ook qua kosten mee te vallen als je voor een deel hetzelfde parkoers pakt. Bij Milaan San Remo mag van mijn part de dameskoers tijdens de mannenkoers om dan na de finish naar de heren te gaan. Het integraal uitzenden van de mannenkoers is dodelijk saai en slecht voor de kijkers die denken een monument eens een kans te geven. Die schrijven het wielrennen af.

Brabander 24 november 2021 om 11:34

@Dikke Man: precies. Bij het veldrijden is het eigenlijk al zo goed als gelijk getrokken. En dat heeft natuurlijk ook gewoon te maken met dat je het goed kan volgen. Kijk, zo’n Giro is amper te volgen. Dan kijkt er inderdaad ‘geen hond’

Emergo 24 november 2021 om 11:55

@Petje Valt niet mee dat je mannelijke superioteit ook maar mediocre is.

Michiel 24 november 2021 om 11:55

Best een treurige ontwikkeling, vrouwenwielrennen loopt nog mijlenver achter op die van de mannen, commercieel en qua prestaties. Zeker gaan dus overbetaald worden en dat allemaal dankzij die godvergeten inclusiviteit

vroege vlucht 24 november 2021 om 12:25

Heeft niks met inclusiviteit te maken maar met een groter plan om het commercieel aantrekkelijker te maken voor sponsoren. Dat begint ook met gelijke waardering.

Michiel 24 november 2021 om 12:32

Waarom wordt het commercieel aantrekkelijker voor sponsoren als de dames net zo veel prijzengeld krijgen als de mannen?

Ze lijken de omgekeerde weg te behandelen, gelijk trekken en dan maar hopen dat het niveau omhoog gaat

Brabander 24 november 2021 om 12:34

Jij kijkt geen veldrijden neem ik aan?

Michiel 24 november 2021 om 12:40

Dat is idd een aanname. Het gaat hier over Nokere koers

LucasR 24 november 2021 om 13:02

Michiel, best treurig, maar helaas loop je nog mijlenver achter op de organisatie van Nokere Koerse. Misschien moet je een ander forum zoeken om even lekker uit te huilen. Het “Forum voor Democratie” wellicht?

Michiel 24 november 2021 om 13:08

Wat een walgelijke reactie van ene Lucas R. Misschien moet jij even een luchtje scheppen, brengt wellicht wat verlichting in je vertroebelde geest waardoor je mss inhoudelijk kan reageren

Maillot à Pois 24 november 2021 om 13:19

Ervoor zorgen dat atleten kunnen leven van hun sport is inderdaad een manier/voorwaarde om het niveau omhoog te krijgen.
Overigens gaat het bij dat gelijktrekken altijd over prijzengelden en minimumlonen. De toplonen en inkomsten uit sponsoring liggen bij de mannelijke topwielrenners nog steeds vele malen hoger.

Ps ik weet dat je allergisch bent voor de term ‘inclusiviteit’, maar eigenlijk is die helemaal niet van toepassing als je het over een groep hebt die meer dan de helft van de wereldbevolking bedraagt

Brabander 24 november 2021 om 13:19

@Michiel: alsof die van jou zo kies is door het ‘een treurige ontwikkeling’ te noemen

Michiel 24 november 2021 om 13:24

Dat heeft niets met kies of niet kies te maken. Een mening onderbouwd met argumenten. Blijkbaar vind jij het logisch dat iemand anders je als een of andere FVD mongool meent weg te kunnen zetten. Ik veracht die partij en man, brabander

Michiel 24 november 2021 om 13:26

Maillot, ik ben een groot voorstander van gelijke kansen. Maar niet van gelijke uitkomsten per definitie. Ik heb respect voor topsporters idem de vrouwelijke. Maar zie geen reden ze gelijk te belonen als de prestaties en belangstelling ver achter loopt op die vd mannen

Michiel 24 november 2021 om 13:49

Maillot kan ik nog volgen als je zegt dat vrouwen te weinig verdienen. Je moet je fulltime op je sport kunnen richten om maximaal te presteren. Maar dan lijkt me de werkgever de aangewezen partij om daarvoor te zorgen en niet een organisator van een wielerkoers die het prijzengeld omhoog stuwt

Maillot à Pois 24 november 2021 om 13:50

Zorgen voor een degelijke verloning (gelijk is het niet, want zoals ik hierboven al zei maakt prijzengeld maar een fractie uit van het totale loon), zie ik toch wel als het bieden van gelijke kansen.
Anders heb je immers niet de mogelijkheid om dusdanig met je sport bezig te zijn om dat niveau te kunnen bereiken.

Zowel belangstelling als prestaties mogen dan wel nog achterop hinken, beiden zitten ook heel duidelijk in de lift, dus die aanpak lijkt te werken

Michiel 24 november 2021 om 14:08

Je reageerde vlak voor mijn reactie Maillot. Ik kan je wel volgen maar ik leg die verantwoordelijkheid liever bij de werkgever neer.

Maar jij bent mijn held van vandaag, normaal op de inhoud reageren. Dat zijn er hier niet veel gegeven. Ik trek de rest vd dag mn maillot aan om de vrouwen te steunen

Bikeage 24 november 2021 om 14:28

Michiel, kan je ons vertellen waar precies het gelijktrekken van het prijzengeld je mannelijkheid kwetst?

Michiel 24 november 2021 om 14:37

Lol. Nog zo’n rare. Ook jou adviseer ik even een luchtje te scheppen

Beer 24 november 2021 om 14:42

Ik zit hier toch ook op de Michiel-lijn. Commercieel en sportief is het gewoon niet hetzelfde, dus dit ‘gelijk trekken’ vind ik heel artificieel.

Maillot à Pois 24 november 2021 om 15:01

Zo, dan ben ik iemands held vandaag, zomaar gewoon van op de zetel :-)

Werkgevers hebben uiteraard ook een verantwoordelijkheid. Ze moeten mannen en vrouwen eenzelfde minimumloon betalen, maar verder hoeft het wat mij betreft op dit moment ook niet te gaan, want anders krijg je een averechts effect en wordt het ondoenbaar een ploeg voor vrouwen op te starten.

Een verplichting voor gelijk prijzengeld hoeft voor mij trouwens ook niet, maar organisatoren die zelf dat initiatief nemen, vallen alleen maar toe te juichen. In dit concreet geval wil Nokere de World Tour in voor vrouwen, wat betekent dat hun wedstrijd daar veel belangrijker zou zijn dan bij de mannen. Dus dan valt er zéker iets voor minimaal gelijk prijzengeld te zeggen.

Zelf volg ik al een goeie dertig jaar het wielrennen, maar lange tijd niet het vrouwenwielrennen, simpelweg omdat het niet te volgen was. Onbekend is onbemind. De laatste jaren ben ik af en toe beginnen kijken toen er wat koersen op tv begonnen komen. Aanvankelijk vond ik het ook ‘niet hetzelfde’, maar naarmate je rensters beter leert kennen merk ik toch dat je interesse gewoon toeneemt. Ik veronderstel dat het bij wel meer wielerliefhebbers zo zal werken.

Panache 24 november 2021 om 15:06

Het is een lastige kwestie, nóg lastiger omdat maatschappelijke wenselijkheid en vergelijking een rol spelen in deze discussie. Daar waar een leraar, een groep collega’s op een zelfde afdeling en al die scholieren die komkommers plukken een vrijwel identiek salaris verdienen in vergelijking met hun collega’s is dat in de topsport niet zo. Binnen de topsport (het wielrennen) zitten er binnen het team grote verschillen, tussen de teams grote verschillen en tussen de geslachten grote verschillen. We weten allemaal waarom Primoz Roglic meer geld verdient dan Koen Bouwman (ploeggenoten), we weten ook waarom Kwiatkowski meer geld verdient dan Wout Poels (meesterknechten). Maar als Sonny Colbrelli meer geld verdient dan Lizzie Deignan (winaars Roubaix) dan is het ineens iets vreemds? Sportprestaties worden per definitie niet beloond op basis van hoe hard je traint, hoe moeilijk de sport is, of hoe lang de wedstrijd duurt. Professionele sport wordt voor 95% door het bedrijfsleven betaald en dit wordt gezien als een commercial binnen een wedstrijd. Sponsorbudgetten worden gemaakt op basis van exposure en return on investment. Daar zijn gewoon formules voor: hoeveel zichtbaarheid (of een andere marketingdoelstelling) behaal ik per geïnvesteerde Euro. Een half minuutje reclamezendtijd rondom Boer zoekt Vrouw of GTST is ook vele malen duurder dan een half minuutje rondom (ik noem maar wat) Rail Away.
De vraag moet niet zijn of de beloning van mannen en vrouwen gelijk is, de vraag moet zijn of de beloning die Lizzie Deignan ontving in het Roubaix voorbeeld commercieel kloppend was. Om dat te achterhalen kijk je puur naar de cijfers van haar wedstrijd (alle kosten, alle opbrengsten). Indien het zo zou zijn dat Amaury Sport Organisation (ASO) tonnen aan winst overhoudt aan de vrouwenwedstrijd dan kan je zeker van mening zijn dat het prijzengeld niet in verhouding staat, maar de balans kan natuurlijk ook heel anders uitslaan. Ik denk dat Wielerflits hier wat research naar zou moeten doen. Een gedegen commercieel onderzoek verrichten naar de kosten, opbrengsten en sponsoring van de vrouwenwedstrijd. Het zal een artikel met veel clicks en discussie kunnen opleveren, dus misschien wel de moeite waard.

Marik 24 november 2021 om 15:08

Volgens mij is het in de sport niet zo moeilijk om naar een reële beloning te kijken.
Het is altijd een vergelijking tussen sporter en commercieel belang.
Toegegeven, het kan wel beter. Om maar eens een sport te nemen die in Nederland zeer populair is: het schaatsen. Waarom verdiende Ireen Wüst in haar topjaren significant minder dan Sven Kramer? De belangstelling was nagenoeg gelijk voor hun wedstrijden. Hoogleraar sporteconomie Ruud Koning legt in dit stuk goed uit waar het verschil vandaan komt en waarom dat vaak ook terecht is:
https://www.businessinsider.nl/ruud-koning-waarom-mannen-als-sporter-meer-verdienen/

Zijn eindconclusie is helder: “Als vrouwensport net zoveel belangstelling zou genereren als mannensport, en van hetzelfde niveau zou zijn, is er weinig reden de winnaars verschillend te belonen.”

Nokere Koerse doet dit dus vooral voor de gelijkheid. Vanuit commercieel oogpunt is er echter geen enkele reden om de beloning gelijk te trekken.

Maillot à Pois 24 november 2021 om 16:15

Nokere Koerse heeft volgens mij wel degelijk (ook) een commercieel oogpunt, namelijk inspelen op commerciële belangstelling die aan het toenemen is en naar verwachting verder zal toenemen, en daarnaast zichzelf binnen het hoogste segment van wedstrijden in het vrouwenwielrennen positioneren.
Investeren om er later de vruchten van te plukken.

jwst 24 november 2021 om 21:25

Moet je kijken wat Puck moonen verdiend met al haar dnf‍♂️