NK wielrennen vindt in 2019 plaats in Ede

zaterdag 5 januari 2019 om 18:01
NK wielrennen vindt in 2019 plaats in Ede

foto: Marcel Koch

Het NK wielrennen wordt dit jaar georganiseerd door de gemeente Ede. De KNWU maakte dit bekend tijdens de opening van de derde dag van de Wooning Zesdaagse van Rotterdam. Nederlands beste renners strijden op 26, 29 en 30 juni in de Gelderse stad om de rood-wit-blauwe trui in de tijdrit en op de weg.


Parcours
Het parcours voor de wegwedstrijd rondom Ede zal na drie vlakkere jaren in Goerree-Overflakkee, Montferland en Hoogerheide weer heuvelachtig zijn. Vanuit Ede zullen een dorp als Bennekom en de stad Wageningen worden opgezocht, waar de wat zwaardere heuvels zich bevinden. De finishplaats is echter bij zowel de mannen als de vrouwen gewoon weer in Ede. De tijdrit zal dan weer door Otterlo en Hooge Veluwe gaan.

“We moeten ervoor zorgen dat de afstand tussen de start en de finish niet te groot wordt omdat het publiek anders te lang moet wachten voor de renners weer komen. Ik weet niet of een beklimming als de Grebbeberg daarom mogelijk is, maar vorig jaar heeft laten zien dat het niet altijd noodzakelijk moet zijn om het veld uit elkaar te rijden en een aantrekkelijke wedstrijd te krijgen”, vertelt Thorwald Veneberg aan WielerFlits.

“Als ik kijk naar het parcours dan denk ik dat alle soorten renners een kans hebben, dus ook Dylan Groenewegen en Tom Dumoulin. Dat is mooi. De groep renners die een kans maken is op een klassiekerparcours veel groter”, aldus de Veneberg.

Burgemeester Rene Verhulst heeft enkele toevoegingen bij de opmerkingen van de bondscoach over het parcours: “Het parcours gaat langs de plaatsen Ede, Bennekom, Wageningen en ook door een stukje Renkum. Als je Ede kent, dan weet je dat het heuvelachtig is. Er zitten wat kuitenbijters in het parcours, zoals de Wageningen-Hoog.”

Operatie Market Garden
Het NK zal dit jaar een stukje geschiedenis herdenken. In 2019 is het 75 jaar geleden dat de geallieerden landden in Arnhem en operatie Market Garden begon. Met een passage langs de Ginkelse heide, waar een deel van de geallieerden die dag aan hun missie begonnen, zal een belangrijk deel van de Nederlandse geschiedenis worden nagedacht.

Vrouwen krijgen langere tijdrit, mannen een kortere
Tijdens het NK in Hoogerheide was er kritiek op de lange afstand bij de mannen en de korte afstand bij de vrouwen. Veneberg hoopt dat dit jaar gelijk te trekken. “We gaan ernaar kijken om de tijdrit bij de mannen iets te korter te maken en bij de vrouwen iets langer. Ons streven is om de tijdritten dichter bij elkaar te brengen”, eindigt Veneberg.

Programma flag-nl NK wielrennen Ede 2019:
26-06: NK tijdrijden voor beloften, vrouwen en mannen
29-06: NK op de weg voor beloften en vrouwen
30-06: NK op de weg voor mannen

Dit artikel delen:

23 Reacties

FDJ 5 januari 2019 om 18:03

Als ze de Grebbeberg e.d. meenemen prima rondje.

Widukind 5 januari 2019 om 18:12

Weinig echte heuvels in Ede, misschien een parcours richting Wageningen?

Merlinappa 5 januari 2019 om 18:25

Zou mooi zijn! Je hebt de Grebbeberg ook nog in de buurt, en de Goudsberg bij Lunteren ook nog. Als ze het helemaal mooi doen maken ze een paar lussen over de Posbank maar vrees dat dat net te ver is. In ieder geval wel wat mogelijkheden om het parcours een beetje zwaar te maken.

SolitaryShell 5 januari 2019 om 20:36

De Goudsberg kun je nooit laten bedwingen door een profpeleton. Die eindigt op een smal fietspad en een voor fietsers onberijdbare zandweg.

Een echt selectief parcours kun je in en rond Ede absoluut niet uittekenen als je een grotere ronde wil maken, wat niet betekent dat het niet leuk kan zijn.

Secondant 5 januari 2019 om 18:30

Hoort de halve Veluwe ook niet bij Ede? Hoenderloo, Otterloo, Lunteren etc.? Genoeg heuveltjes te vinden. Ook Rhenen, Wageningen en zelfs de Posbank binnen handbereik.

Mooiste klimmetje in de regio blijft overigens het Italiaanse Weggetje bij Doorwerth. Kan prima in de aanloop van de finale.

Merlinappa 5 januari 2019 om 19:06

Poh, de Italiaanseweg in het NK parcours zou erg mooi zijn. Maar hier kan je niet met een voltallig peloton overheen vrees ik.. Misschien in een laatste lus? Voor de sier nog even de Hemelseberg op in Oosterbeek, de van Borsselenweg omlaag en dan de Italiaanseweg? Overigens ligt er bij Wolfheze een fantastische gravelstrook die ook niet zou misstaan, je waant je er even in Toscane.

Romāns Vainšteins 5 januari 2019 om 19:54

Welke strook doel je op ?

Van origine kom ik daar uit de buurt maar even geen idee wat je bedoelt nu.

Italiaanseweg is natuurlijk geen doen.

Merlinappa 5 januari 2019 om 20:04

@rv

Vanaf de golfbaan richting het spoor, parallel aan en ten oosten van de Telefoonweg.

Mwielerfan 6 januari 2019 om 03:09

Italiaanse weg naar kasteel doorwerth is best te doen met peloton zou ik denken. Omhoog iig.

Romāns Vainšteins 6 januari 2019 om 09:19

Ah, tuurlijk. van Renkum naar Wolfheze is dat. Zou wel een leuke strook zijn en je kan er ook met auto’s over ja.

T’zal ook wel net te ver liggen voor een ronde.

wulu 6 januari 2019 om 11:01

Als ze market garden willen gedenken, dan kan je makkelijk een finale tekenen met Wolfheze, Oosterbeek en het Duno park om zo terug te keren naar Ede via Bennekom. In dat gedeelte kan je een selectief parkoers uitzetten met idd wat gravelstukken. Rondom Ede is een finale met een lus in Bennekom en Wageningen Hoog spectaculair genoeg om een er een spannende finale van te maken.

Merlinappa 6 januari 2019 om 14:05

@RV
Afhankelijk van hoe lang ze de lus maken zou het kunnen, maar de conservatieve mummies bij de KNWU gaan dat toch niet doen want nieuwe dingen doen vinden ze maar eng.

@wulu
Vraag me af of het echt selectief wordt hoor, die klimmetjes daar van 30-40 hoogtemeters aan 3% gemiddeld stellen niet heel veel voor.. Al zou het wel leuk zijn als ze elk klimmetje in de buurt meepakken om het zo zwaar mogelijk te maken :)

wulu 6 januari 2019 om 14:14

@merlinappa ik denk selectief genoeg om een gat van een paar seconden te slaan. Een type Niki Terpstra die gewoon aan de boom gaat schudden, kan met een klein groepje daar wel wat ondernemen. Ik denk als je die korte klimmetjes goed aan elkaar lust, je een koers krijgt met een hoog amusementswaarde. Laten we het hopen dat de knwu dat ook wil…

zipp404 5 januari 2019 om 19:04

Amerongense berg is ook nog een optie

Mwielerfan 6 januari 2019 om 03:09

Dat zijn toch vooral fietspaden en geen wegen?

martini151 5 januari 2019 om 19:33

Vakantie gepland voor die week, net als het NK door mijn geboorteplaats (Bennekom) en woonplaats (Ede) komt. Maar even tegen moeders de vrouw zeggen dat we een weekje later gaan.

Italiaanse weg lijkt me fantastisch voor het NK, hoewel het wel een beetje te smal is vrees ik.

hansiehansie 5 januari 2019 om 20:05

Lus van 30 km: Ede, Bennekom, Wageningen Hoog, Renkum, Ede. Finish heuvel op.

hansiehansie 5 januari 2019 om 20:05

NK Tijdrit: Ede, Otterlo, Hoge Veluwe. Mannen 40-45 km, vrouwen en beloften: 25 km

WernerFranke 5 januari 2019 om 20:32

Parcours maakt toch geen bal uit? Matje verlengt die titel toch met twee vingers in de neus.

VerstandOpNul 5 januari 2019 om 23:06

De sfeer zat er goed in tijdens de huldiging vorig jaar!

Mwielerfan 6 januari 2019 om 03:12

Wageningen hoog, zouden ze die vanaf Wageningen doen (Hollandse weg), vanaf bennekom (keijenbergseweg) of Renkum (idem)? Hollandse weg voelde altijd het steilst.

martini151 6 januari 2019 om 13:28

Keijenbergseweg is alleen op het fietspad vervelend voor een amateur. Plus, een peloton kan daar moeilijk komen. Via Edeseweg, Vossenweg, Selterskampweg zijn er echt teveel drempels.

Ik ga dus voor de Hollandseweg.

marehoek 6 januari 2019 om 09:22

ik denk dat alle renners op hoogte stage gáán mét dit parcours.