Niki Terpstra pleitte eerder al voor chicane-aanloop: “Werd toen niet serieus genomen”
Niki Terpstra in het Bos van Wallers - foto: Cor Vos
donderdag 4 april 2024 om 10:51

Niki Terpstra pleitte eerder al voor chicane-aanloop: “Werd toen niet serieus genomen”

Het is de laatste dagen een hot item: de organisatie van Parijs-Roubaix heeft de aanloop naar het Bos van Wallers aangepast. Er wordt een chicane toegevoegd om zo de snelheid van de renners richting de gevreesde kasseienstrook te verlagen. In het wielerpeloton zijn de meningen verdeeld. Niki Terpstra, in 2014 winnaar van de ‘Hel van het Noorden’, vindt het een goed idee.

In de podcast Speed On Wheels legt de inmiddels gestopte Terpstra uit waarom. “Als je met een heel peloton aan het Bos van Waller begint, is het gewoon een massasprint. Dan rij je daar met 60 km per uur de strook op. Je gaat dan van mooi asfalt naar debiel slechte stenen. Die bovendien nog eens spiegelglad zijn, aangezien er altijd mos op ligt. Het is gewoon hartstikke gevaarlijk.”

“Als er iemand tien posities voor je onderuit gaat, kun je echt niks doen”, schetst Terpstra het gevaar van de twee kilometer lange kasseistrook. “Dan glij je ook gewoon onderuit. Je moet eigenlijk een beetje uitbollen en een beetje je rem aanraken. En dan hopen dat je de goede richting kunt opsturen, maar er staan ook nog hekken. Het is altijd een gevaarlijk punt. Vallen op asfalt zal veel schaafwonden opleveren. Maar als je op kasseien valt, dan lig je echt in de kreukels.”

Alternatieve aanloop
Terpstra trok tijdens zijn carrière dan ook al aan de bel. “Ik ben echt een voorstander van een chicane. Ik heb het idee al een keertje geopperd, maar dat werd toen niet serieus genomen. Nu gelukkig wel. Je hebt er ook gewoon genoeg mogelijkheden voor. Je hebt daar het museum van de mijnbouw en een enorme parkeerplaats.”

Volgens de oud-winnaar van Parijs-Roubaix is het niet moeilijk om een goede en bovenal veiligere aanloop naar het Bos van Wallers uit te tekenen. “Je gaat 500 meter voor je het Bos oprijdt even naar links en dan naar rechts. Dan rij je de parkeerplaats op en dan vlak voor het Bos kom je er weer uit. Dan begin je niet met die enorme snelheden aan het Bos.”

RIDE Magazine
12 Reacties
04-04-2024 10:55
Benieuwd aan hoe veel artikelen over chicane-gate we vandaag komen..

Maar de titel van dit artikel is ook nog een tikkeltje misleidend. Als je even verder leest kom je namelijk tot de conclusie dat de 'chicane' die Terpstra voorstelt heel anders is dan wat ze er nu van hebben gemaakt. Dat idee van Terpstra zou al een hele verbetering zijn vergeleken met de huidige chicane.
    04-04-2024 11:16
    Inderdaad. Terpstra reageert positief op het idee van een (grote) chicane, maar zijn eigen uitwerking botst juist sterk met de smalle file-machine die gister gepresenteerd is. "Terpstra had zich totaal chicane voorgesteld" was een betere titel /intro geweest.
    04-04-2024 11:22
    MaGarin en Alucard spreken ware woorden. Ik ben juist erg benieuwd naar Niki's mening over deze uitvoering.
    04-04-2024 11:49
    Voor de oplossing van Terpstra moeten ze een stukje weg heraanleggen bij het uitrijden van de parking (alsook een poort & 2 kolossale boulders verwijderen). Verder komen ze dwars (al draaiend) over de spoorweg terecht. Het ziet er allemaal eleganter uit, maar weet niet of het zo ideaal is.
    04-04-2024 11:54
    @Eddy, hij lijkt er wel over te spreken: [url]https://x.com/NikiTerpstra/status/1775793449934938537?s=20[/url]
    04-04-2024 12:10
    Wat ik in vorig artikel al aangaf, er is een soort van chicane te maken die gevaar grotendeels elimineert.
    https://www.wielerflits.nl/nieuws/mathieu-van-der-poel-zet-vraagtekens-bij-chicane-voor-bos-van-wallers-is-dit-een-grap/

    Zou wat zijn dat je nog net niet Terpstra vraagt zijn licentie in te leveren omdat hij het idee eerder had.
    Maar ja, die koerst toch niet meer.
    04-04-2024 15:14
    @Ties Wientjes Bedankt, het is onwaarschijnlijk dat hij de beelden niet gezien had toen hij deze reactie plaatste.
04-04-2024 11:29
Die chicane van Terpstra lijkt mij een stuk veiliger als de huidige variant.
04-04-2024 11:28
Het voorstel van Terpstra is veel beter dan dat van de organisatie. De bochten in het filmpje lijken mij te krap voor een peloton.
04-04-2024 12:17
Zie hier een voorstel dat al heel wat meer hout snijd en mij een stuk beter lijkt voor een peloton dan het halfbakken idee van de organisatie.
04-04-2024 11:33
Het gelijk ligt dus bij Terpstra.
04-04-2024 12:23
Via de Rue Taffin, Rue de Croy en via Avenue d'Arenberg weer terug naar de grote weg lijkt me idd een veel beter idee dan wat er nu ligt. Dan is er nog een dikke 400 meter tot het begin van de strook maar hebben de renners eerst hun aandacht nodig bij die twee bochten kort achter elkaar.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine