Niki Terpstra kan lachen ondanks tweede plaats: “Super blij dat ik weer een finale kon rijden”

Niki Terpstra kan lachen ondanks tweede plaats: “Super blij dat ik weer een finale kon rijden”

foto: WielerFlits / Nico Dick

zondag 8 augustus 2021 om 18:23

Niki Terpstra was goed gemutst na zijn tweede plaats in de slotetappe van de Arctic Race of Norway. De 37-jarige Nederlander van TotalEnergies zat in de juiste ontsnapping mee en vocht tot op de streep voor de ritzege, al bleek Philipp Walsleben net wat beter. “Het is een tijd geleden dat dit lukte”, vertelde Terpstra ter plaatse aan WielerFlits. “Een finale rijden is het mooiste dat er is.”

“Ik voelde mij goed”, aldus de Noord-Hollander, die meeschoof in een vlucht van negen renners. “We reden vrij makkelijk weg en ik zag dat het een vrije mooie groep was. We werkten mooi samen. In plaats van dat we ‘dubbel’ bleven draaien zei ik dat we op een lang lint moesten rijden, zoals een ploegentijdrit. Dat is veel efficiënter en dan kost het iedereen minder moeite, maar gaan we wel harder.”

“Doordat we de hele dag een strak tempo reden, kwam het peloton uiteindelijk niet veel dichterbij, en in de finale konden we voorop blijven. Het scheelt dat niemand kort stond in het klassement, maar ik had ook in de gaten dat in het peloton ploegen waren die de slag hadden gemist. Maar we konden niet meer doen dan alleen maar hard rijden en hopen dat je genoeg voorsprong hebt, want in het eentje ga je dat verschil niet maken”, legt Terpstra uit.

‘Finales rijden is het mooiste dat er is, daar leef ik voor’
“Op het rondje kregen we in de gaten dat het serieus ging worden”, zegt hij over de finale in Harstad. Terpstra bleek met Walsleben de sterkste op de klimmetjes. “Op dit rondje werd dat vanzelf duidelijk. Er zitten twee super steile Caubergen in en ik voelde mij goed. Dat merk je op die klimmetjes. Dan moet het groepje nog wel zo klein mogelijk worden, maar helaas bleef er nog een aanhangen (lacht). Walsleben was simpelweg een tikkie beter.”

De laatste overwinning van Terpstra dateert uit 2018, toen hij de Ronde van Vlaanderen won. Ruim drie jaar later was de ervaren rot er dichtbij. “Het eerste moment over de streep is even balen, want je zat dichtbij”, vertelt hij. “Maar ik ben super blij dat ik weer een finale heb kunnen rijden. Het is een tijd geleden dat ik dat heb kunnen doen. Dat is het mooiste dat er is. Daar leef ik voor en ik heb ervan genoten. Die kick had ik vandaag weer en daar ben ik blij mee.”

Dit artikel delen:

20 Reacties

Wheely 8 augustus 2021 om 18:39

Potverdomme wat vind ik dit mooi om te lezen.

xistnc 8 augustus 2021 om 18:46

Had ie nog een liedje?

Wheely 8 augustus 2021 om 19:04

“Erik was een Viking met een grote rode baard (Wroach!)
hij zag er onverschrokken uit met zijn schild en zwaard (Wroach!)”

Verweggistan 8 augustus 2021 om 20:02

Ik vrees dat Niki inmiddels is uitgezongen.

KnightBiker 8 augustus 2021 om 19:15

Met nog een WK op maat, Benelux Tour en vooral Paris-Roubaix nog in het verschiet is dit een mooie opsteker/motivatie! Hopelijk een ouderwetse Terpstra dit najaar!

Franco Ballerini 8 augustus 2021 om 19:21

Dat zou wel leuk en onverwachts zijn, maar ik vrees dat je de w,e,t en s tevergeefs hebt getypt.

KnightBiker 8 augustus 2021 om 21:09

@Franco – niet zo doemdenken!

Mwielerfan 8 augustus 2021 om 21:17

Parijs tours niet vergeten. Is ie al jaren heel goed, zelfs al voor de onverharde stroken erin kwamen.

Westfalen 8 augustus 2021 om 21:18

Nou, een ouderwetse Terpstra gaan we nooit meer terugzien denk ik. Hij is al op leeftijd. Vandaag was ook geen World-tour niveau.

KnightBiker 8 augustus 2021 om 21:40

Mwielrefan – die ook ja. Dat was 2 jaar terug bijna raak, toen de. Sterkste renner in koers.

Magician 8 augustus 2021 om 20:10

Wil Niki nog een contract voor volgend jaar versieren? ;)

Leuk voor hem dat hij in zo’n koersje nog eens mee kan doen voor een winst, maar beste is er al wel even vanaf. Wat geen schande is.

Reiger 8 augustus 2021 om 20:19

ook Niki is, samen met Froome en Evenepoel het bewijs wat een impact een val met breuken heeft op het lichaam van deze wielrenners. Het kan heel lang duren voordat de betreffende renners weer op niveau zijn. En soms levert een renner definitief atletisch vermogen in..

KnightBiker 8 augustus 2021 om 21:10

Net zoveel, zo niet meer gevallen die het tegendeel bewijzen.

Kelder is de Man 8 augustus 2021 om 21:14

Niet elk lichaam en alle breuken zijn hetzelfde Knight.

Reiger 8 augustus 2021 om 21:20

@knightbiker Maar de 3 renners die ik noem zijn op dit moment toch geen schim van de toppers die ze waren voor de val? Evenepoel is op dit moment een subtopper en vorig jaar om deze tijd absolute wereldtop. En we moeten nog zien of hij dat niveau weer gaat halen.

KnightBiker 8 augustus 2021 om 21:34

@reiger natuurlijk hebben de breuken op deze drie renners een erg negatief effect gehad, maar dat kan je niet extrapoleren naar breuken in het algemeen: hoeveel sleutelbeenbreuken zijn er wel niet die nauwelijks impact hadden? Kijk naar Pidcock. De ene breuk is de andere niet.

@Kelder dat moet je tegen Reiger zeggen, die trekt een conclusie dat alle breuken desastreus zijn op basis van 3 voorbeelden.

Wheely 8 augustus 2021 om 21:57

Ik denk dat het bij Terpstra vooral de klaplong is die hem nog het meeste parten speelt. De breuken leken me mee te vallen.

Reiger 8 augustus 2021 om 22:21

@knightbiker Ik heb speciaal voor jou even mijn reactie aangepast. Schiet hier ook maar op..

Panache 9 augustus 2021 om 09:06

Het is een lastige discussie. Deze wordt nog lastiger wanneer je ook renners die zonder zware val terugvallen of fluctueren in niveau mee gaat rekenen.
Wat zijn de werkelijke redenen van fluctuerende niveau van Chaves, Felline, Gallopin, Jungels, Moscon, Zakarin, Trentin, Degenkolb, etc.

vroege vlucht 8 augustus 2021 om 22:46

Het zou erg mooi zijn als hij nog een overwinning zou pakken. Heeft toch echt wel een heel mooi palmares bij elkaar gefietst.

Headlines

Materiaalzone

Populair