Niki Terpstra: “Grootste uitdaging is om mijn oude niveau te halen”

maandag 8 februari 2021 om 16:14
Niki Terpstra: “Grootste uitdaging is om mijn oude niveau te halen”

foto: Cor Vos

Niki Terpstra maakte in de Ster van Bessèges zijn eerste wedstrijdkilometers van het seizoen. Vorig jaar lag de ervaren coureur van Total Direct Energie nog lange tijd in de lappenmand, nu bereidt hij zich voor op de voorjaarsklassiekers. “De pijn is gelukkig weg en fysiek ben ik volledig hersteld”, zegt Terpstra tegen De Telegraaf.

Om in het voorjaar in topvorm te zijn, begon hij rustig in Bessèges. Hij werd 129ste in het klassement, maar het gevoel is goed. “Omdat ik lekker aan het fietsen ben. Het niveau was hier heel hoog. Er is keihard gekoerst, dat was omdat er veel sterke ploegen en renners aanwezig waren”, vertelt de Noord-Hollander.

Aan winnen in de kasseienkoersen denkt Terpstra nog niet. “Als ik dat zou zeggen, zou ik nu té hoog van de toren blazen. Mijn grootste uitdaging is om eerst weer mijn oude niveau te halen”, geeft hij aan. Wel hoopt hij de finales te kleuren de komende maanden.

Nieuw elan
Terpstra was afgelopen najaar onder de indruk van de prestaties van Mathieu van der Poel en Wout van Aert. “Die gasten zijn supergoed. Ze rijden zichzelf in de kijker en winnen veel, dus dan verdien je ook die aandacht”, vindt hij.

“Tien jaar geleden was onder anderen Philippe Gilbert de man die ook voor verfrissing zorgde. Zo zijn er altijd jonge gasten die nieuw elan brengen”, aldus Terpstra. “Wel merk je dat het niveau in de breedte groeit en dat er meer renners zijn die voor de topplaatsen kunnen meestrijden.”

Dit artikel delen:

15 Reacties

antilek 8 februari 2021 om 17:12

Ik hoop hem echt nog een x zien vlammen en vooral in de klassiekers. Kom op man laat ons nog genieten.

Spartacus 8 februari 2021 om 17:24

Gaat niet meer gebeuren; te oud en te lang in de versukkeling geraakt door vervelende blessures om nog op topniveau te komen.

antilek 8 februari 2021 om 17:26

Ben er helaas ook bang voor.

ChefSpijker 8 februari 2021 om 18:01

In Vlaamse koersen met explosieve klimmetjes zie ik het ook niet zo snel meer gebeuren tegen de volgende generatie, maar in een koers als Roubaix kan ’t muntje altijd de goede kant op vallen.

HSV 8 februari 2021 om 19:21

Roubaix zou nog kunnen op inhoud en taaiheid. RVV zie ik ook niet meer gebeuren. MvdP, van Aert en Alaphilipe knallen sneller tegen die venijnige klimmetjes op. Toch gun ik Terpstra nog een mooie afscheidszege.

Retro Lex 8 februari 2021 om 17:25

Een tour etappe winnen ? Dat zou ook mooi zijn Vanuit de kopgroep

Guushovd 8 februari 2021 om 19:21

Ik hoop dat Niki ‘Barolo’ Terpstra nog een mooie koers meepakt.

Frank V 8 februari 2021 om 22:12

Na 3 podcasts met LtD kon ik al geen 'Barolow' meer horen. Alsof die man maar 1 wijn kent.

Barry Batsbak 8 februari 2021 om 19:39

Met iemand die praktisch bevroren edities van Le Samyn zonder handschoenen rijdt ben je nooit klaar… ik hoop dat Niki nog een keer totaal onverwacht boven komt drijven en een mooie klassieker grijpt. Of in elk geval minimaal dat hij niet weer door één of ander incident in de lappenmand terecht komt.

Titaantje 8 februari 2021 om 20:12

Het is te hoog van de toren blazen om een klassieker te winnen, maar hij wil wel zijn oude topvorm halen. Met die topvorm won hij thans toch klassiekers…. ikz ie het niet meer gebeuren

KnightBiker 8 februari 2021 om 20:33

laten we pas oordelen na Le Samyn: vaste afspraak.
Als hij daar goed is dan is dat een mooie indicatie voor wat komen gaat.
Hij geeft zelf al aan dat op niveau komen het streven is, dat betekent niet dat hij beweert zomaar even te gaan winnen maar als dat lukt dan gaan we hem zeker van voren zien.

Romāns Vainšteins 8 februari 2021 om 20:49

Welk oud niveau? 2018 lijkt me vrij uitdagend, toen was hij gewoon de allerbeste in zijn niche. Iets dat ik nooit zal vergeten.

Jacco van Stierop 8 februari 2021 om 21:18

Eindelijk eens Parijs-Tours winnen zou een mooie kroon zijn.

Romāns Vainšteins 8 februari 2021 om 22:23

Heel fraaie suggestie! Is er binnen zijn eigen team nog iets van een groeibriljant voor zijn werk? Zo van de steen doorgeven, de wijze tovenaar en het mozartje, generatie next dat gedoe.

ChefSpijker 8 februari 2021 om 23:32

Turgis lijkt me. Al is dat ook geen echt jonkie meer.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair