Nieuwe bergkoning Carapaz: “Ik ga er alles aan doen om de trui te verdedigen”

Nieuwe bergkoning Carapaz: “Ik ga er alles aan doen om de trui te verdedigen”

foto: Cor Vos

donderdag 17 september 2020 om 20:19

Richard Carapaz heeft de Alpenetappes gekleurd namens INEOS Grenadiers. De Ecuadoraan eindigde als tweede in Villard-de-Lans, reed lange tijd voorop in de koninginnenrit naar de Col de la Loze en was vandaag weer mee in de bergetappe naar La Roche-sur-Foron.

De regerend Girowinnaar reed samen met zijn ploeggenoot Michal Kwiatkowski naar de finishstreep. De ritzege ging uiteindelijk naar de Pool, maar Carapaz mag ook tevreden terugkijken op de laatste bergrit in deze Ronde van Frankrijk. De klimmer is namelijk de nieuwe leider in het bergklassement, en dat met nog drie etappes te gaan.

“We hebben de afgelopen weken zo ontzettend hard gewerkt”, zo vertelt Carapaz in het flashinterview. “Het werpt eindelijk zijn vruchten af. We zijn heel erg blij met de overwinning van Kwiatkowski, maar ook dat we nu de bergtrui in ons bezit hebben. Het was echt genieten toen we eenmaal met z’n tweeën voorop reden.”

De 27-jarige Carapaz heeft na achttien etappes 74 punten verzameld voor het bergklassement, maar voelt nog altijd de hete adem van Tadej Pogačar in zijn nek. Het verschil tussen beide berggeiten is nu twee punten, terwijl er nog punten worden uitgedeeld op de top van La Planche des Belles Filles. “Nu we de trui hebben, gaan we hem zeker verdedigen.”

Dit artikel delen:

36 Reacties

Fast Freddy 17 september 2020 om 20:23

Hij moet net binnen de tijdslimiet op z’n gemakje naar de Planche rijden, en op z’n lichtste klimfiets volle porrie naar boven jassen. Moet kunnen.

Stacey Dijkstra 17 september 2020 om 20:25

Gaat het alleen om de tijd van de klim?

Grobbel 17 september 2020 om 20:26

Ik zal wel eerlijk zijn dat als ie werkelijk een dergelijke tactiek gaat gebruiken ik Pogacar die trui wel meer zal gunnen.
Ik vermoed overigens dat Carapaz ook wel zal gaan sprokkelen voor het leven op die twee puistjes van vierde categorie die deze tour nog heeft.

pirazzi 17 september 2020 om 20:56

4de categorie heeft maar 1 punt, derde categorie 2 en 1.

Tom Dirkx 17 september 2020 om 21:06

Dat is de tactiek die ene zekere Jan Raas ooit eens volgde aan het begin van een Tour. Ben het jaar vergeten maar er was een kort TT (kan ook proloog zijn geweest; weet in niet meer) maar daar zat een heuveltje van de 4-de Cat in en dat kon ie best aan. (zoals die hobbetjes in Limburg). Hij vloog als een gek omhoog en dat werd inderdaad van de voet tot de top getimed en…Voila. Jan Raas reed in de bollen.

Hij kon Levitan niet uitstaan (wie wel?) en ik geloof dat behalve JR alleen Ludo Peeters (??) het Tour Boek had doorgenomen.

Jean Dumas 18 september 2020 om 13:03

Je hebt gelijk Grobbel, in de slotrit ook nog een puntje.

Frank V 17 september 2020 om 20:27

Bewondering voor deze gast. Wordt in allerijl voor deze Tour opgeroepen, start redelijk goed, wordt beter en gaat nu dagen na elkaar op etappejacht én maakt nu nog een doel van de bollen. Verder doet hij het mooi in de 'gidon vanonder stijl' en spectaculair hoe hij soms weg jumpt van een groep voor winst.

Grobbel 17 september 2020 om 20:31

Ook bijzonder overigens: op de meest recente rustdag had ie nog geen enkel punt in het bergklassement. Nog niet zo erg als bij Bardet vorig jaar die letterlijk 1 etappe echt van voren nodig had om die trui te pakken, maar het is wel duidelijk dat je die trui prima kunt winnen door te pieken. Je drie weken lang driedubbelvouwen op elke pukkel in het parcours zorgt voor publiciteit, maar levert weinig op voor het uiteindelijke klassement.

Deel Koeper 17 september 2020 om 20:32

Tegenwoordig niet zo ongebruikelijk. Bardet pakte vorige jaar in slechts 2 ritten punten voor de bollen

Stacey Dijkstra 17 september 2020 om 21:10

Je moet gewoon een aanvaller zijn die kan klimmen en er een doel van maken. De realiteit is dat aanvallers die niet goed kunnen klimmen voor de trui gaan waardoor nu twee “mislukte” klassementsrenners met klimcapaciteiten lijken te winnen. Naar mijn mening moet dit klassement gereformeerd worden. Het werkt niet.

JumbowintdeTour 17 september 2020 om 21:21

Volgend jaar moet iemand het maar eens in 1 rit proberen.

Duh 17 september 2020 om 20:31

Tuurlijk gaat ie dat doen. Misschien gaat Pogacar het ook relatief rustig aan doen in deel 1. Bollentrui is toch een serieuze prijs.

Is fietswissel toegestaan deze TT?

lander luypaert 17 september 2020 om 20:32

Pogacar die het rustig aan zou doen om dan podium plek kwijt te spelen?

vincenzo 17 september 2020 om 20:41

Duh!

Hollow Knight 17 september 2020 om 20:40

Ik hoop dat Roglic hem nog pakt. Pogacar mag ook, al lijkt die wel op zijn limiet te zitten.

De bolletjestrui is alleszins enorm gedevalueerd de laatste jaren. Ik snap de frustratie bij iemand als Lucien van Impe wel…

Groene trui daarentegen vind ik nog altijd een vette vis. De strijd dit jaar is ook heel erg mooi. Hopelijk is het gedaan met de (saaie) dominantie van Sagan!

Fast Freddy 17 september 2020 om 20:55

Het lijkt wel helemaal een beetje gedaan met Sagan. Zowel de bravoure als turboknop zijn met z’n lange haren verloren gegaan.
Nog een jaartje ploeteren op de weg en daarna snel naar de mtb.

Martino87 17 september 2020 om 20:55

Dat ligt ook aan de puntentelling. Voor de groene trui zijn er elke dag twee sprints (tussensprint en eindsprint), een mindere dag kun je hierdoor redelijk compenseren. Bij de bolletjestrui zijn er maar een paar etappes waar je punten kan pakken en dan ook nog een heel veel punten in bepaalde etappes. Het is vrijwel onmogelijk dat de beste klimmer vijf klimmen achter elkaar punten pakt, terwijl dat vanuit een vlucht wel mogelijk is.

Titaantje 17 september 2020 om 21:38

Zeggen dat de bergtrui wel erg devalueert terwijl er nu een Giro winnaar in de trui is, staat nogal haaks op elkaar…

RodyTur10 17 september 2020 om 22:42

Ik vind Carapaz ook een mooie winnaar. Hij heeft er ook echt voor moeten koersen.
Stuk beter dan wanneer Cosnefroy hem had gewonnen door het sprokkelen van puntjes in kansloze ontsnappingen.

Ook al is het zo dat je nu heel veel punten kunt verdienen in slechts een paar ritten zie ik niet zo een systeem dat beter zou zijn.

Carapaz
Pogacar
Roglic
Hirschi
López

Is een mooie top 5, daarmee heeft het bergklassement toch de beste klimmers van deze Tour wel aardig weergegeven. Wellicht dat (10) Kämna, (11) Kuss en (25) Landa nog wat hoger hadden moeten eindigen.

skylimit 17 september 2020 om 20:58

De strijd om de groene trui is volgens mij ook al gestreden en werd alleen interessant toen Sagan gedeklasseerd werd. Misschien dat Sagan het morgen nog een keer probeert, maar hij is toch beduidend minder sterk dan 2-3 jaar geleden.

M.b.t. de bollentrui zijn er nog maximaal 12 punten te halen. Carpaz zal toch in de tijdrit nog punten moeten pakken als Roglic en/of Pogacar in de punten rijden op La Planche des Belles Filles.

Charlie33 17 september 2020 om 21:01

Bollentrui zou moeten zijn voor die renner die het snelst alle beklimmingen op is gereden. Kunnen ze makkelijk meten.

Constantinopel 17 september 2020 om 21:10

In dat geval pakt de eindwinnaar van de Tour in de meeste gevallen automatisch ook de bolletjestrui. Dat lijkt me nu toch ook niet de bedoeling.

RodyTur10 17 september 2020 om 22:48

Met het flink verminderde aantal tijdritkilometers zal dat inderdaad vaak het geval zijn. Klassementsrenners hebben ook nog vaak het voordeel van een gemend peloton en kunnen zo de (begin)-kilometers van veel klimmen met minder inspanning omhoog dan vluchters, dus dat is ook niet helemaal eerlijk. Bovendien zal dat wellicht juist de aanvalslust temperen en dat is juist niet de bedoeling van een nevenklassement.

Jose Maria 17 september 2020 om 21:04

Ik verwacht eigenlijk dat Pogacar hem de trui nog afneemt. Die gaat die berg opvlammen, Carapaz heeft deze Tour nog niet getoond bergop mee te kunnen met de absolute top. De top 3 zal het hele parcours voluit moeten gaan, maar toch verwacht ik dat ze op La Planche des Belles Filles alsnog sneller zullen zijn dan Richard.

Deel Koeper 17 september 2020 om 21:09

Dan verwacht ik eerlijk gezegd nog eerder dat Roglic hem pakt dan Pogacar.

Stacey Dijkstra 17 september 2020 om 21:10

Kan iemand vertellen hoe het werkt met de bergpunten tijdens de tijdrit?

Constantinopel 17 september 2020 om 21:12

Degene die het snelst la Planche des Belles Filles opknalt krijgt 10 ptn, enz… Carapaz heeft niets meer te winnen in het AK dus zal hij waarschijnlijk het vlakke deel van de tijdrit op zijn gemak afwerken om dan vol te knallen bergop.

Wheely 17 september 2020 om 21:16

Carapaz moet voor de zekerheid ook maar mee met de ontsnapping morgen om dat bergje van de 4e categorie te pakken.

Abdoe 17 september 2020 om 21:22

Gaat hij vast proberen. Het zou leuk zijn als het na zaterdag precies gelijk staat, en dan zondag nog een keer mano a mano.

JumbowintdeTour 17 september 2020 om 21:28

Waarom niet een dagje uitrusten? Elke dag in de aanval in slotweek is leuk, maar de punten in de tijdrit zijn het belangrijkst.

skylimit 17 september 2020 om 21:43

@wheely dat ene puntje kan wel het verschil gaan maken, maar dan nog moet Carpaz gewoon in de klimtijdrit punten scoren en hopen dat Pogacar en in iets mindere mate Roglic niet meer punten pakken.
Op zondag is er ook nog 1 bergpunt te scoren….

Merzbow 17 september 2020 om 21:35

Ik gun het hem wel. Ik bedoel maar dat was de 3de dag op rij dat hij mooi in de aanval ging.

RodyTur10 17 september 2020 om 22:49

En Carapaz was ook telkens één van de beste klimmers.
Vind het zeker niet gestolen.

sonnierol 18 september 2020 om 00:55

Als Carapaz bollestrui wint dan wint er wel een klimmer .En is wel winner van Giro 2019 dus het word geek koekebakker dit jaar

Johanvanh 18 september 2020 om 10:46

Mijn inziens is Carapaz een mooie winnaar. Heeft drie dagen op rij aangevallen en liet zich echt gelden op de Col de la Loze, de mooiste klim van deze tour. Dat hij daar net niet bij de eersten aankomt lijkt me deels te verklaren voor zijn dag in de aanval, net als de gehele dag ervoor in de etappe waarin hij tweede eindigt.
Gisteren, de etappe met vijfduizend hoogtemeters, legde Carapaz (met Kwiat) het parcours het snelste af. Niets aan gestolen lijkt me.
Maar of ’t m zaterdag lukt, geen idee.

Headlines

Materiaalzone

Populair