Nieuwe aankomst Koppenbergcross moet voor meer spanning zorgen

vrijdag 6 oktober 2017 om 08:39
Nieuwe aankomst Koppenbergcross moet voor meer spanning zorgen

foto: © Orange Pictures

De Koppenbergcross krijgt een nieuwe finish. Vorig jaar werd de streep nog getrokken op de top van dez Vlaamse heuvel. “We gaan de aankomstlijn tweehonderd meter lager trekken, dit op het steilste stuk van de klim”, zegt Erwin Vervecken tegen Het Nieuwsblad.

De oud-wereldkampioen veldrijden is verantwoordelijk voor het parcours van de Koppenbergcross. De organisatie hoopt met de nieuwe locatie van de aankomst het wedstrijdverloop spannender te maken. “Dat moet de spektakelwaarde ten goede komen. Deze strook werd in het verleden nog nooit in het parcours van de Koppenbergcross ingepast.”

De Koppenbergcross maakt onderdeel uit van de DVV Verzekeringen Trofee en staat gepland voor woensdag 1 november. Vorig jaar zegevierde Wout van Aert, Mathieu van der Poel kende die dag een offday.

Dit artikel delen:

28 Reacties

winningmood 6 oktober 2017 om 08:53

Finish 200 meter lager, dan is het toch nog steeds dezelfde strook?

sooike 6 oktober 2017 om 08:59

@winningmood
Dat dacht ik ook toen ik het las. Ik ben benieuwd hoe laat de redactie van WF gaat reageren en duidelijkheid geeft !

winningmood 6 oktober 2017 om 09:11

@Sooike
Je kunt beter niets schrijven dan verwarring scheppen.

F e r o x 6 oktober 2017 om 09:24

Ze reden nooit de volledige klim. Ze zullen dus nu een ander stuk erbij nemen.

Wheely 6 oktober 2017 om 09:32

Het is veldrijden he, er is dus niet per definitie sprake van een weg als je een klim op rijdt.

josi 6 oktober 2017 om 09:33

Ik zie nog niet helemaal voor me hoe dit het wedstrijdverloop spannender gaat maken, maar we zullen zien.

mania 6 oktober 2017 om 09:47

Onder zeeniveau aankomen zal wel voor spanning zorgen

nederbelg 6 oktober 2017 om 10:19

@mania

Onder zeeniveau is ook exact waar de Koppenberg oorspronkelijk lag. Het is net als de rest van de Vlaamse Ardennen een getuigenheuvel uit het Laat-Mioceen (11 tot 5 miljoen jaar geleden). Tijdens deze periode steeg de zeespiegel en kwam heel Vlaanderen onder water te liggen. De typische zanden die in deze periode zijn afgezet worden trouwens Diestiaan genoemd. De zachtere lagen tussen de ijzerzandsteen werden weggespoeld, en heuvels bleven over. Ook de heuvels uit Dwars door het Hageland (met aankomst in Diest) dateren uit deze periode!

rahimns 6 oktober 2017 om 10:43

Ze leggen de finish 200 meter eerder tov de finish van vorig jaar, dus niet lager in hoogte, want dat wordt idd lastig. Staat idd een beetje krom geschreven.

Romāns Vainšteins 6 oktober 2017 om 10:52

‘Tijdens deze periode steeg de zeespiegel en kwam heel Vlaanderen onder water te liggen’

Het wordt idd weer eens hoog tijd.

Wheely 6 oktober 2017 om 11:11

“Nieuwe aankomst Koppenbergcross moet voor meer verwarring zorgen”

schipperaar 6 oktober 2017 om 11:14

@nb
Romans bedoelde hoogtij natuurlijk maar hoe zit het bij eb met die zeespiegel?

nederbelg 6 oktober 2017 om 11:18

@rv
Het water staat me ondertussen aan de lippen. Ik kan het nog net uitproesten…

Kosmonaut 6 oktober 2017 om 11:19
Quote:
Tijdens deze periode steeg de zeespiegel en kwam heel Vlaanderen onder water te liggen.

Nooit geweten dat men toen ook al auto's en kolencentrales had, want daar komt dat allemaal doorvtoch?

Enfin, snap de redenatie van de orginatie, of de beschrijving hier niet. De streep 200 meter lager op een steiler stukje moet meer spektakel geven? Heb ik niet echt een beeld bij, die 200 meter verder omhoog/vals plat(?) moeten doorknallen zal toch best zijn werking doen naar een aantal rondjes? Of is het bij dat veldrijden (door gebrek aan toppers)zo dat hoe lichter parcours hoe leuker de cross? Ik ben verward denk ik.

nederbelg 6 oktober 2017 om 11:40

@kosmonaut
Simpel: ze gaan 200m lager omdat ze dan in een lagere emissie-zone komen…
Dat, of iets met de boomgrens en zure regen (nog versterkt door verzuurde Vlaamse MVDP-haters en verschraald bier).

skylimit 6 oktober 2017 om 11:43

Meer spanning in een wielercross ? Ik heb zelden of nooit een massasprint gezien in een wielercross. Zal wel iets typisch Belgisch zijn…200 meter gaat het verschil maken of Van Aert van der Poel kan kloppen of niet. Al denk ik dat Van der Poel dan allang iedereen op achterstand heeft gereden en gewoon solo over de finish komt, zoals in de meeste crossen gebeurt. Misschien denken de Belgen dat het een wegwedstrijd betreft… Echte spanning in het veldrijden is zeldzaam….

Kharma 6 oktober 2017 om 12:18

@skylimit

Dit is, bij mijn weten, de grootste groep die gesprint heeft voor de overwinning in een veldrit van niveau. http://autobus.cyclingnews.com/cross.php?id=cross/2004/oct04/worldcup1_04

Kosmonaut 6 oktober 2017 om 12:22

@skylimit,
Daar heb je wel een punt. Dit jaar had ik me weer eens voorgenomen dat crossen te gaan volgen, iets wat ik jaren geleden ook al eens probeerde. Vol goede moed die cross in Waterloo proberen te kijken…. halverwege ben ik wat anders gaan doen. Hoe knap ook wat MvdP deed, er was geen zak aan om dat te kijken…. Kijk wel altijd het WK, maar ook daar ken ik me haast geen spannende wedstrijd voor de geest halen, enige die hij me opkomt is een editie die Vervecken won toendertijd na een verbeten gevecht met een Amerikaan (?). Maargoed, kan ook aan mij liggen, zal misschien ook wel typische sport zijn voor Nederlanders en Belgen.

F e r o x 6 oktober 2017 om 12:47

Spanning in een veldrit is zeldzaam? Nog niet veel veldrijden gezien dan.

achtpuntzes 6 oktober 2017 om 12:54

@ kosmonaut:

Quote:
Nooit geweten dat men toen ook al auto’s en kolencentrales had, want daar komt dat allemaal doorvtoch?

neen, die temperatuurstijging na een ijstijd doet daar duizenden jaren over, de mensheid doet nu hetzelfde in enkele tientallen jaren.

on:
spannend wordt het pas weer wanneer MvdP naar de weg verkast.

skylimit 6 oktober 2017 om 13:50

@Ferox …ik heb veel veldritten gezien en ook de laatste ritten. Misschien is er spanning om de ereplaatsen vanaf plek 3 t/m.10, maar qua spanning zit ik bij het veldrijden zelden op het puntje van de stoel. De surprematie van Van der Poel en Vanaert is te groot en blijft het voornamelijk een wedstrijdje tussen Nederlanders en Belgen.

nederbelg 6 oktober 2017 om 14:26

@Kosmonaut
Een cross in Waterloo trachten te bekijken terwijl je elders op dit forum Napoleon een volslagen idioot noemt… dat komt niet goed natuurlijk ;-)
On: de Koppenbergcross is nu net het typevoorbeeld van een cross waar de sterksten automatisch komen bovendrijven, dus lijkt de impact van deze maatregel me ook heel beperkt.

schipperaar 6 oktober 2017 om 14:53

@nb
Bovendrijven beneden de zeespiegel is echt voor de hele groten.

jan jansen 6 oktober 2017 om 15:08

@nederbelg;
Niettegenstaande het feit dat het artikel verwarring kan geven over de locatie van de aankomst of deze dan wel of niet meer spanning zou moeten kunnen geven in verband met een eventuele steilere aankomst gelegen onder de huidige niet nader genoemde hoogte is het dan ook niet mogelijk nader te bepalen wat voor impact dit op het geheel zou kunnen hebben omdat essentiële gegeven om dit beter te kunnen bepalen ontbreken.

nederbelg 6 oktober 2017 om 15:33

@schipperaar
Als ze komen bovendrijven is het eerder een veeg teken… Wat is het nautische equivalent voor ‘sneuvelen op het veld van eer’?

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair