Nieuw-Zeelandse tijdrittitel voor Gate na duel met Bennett, maar beloften zijn sneller
Belofte Logan Currie was de snelste - foto: Cor Vos (archief)
vrijdag 10 februari 2023 om 08:27

Nieuw-Zeelandse tijdrittitel voor Gate na duel met Bennett, maar beloften zijn sneller

Aaron Gate heeft zich afgelopen nacht gekroond tot Nieuw-Zeelands kampioen tijdrijden door George Bennett nipt voor te blijven. Na een tijdrit van 33,5 kilometer rond Tokoara was Gate (Bolton Equities Black Spoke) zeven seconden sneller dan UAE Emirates-renner George Bennett. Opvallend: de snelste tijden werden gereden door de beloften.

Gate werkte de 33,5 kilometer af in een tijd van 44.42 minuut, goed voor een gemiddelde snelheid van bijna 45 kilometer per uur. Bennett klokte een tijd van 44.49 minuut en het brons ging naar James Oram (Bolton Equities Black Spoke) in 44.56 minuut.

U23-renners Logan Currie en Laurence Pithie waren op exact hetzelfde parcours en in nagenoeg dezelfde omstandigheden veel sneller. Currie, ploeggenoot van Gate en Oram, was een klasse apart door na 42.54 minuut over de finish te komen. Dat betekende een gemiddelde snelheid van ruim 46,8 km/h. Groupama-FDJ-renner Pithie was weliswaar 54 seconden langzamer, maar nog altijd sneller dan Gate en Bennett.

Wollaston klopt Williams, maar toch ook weer niet
Bij de vrouwen gebeurde exact hetzelfde: Georgia Williams (EF Education-TIBCO-SVB) was overtuigend de beste bij de elite vrouwen, maar haar tijd van 50.42 minuut was niet de snelste tijd gereden door een vrouw. Die kwam namelijk van belofte Ally Wollaston (AG Insurance-Soudal Quick-Step) met 50.08 minuut.

Omdat Currie en Wollaston officieel ingeschreven stonden bij de beloften, mogen zij zich niet de elite-kampioenen noemen van Nieuw-Zeeland. Na afloop stonden zij met alle winnaars op het podium, naast Gate en Williams.

RIDE Magazine
13 Reacties
10-02-2023 09:55
Bijzondere uitslagen. Van mij mag hij zich nieuw-zeelands kampioen noemen.
Vorig jaar ook de U23 gewonnen, met wat toen een 2e plek zou zijn bij de elite.
10-02-2023 13:56
Ik heb je op -12 gezet Romans. Da's precies het tijdsverschil.
Die Kiwi-klokhantering zal vast ook van invloed geweest zijn op de tijdritresultaten ;-)
10-02-2023 08:53
Bij een koers in lijn zegt dat geen moer. De elite kan er een waiting game van gemaakt hebben waar bij de beloften van meet af aan de boel op hol sloeg.
    10-02-2023 09:10
    Klopt, maar het gaat hier dan ook om een tijdrit
    Neem even een kopje koffie :P
    10-02-2023 09:47
    Zou wel uniek zijn. Een waiting game bij het tijdrijden.
    10-02-2023 09:55
    Hoewel ik idd glad gemist had dat dit een ITT was blijft mijn vaststelling correct.
    10-02-2023 10:55
    Hoe werkt een waiting game bij een tijdrit dan?

    Als er nu onder andere condities werd gereden (regen) dan snap ik het nog, maar een waiting game bij tijdrijden slaat natuurlijk nergens op.
    10-02-2023 11:08
    Kom op jongens en meiden!

    Missen dat het een tijdrit was moet toch minimaal -100 zijn?
    Ik kan hem ook inclusief volgdraad wegflikkeren hoor, moet ik dat anders dan dan?
    10-02-2023 11:30
    Je comment slaat kant nog wal dus tja, wat verwacht je dan? Dat iedereen hier voor je gaat klappen?
    10-02-2023 11:31
    Jah, die minnetjes voor zo'n lapsus zijn wel behoorlijk potsierlijk - 't zal wel iets Pavloviaans zijn bij sommigen als ze je naam zien staan zeker?
    Gewoon laten waaien.
    10-02-2023 11:40
    Dat de minnetjes (incl. vergaande paranoia bij sommigen over wie er godganse dagen zit op te douwen) de boel hier verzieken, lijkt me stilaan duidelijk. Geen idee waarom er dan zo star aan vast blijft worden gehouden. Behoud desnoods enkel de plusjes.
    10-02-2023 11:46
    Sorry Romans, je hebt me doen lachen dus ik kon je geen minnetje geven ! Wil je de -100 halen dan moet je minder geestig zijn ! Voor je tweede opmerking heb ik zelfs een + gegeven !
    10-02-2023 12:04
    Ik moest ook lachen! :D

    SVP laten staan want van een beetje zelfspot wordt geen mens slechter. Eerst de sportschool figuren belachelijk maken en daarna jezelf. Goed bezig!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine