Niet alleen de chicane: ASO overwoog drie opties in aanloop naar Bos van Wallers
vrijdag 5 april 2024 om 09:29

Niet alleen de chicane: ASO overwoog drie opties in aanloop naar Bos van Wallers

De nieuwe aanloop richting de Trouée d’Arenberg is er gekomen na overleg tussen de renners, de rennersvakbond CPA en ASO. De partijen bekeken de afgelopen weken verschillende opties, waar de chicane als beste uitkwam.

De belangrijkste optie is een weg die parallel ligt met de hoofdbaan waarlangs de renners in het verleden altijd richting de Trouée d’Arenberg reden. Het betreft de favoriete optie van Adam Hansen, de voorzitter van de rennersvakbond, omdat de snelheid wel wordt gedempt, maar zonder een al even gevaarlijke haarspeldbocht. “Daar moet het peloton dan eerst een links-rechts- en dan vlak voor de kasseistrook een rechts-links-combinatie maken”, aldus Hansen in gesprek met Sporza. Deze optie kon dit jaar nog niet worden gebruikt vanwege een gat in het wegdek. “Maar het is wel de beste optie voor de toekomst.”

Optie twee is te vinden aan de andere kant van de hoofdbaan, maar ook die optie is niet ideaal. Het betreft een privéweg in een residentiële zone. “Niet ideaal met goten die uitsteken. Het baantje is trouwens ook te smal volgens de reglementen om het peloton en volgwagens te laten passeren”, merkt Hansen op, en dus ging ook deze mogelijke oplossing voor de bijl.

Tóch de chicane
Toch bleef men zoeken naar een meer veilige optie om de kasseienzone aan te vatten, waar de bewuste chicane als beste alternatief uit de bus kwam. “We wilden zeker niet dat dit een groot verhaal zou worden tot alles afgeklopt werd. Daarom heb ik gespreksrondes met elke teamverantwoordelijke op de startlijst gevoerd. Iedereen kreeg de kans om zijn bedenkingen over de drie opties te delen en mocht zelfs nog opteren voor de bestaande rechte aanloop. De meningen waren verdeeld over de beste optie, maar iedereen was er wel van overtuigd dat alles beter was dan het originele parcours.”

“Toen de derde optie voorgelegd werd bij ASO, waren ze ervan overtuigd dat het de beste en makkelijkste optie was voor dit jaar”, geeft Hansen nog aan. “Ik was erdoor verrast, want ik verwachtte meer weerstand. Maar ik merkte dat de mensen in de organisatie ook absoluut valpartijen willen vermijden.”

En wat dan met de mening van wereldkampioen Mathieu van der Poel, die de chicane eerder ‘a joke’ noemde op X? “Ach, ik denk dat hij vooral verrast is. De waarheid is: de rennersvakbond vertegenwoordigt alle renners, niet alleen de toppers. We kunnen zijn wil niet volgen. De grote meerderheid ging akkoord met een chicane. Ik heb aan de teams laten weten dat als er klachten waren, ze me altijd konden bereiken. Die heb ik niet gehoord. Deze chicane kan misschien wel de perceptie veranderen van hoe gevaarlijk de strook is, dankzij een veilige doortocht. Het kan een game changer zijn.”

ASO
Ook bij organisator ASO wil men blijven zoeken naar de beste oplossing. “Ik heb vorige vrijdag een gesprek gehad met CPA”, zegt parcoursbouwer Thierry Gouvenou aan Sporza. “Ze vroegen ons om na te denken over hoe we de snelheid voor het Bos zouden kunnen verlagen. Door de beperkte tijd konden we niet te veel doen. Dit is dus een tijdelijke ingreep die we kunnen verbeteren. We kennen de beste oplossing, maar daar zijn wegwerkzaamheden voor nodig en dat kan je niet in 3 à 4 dagen. We weten dat dit niet de beste optie is en ik deel die mening. Ik zal nu een jaar werken om een beter alternatief te vinden.”

RIDE Magazine
20 Reacties
05-04-2024 09:53
Dat lijkt me een duidelijk verhaal, volgend jaar voor die andere optie dan maar! Voor nu een prima oplossing dit.
    05-04-2024 13:54
    De huidige optie is een noodgreep.
    Met een paar haakse bochten en een U turn zullen er grote verschillen ontstaan.
    Zit je op plaats 30 of verder op een 15, 20 meter van de kop dan zal na deze stop en go chicane op de kasseistrook dat snel een veelvoud zijn wat erg benadeeld.

    Een chicane in deze vorm is prima alleen mag de U turn meer een lusje worden opdat niet door stop en go de grote afstand onstaat.
    Want dat wordt het weer een giga strijd de volgende keer om als eerste daar te zijn. Geleidelijke, geleiding moet het zijn.
05-04-2024 09:54
Grappig de beste optie kan niet door een gat in het wegdek. Kom je dan een week voor de wedstrijd achter. ASO daar hadden jullie een heel jaar de tijd voor!
    05-04-2024 10:05
    Er liggen voldoende losse keien in die omgeving om een gat te dichten…
    05-04-2024 10:13
    Hilarisch… er zit een gat in de weg, in Parijs-Roubaix…
    05-04-2024 10:39
    Sowieso grappig dat je eerst ergens het wegdek moet gaan repareren zodat een groep mannen in lycra veilig aan een wedstrijdje over loszittende kasseien kan gaan beginnen.
    05-04-2024 10:40
    Iets zegt me dat in Frankrijk de ambtelijke molens traag draaien... En ik heb bij een bruiloft wel een drie Fransen horen discussiëren over het maken van gewone, simpele chocolademousse: dat duurde meer dan twee uur met veel gebaren en stemverheffing.
    05-04-2024 10:53
    Dit dus: als het de TdF betreft dan kon men in het verleden heel snel handelen.
    05-04-2024 10:58
    Er staat toch niet dat er een gat in wegdek zit....
    05-04-2024 11:16
    A3Anus -> Deze optie kon dit jaar nog niet worden gebruikt vanwege een gat in het wegdek.
05-04-2024 09:46
Het begint allemaal als een logisch klinkend verhaal, en ik ben absoluut een voorstander van een alternatieve aanloop, maar het is wel uitermate vreemd dat ze hier blijkbaar pas een week van tevoren over na gaan denken. Dit kan toch niet als een verrassing komen, zeker nadat het vorig jaar (zoals vrijwel altijd) weer goed mis ging met o.a. Van Baarle.
05-04-2024 09:53
De wielrenners moeten langer mee en het is gewoon TE gevaarlijk.
De beste renners komen in dit soort klassiekers altijd bovendrijven..
Een chicane er in zal minder snel tot heftige valpartijen lijden.

Je bent als eerst mens, papa of heb je een privè.

Veiligheid staat al zo lang op een laag pitje, dan maar wat minder spectaculair met vallende renners die met 60km per uur op de kasseien vallen, we vergeten hoe broos je hersenen zijn een plastic helmpje is een beetje schijn op lange termijn geeft dit schade hersenletsel. (NAH)

Sport is niet altijd veilig, maar probeer er wel zoveel mogelijk aan te doen!
    05-04-2024 11:01
    Ik weet niet of deze oplossing tot minder valpartijen zal lijden. Het wordt nu nog crucialer om vooraan te zitten. Want als je nu als 40e de 180gr bocht ingaat heb je op het einde van het bos een achterstand van een minuut, dus iedereen zal nog meer vooraan willen zitten.
    05-04-2024 14:03
    Het gaat puur om de veiligheid, je zou ook hele hoge drempels kunnen plaatsen waar ze af moeten stappen voor dat ze beginnen aan het bos.

    De snelheid moet eruit, ook voor de afdalingen zou je met GPS een maximale snelheid kunnen hanteren.

    Je moet de sport vernieuwen net als een valhelm dragen nadat er eerst een dode moest vallen.
05-04-2024 10:22
Ik zie daar nog wel een vierde optie. Dat parkeerterrein links asfalteren, dan heb je ruimte genoeg voor een minder scherpe chicane over dat parkeerterreintje. Ik snap dat dat niet per se beter sneller gaat dan een gat in de weg dichten though.
05-04-2024 10:29
Chicanegate aflevering 4…
05-04-2024 10:51
Het privebaantje is te smal volgens de reglementen, en je hebt daar een gootje... Om vervolgens een kasseistraat op te vliegen met putten en gaten, en stenen die er vanaf 10 km hoogte in gesmeten zijn. Waar volgwagens met hun bodemplaat de stenen raken omdat de bult in het midden van de weg te hoog is.

Ik zie vooral problemen ontstaan met de rails in de remzone... maar daar zullen ze bij de ASO vast heel goed over nagedacht hebben.
05-04-2024 11:18
Een gat in de weg dichtprakken kost in NL geen 3 dagen. Jammer dat de ASO pas in gang geschoten lijkt nadat WVA en consorten zijn gecrashed. Er werd na de editie van vorig jaar al geroepen om maatregelen, kennelijk was er toen onvoldoende aanleiding, ondanks de valpartijen in het Bos.
Wel goed dat men komt met de uitleg en ja, dit is dan voor dit moment de beste optie.
05-04-2024 11:26
Optie 4: de looping....

Goed dat er over na wordt gedacht. Maar deze bochten gaan voor een lint/opstopping zorgen wat daarvoor alleen maar voor extra stress zorgt. Ik denk dat het er eigenlijk alleen maar gevaarlijker van wordt in aanloop naar de chicane.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine