Niermann: “We gaven graag het geel af aan McNulty om zaterdag vrij te kunnen koersen”

maandag 12 april 2021 om 11:47
Niermann: “We gaven graag het geel af aan McNulty om zaterdag vrij te kunnen koersen”

foto: Cor Vos

Jumbo-Visma stond donderdag in de Ronde van het Baskenland graag het geel af aan Brandon McNulty om in de slotetappe twee dagen later vrij te kunnen meekoersen. Dat vertelde Grischa Niermann, ploegleider bij de geel-zwarte formatie, in de podcast In het Wiel.

“We hebben van begin af aan gezegd, met name na de tijdrit: het is allemaal leuk en aardig, maar de ronde wordt op zaterdag beslist. Dat was ook een etappe om moeilijk te controleren en eentje waar wij heel graag wilden koersen”, zei Niermann. “Wij hebben donderdag in de bespreking heel duidelijk besproken dat we de trui aan iedereen moesten afstaan, behalve aan Pogačar. En dat is uiteindelijk gelukt. Wij waren daar gewoon blij mee.”

“Plannetje geslaagd? Achteraf, natuurlijk. Wij hebben daarover nagedacht en wilden deze tactiek hanteren. Het had ook niet zo kunnen uitpakken. Na de derde rit met bergop aankomst, was een ding heel duidelijk, namelijk dat Roglič en Pogačar bergop een heel stuk sterker waren dan de rest. Die twintig seconden op McNulty was speelbaar. Zo hebben we het gewoon bekeken. We gaven graag die trui af, zodat we zaterdag lekker vrij konden meekoersen.”

Perfecte situatie
Niermann had de slotetappe vooraf nog met Roglič en Jonas Vingegaard verkend. De ploeg wilde UAE Emirates in de positie brengen, waarbij ze moesten kiezen of Pogačar voor McNulty zou rijden of andersom. “Primož wist ook dat hij niet alleen bergop, maar ook in de afdalingen van voren moest zitten. En uiteindelijk kwamen we in de perfecte situatie terecht. Dat we twee man vooruit hadden en Movistar en Astana volle bak doorreden, was allemaal in ons voordeel.”

foto: Cor Vos

Bovendien kon Vingegaard almaar in het wiel bij Pogačar blijven. “Jonas was eigenlijk de tweede optie was als Primož het niet zou halen. Dan hadden we nog altijd de kans om met hem de ronde te winnen. We wisten natuurlijk dat hij heel goed is omdat we zijn trainingswaarden kennen, maar ook omdat hij in Coppi e Bartali had gewonnen. Wat hij vooral zaterdag heeft laten zien, dat was gewoon gigantisch goed. Daar zijn we ook heel blij mee.”

Niermann vond het met name mooi dat Jumbo-Visma UAE Emirates in een controlerende rol had gedrukt. “Achteraf is het makkelijk zeggen dat we vorig jaar in de Tour eerder hadden moeten aanvallen. Wij waren er redelijk van overtuigd dat Primož met een minuut voorsprong in de tijdrit de Tour zou winnen en daarom wilden we controleren. Nu gaan we misschien anders tekeer. Dat zou ook kunnen door andere situaties te creëren, zoals we dat deze week hebben gedaan.”

Voorbode voor de Tour
“Of dit een voorbode was voor de Tour? Ik denk dat het hele jaar een voorbode is voor de Tour. Wat ik ook graag zou willen hebben, is dat wij niet elke dag berekenbaar zijn bij elke trap die wij doen. Het spel spelen en tactische keuzes maken, vind ik heel leuk. Het pakt ook niet altijd goed uit. Wij hebben een gokje genomen, maar we hebben ook gezegd: als wij uiteindelijk dit rondje niet winnen, en McNulty hem wint, dan is dat maar zo.”

“Maar Primož stond er volledig achter. Daarom hebben we het zo willen spelen. Achteraf is het een tactische meesterzet, maar het had ook anders kunnen uitpakken. Het blijft echter gewoon een spelletje en af en toe moet je ook weleens een gokje nemen”, aldus Niermann.

Dit artikel delen:

51 Reacties

Rawolf 12 april 2021 om 11:50

Roglic zat gewoon slecht gepositioneerd in de afdaling en daar hebben ze het beste van gemaakt. Dit tactische meesterzet geleuter slikken als zoete koek gaat er bij mij niet in.

Yeez 12 april 2021 om 11:55

Hij zat letterlijk bij mcnulty toen deze aanviel. Iedereen in die groep had daar mee kunnen schuiven. En ja, kijk de beelden nog eens terug zou ik zeggen.

Edit redactie: Niet doen.

S. Morgenstern 12 april 2021 om 11:59

Ze hebben natuurlijk ook tactische keuzes gemaakt nadat het groepje McNulty weg was. Wanneer je juist die tactische keuzes eerder nog twijfelachtig vond, dan is het een beetje gek om nu te doen alsof die hele situatie enkel ontstond door een slechte positie in de afdaling.

tendam 12 april 2021 om 12:18

Het grappige is dat Niermann ook zegt dat het achteraf een tactische meesterzet was, maar als het anders had uitgepakt niet. Hij vindt het zelf dus ook nogal een holle term. Dat wil niet zeggen dat het zomaar allemaal per ongeluk gebeurde, wat jij graag wilt geloven omdat het anders niet in je opvattingen past.

Rawolf 12 april 2021 om 12:21

“Je zet jezelf als een frustreert persoon aardig voor l”l nu”

Puur zwaktebod zulke uitspraken.

Om op je inhoudelijke opmerking te reageren.

Roglic zat niet in het wiel van Vingegaard, dat bedoel ik met posite. Roglic gaat uiteraard niet zelf reageren als hij nog een ploeggenoot mee heeft.

Yeez 12 april 2021 om 12:33

@rawolf hij kon wel reageren, maar deed het niet omdat er inderdaad een ploeggenoot mee zat. Dat is dan toch een tactische keuze? Het viel stil daar en het was een keuze om mcnulty en Vingegaard daar te laten rijden.

@redactie ik dacht er nog met een sterretje vanaf te komen ;)

Jean Dumas 12 april 2021 om 12:37

Helemaal eens. Nog een geluk dat de groep McNulty aan het linkeballen sloeg.

S. Morgenstern 12 april 2021 om 12:41

Want dat gebeurt normaal nooit?

Jori 12 april 2021 om 12:44

Heerlijk: Azijnzeikers over een prima keuze van TJV die ook nog uitpakt zoals bedoelt. Dachten mensen echt dat McNulty van het niveau Roglic was met zoveel colletjes als in etappe 6? Goed gespeeld door Jumbo, prachtig afgemaakt door Roglic (en Vingegaard ook gewoon 2) en vooral een figuurlijke middelvinger naar alle criticasters

xistnc 12 april 2021 om 12:44

Door de tijd die dat groepje pakte is Vingegaard uiteindelijk op plek 2 in het AK terecht gekomen. Win-win-win, dus.

@Jori
Ja, dat dachten ze echt. En niet eens een enkeling. Dus wat mij betreft een letterlijke ipv een figuurlijke.

tendam 12 april 2021 om 13:02

Ik vind het wel bijzonder hoe de zogenaamd onafhankelijk kritische denkers zó slecht zijn in kritisch te kijken naar zichzelf :)

Ik vond wel dat ze de voorsprong van de groep-McNulty iets te ver lieten oplopen, 20 sec was nog wel een behoorlijk gat als je ziet wat normaal de verschillen zijn op Arrate. Dat hij er finaal doorheen zakte was wel een beetje onverwacht.

Theo H 12 april 2021 om 13:06

Ik vind reactie Niermann nog best realistisch. Dat tactisch meesterzet geklets komt vooral van anderen, met name de vele fanboys hier op het forum. Beslissende situatie zaterdag werd overigens gecreëerd door Astana en daar heeft Jumbo goed gebruik van gemaakt. Twee man vooruit hadden geen enkel nut gehad als Astana en beetje Movistar niet vol gas geven als Pogacar (en even later Hirschi) er net na de afdaling vlak achter zit te jagen. Daarna springt Jumbo pas bij.

KnightBiker 12 april 2021 om 13:07

Het leuke was dat TJV dus liever wilde koersen dan op save controleren.
(Ze hadden kunnen verliezen, en dat namen ze er dan voor lief bij)

Je kan je afvragen of ze met een controlerende tactiek wel gewonnen hadden. En ze hadden dan zeker Vingegaard opgerookt voor de overwinning van Roglic.
En daarbij kom je met Roglic op het punt dat winnen niet zo belangrijk is in dit soort koersen maar het leren omgaan met situaties wel.

S. Morgenstern 12 april 2021 om 13:18

@Theo H; Tolhoek en Oomen hadden ook nut gehad zonder de actie van Astana, aangezien ze McNulty hadden willen kraken op die lastigste klim en dan met die twee ervoor met meer dan genoeg man naar de slotklim hadden kunnen rijden.

Theo H 12 april 2021 om 13:29

@S. Morgenstern: McNulty was altijd wel ergens gekraakt, vooral Pogacar vormde mogelijk nog een bedreiging. Daarom ook volkomen logisch dat McNulty aan de leiding niet voor stress zorgde. Ik zeg het geen nut hebben misschien wat kort door de bocht, maar ik vond het wedstrijdverloop van zaterdag weinig met tactische klasse van Jumbo te maken hebben, vooral met gebruik maken van aanval Astana en een ijzersterke Roglic.

S. Morgenstern 12 april 2021 om 13:35

Het was een mooie optelsom van de uitgangspositie na donderdag, het vooruitschuiven van twee knechten, het benutten van de actie van Astana en de spagaat bij UAE. Nergens voor nodig dat tot slechts enkele elementen te reduceren die doorslaggevend zouden zijn, aangezien ze allemaal met elkaar samenhangen.

Marco 12 april 2021 om 14:30

Ik begrijp het wel, ze hebben bij TJV die tactische meesterzet gewoon afgekeken van Pogacar.
je verliest in de Tour tijdens een waaier rit gewoon wat tijd zodat je de rest van de Tour vrij kunt rijden en in de tijdrit je ding kunt doen.. Als je zo een voorbeeld krijgt dan is het makkelijk nadoen.

AnderJ 12 april 2021 om 15:56

@tendam: eens dat 20 seconden best veel leek. Waarom niet het tempo toch wat strakker gehouden? Wellicht was dit onderdeel van de tactiek: TJV wilde uitstralen dat ze het vuile werk niet (steeds) opknappen, laat staan waar een ploeggenoot weg was. Maar misschien was dat ook niet zo. Mij leek op enig moment toen het gat opliep een mannetje bij McCarthy bijzetten een logische keus.

assen 12 april 2021 om 11:56

Niermann blijft benadrukken dat het ook anders had kunnen uitpakken. Daarmee verdient hij bij mij de volle punten.

KnightBiker 12 april 2021 om 13:10

+1 Het gaat voor Roglic niet meer om winnen, maar om leren hoe je de concurrentie vannuit alle situaties schaakmat kan zetten.

Turtlehead 12 april 2021 om 13:13

Inderdaad. Heel realistisch ook. Als Pogacar ‘in defensief’ mee was geglipt met Roglic in die afdaling, waren de rollen omgekeerd geweest en had TJV het vervolg evengoed nog moeten controleren.
Verschil tussen suc6 en verlies is soms best klein…

Jean Dumas 12 april 2021 om 13:17

Vind ik ook lovenswaardig. Er is een goede klik met Roglic, en dan durf je fouten te maken.

raymond75 12 april 2021 om 11:57

Het was een mooie zaterdag met als winnaar de wielerliefhebber. TJV heeft tactisch goed kunnen oefenen. Hebben ze de zwakte van UAE blootgelegd ? We zullen zien.

Wheely 12 april 2021 om 12:07

Hopelijk heeft Dumoulin ook gekeken en ziet hij dat de andere ploegen niet meer lachen met TJV. Nu dit in de Tour ook nog durven

Lalsacien 12 april 2021 om 12:07

Het is gewoon een vaak gebruikte tactiek om de trui af te geven zodat je de koers niet hoeft te controleren. Dat pakte goed uit. Als McNulty de trui niet had gedragen had Pogacar in het wiel van Roglic gezeten. Nu zat hij dus bij zijn ploegmaat.

Wim Kruithof 12 april 2021 om 12:40

wat eveneens prima was, want Roglic had een voorsprong in het klassement.

Hulde voor Niermann, ook de eerlijke terugblik ‘wij dachten dat een minuut voorsprong voor de tijdrit voldoende zou zijn geweest’. Wat ook in 99% van de gevallen had volstaan.

Lalsacien 12 april 2021 om 14:08

Omdat McNulty de trui had kon Pogacar niet zomaar aanvallen. Dat is not done. Alleen reageren en meerijden. Pogacar zat hierdoor wat aan de ketting.

Polleke 12 april 2021 om 12:10

Als Niermann zijnde zou ik precies hetzelfde vertellen..

Dion 12 april 2021 om 13:24

Ik denk niet dat Niermann “als zijnde” gebruikt, ook al is het een Duitser.

Hij legt gewoon perfect uit wat er gebeurd is.

peervaneynthoven 12 april 2021 om 12:10

Slecht gepositioneerd??? Kijk de beelden er nog eens op na voordat je deze onzin uitkraamt. Juist UAE zat te ver naar achteren toen Astana de gashendel opentrok en er een gaatje viel in de afdaling. Dé cruciale fase voor het succes van TJV. Steekt een beetje of wat? Niet erg. Ieder zijn favorieten, maar ontken de feiten niet. Dat maakt een discussie vaak moeilijk. De prima taktiek met risico’s(!) zoals Niermann uiteenzet afdoen als “geleuter” is een zwaktebod.

Bram93 12 april 2021 om 12:19

Rawolf heeft het over donderdag niet zaterdag.

Rawolf 12 april 2021 om 12:19

Ook goedemorgen, reageren op een andere reactie is moeilijk maar je hebt me toch weten te bereiken.

Waar Roglic slecht gepositioneerd zat in de afdaling was uiteraard de etappe ervoor waar hij tijd verloor op McNulty.

Michelangelo 12 april 2021 om 12:27

Linksom of rechtsom, gepland of niet: ik vind het mooi dat ze het spel een keer anders hebben gespeeld nu. Dat het dan goed uitpakt is natuurlijk wel prettig.

Maar uiteindelijk is de uitslag ook gewoon logisch. In de etappe waar Pogacar won, kon je zien dat Roglic en Pogacar weg konden rijden wanneer ze wilden. Met dat gegeven in je achterhoofd is 20 seconden op McNulty gewoon prima speelbaar.

En ja, achteraf is het mooi wonen. Maar deze zit in de geelzwarte boodschappentas.

madeinstars 12 april 2021 om 12:44

Ik denk wat nog veel belangrijker is dan of het allemaal bewust was of dat het meesterlijk was, is dat UAE in de verdediging werd gedwongen en dat daaruit bleek dat ze daar iet echt heel goed in zijn. Ze hebben zich heel kwetsbaar getoond en dat is ook zeer waardevol voor Jumbo. UAE is als ploeg absoluut nog niet op het niveau om een Tour de France te controleren.

Daarnaast vertoonde ook Pogacar zelf wat scheurtjes. De overmacht die hij tot voorheen uitstraalde, brokkelde een beetje af met al die gebaartjes om over te nemen op zaterdag. En ook donderdag was al duidelijk dat hij heel nerveus was toen McNulty weg reed.

Ik denk dat die gegevens voor Jumbo nog waardevoller zijn dan de winst van het rondje.

Wheely 12 april 2021 om 12:57

@madeinstars
Eens, al was het voor UAE zelf ook een wijze les natuurlijk. Deze rondjes zijn bij uitstek geschikt om dit soort risico’s te nemen en elkaar een beetje uit te testen. Ik hoop van harte dat ze in de Tour ook een beetje durven pokeren.

fietsvriend 12 april 2021 om 13:22

@Wheely iedereen, ook andere ploegen, hebben nu gezien hoe je Pogacar nerveus kunt krijgen. Anderzijds heeft iedereen ook kunnen zien hoe sterk Pogacar is, want hij heeft het tot de finish binnen de minuut kunnen houden zonder significante hulp van de rest in zijn groepje. Daarbij aangetekend dat Roglic ook veel kopwerk heeft gedaan in zijn groepje – vooral in het eerste deel met Carthy & Gaudu op pad en op de laatste berg niet – en wellicht op de laatste berg er iets minder aan heeft hoeven trekken omdat de voorsprong geruststellend was.

Zin in de Tour. Benieuwd of UAE Pogacar ook maar een seconde op kop zet als een ploeggenoot in het geel rijdt.

Krakowic 12 april 2021 om 12:45

Heerlijke eerlijke reactie. Natuurlijk is het achteraf makkelijk praten, maar ze mogen toch ook best trots zijn op deze prestatie inclusief de gehanteerde tactiek?
Fijn om te lezen dat ze hier ook aan vast willen houden in de rest van het seizoen en een eventueel slecht uitvallende tactiek daarbij op de koop toenemen.
Ik voorspel alvast dat enkele gefrustreerde WF’ers dan vast weer lekker hun gram gaan halen. Maar ik vind het als wielerliefhebber een genot om naar (uit) te kijken!

ti-raleigh 12 april 2021 om 12:49

Ik geniet met volle teugen van die tactische spelletjes en Roglic weet vaak wel hoe de hazen lopen. Soms gaat het mis zoals paar jaar geleden met Nibali in de Giro. Maar da’s niet erg.

Murcia 12 april 2021 om 13:25

Niermann geeft eerlijk toe dat de uitkomst van de tactiek die je kiest net zo veel wordt beïnvloed door andere ploegen en hun plannen dan je eigen strategie. Maar fundamenteel was de beslissing om de handen vrij te hebben op zaterdag. En men wist dat McNulty niet van het niveau Roglic/Pogacar was. Met Brandon als leider kwam Tadej in een ongemakkelijke positie aangezien hij door zijn komeetachtige opkomst nog nooit in een knechtenrol had hoeven optreden. Ook zal het uitstekende optreden van Primoz en de ploeg in de ITT veel vertrouwen hebben gegeven naar de Tour toe. Als Primoz en ook Wout in de eerste tijdrit daar al een gaatje kunnen slaan naar Pogacar biedt dat mogelijkheden voor diverse plannetjes als ploeg. Zeker gezien de prestaties op dat onderdeel van Steven en ook Jonas dit seizoen tot nu toe.

Pietspeed 12 april 2021 om 14:14

Altijd makkelijk praten achteraf. Alsof Niermann vooraf het toekomstige koersverloop kan voorspellen. Dat kan niemand. Niermann geeft zichzelf gewoon een pluim.

joowii 13 april 2021 om 12:17

Heb je het nu over jezelf Piet?

AnderJ 12 april 2021 om 14:46

Ik begrijp niet zo goed dat er hier nu mensen zijn die zeggen dat Niermann achteraf makkelijk praten heeft. Dat is van toepasssing als je achteraf zegt dat het anders had gemoeten. Hier zegt hij achteraf: (i) vooraf was donderdag de afspraak dat we bereid waren de leiderstrui weg te geven, maar niet aan Pogacar omdat de echte afspraak zaterdag was, (ii) vooraf was het plan zaterdag de koersen en UAE onder druk te zetten. Daarbij geeft hij ook nog aan dat ze geluk hebben gehad dat Movistar en Astana wilde koersen en dat het plan van donderdag goed uitpakt, maar ook verkeerd had kunnen uitpakken. Er is niets makkelijks aan om dit achter te zeggen. Wat sommige hier lijken te bedoelen is dat ze denken dat Niermann achteraf de boel bij elkaar liegt en er geen plan was. Prima als je dat wil geloven hoor, maar zeg dat dan.

Murcia 12 april 2021 om 15:00

Hier kom je op het punt dat ik ook zie, sommige posters vinden de leiding bij TJV in de auto maar een setje onbenullen. Dus elke nederlaag is te wijten aan die “sukkels” en elk succes wordt behaald ondanks diezelfde sukkels. Je kunt ook gewoon eerlijk toegeven dat de leiding hier de juiste strategie had.

Rawolf 12 april 2021 om 15:10

Ik weet niet of ik me aangesproken moet voelen maar voor de duidelijkheid, ik vind Niermann een zeer capabele ploegleider. Mijn opmerkingen zijn niet gebaseerd op wrok jegens hem, je ziet weleens een situatie die wat anders had gekund en daar maak je dan een opmerking over. Zulke dingen zie je vooral als je je gele bril af zet, volledig kleurloos transparant kijkt toch net wat fijner.

Murcia 12 april 2021 om 15:30

@Rawolf
Misschien had ik dat wat duidelijker moeten maken maar hier bedoel ik jou niet mee, je hebt een mening waar ik het niet mee eens ben over de gang van zaken in Baskenland maar geeft wel argumenten om dit te onderbouwen. Ik heb een gele bril omdat ik fan ben van de ploeg en een aantal renners maar ben zeker niet te beroerd om kritiek te leveren als ik daar aanleiding toe zie. Hier heb ik echter ook al op donderdag gesteld dat McNulty niet goed genoeg was om het geel te behouden en dat UAE een probleem creëerde voor Tadej. Verder bleek gedurende de week dat TJV als ploeg sterker was in de breedte en ook dat stemde mij positief voor zaterdag. De beslissing werd wel degelijk genomen door de leiding om de trui te gunnen aan iedereen behalve Pogacar om zodoende vrijer te kunnen koersen op de laatste dag en dat betaalde zich uit. Credits daarom voor de leiding.

Rawolf 12 april 2021 om 15:45

Excuus, mijn reactie was iets te aggresief met het gele bril verhaal :p

AnderJ 12 april 2021 om 15:51

@Rawolf: ging eigenlijk meer over donderdag. Toen werd door allerlei mensen aangekondigd dat dat het de domste zet ooit was om McNulty te laten rijden. Er waren allerlei mensen (waaronder ik) die daarbij aangaven dat hoe het uit zou pakken zaterdag zou blijken (omdat McNulty bergop verre van de sterkste was), maar daarbij aangaven dat het natuurlijk iets van een gok was en dat je ook anders had kunnen handelen. In plaats van dat daarop serieus werd gereageerd, werd geroepen dat alleen een ploegleider als Frans Maassen dit had kunnen bedenken en dat die geen enkel tactisch inzicht heeft. De allermooiste opmerking was wel dat Niermann dit was heel anders had aangepakt. Vervolgens zijn er nu weer allerhande mensen die roepen dat TJV geen tactisch goede keuzes heeft gemaakt, maar alleen geprofiteerd en dat nu achteraf goed liegt…

Edit: daarbij geef ik grif toe dat ik de lui ben om de oorspronkelijke post op te zoeken om aan naming en shaming te doen.

Davide Lappartiente 12 april 2021 om 14:49

Wat een dom gezwets over tactiek. Ze hebben geluk gehad dat Carthy donderdag vol reed, voor God weet welke reden, in de achtervolging op de groep McNulty. Dat maakte achteraf niet veel uit, omdat het plausibel was dat McNulty er de laatste dag zou doorzakken. McNulty ging er altijd doorgezakt zijn halfweg de etappe en Pogacar zou nooit bij hem gebleven zijn. Opnieuw heeft Jumbo super veel geluk gehad dat UAE niet gevolgd was in de afdaling en Astana en Movistar vol doorreden voor hun ‘ijzersterke’ kopmannen. Nadat die dommeriken van Astana en Movistar gelost zijn, heeft Roglic nogmaals geluk dat Carthy en Gaudu meewerken. Carthy werd nota bene gelost en kreeg zijn verdiende loon door mee te rijden. Roglic mocht blij zijn dat hij Gaudu nog net kon volgen op de laatste beklimming.
Conclusie: Iedereen reed tegen UAE, Jumbo veel geluk gehad. In de Tour zal Pogacar dit jaar waarschijnlijk niet opnieuw zoveel pech hebben als vorig jaar en Roglic niet zoveel geluk als deze keer in het Baskenland, maar de voorlaatste dag of de laatste bergrit er zoals gewoonlijk doorzakken.

Man met de hamer 12 april 2021 om 15:39

Tuurlijk joh. Hoop dat je er verder nog wel een beetje plezier in hebt.

reusjen 12 april 2021 om 15:41

Hahahahaha zelden zoveel larie gezien.

Anton van Vulpen 12 april 2021 om 19:34

Ik had eerder de indruk dat Roglic en Gaudu samen Carthy te grazen namen.
Roglic laat Gaudu van kop af weg versnellen, wacht even tot het gat groot genoeg is en rijdt en vrij makkelijk weer naar toe waarna Carthy gelost is.

Headlines

Materiaalzone

Populair