Niermann: “We gaven graag het geel af aan McNulty om zaterdag vrij te kunnen koersen”
Jumbo-Visma stond donderdag in de Ronde van het Baskenland graag het geel af aan Brandon McNulty om in de slotetappe twee dagen later vrij te kunnen meekoersen. Dat vertelde Grischa Niermann, ploegleider bij de geel-zwarte formatie, in de podcast In het Wiel.
“We hebben van begin af aan gezegd, met name na de tijdrit: het is allemaal leuk en aardig, maar de ronde wordt op zaterdag beslist. Dat was ook een etappe om moeilijk te controleren en eentje waar wij heel graag wilden koersen”, zei Niermann. “Wij hebben donderdag in de bespreking heel duidelijk besproken dat we de trui aan iedereen moesten afstaan, behalve aan Pogačar. En dat is uiteindelijk gelukt. Wij waren daar gewoon blij mee.”
“Plannetje geslaagd? Achteraf, natuurlijk. Wij hebben daarover nagedacht en wilden deze tactiek hanteren. Het had ook niet zo kunnen uitpakken. Na de derde rit met bergop aankomst, was een ding heel duidelijk, namelijk dat Roglič en Pogačar bergop een heel stuk sterker waren dan de rest. Die twintig seconden op McNulty was speelbaar. Zo hebben we het gewoon bekeken. We gaven graag die trui af, zodat we zaterdag lekker vrij konden meekoersen.”
Perfecte situatie
Niermann had de slotetappe vooraf nog met Roglič en Jonas Vingegaard verkend. De ploeg wilde UAE Emirates in de positie brengen, waarbij ze moesten kiezen of Pogačar voor McNulty zou rijden of andersom. “Primož wist ook dat hij niet alleen bergop, maar ook in de afdalingen van voren moest zitten. En uiteindelijk kwamen we in de perfecte situatie terecht. Dat we twee man vooruit hadden en Movistar en Astana volle bak doorreden, was allemaal in ons voordeel.”
Bovendien kon Vingegaard almaar in het wiel bij Pogačar blijven. “Jonas was eigenlijk de tweede optie was als Primož het niet zou halen. Dan hadden we nog altijd de kans om met hem de ronde te winnen. We wisten natuurlijk dat hij heel goed is omdat we zijn trainingswaarden kennen, maar ook omdat hij in Coppi e Bartali had gewonnen. Wat hij vooral zaterdag heeft laten zien, dat was gewoon gigantisch goed. Daar zijn we ook heel blij mee.”
Niermann vond het met name mooi dat Jumbo-Visma UAE Emirates in een controlerende rol had gedrukt. “Achteraf is het makkelijk zeggen dat we vorig jaar in de Tour eerder hadden moeten aanvallen. Wij waren er redelijk van overtuigd dat Primož met een minuut voorsprong in de tijdrit de Tour zou winnen en daarom wilden we controleren. Nu gaan we misschien anders tekeer. Dat zou ook kunnen door andere situaties te creëren, zoals we dat deze week hebben gedaan.”
Voorbode voor de Tour
“Of dit een voorbode was voor de Tour? Ik denk dat het hele jaar een voorbode is voor de Tour. Wat ik ook graag zou willen hebben, is dat wij niet elke dag berekenbaar zijn bij elke trap die wij doen. Het spel spelen en tactische keuzes maken, vind ik heel leuk. Het pakt ook niet altijd goed uit. Wij hebben een gokje genomen, maar we hebben ook gezegd: als wij uiteindelijk dit rondje niet winnen, en McNulty hem wint, dan is dat maar zo.”
“Maar Primož stond er volledig achter. Daarom hebben we het zo willen spelen. Achteraf is het een tactische meesterzet, maar het had ook anders kunnen uitpakken. Het blijft echter gewoon een spelletje en af en toe moet je ook weleens een gokje nemen”, aldus Niermann.
Edit redactie: Niet doen.
Puur zwaktebod zulke uitspraken.
Om op je inhoudelijke opmerking te reageren.
Roglic zat niet in het wiel van Vingegaard, dat bedoel ik met posite. Roglic gaat uiteraard niet zelf reageren als hij nog een ploeggenoot mee heeft.
@redactie ik dacht er nog met een sterretje vanaf te komen
@Jori
Ja, dat dachten ze echt. En niet eens een enkeling. Dus wat mij betreft een letterlijke ipv een figuurlijke.
Ik vond wel dat ze de voorsprong van de groep-McNulty iets te ver lieten oplopen, 20 sec was nog wel een behoorlijk gat als je ziet wat normaal de verschillen zijn op Arrate. Dat hij er finaal doorheen zakte was wel een beetje onverwacht.
(Ze hadden kunnen verliezen, en dat namen ze er dan voor lief bij)
Je kan je afvragen of ze met een controlerende tactiek wel gewonnen hadden. En ze hadden dan zeker Vingegaard opgerookt voor de overwinning van Roglic.
En daarbij kom je met Roglic op het punt dat winnen niet zo belangrijk is in dit soort koersen maar het leren omgaan met situaties wel.
je verliest in de Tour tijdens een waaier rit gewoon wat tijd zodat je de rest van de Tour vrij kunt rijden en in de tijdrit je ding kunt doen.. Als je zo een voorbeeld krijgt dan is het makkelijk nadoen.
Verschil tussen suc6 en verlies is soms best klein...
Hulde voor Niermann, ook de eerlijke terugblik 'wij dachten dat een minuut voorsprong voor de tijdrit voldoende zou zijn geweest'. Wat ook in 99% van de gevallen had volstaan.
Hij legt gewoon perfect uit wat er gebeurd is.
Waar Roglic slecht gepositioneerd zat in de afdaling was uiteraard de etappe ervoor waar hij tijd verloor op McNulty.
Maar uiteindelijk is de uitslag ook gewoon logisch. In de etappe waar Pogacar won, kon je zien dat Roglic en Pogacar weg konden rijden wanneer ze wilden. Met dat gegeven in je achterhoofd is 20 seconden op McNulty gewoon prima speelbaar.
En ja, achteraf is het mooi wonen. Maar deze zit in de geelzwarte boodschappentas.
Daarnaast vertoonde ook Pogacar zelf wat scheurtjes. De overmacht die hij tot voorheen uitstraalde, brokkelde een beetje af met al die gebaartjes om over te nemen op zaterdag. En ook donderdag was al duidelijk dat hij heel nerveus was toen McNulty weg reed.
Ik denk dat die gegevens voor Jumbo nog waardevoller zijn dan de winst van het rondje.
Eens, al was het voor UAE zelf ook een wijze les natuurlijk. Deze rondjes zijn bij uitstek geschikt om dit soort risico's te nemen en elkaar een beetje uit te testen. Ik hoop van harte dat ze in de Tour ook een beetje durven pokeren.
Zin in de Tour. Benieuwd of UAE Pogacar ook maar een seconde op kop zet als een ploeggenoot in het geel rijdt.
Fijn om te lezen dat ze hier ook aan vast willen houden in de rest van het seizoen en een eventueel slecht uitvallende tactiek daarbij op de koop toenemen.
Ik voorspel alvast dat enkele gefrustreerde WF’ers dan vast weer lekker hun gram gaan halen. Maar ik vind het als wielerliefhebber een genot om naar (uit) te kijken!
Misschien had ik dat wat duidelijker moeten maken maar hier bedoel ik jou niet mee, je hebt een mening waar ik het niet mee eens ben over de gang van zaken in Baskenland maar geeft wel argumenten om dit te onderbouwen. Ik heb een gele bril omdat ik fan ben van de ploeg en een aantal renners maar ben zeker niet te beroerd om kritiek te leveren als ik daar aanleiding toe zie. Hier heb ik echter ook al op donderdag gesteld dat McNulty niet goed genoeg was om het geel te behouden en dat UAE een probleem creëerde voor Tadej. Verder bleek gedurende de week dat TJV als ploeg sterker was in de breedte en ook dat stemde mij positief voor zaterdag. De beslissing werd wel degelijk genomen door de leiding om de trui te gunnen aan iedereen behalve Pogacar om zodoende vrijer te kunnen koersen op de laatste dag en dat betaalde zich uit. Credits daarom voor de leiding.
Edit: daarbij geef ik grif toe dat ik de lui ben om de oorspronkelijke post op te zoeken om aan naming en shaming te doen.
Conclusie: Iedereen reed tegen UAE, Jumbo veel geluk gehad. In de Tour zal Pogacar dit jaar waarschijnlijk niet opnieuw zoveel pech hebben als vorig jaar en Roglic niet zoveel geluk als deze keer in het Baskenland, maar de voorlaatste dag of de laatste bergrit er zoals gewoonlijk doorzakken.
Roglic laat Gaudu van kop af weg versnellen, wacht even tot het gat groot genoeg is en rijdt en vrij makkelijk weer naar toe waarna Carthy gelost is.