Niermann spreekt van mindere dag Roglic: “Maar nog geen man over boord”
foto: Cor Vos (archief)
donderdag 25 augustus 2022 om 19:38

Niermann spreekt van mindere dag Roglic: “Maar nog geen man over boord”

Grischa Niermann spreekt na afloop van de zesde etappe van de Vuelta a España van ‘een mindere dag’ bij Jumbo-Visma. Kopman Primož Roglič verloor bijna anderhalve minuut op concurrenten Remco Evenepoel en Enric Mas, waardoor hij nu vierde staat in het algemeen klassement.

“Op acht kilometer van de streep moest Primož toestaan dat Evenepoel en Mas vertrokken”, blikt de Duitse ploegleider terug. “Vanaf dat moment was het zaak om de schade te beperken. Natuurlijk hadden we anders gehoopt, maar er is zeker nog geen man over boord. De Vuelta is nog lang. We moeten concluderen dat vandaag een mindere dag van onze kant was. Hopelijk zijn de rollen de komende dagen weer omgedraaid.”

Roglič zelf dacht er hetzelfde over als zijn ploegleider. “Ik had niet echt de benen voor de overwinning, maar ik heb gevochten tot aan de finish. Ik heb wat tijd verloren vandaag, maar de weg is nog lang”, doelt hij op de strijd om het algemeen klassement.

RIDE Magazine
35 Reacties
25-08-2022 20:39
Roglic is vaker niet goed in hondeweer. Was het vorig jaar of het jaar ervoor dat ie in dit weer tijd verloor op veel van zijn concurrenten in de Vuelta?

Als het van dat is, dan wil dit nog niet veel zeggen.

Al blijft het zo dat als Remco geen zwakke dag heeft, hij niet in 1-op-1 gevechten te kloppen zal zijn. Het zal dan van ploegenspel moeten komen.... Maar zover is het allemaal nog niet!

Man van de dag is voor mij in ieder geval Vine. Reed supersnel die col op in zijn eentje, wow! Langer alleen gereden dan Remco ook (Remco had niet veel aan Mas).
    25-08-2022 20:54
    Was dat niet twee jaar terug met die regenjasjes?
    25-08-2022 21:42
    @Assen,
    Een goede Roglic kan bergop mee met Mas en Evenepoel. En hij legt ze er bovendien allebei op in de sprint. Dan is een minuut niet heel veel.

    Het zal aan Evenepoel zijn om tot aan de tijdrit voorop te blijven, en het verschil in de tijdrit uit proberen te diepen.

    Als Roglic zijn normale niveau haalt (en dit dus zijn slechte dag was) dan blijft hij voor mij vooralsnog favoriet voor de eindzege. Maar ik heb twijfels over zijn basis...
    26-08-2022 07:26
    Quick Step moet zorgen dat Roglic geen bonis kan pakken aan de streep, en de vluchtgroepen laten lopen. Movistar heeft hetzelfde belang als Quick Step, totdat Remco een zwak moment toont.
    26-08-2022 10:58
    @de dorpspastoor, ik heb eerder twijfels over of roglic zijn hoogvorm haalt dan over zijn basis. De basis bouw je toch gedurende de winter en de rest van het seizoen op?
25-08-2022 19:46
Dat hij nog niet 100% is, is in deze rit wel duidelijk geworden, maar ook zijn ploeg is niet op de afspraak. Waarom wordt dat niet benoemd.
    25-08-2022 19:48
    Je hoopt altijd beter ja, maar welke Knechten zaten er nog wel bij op 8 km?
    26-08-2022 08:26
    Kuss had er nog wel bij mogen zitten, maar wat dan? Roglic kwam gisteren duidelijk tekort om mee te kunnen. Of daardoor de Vuelta is beslist moet nog blijken, maar hij loste echt niet uit luxe.
    26-08-2022 09:29
    Tja zonder Wout stellen ze heel wat minder voor
    26-08-2022 10:56
    Oomen moest er teleurstellend vroeg af en kuss had er wel bij mogen zitten toen die grote groep bij roglic terugkeerde. Maar Harper vond ik bijzonder sterk en voor de rest was het ook wel naar verwachting. Hopen dat dit kuss zn kuss dag is geweest en dan komt het qua ploegniveau wel goed. Roglic was idd niet 100% gisteren, maar slecht was hij ook niet. Als dit zijn slechte dag was komt dat ook goed, en als hij dit niveau blijft houden, en de rest van die groep van gisterne dat ook doet dan is ie nog steeds podiumkandidaat ( en mits remco instort ook nog eindzegekandidaat)
    26-08-2022 11:09
    "Zie jij nog veel Jumbo's?", vroeg Babbelgem aan Karsten. Karsten antwoordde niet, maar op dat moment zaten er nog 5 bij de voorste 50. Bij de trosjes die vervolgens losten zaten eerst Dennis en later Oomen. Als het echt had gemoeten, had die laatste nog wel een keer terug kunnen keren.

    De demarrage van Yates heeft voor een flinke schifting gezorgd. Kuss kon uiteindelijk niet mee, maar zat vervolgens ook gevangen in het wiel van Carapaz. Althans, zo kwamen ze bij mij langs op 8km van de streep. Harper zat daar nog vlak achter. Kuss komt ook op slechts een minuutje achter Roglic binnen.

    Zo slecht als het hier wordt gebracht, was het niet echt.
    26-08-2022 17:18
    Sus, jongen, wat een afgunstige opmerking! "Zonder Wout stellen ze heel wat minder voor". Ga lekker mee in het grote anti Jumbo Visma verhaal. Begint ondertussen erg zielig te worden inclusief de stuitende jaloezie dat Wout niet voor een Belgische (lees: Lefevere) ploeg rijdt.
25-08-2022 20:24
Zeven van TJV waren niet meer aan boord. Dat moet zorgen baren Grischa. Bora, Ineos deden het duidelijk beter.
26-08-2022 08:29
Hij is 5e geworden samen met veel andere klassementsmannen. Kan je niet spreken van een hele slechte dag.

Jammer dat hij geen teamgenoot had. Nog 2 weken te gaan. Kan nog heeeeel veel gebeuren
26-08-2022 07:43
Team Jumbo Visma had geen plan voor de etappe van gisteren, ze hoopten dat Molard nog in het rood zou blijven.
26-08-2022 09:36
Kuss is nooit 3 weken goed, die pikt altijd een paar dagen uit om te pieken, dus dat lijkt me minder zorgwekkend voor Jumbo. Dat Oomen weer eens veel te vroeg eraf moest lijkt me minder prettig.
Maar wat mij betreft is Evenepoel gewoon kandidaat nummer 1 om de Vuelta te winnen. Een mindere 3e week? Die heeft Roglic toch ook altijd? En bij Ineos is juist de kopman afgehaakt, waar Sivakov, CRC en TGH echt geen 3 weken dit niveau aankunnen.
En Mas? Nada!
    26-08-2022 09:47
    Mas zal waarschijnlijk in de tijdrit wat tijd gaan inleveren..
    26-08-2022 09:52
    Die slechte laatst week is ook zo'n dingetje wat is gaan leven ergens en eigenlijk op niets gebaseerd is. Vorig jaar won hij zowel rit 17 (Lagos de Covadonga na een demonstratie) als 21 (Slottijdrit) in de derde week. Het jaar ervoor was de tijdspanne na de Tour korter in het coronajaar en won hij in week 3 ook de tijdrit en had hij in Carapaz een tegenstander die nog geen grote ronde voor het klassement had gereden dat jaar. Bij zijn eerste winst was hij in week 3 ook prima. In de Tour van 2018 won hij in de slotweek een ritzege in de bergen en kwam hij nog heel dicht bij het podium..

    Enige mindere puntje was die tijdrit in 2020 naar La Planche. Alhoewel is plek 4 in een tijdrit echt slecht? En was het niet gewoon Pogacar sie daar de dag van zijn leven had op dat moment?
26-08-2022 11:42
Luke mijn gedachten ook.zowel Ineke als Bora bleven lekker in wiel Roglic hangen,ofwel er komt helemaal niets terecht van de grote woorden van Ineos van begin dit jaar dat ze anders zouden gaan koersen. Dat was al niet zo in de Tour en nu ook niet.
    26-08-2022 12:30
    Giro reden ze ook al ultradefensief met Carapaz. Totdat Hindley het deksel op de neus gaf
    26-08-2022 13:00
    Ineke? Die kende ik nog niet! Dan noemen we Bora maar Boris. "Remco pakte gister meer dan een minuut echter bestond de tegenstand uit Boris en Ineke."
26-08-2022 10:45
Of Roglic een slechte dag had of simpelweg niet in vorm zullen we later pas weten. Ik vond het wel opvallend dat ze Roglic alles alleen lieten opknappen terwijl ze bij BORA met drie waren. Zo zie je hoe belangrijk het is om genoeg ploegmaten over te houden. (Weer) iets teveel energie verspild bij TJV in de beginfase van etappe 5?
25-08-2022 19:55
Oekraïne, Ter Apel en de geboorte van ronderenner Remco ten spijt: waar is het orakel Addy English als je hem nodig hebt?
    25-08-2022 20:24
    Aan het vissen
    25-08-2022 20:58
    Addy stond na afloop van de etappe het verkeer te regelen in het dorpje aan de voet van de slotklim. En dat was nodig ook, ik reed bijna de haai van Messina ondersteboven.
25-08-2022 23:33
Streep door de winstkansen voor Roglic. Hij zou absoluut gevolgd hebben. Daarenboven heeft hij geen goede ondersteuning. De eindwinnaar is Evenepoel of iemand uit het kamp van Ineos. Of een kleine kans voor Mas.
26-08-2022 09:29
Ik zie de kansen van Roglic kleiner dan ooit. Zomaar wat feiten van dit jaar: Parijs-Nice de koninginnenrit kon hij niet alleen afmaken, hij won uiteindelijk dankzij WvA. De Dauphine hetzelfde verhaal: hij kon het niet en dankzij hulp van Jonas heeft hij die ronde gewonnen. In de TdF heeft hij goed kunnen volgen op de Planche, maar dat was het dan ook, geen winst. Dan nog de valpartijen. Na de winst in een relatief makkelijke etappe die hem goed ligt, moet hij nu laten gaan.

Waarom zou er nu plots een wederopstanding komen en gaat Roglic plots ongenadig uithalen en iedereen eraf rijden? Ik zie daar weinig tekenen/redenen voor. Dit zouden andere renners net zo goed kunnen in de derde week, die bewezen hebben dat te kunen: carapaz of hindley bijv. Het is bekend dat Remco vaak een off-day heeft, maar hij is nu beter voorbereid dan ooit.
25-08-2022 21:34
Dat dus! (je comment is te kort, een comment moet tenminste 10 tekens lang zijn)
25-08-2022 21:59
Hij heeft gewoon eigen tempo gereden en niet in het rood. Roglic weet idd precies hoe hij die 3 weken zijn krachten moet verdelen.
25-08-2022 19:42
Roglic rijdt in spaarstand, die weet perfect hoe ver hij kan gaan om in de laatste week nog top te zijn. Zoals QS aangeeft: zij reden vandaag om de etappe te winnen. Evenepoel helemaal leeg. Dat deed Roglic bewust niet.

Men poogt Roglic helemaal onderuit te halen. Ik voorspel dat hij deze Vuelta opnieuw wint. Schrijf dát maar op.
    25-08-2022 20:07
    Alleen jammer dat Sepp Kuss niet bij Primoz kon blijven. Hopen dat de vorm voor Kuss verbeterd.
    25-08-2022 20:25
    Als Roglic vandaag had kunnen volgen, dan had hij dat gedaan. Als hij de komende drie dagen geen extra tijd verliest, blijft hij voor mij de voornaamste kandidaat op eindwinst.
    25-08-2022 20:26
    Dus Roglic liet bewust lopen en verloor anderhalve minuut op twee concurrenten? Dat geloof je toch zelf niet.
    25-08-2022 22:20
    Als je evenepoel na de koers zag? Die leek mij helemaal niet leeg in tegenstelling tot roglic

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine