Nicolas Roche boos: gravelprofs moeten achter wegrenners starten op WK Gravel
Op het WK Gravel zullen de gravelspecialisten aan de start achter de wegrenners moeten plaatsnemen. Dat heeft alles te maken met de UCI-punten, waarvan de wegrenners er bijzonder veel hebben. “Kom op jongens! Wij hebben allemaal veel moeite gedaan om ons te kwalificeren.”
Roche deed op sociale media zijn beklag over de regel. “Breaking news: de volgorde bij de start morgen (op het WK Gravel, red.). Renners met UCI-punten (geen gravelspecialisten dus) staan vooraan in de rij. Gravelspecialisten moeten vanachter starten. UCI, kan je me nog eens zeggen wat voor WK het morgen is?”
“De wedstrijd heet toch het WK Gravel en niet het WK wegwielrennen”, vult Roche aan. De Ier maakt vervolgens de vergelijking met het WK MTB. Tom Pidcock moest daar, ondanks zijn vele UCI-punten, wel vanachter starten. “Waarom is dit nu anders bij dit WK?”, vraagt de ex-profrenner zich af.
Slechte startpositie kan zware gevolgen hebben
Roche geeft nog aan dat hij geen problemen heeft met de vele wegrenners die deel zullen nemen aan het WK, maar dat de echte gravelspecialisten wel een betere startpositie verdienen. “Zij hebben echt moeite gedaan om zich te kwalificeren.”
Een slechte startpositie kan zware gevolgen hebben voor het verdere verloop van de race. Zo is er na 500 meter al meteen een single track, waardoor opschuiven bijzonder moeilijk kan zijn in de openingsfase. “Wij zitten morgen dan allemaal in de problemen. Kom op jongens!”
Breaking news: order on start line tomorrow. Riders with uci points ( non gravel) first on start line. Gravel riders start in the back. @UCI_cycling remind me what worlds is it tomorrow again? 🤨 i am sure the race is was called gravel worlds not road worlds!
— nicholas roche (@nicholasroche) October 8, 2022
Moeten in de toekomst gewoon punten gaan toekennen bij die races en het dan net zo doen als bij de Wereldbeker veldrijden tegenwoordig, waarbij toppers uit andere disciplines niet achteraan hoeven te starten, maar op de derde rij.
Een mooie en ook best eerlijke optie zou dat zijn, duimpje voor jou.
Startposities, een niet gravelwedstrijdspecifiek parcours waarop wegrijders meer voordeel hebben. Dan is het ook duidelijk dat de UCI wel gravel wil claimen om het te hebben en niet om de sport te helpen.
Renners: top, dat gaan we doen.
Uci: zo renners die nooit een gravel race hebben gereden mogen op basis van uci punten vooraan starten.
Renners: wat, dat slaat nergens op. Wij moeten ons kwalificeren, en wegrenners mogen gewoon vooraan starten op basis van weg uci punten?
Uci: natuurlijk , wij zijn de uci oftewel unlogical cycling institute
Die eerste wereldtitel moet absoluut naar een bekende naam gaan, dat zou Roche ondertussen toch ook moeten begrijpen.
Cycling Tips heeft gravel als ondergrond eens onderverdeeld in iets van vijf verschillende types. Het overgrote deel van de paden en weggetjes van deze race valt keurig onder die definitie.
Ter vergelijking: Strade Bianche heeft maar iets van 34% niet-geasfalteerde wegen, dus dit is echt wel iets anders.
De vergelijking met MTB gaat volledig mank aangezien de top bij het MTB ook daadwerkelijk extreem getalenteerde en hardwerkende profs zijn, dat kan je van de top van het gravelracen toch moeilijk zeggen, met alle respect..
Als je zag hoe makkelijk MvdP en later Pidcock de hele XC top te kijk zetten denk ik dat je hele punt ook een beetje kant nog wal slaat. Er zijn best wat wegprofs van o.a. EF en Lotto Soudal die serieuze pogingen hebben gedaan op gravelraces in het Amerikaanse circuit. Viel tegen. Denk aan toen we Evenepoel over kasseien zagen gaan, geen idee wat hij deed, alle watts weggetrapt in het niets. Maar Pidcock verpletterde die hele XC top die kennelijk serieuzer is dan de graveltop.
Zou leuk zijn als Ivar Slik morgen wereldkampioen wordt, sta je er helemaal lullig op. Maar gezien dit parcours, zijn cross- en xc capaciteiten denk ik dat MvdP het normaal gesproken makkelijk krijgt morgen.
Los daarvan zitten we natuurlijk in de schemering richting het komkommerduister, dan wordt zo'n thema graag gekoesterd en uitgemolken. Karsten en Jeroen proberen er ook de lange werkdag mee door te komen.
Achteraan starten? Hoeveel wegrenners doen er dan mee? 10? Dan staan de beste gravellers gewoon op de 2e rij.