Nicolas Roche boos: gravelprofs moeten achter wegrenners starten op WK Gravel
foto: Cor Vos (archief)
zaterdag 8 oktober 2022 om 10:37

Nicolas Roche boos: gravelprofs moeten achter wegrenners starten op WK Gravel

Op het WK Gravel zullen de gravelspecialisten aan de start achter de wegrenners moeten plaatsnemen. Dat heeft alles te maken met de UCI-punten, waarvan de wegrenners er bijzonder veel hebben. “Kom op jongens! Wij hebben allemaal veel moeite gedaan om ons te kwalificeren.”

Roche deed op sociale media zijn beklag over de regel. “Breaking news: de volgorde bij de start morgen (op het WK Gravel, red.). Renners met UCI-punten (geen gravelspecialisten dus) staan vooraan in de rij. Gravelspecialisten moeten vanachter starten. UCI, kan je me nog eens zeggen wat voor WK het morgen is?”

“De wedstrijd heet toch het WK Gravel en niet het WK wegwielrennen”, vult Roche aan. De Ier maakt vervolgens de vergelijking met het WK MTB. Tom Pidcock moest daar, ondanks zijn vele UCI-punten, wel vanachter starten. “Waarom is dit nu anders bij dit WK?”, vraagt de ex-profrenner zich af.

Slechte startpositie kan zware gevolgen hebben 
Roche geeft nog aan dat hij geen problemen heeft met de vele wegrenners die deel zullen nemen aan het WK, maar dat de echte gravelspecialisten wel een betere startpositie verdienen. “Zij hebben echt moeite gedaan om zich te kwalificeren.”

Een slechte startpositie kan zware gevolgen hebben voor het verdere verloop van de race. Zo is er na 500 meter al meteen een single track, waardoor opschuiven bijzonder moeilijk kan zijn in de openingsfase. “Wij zitten morgen dan allemaal in de problemen. Kom op jongens!”

RIDE Magazine
24 Reacties
08-10-2022 11:13
Hij heeft gewoon gelijk, dat is helemaal niet logisch. Wat zit je te doen met je kwalificatiemanches als je resultaten daar je geen goede startpositie opleveren? Het is inderdaad in geen enkele andere tak van de wielersport zo.
    08-10-2022 14:11
    Precies. Dat is essentie hier van met daarachter geplakt de onkunde van de UCI
08-10-2022 11:17
Er bestaat ongetwijfeld nog geen gravel ranking. Maar goed, dan nog hadden de winnaars van de manches van die Gravel World Series natuurlijk op de eerste rij moeten staan en de rest dan daarachter op basis van UCI punten uit andere disciplines.

Moeten in de toekomst gewoon punten gaan toekennen bij die races en het dan net zo doen als bij de Wereldbeker veldrijden tegenwoordig, waarbij toppers uit andere disciplines niet achteraan hoeven te starten, maar op de derde rij.
    08-10-2022 11:18
    Eens, lijkt me de logica zelve.
    08-10-2022 11:33
    "de winnaars van de manches van die Gravel World Series hadden natuurlijk op de eerste rij moeten staan en de rest dan op basis van UCI punten"

    Een mooie en ook best eerlijke optie zou dat zijn, duimpje voor jou.
08-10-2022 11:57
Terecht dat ze dat maar onzin vinden, als ze renners die nog nooit een gravelwedstrijd hebben gereden bevoordelen met een goede startpositie downgraden ze het WK wel.

Startposities, een niet gravelwedstrijdspecifiek parcours waarop wegrijders meer voordeel hebben. Dan is het ook duidelijk dat de UCI wel gravel wil claimen om het te hebben en niet om de sport te helpen.
    08-10-2022 13:19
    Uci: je moet je kwalificeren voor het wk gravel.

    Renners: top, dat gaan we doen.

    Uci: zo renners die nooit een gravel race hebben gereden mogen op basis van uci punten vooraan starten.

    Renners: wat, dat slaat nergens op. Wij moeten ons kwalificeren, en wegrenners mogen gewoon vooraan starten op basis van weg uci punten?

    Uci: natuurlijk , wij zijn de uci oftewel unlogical cycling institute
08-10-2022 11:12
Toch logisch dat wegrenners vooraan starten, er wordt dan ook gereden op wegfietsen op een parcours dat meer weg is dan gravelkoers.

Die eerste wereldtitel moet absoluut naar een bekende naam gaan, dat zou Roche ondertussen toch ook moeten begrijpen.
    08-10-2022 11:30
    Dit is gewoon een variant op L'Eroica. Die wordt zelfs op antieke fietsen gereden.

    Cycling Tips heeft gravel als ondergrond eens onderverdeeld in iets van vijf verschillende types. Het overgrote deel van de paden en weggetjes van deze race valt keurig onder die definitie.
    08-10-2022 11:41
    Goh, 31% van het parcours is asfalt, lees ik in de technische gids.
    08-10-2022 12:01
    Mag volgens de regels maximaal 40% zijn. Dat lijkt me overigens echt te hoog. 25% als max zou beter zijn. Daarmee moet je het toch van strook naar strook kunnen redden.

    Ter vergelijking: Strade Bianche heeft maar iets van 34% niet-geasfalteerde wegen, dus dit is echt wel iets anders.
    08-10-2022 16:57
    De Strade heeft ook geen stroken gras waar het te smal is om in te halen.
08-10-2022 21:35
Je moet dat begrijpen van Roche. Die had er natuurlijk op gerekend om Vanderpoel al een minuutje aan zijn been te lappen op de eerste single track ...
08-10-2022 20:03
Terechte kritiek van Roche. Zeker met de vergelijking Pidcock in het mtb'en slaat hij de nagel op de kop.
    08-10-2022 21:39
    Misschien heeft de UCI net hierdoor wel ingezien dat ze totaal fout bezig waren met die privileges voor amateurs. Ei zo na had de olympische kampioen mountainbike zelfs niet kunnen meedoen omdat hij geen startrecht zou hebben door bizarre reglementen die opgedrongen worden door landen in de marge ...
08-10-2022 11:03
Overdreven reactie van die Roche,
08-10-2022 11:36
Misschien moeten de gravelrenners maar eens inzien dat het eigenlijk gewoon een stel veredelde amateurs en/of C-renners zijn in vergelijking met de echte WTT-profs die nu aan de start staan. Nogal logisch dat je de besten vooraan laat staan.

De vergelijking met MTB gaat volledig mank aangezien de top bij het MTB ook daadwerkelijk extreem getalenteerde en hardwerkende profs zijn, dat kan je van de top van het gravelracen toch moeilijk zeggen, met alle respect..
    08-10-2022 13:13
    Ik zou zeggen, ga de unbound rijden met de graveltop
    08-10-2022 16:58
    Met welk respect dan precies?

    Als je zag hoe makkelijk MvdP en later Pidcock de hele XC top te kijk zetten denk ik dat je hele punt ook een beetje kant nog wal slaat. Er zijn best wat wegprofs van o.a. EF en Lotto Soudal die serieuze pogingen hebben gedaan op gravelraces in het Amerikaanse circuit. Viel tegen. Denk aan toen we Evenepoel over kasseien zagen gaan, geen idee wat hij deed, alle watts weggetrapt in het niets. Maar Pidcock verpletterde die hele XC top die kennelijk serieuzer is dan de graveltop.

    Zou leuk zijn als Ivar Slik morgen wereldkampioen wordt, sta je er helemaal lullig op. Maar gezien dit parcours, zijn cross- en xc capaciteiten denk ik dat MvdP het normaal gesproken makkelijk krijgt morgen.

08-10-2022 10:44
Had je maar een jaar langer prof moeten blijven Nicholas. Heeft Wielerflits een zakelijk belang bij dit WK gravel trouwens? Wat een hoop non-news.
    08-10-2022 10:47
    Indirect kan dat natuurlijk heel goed inderdaad, gezien de enorme commerciële belangen voor de fietsenmerken.

    Los daarvan zitten we natuurlijk in de schemering richting het komkommerduister, dan wordt zo'n thema graag gekoesterd en uitgemolken. Karsten en Jeroen proberen er ook de lange werkdag mee door te komen.
    08-10-2022 10:55
    Moah, tussen alle gossip is dit nog redelijk inhoudelijk.
    Achteraan starten? Hoeveel wegrenners doen er dan mee? 10? Dan staan de beste gravellers gewoon op de 2e rij.
    08-10-2022 10:57
    Hoofdaandeelhouders van de B.V. MVDP.
    08-10-2022 14:10
    Het wordt op z'n WielerFlits gebracht. Maar hij heeft een punt. WK MTB tellen de punten niet en hier wel. UCI logica ten top

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine