Nick Schultz stunt met zege in openingsrit Ronde van Catalonië, Pogacar komt net te laat
foto: Cor Vos
maandag 18 maart 2024 om 16:50

Nick Schultz stunt met zege in openingsrit Ronde van Catalonië, Pogacar komt net te laat

De eerste etappe van de Ronde van Catalonië 2024, met aankomst in Sant Feliu de Guíxols, is gewonnen door Nick Schultz. In finishplaats Sant Feliu de Guíxols waren alle ogen gericht op Tadej Pogacar, maar de Australiër van Israel-Premier Tech wist met een late uitval iedereen te verrassen. De opkomende Pogacar zette zijn sprint net iets te laat in en werd tweede.

Vandaag stond de eerste etappe van de Ronde van Catalonië op het programma. De 174 kilometer lange rit van en naar Sant Feliu de Guíxols telde 2.677 hoogtemeters en drie gecategoriseerde beklimmingen. De top van de slotbeklimming lag op twintig kilometer van de streep. De Alt de Sant Grau is 8,1 km lang en kent een gemiddeld stijgingspercentage van 4%. Konden de rappe mannen vandaag hun karretje aanhaken op deze klim? Of moesten we toch vooral rekening houden met een eerste straffe stoot van Tadej Pogacar?

UAE Emirates ging zijn verantwoordelijkheid niet uit de weg – foto: Cor Vos

Kopgroep van vijf
De vroege vlucht ontstond na de eerste klim van de dag – de Alt de la Ganga – en bestond uit vijf renners. Simone Petilli (Intermarché-Wanty), Kenny Elissonde (Cofidis), Alex Baudin (Decathlon AG2R La Mondiale), Ådne Holter (Uno-X Mobility) en Mikel Bizkarra (Euskaltel-Euskadi) sloegen de handen ineen en kregen de zegen van het peloton. Na 25 kilometer was de voorsprong van de vijf koplopers al gegroeid richting de drie minuten.

Dit bleek ook meteen de maximale voorgift van Petilli, Elissonde, Baudin, Holter en Bizkarra. De mannen van Pogacar besloten zich op kop van het peloton te zetten om de vlucht in het gareel te houden. UAE Emirates wist de voorsprong zo binnen de perken te houden en dus was het wachten op de toch wel onvermijdelijke hergroepering. Bizkarra werd als eerste in de kraag gevat en op goed dertig kilometer van de finish waren ook Petilli, Elissonde, Baudin en Holter eraan voor de moeite.

Boniseconden voor Bernal en Pogacar 
De vluchters werden net voor het opdraaien van de laatste klim van de dag, de Alt de Sant Grau, ingerekend. Vlak voor deze beklimming zagen we overigens nog een sprint om de bonificatieseconden. De drie boniseconden bleken voor Egan Bernal, na goed voorbereidend werk van zijn ploeg INEOS Grenadiers. Pogacar kwam als tweede door en pakte zo en passant ook nog twee seconden. De buit was daarmee echter nog niet binnen voor Pogacar: de Sloveen had ook zijn zinnen gezet op de ritzege.

Op de niet al te steile flanken van de Alt de Sant Grau werd het tempo bepaald door UAE Emirates en Visma | Lease a Bike, maar dit leidde niet meteen tot een serieuze uitdunning. De mindere klimmers en rappe mannen moesten wel overboord – zo ging het te snel voor Bryan Coquard – maar de klassementsrenners hielden verder hun kruit droog. Op enkele honderden meters van de top besloot Marc Soler zich in gang te trekken en de Spaanse klimmer begon – met kopman Pogacar in zijn wiel – als eerste aan de afdaling.

foto: Cor Vos

UAE Emirates trekt door in afdaling
Het bleek een vooropgezet plan van UAE Emirates. De formatie besloot gas te geven in de afdaling en wist het uitgedunde peloton zo op een lint te trekken. Voor Mauri Vansevenant ging het echter niet snel genoeg. De Belgische klimmer van Soudal Quick-Step koos in de laatste dalende kilometers voor de aanval, maar werd al snel weer gegrepen door UAE Emirates. De formatie liet het tempo in de daaropvolgende vlakke kilometers niet meer stilvallen, op weg naar de sprint in Sant Feliu de Guíxols.

De renners denderden op hoge snelheid naar de vod van de laatste kilometer, voor een pittige sprint bergop. Maar net voor het ingaan van de laatste kilometer, zagen we nog een laatste verrassingsaanval van Nick Schultz. De Australiër van Israel-Premier Tech wist een mooie bres te slaan, ook al omdat de grote mannen niet voor elkaar de kastanjes uit het vuur wilden halen. Dit brak Pogacar uiteindelijk zuur op. De Sloveen zette nog wel krachtig aan, maar kwam nét te laat om Schultz nog bij te halen.

Schultz verrast alles en iedereen
Het verschil aan de finish was klein, maar genoeg voor Schultz om zijn handen in de lucht te steken. Voor de 29-jarige coureur is het pas zijn derde profzege in zijn carrière. Pogacar moest vandaag – na het harde labeur van zijn ploeggenoten – genoegen nemen met de tweede plaats. Stephen Williams maakte het feestje van Israel-Premi Tech compleet door als derde over de streep te komen.

Schultz voelt Pogacar komen – foto: Cor Vos

De laatste kilometer werd overigens nog ontsierd door een valpartij van enkele renners, met als bekendste slachtoffer Egan Bernal. Het is nog onduidelijk hoe het is gesteld met de Colombiaan van INEOS Grenadiers, die dit jaar zijn oude niveau weer lijkt te benaderen.

De reactiefunctie is onder Israel-Premier Tech-gerelateerde artikelen preventief gesloten. In dit forumtopic is ruimte om de Pro-Palestina-demonstraties in het wielrennen en de situatie rondom het Israëlische team te bespreken.
RIDE Magazine
43 Reacties
18-03-2024 16:52
Hij kwam nog hard opzetten, maar mistte een mannetje om dat gat te dichten.
Wel mooi hoe hij reageert op de overwinning van Schultz. Niet janken gewoon duimpje omhoog.
    18-03-2024 17:07
    Precies dit. Dat duimpje is zo groots gelijk. Pogacar is echt zo een klasbak en ik kan eigenlijk (behalve vallen) geen scenario bedenken waarin Pogacar Catalonië niet wint. Deze man is ongekend goed.
    18-03-2024 17:14
    het is op het gebied van klassement rijden momenteel echt een tweestrijd Pogacar en Vingegaard, die steken zo ver boven de rest uit. Heel spijtig dat we ze pas in de tour tegen elkaar gaan zien strijden. Als 1 van deze 2 heren aan de start staat van een ronde (groot of klein) kun je inderdaad buiten valpartijen/ziekte de winnaar vooraf al huldigen.
18-03-2024 16:59
Wel mooi om te zien met welk gemak Pogacar het hele peloton hier uit zijn wiel poeiert.
    18-03-2024 17:01
    Op zo een (licht) oplopende finish is hij zo waanzinnig explosief. Er zijn in het hele peloton maar weinige die dat kunnen volgen. Denk eigenlijk alleen Van der Poel en Roglic.
    18-03-2024 17:18
    Denk dat je ook de aanloop niet moet vergeten. Ik denk dat er in dit Catalunya peloton misschien wel 10 man zijn die Pogacar op zo'n aankomst kunnen kloppen. Maar die moesten wel die klim goed over komen. Dus pakweg bij de eerste 30-40.

    De meeste rappe mannen voor zo'n aankomst zaten er niet meer bij. Terwijl Pogacar constant mee heeft kunnen rijden in positie 4-6 van het peloton. En van de klimmende types is hij wel de rapste van dit veld.

    In die zin is de tactiek van UAE prima geweest. Maar heeft Schultz op het juiste moment de juiste keuze gemaakt.
    18-03-2024 17:19
    Op dezelfde aankomst vorig jaar maakte Evenepoel een lengte of
    18-03-2024 17:19
    2 goed op Roglic.
    18-03-2024 18:46
    Steven_E, en wat is je punt?
18-03-2024 17:33
Lang leve Israël Premier Tech
    18-03-2024 18:09
    Opgelucht dat die ‘Premier Tech’ er nog achteraan kwam…
    18-03-2024 18:21
    Lang leve Israël
    18-03-2024 18:46
    Waarom opgelucht?
    18-03-2024 20:29
    Dat je dat moet vragen…
    19-03-2024 05:56
    Walgelijk Kopinkas
18-03-2024 16:52
Wat een pech weer dit. Ging het net goed met hem weer en mooie resultaten, valt Bernal weer hard. Het zit hem zo niet mee
    18-03-2024 16:55
    Kan je het op een gegeven moment nog wel pech noemen.
    Als het Kelderman was geweest had iedereen gepiept over zijn gebrek aan stuurvaardigheid.
    18-03-2024 17:41
    Je zegt ‘hard’, maar hij stond er na de val wel vrij relaxed bij, hopelijk was dat geen schijn. Anders is het wel weer ontzettend balen hoor.
18-03-2024 16:53
Het stelselmatig falen van UAE op tactisch gebied wordt weer eens duidelijk. Raadselachtig hoe ze dit verpest hebben
    Zowel in Milaan - Turijn, MSR als vandaag zag het er klunzig uit. De vraag is of dit verkeerde tactiek of (momenteel) missende kwaliteit is.
    18-03-2024 19:02
    - Milaan Turijn was tactiek, daar moet Christen gewoon meerijden met Bora.
    - MSR het uitvoeren van de tactiek. Renners reden tegen instructie in te hard op de Capi waardoor ze eraf waren op de Cipressa en het plan was vrijwel verpest.
    - Vandaag doen ze het gewoon prima maar zakken er een paar te ver weg. Wel even vermelden dat ze snoeihard daalden en daar moet je je ook maar fijn bij voelen, maar Pogi mist daar wel een mannetje. Laat ik deze dan op durf gooien.
18-03-2024 16:55
Het loopt niet echt lekker he bij UAE, om maar een understatement te gebruiken.
    18-03-2024 17:01
    Ja en nee. Ze hebben al flink wat gewonnen en grossieren in ereplaatsen daarnaast maar het oogt vaak ook wat klunzig. Nu hadden ze eigenlijk niemand meer over om Pogi te lanceren en te reageren op de late uitval. Dan is al het werk daarvoor redelijk nutteloos. Neemt niet weg dat Pogi de rest hier op minuten gaat rijden in de bergetappes.
    18-03-2024 17:09
    Het is geen playstation, maar koers.

    Het was belangrijk om de afdaling bij de eerste 20 aan te vangen wilde je uberhaupt nog lekker in koers zitten. En waarschijnlijk wilden er 80 man bij die eerste 20 fietsen.

    Als je daar met 3 van UAE zit bij de eerste 20, doe je het dan goed of slecht? Ik denk het eerste...
18-03-2024 16:54
Pogi net te laat maar knap gedaan van Schultz die het slimste was vandaag. Verder natuurlijk weer een crash, hopelijk valt het mee. Bernal een van de prominente slachtoffers.
18-03-2024 17:11
Poga stond er op de laatste klim alleen voor, net als in MSR. Pogacar moet het zelf doen, wacht te lang en haalt het net niet meer. Ik denk dat de ploegleiders de tactiek moeten aanpassen. Had je nog één mannetje over die tempo kan maken, wint Poga de etappe.
    18-03-2024 18:21
    Pogi kreeg vandaag het ploegleidersbevel; de kijkeenshoegoedikkanfietsen-tactiek. Afgekeken van Remco.
18-03-2024 17:38
Mooie veertiende plek van Frank vd Broek.
Toch verrassend dat Pogacar niet wint. Goed gespeeld van IPT!
    18-03-2024 18:12
    En mooie 22ste plek van Bou.
18-03-2024 18:20
Bernal wel gefinished, maar op royaal 3 minuten. Je zou denken dat hij dezelfde tijd moet krijgen als die groep op 2 sec, maar dat zie ik niet terug in het klassement.
    18-03-2024 18:23
    Zal allicht nog wel worden gecorrigeerd. Ik zie Landa ook op 33 sec staan & Van Gils zelfs op 15 minuten …
    18-03-2024 18:58
    @Steven_E Van Gils was al veel eerder gevallen en reed al op achterstand
    18-03-2024 20:24
    Lees ik ook nu inderdaad. Gaat morgen niet meer van start. De rest lijkt wel te zijn gecorrigeerd.
Leuke stunt, knap gedaan.
Wat dan weer niet kan worden; gezegd van de oelewappers die zelfs heuvel op al niet meer recht overeind kunnen blijven. Heuvel op, rechtuit hekken zonder pootjes en nog ligt er 8 man, Woorden schieten tekort.
    18-03-2024 17:07
    Ik blijf me er vooral over verbazen dat niemand wat probeert bergop, terwijl het tempo niet verschroeiend hoog leek. En je met een beetje zin voor risico op dit parcours weg had kunnen blijven.

    Maar blijkbaar zijn renners wel genegen om hun leven te wagen in een sprintersrit, maar niet in een finale als deze.
18-03-2024 17:00
Doet Vansevenant n Evenepoeltje ;
noemt de commentator hem arrogant
    18-03-2024 17:16
    Hij noemde almeida arrogant volgens mij niet Vansevenant
18-03-2024 17:08
Mooi voor Schultz, die ooit ultiem naast een etappezege in de Tour greep, dat het hier nu wel net lukt. Voor Pogacar wachten er nog een heleboel truitjes en ruikers bloemen deze week. Het draait wel goed bij Israel-Premier Tech dit jaar met al 14 zeges. Een heleboel in kleine wedstrijden, maar Van Asbroeck, Clarke, Williams, Vernon, Strong en nog wel een aantal anderen zijn toch duidelijk goed in orde. Als volgend seizoen Froome en Fuglsang daar vertrekken is er budgettair misschien wat extra over om de belangrijkste renners aan boord te houden en in de breedte nog wat te versterken. Ze zijn in elk geval duidelijk beter en succesvoller aan het werken momenteel.
18-03-2024 17:52
Iemand een idee wat er met Landa is gebeurd?
Binnen op 33sec terwijl er 4 man in 1ste groepje zat en dus niet hebben gewacht.
    18-03-2024 18:22
    De tijden moeten
    18-03-2024 18:22
    De tijden moeten nog gecorrigeerd worden denk ik van de val, of geldt de drie kilometer-regel hier niet?
18-03-2024 18:11
Schultz, als een catapult in Catalonië
Zouden ze bij UAE nu schultzbewust de hand in eigen boezem steken?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine