Nibali reageert op val in Tour: “Fietsen is een circus geworden”

dinsdag 14 augustus 2018 om 12:51

foto: ASO

Vincenzo Nibali heeft zich voor het eerst na zijn crash in de Ronde van Frankrijk uitgelaten over de valpartij. Tegen La Gazzetta dello Sport heeft hij het over de schade die hij en zijn team Bahrain Merida eraan hebben overgehouden. “Er is afgezien van schade aan mijn gezondheid ook financiële schade geleden. Zeventig procent van de zichtbaarheid van een ploeg dankt men aan een succesvolle Tour.”


Nibali liep bij de valpartij in de twaalfde etappe naar de Alpe d’Huez een gebroken rugwervel op. Hij bleef achter een riem van een camera hangen. De Italiaanse berggeit moest geopereerd worden. Terugblikkend op de situatie op de slotklim van 19 juli zegt de voormalig winnaar van de Tour het volgende: “Fietsen is een circus geworden. Er moeten fans zijn, maar zo is het niet goed. Mensen drinken te veel en ze doen er alles aan om op tv te verschijnen. Met mensen in het midden van de weg, vaak met vlaggen, rijden we zonder te kunnen zien biddend tot de hemel dat de weg zich voor ons opent.”

De kopman van de Bahrain Merida-formatie heeft erover nagedacht. Nibali komt tot de conclusie dat het waanzin is. “Ik lag met enorme pijn op de grond. Het zou niet veel hebben gescheeld of ik zou helemaal niet meer kunnen bewegen”, blikt de klimmer terug. “Maar het ergste moment was toen ze me vertelden dat ik drie maanden de tijd nodig zou hebben om te genezen. Mijn mond viel open van verbazing.”

Zijn ploeg Bahrain Merida heeft inmiddels al een aantal keer gedreigd met juridische stappen. De verwijzing van Nibali naar financiële schade betekent dat hij het eens is met dit besluit.

Via Vuelta naar klimwereldkampioenschap Innsbruck
Inmiddels is de Haai van Messina druk aan het revalideren. Dat loopt nog niet helemaal voorspoedig. Vrijdag had Nibali zijn eerste grote inspanning. “Ik kwam dood thuis. Tijdens de test veroorzaakte de blessure geen ongemak, maar als ik een lange tijd in een vaste positie doorbreng, voel ik pijn.” Hij heeft moeite om zijn borst naar rechts te draaien.

Inmiddels heeft Nibali bevestigd dat de Ronde van Spanje op zijn wedstrijdprogramma staat, met als einddoel het wereldkampioenschap in Innsbruck. Er wacht hem in Oostenrijk een parcours met veel bergen.

Dit artikel delen:

27 Reacties

rahimns 14 augustus 2018 om 12:53

Hoe gaat hij in hemelsnaam aan de start van de Vuelta kunnen staan… lijkt me onmogelijk (in ieder geval in een vorm dat hij wat kan laten zien).

Wheely 14 augustus 2018 om 12:57

Nibali kan het mooi dramatiseren, een echte Italiaan.

Heesterboy 14 augustus 2018 om 13:02

”Fietsen op de Alpe d’Huez is een circus geworden”. Op de andere slotbeklimmingen viel het qua drukte nogal mee. Dat was ook meteen een stuk plezieriger kijken wat mij betreft.

jacco4 14 augustus 2018 om 13:02

Nibali is een erg goede wielrenner, die hierbij voor het leven verlamd had kunnen raken. Dus respect is hier op zijn plaats.

peterwinnen 14 augustus 2018 om 13:02

Het hele leven is een circus

Olly 14 augustus 2018 om 13:05

Helemaal mee eens met VN z’n stelling dat het wielrennen een circus is (tijdens bergetappes wel te verstaan!)
De droeftoeters die verkleed op de televisie proberen te komen door met een renner+camera mee te rennen, icm teveel drinkende zogenaamde wielerfans. Maakt dat ik tenenkrommend voor de TV zit, in de hoop dat er toch maar niets gebeurd met de hoofdpersonen.

rahimns 14 augustus 2018 om 13:12

@Olly ik ben het helemaal met je eens en ook met de vorige reacties hierop, maar dat is toch niet van dit jaar, dit is al jaren zo gaande. En dan is het ook aan de UCI en de ASO en andere organiserende instanties om daar is wat aan de doen. Hekken die schuin naar achteren lopen bijvoorbeeld zodat er afstand gecreëerd wordt tussen renner en toeschouwer, het is misschien niet bij de bijhorende cultuur van het wielrennen maar er moeten maatregelen genomen worden en met alleen verbale waarschuwingen van renners naar het publiek gaat er niets veranderen.

peervaneynthoven 14 augustus 2018 om 14:07

@Olly @rahimns.Er kunnen te allen tijde noodzakelijke maatregelen worden genomen om(in eerste instantie) de excessen uit te bannen. Het gaat echter niet om kunnen maar om de wil om er iets aan te doen. Het kost extra geld en dat is natuurlijk (voor de UCI en ASO) een beperkende factor. Extra geld is minder winst. Overigens in geval van Nibali, hij reed wel erg dicht langs het publiek wetende dat juist op de Alp er gevaar bestaat en nam daardoor een groter risico. Andere renners kiezen voor meer veiligheid door meer op het midden van de weg te rijden. Of vloek ik nu in de kerk?? Hekken schuin naar achteren (ik wist niet dat die bestonden) is een goede suggestie voor b.v. aan één kant van de Alp, want het blijft een mythische beklimming.
Waarom kunnen overigens mensen in het Engeland/Schotland zich wel gedragen als ze in alle vrijheid langs de kant staan om naar een wielerwedstrijd te kijken? Tijdens de laatste Tour start waren ze met miljoenen langs de weg en bij mijn weten bleven ze keurig aan de kant van de weg, zonder hekken. Kwestie van beschaving?

robertus 14 augustus 2018 om 14:13

Je zou zo’n beklimming zoals de Alpe d’Huez geen publiek toe kunnen laten en hekwerken zijn dan niet nodig

peervaneynthoven 14 augustus 2018 om 14:28

Lijkt me geen goed idee@robertus. Als er bij het voetbal een stel idioten de zaak verstieren dan speel je toch ook niet zonder publiek. Wielrennen floreert bij de toegankelijkheid van de sport. Je moet helaas in het huidige tijdsgewricht waar mensen zich te buiten gaan aan verregaand narcistisch gedrag en zelfprofilering (ik kom niet voor de sport maar wil zelf worden gezien) op bepaalde plaatsen maatregelen nemen om excessen tegen tegen te gaan d.m.v. hekken en overtreders veel strenger aanpakken. Dit laatste is natuurlijk juridisch niet zo makkelijk en verschilt per land. Alpe d’Huez niet meer aandoen is een zwaktebod.

Natte spons 14 augustus 2018 om 14:31

Je zou ook toegangsgeld kunnen vragen op de alpe d’Huez, dan kun je van dit geld betere voorzieningen neerzetten. Tevens zal het ervoor zorgen dat er wat minder mensen komen.

Birdheart 14 augustus 2018 om 14:53

Vraag me af welke wedstrijd jullie gezien hebben?
Nibali reed ten tijde van de val tussen de dranghekken aan 1 kant motoren andere kant.
De man van het fototoestel stond niet over de hekken te hangen maar stond iets voorovergebogen.
Dat zijn camera hengsel iets erover heen komt, kan je hem niet aanrekenen.

Wat er allemaal bij gehaald wordt is leuk en aardig maar heeft niets met het ongeval aan zich te maken. Dit was niet te voorkomen. Enkel door 2 rijen dranghekken naast elkaar te plaatsen zodat alles wat net uitsteekt achter de tweede dranghek blijft

Jungle Man 14 augustus 2018 om 14:54

Dit voorval mag niet te luchtig worden afgedaan.
Het had immers zo kunnen zijn dat Nibali door zo’n geintje de rest van zijn leven in een rolstoel had moeten zitten…
Ik hoop Nibali echter als attractieve renner terug te zien

Handige Harry 14 augustus 2018 om 14:56

@peer

Het gebeurt in het voetbal wel degelijk dat er wedstrijden zonder publiek worden gespeeld, omdat een (klein) groepje het voor de rest verziekt.

Shinzawai 14 augustus 2018 om 14:57

@Birdheart: het publiek behoort zich inclusief alle accessoires achter de hekken te bevinden.

Akiria 14 augustus 2018 om 15:30

@Birdheart dus eigenlijk is het Nibali zijn eigen schuld….

Birdheart 14 augustus 2018 om 16:35

Ik geef nibali niet de schuld maar je kan hier niemand de schuld geven.
Organisatie plaatst hekken motoren dekken de andere kant en beveiliging langs de kant. Ze doen daar zelfs veel meer dan normaal dus verdienen ze eerder een compliment dan dit gezever.
De man staat daar waar hij mag staan met camera en al. Dat hij iets over de nadar hangt? Is niet verboden.
Nibali rijdt heel erg dicht bij de dranghekken maar mag daar rijden, want het is een wiellerronde.

Alle partijen doen dus niets verkeerd. Maar desondanks kan het soms verkeren dat er onbedoeld contact is tussen supporter en sporter.

Sonsbach Allstars 14 augustus 2018 om 18:22

Het is m’n die rit naar alpe d’huez die zo bizar aandoet. Mogen ze wat mij betreft best wat aan doen. Stress niveau van de wielrenners zal er ook onder te lijden hebben tijdens zo’n beklimming. Een verkeerde keuze is dan sneller gemaakt

Mwielerfan 14 augustus 2018 om 18:31

Hoop onzin hier.
Bij voetbal wordt regelmatig geen publiek als straf opgelegd. Moeten ze ook doen bij wielrennen. Reken maar dat aso dan de boel beter regelt.
Engeland jaren negentig was berucht om zn hooligans. Hoezo beschaving?

Mwielerfan 14 augustus 2018 om 18:35

Nibali moet maar op het midden rijden, eigen schuld? Onzin want op een gegeven moment rijdt je dan 6 posities oid achter de top. Die moet je dan allemaal even goedmaken als er iets gebeurd vooraan. Om maar te zwijgen van het gedoe als degene voor je erdoor zakt, hoe moet je die inhalen als je op het midden rijdt allebei?

Tour 14 augustus 2018 om 18:35

Hij is er in ieder geval ‘ mooi ‘ klaar mee.
Hij zal er de rest van zijn leven last van houden.
Aan een kant betalend publiek, dat kan heel goed. Maar men moet wel willen.
Ik vind de risico’s die de renners nu moeten nemen, op deze berg, om deze wedstrijd te volbrengen niet bij koersen horen.

opdekant1 14 augustus 2018 om 18:36

Zou interessant zijn als Bahrain er daadwerkelijk een rechtszaak van maakt.

SaulGoodman 14 augustus 2018 om 18:37

Het is wachten op Trump, build that wall! Aan 2 zijden van de weg.

Mwielerfan 14 augustus 2018 om 18:40

Niet alleen duez maar ook ventoux. De grootste namen zeg maar. Daar veel meer hekken en beveiligers of niet doen…
En eindelijk eens een goede rechtzaak naar aso/uci/toeschouwer om duidelijkheid te krijgen wie waar voor verantwoordelijk is.
Een moment van onachtzaamheid en je hele leven een schuld aan nibali klinkt overdreven. Maar mensen stappen ook elke dag in de auto achter het stuur en dat gaat om vergelijkbare risico’s.

pirazzi 14 augustus 2018 om 18:43

Kleine drie maanden dan.

  • 1
  • 2