Nibali: “Mijn gevoel is zonder twijfel goed en bemoedigend”

maandag 22 april 2019 om 19:09
Nibali: “Mijn gevoel is zonder twijfel goed en bemoedigend”

foto: Cor Vos

Vincenzo Nibali heeft zich vandaag getest in de openingsrit van de Tour of the Alps. De kopman van Bahrain Merida trok op de laatste klim van de dag ten aanval. Hij werd teruggepakt, maar weet wel meer over zijn vorm. “Mijn gevoel is zonder twijfel goed en bemoedigend”, zegt Nibali.


Met nog veertien kilometer te gaan richting Kufstein besloot de Italiaanse klimmer aan te vallen uit een favorietengroep. Dat was op het steilste deel van de klim. “Het was een goede rit om iets te proberen op deze explosieve klim”, aldus De Haai van Messina. “Met de klim en daarna de afdaling dacht ik dat ik het eens solo moest proberen. De twee Sky-renners (Tao Geoghegan Hart en Pavel Sivakov, red.) en Rafal Majka waren goed, omdat ze mij meteen volgden. Daarna wisten de mannen van Astana het gat te dichten.”

Met een grote favorietengroep reed Nibali vervolgens naar de streep, die hij als zeventiende passeerde. “Voor mij is het belangrijk om te weten hoe ik eraan toe ben nadat ik hard gewerkt heb op de Teide”, legt Nibali uit. “Mijn gevoel van vandaag is zonder twijfel goed en bemoedigend. Morgen wacht de meest veeleisende rit van deze ronde.”

Nibali bereidt zich in de Tour of the Alps, een vijfdaagse rittenkoers door Oostenrijk en Italië, voor op de Giro d’Italia. Die grote ronde begint op 11 mei.

Dit artikel delen:

27 Reacties

Gebruikersnaam 22 april 2019 om 19:21

Vorig jaar was er uiteraard ook pech mee gemoeid, maar denk dat de podia in grote rondes tot het verleden behoren voor Nibali. Heeft sowieso wel vaak geluk gehad dat beteren zichzelf uitschakelden (3 van de 4 grote rondes die hij won).

Ik vind hem eigenlijk een veel leukere renner in klassiekers.

adelaarvanantwerpen 22 april 2019 om 19:39

3 van de 4?
De tour van 14 en de giro van 16 oké, maar in die andere twee was hij toch over verdiend gewonnen. In de vuelta van 2010 was Anton ( degene die viel in de leiderstrui ) zeker de betere klimmer, maar er kwam nog een tijdrit aan waar Anton veel tijd ging verliezen zoals ook Rodriguez die ronde en Anton had ook altijd een slechte dag.

In de Giro van 13 was Wiggins de enige favoriet die uitviel, maar die stond al op vier minuten van Nibali want nibali klom veel beter en verloor maar 10 seconden op wiggins in een tijdrit van 55 km. Wiggins daalde ook als een natte krant.

Ps: Volgens mij had hij de tour van 14 ook met Contador en Froome gewonnen want nibali was daar beangstigend goed en had al twee minuten op Contador gepakt en Froome zei een jaar later dat hij in 14 niet klaar was om de Tour te winnen.

Hollow Knight 22 april 2019 om 19:53

Zonder valpartijen had Nibali wellicht Olympisch Kampioen geweest en zonder die valpartij in de Tour kon hij misschien wereldkampioen geworden zijn.

Als als als… Enkel de realiteit telt.

Nibali won 4 grote rondes (2x Giro, 1x Tour & 1x Vuelta) en drie Monumenten (waaronder Milaan-San Remo, de klassieker voor sprinters). Dat maakt van hem een grote meneer.

Kruijswijk verloor die Giro omdat Nibali hem dwong om fouten te maken in de afdaling. Hij had er sowieso afgelegen, valpartij of niet. Sterkste renner heeft in 2016 de Giro gewonnen. En zeg nu zelf, welke wedstrijd wilt nu Steven Kruijswijk op zijn erelijst hebben staan?

Fortune favours the bold.

Gebruikersnaam 22 april 2019 om 20:03

Denk dat Anton die Vuelta vlot had gewonnen, Nibali had uiteindelijk nog heel veel moeite met Mosquera.

Nog zo’n Nibali-dingetje, er staan geregeld van die heel tijdelijke fenomenen naast hem op het podium als hij wint. Mosquera? Peraud? Velits? Ondertussen lijkt zelfs Chaves (jammer genoeg) zo’n figuur te worden. Jammer dat Santambrogio in elkaar kakte op het einde van die Giro, had ook een mooie geweest voor dat rijtje.

Hollow Knight 22 april 2019 om 20:13

Als wint geen wedstrijden.

Gebruikersnaam 22 april 2019 om 20:30

“Als” is de hele bestaansreden van discussies op dit soort sites, dus als je met dat soort waardeloze dooddoeners komt aanzetten, dan kunnen ze er hier even goed mee ophouden.

Hollow Knight 22 april 2019 om 20:36

Ok.

Als Kruijswijk beter kon dalen had hij de Giro gewonnen.

Spijtig hoort stuurvaardigheid ook bij het fietsen.

Met andere woorden: je posts slaan nergens op. Zijn Giro winst in 2016 heeft niets met geluk te maken.

En wat heeft Igor Anton nog bewezen na de Vuelta van 2010? Vrij weinig. Als hij echt zo goed was als jij beweert dan had hij dat wel nog eens getoond in de jaren daarna.

Random wielerliefhebber. 22 april 2019 om 20:39

De Giro wou mogelijk nog liever Nibali als winnaar omdat hij een Italiaan is maar om te zeggen dat ze Kruijswijk niet op de winnaarslijst willen hebben… Ik denk juist van wel, Kruijswijk heeft van de Giro jaren een doel gemaakt en in 2016 is hij in 4 etappes 2e geworden. Hij had het dus echt wel verdient en Nibali reed de eerste weken als een natte krant

Nibali heeft in zijn carriere heel veel geluk gehad, deels afgedwongen door stuurmanskunsten maar je kan niet beweren dat het hem tegen heeft gezeten.

Mwielerfan 23 april 2019 om 00:02

Kruijswijk graag als winnaar, die heeft nog altijd nergens podium gereden he.
En Anton zeker gewonnen? Die reed toen erg goede eerste 10 dagen maar dat zien we wel vaker in grote rondes. Iemand die na 2 weken erg goed lijkt en dan wegzakt. Onze eigen mollema stond eens tweede in de tour later dan Anton wegviel.
In elke ronde vallen een paar top 5 kandidaten uit, in elke carrière zijn zware valpartijen en tegenstanders die een keer uitvallen. Zeer onzinnig om te doen alsof hij zoveel mazzel had. Peraud was dat jaar uitzonderlijk, maar ga eens kijken wie daarachter staat? Dat zijn gewoon vaste waardes die er maar even door Peraud afgereden werden.
En mosquera was die jaren gewoon erg goed, was jaar ervoor ook dichtbij podium. Sowieso rijden veel grote namen pas recent de Vuelta enigszins voor klassement en dan als tweede ronde. Een kleinere naam die echt piekt kan beter zijn dan een grote naam die een Vuelta er halfslachtig bijpakt. Velitsz is trouwens drievoudig wereldkampioen. Chavez reed dat jaar ook podium in de Vuelta. Je redeneert heel erg selectief één kant op merk ik

JayJay 23 april 2019 om 08:31

Kort door de bocht man

VerstandOpNul 22 april 2019 om 21:05

Zal voor het volgende lucratieve contract zeker gebrand zijn op iets van resultaten…

Gilberto 22 april 2019 om 21:09

In welke volgorde zien jullie ze bij Jumbo het langst bij Roglic blijven in de Giro?
De Plus, Tolhoek, Gesink, Bouwman?

koos verrek 22 april 2019 om 21:16

Plus

zipp404 22 april 2019 om 22:16

Dat zullen we in koers moeten zien, veel gaat afhangen van de omstandigheden en de vorm van de dag.

Romāns Vainšteins 22 april 2019 om 22:33

Wisselend, zoals SKY dat ook doet, Gesink in het laatste gedeelte in de Poels-rol.

Titaantje 22 april 2019 om 22:35

Gesink is nog altijd de beste klimmer van die jongens.
De Plus wordt erg overschat. Zou die bij Sunweb rijden, spreken we van “nog zo’n onnuttige knecht die net niet genoeg is” maar bij Jumbo is het een “waardevolle kracht”

Tolhoek had vorig jaar supervorm, maar vooralsnog is het totaal gissen naar zijn vorm in 2019 en ik verwacht er weinig van.

Hollow Knight 22 april 2019 om 23:09

@Titaantje

Als er iemand overschat wordt, is het wel Gesink. De Plus deed fantastisch werk voor Roglic in de UAE Tour.

leegloper 22 april 2019 om 23:40

Titaantje,
Afgelopen Tour leek Tolhoek toch ietsjes beter dan Gesink. De kans dat Tolhoek doorontwikkelt is groter. En De Plus deed al heel goed werk in de UAE Tour, terwijl hij ook nog een klassementje wilde rijden.

Mwielerfan 23 april 2019 om 00:03

Gesink leek heel vorig jaar einde carriere, op die ene dag in de tour na toen hij in de bergen tijdrijder castroviejo eraf reed

michael rasmussen 23 april 2019 om 01:39

Één van de grootste renners van zijn generatie, altijd verassend en “out of the box” koersend. Alle drie grote ronde’s minimaal 1x gewonnen, 3 monumenten.
En hem dan durven vergelijken met Steven Kruiswijk? Doe even normaal!

Mwielerfan 23 april 2019 om 10:12

Kijk fijn dat iemand dat even zegt

Romāns Vainšteins 23 april 2019 om 10:17

Precies

gerardhaan 23 april 2019 om 02:19

Normaal gezien, zou Kruijswijk die giro gewonnen hebben als hij niet was gevallen, Nibali lag op het moment van de val op bijna vijf minuten. Die overwinning van Kruijswijk zou veel imposanter zijn dan de uitendelijke giro zege van Dumoulin een jaar later. Ik vindt het nog steeds sneu voor Kruijswijk, en ook voor een Gesink die zoveel pech heeft gehad in de loop der jaren. Ik vindt dat de prestaties van b.v. een Dumoulin en Van der Poel erg worden overschat.

Mwielerfan 23 april 2019 om 10:16

Dumoulin reed anders diezelfde nibali eraf. Op je fiets blijven zitten is onderdeel van wielrennen. Kruijswijk nam onnodig risico, waarschijnlijk omdat hij onervaren was op dat niveau. Dit was geen pech maar eigen fout door te weinig concentratie / oververmoeidheid. Afgedwongen door tegenstanders. Als je dit pech noemt moet je maar even nog een heel stel wedstrijden kijken, misschien eens sporza opzetten ipv nos? Dan krijg je ook wat analyse en info over tactieken en regelmatig de juiste namen.

Gilberto 23 april 2019 om 12:43

Ik vind niet dat een Dumoulin of vdP worden overschat. Wel worden een Kruijswijk, Mollema en Gesink denigrerend behandelt door velen. Maar dat is een moderne maatschappij dingetje. Ze hebben ‘leuke’ dingen laten zien, maar zodra het wat minder word, of zolang je sowieso niet absolute top ben, ben je al snel een ‘prutser’
Schandalig, maar goed, zegt meer over de galbakken die deze mening hebben, dan over die renners zelf.

evos01 23 april 2019 om 10:28

Een renner kan nog zo goed zijn,maar als de benen niet willen.
Nibali mag best een etappe winnen in de Giro.Leuk
En vooral geen GEMAAR!!!!

Polleke 23 april 2019 om 12:48

Nibali zie ik vooral heel vaak lossen en dan kijk je naar zijn palmares….