‘Nederlandse wereldkampioenen, Belgische knowhow’

dinsdag 2 februari 2021 om 14:02
‘Nederlandse wereldkampioenen, Belgische knowhow’

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel rijdt al zijn hele leven voor een Belgisch team. Maar ook Lucinda Brand (Baloise-trek) en Fem van Empel en Pim Ronhaar (allebei Pauwels Sauzen-Bingoal) leerden de stiel in Vlaanderen. “Onbegrijpelijk dat Nederland geen crossteams heeft”, zegt Jurgen Mettepenningen.


Van der Poel is het bewijs dat het loont om te investeren in jong talent. Dat doet Mettepenningen bij Pauwels Sauzen-Bingoal en opleidingsploeg Bert Containers-Pauwels Sauzen. “Jeugd opleiden is de enige manier om op lange termijn mee te draaien aan de top”, zegt de manager in Het Laatste Nieuws.

Bij zijn jeugdploeg rijden twaalf renners: zes juniors en zes nieuwelingen, allemaal jongens. Maar er is ook oog voor vrouwelijk talent. Begin 2020 werd Fem van Empel als eerste meisjesbelofte binnengehaald. Zondag werd ze wereldkampioene. “Bij ons kan niemand zomaar komen rijden”, zegt Mettepenningen. “Enkel als wij overtuigd zijn van het potentieel, gaan we de renner of renster in kwestie ondersteunen.”

Scouting
Van Empel is een goed voorbeeld van hoe de ploeg te werk gaat. Tot de zomer van 2019 voetbalde ze bij Nuenen, pas in het najaar legde ze zich toe op fietsen: crossen en mountainbiken. “Haar uitslagen vielen ons meteen op”, zegt Mettepenningen. “We gingen ze bekijken. Niet veel later kreeg ze een contract, en ondertussen is ze prof.”

Ook Fem van Empel en Inge van der Heijden rijden in Belgische teams – foto: Cor Vos © 2021

Pim Ronhaar kwam als nieuweling al naar de ploeg. Hij werd ontdekt door toenmalig jeugdploegleider André Tummeleer. Mettepenningen: “Vandaag gebeurt de scouting vooral door jeugd- en damesploegleider Tom De Kort en sportief coördinator Mario De Clercq. Zij zien veel wedstrijden en houden alle uitslagen in de gaten. Tom maakt een deel van de trainingsschema’s en geeft samen met Mario crosstechnische training. Je ziet die gasten gewoon beter worden onder hen.”

200.000 euro
De concurrenten voor Mettepenningen zijn de ploegen van de Roodhoofts en die van Sven Nys. En dan stopt het. “Het is onbegrijpelijk dat er in Nederland geen grote crossploegen zijn”, zegt hij. “Ik snap niet dat daar niemand opstaat. Of toch: een paar jaar geleden was het onbegrijpelijk, vandaag is de voorsprong van de Belgische ploegen gewoon te groot.”

De jeugdploeg van Mettepenningen draait op een jaarlijks budget van 200.000 euro. Een fors bedrag, maar het loont. “Onze meerwaarde zit in topmateriaal en een topopleiding. Wij kijken trouwens niet naar nationaliteit. Of het nu een Belg, Nederlander of Tsjech is: het gaat om het talent.” Aan talent hebben ze in Nederland geen gebrek. Vooral de vrouwelijke dominantie is enorm. Mettepenningen verwijst naar de sportcultuur die in Nederland groter is, en naar de jeugdwedstrijden. “Ze organiseren veel en ook voor jongere leeftijden. Volgens mij zit daar een verschil.”

Laatste stap
Maar de echte cross-knowhow zit dus in Vlaanderen. Lucinda Brand koos in 2019 voor een samenwerking met Sven Nys om de laatste stap hogerop te zetten. In haar Nederlandse omgeving lukte dat niet. De voorbije dagen kon ze niet vaak genoeg vertellen hoe dankbaar ze is voor Nys’ trainingen en technische tips.

Dit artikel delen:

59 Reacties

Rob de Keijzer 2 februari 2021 om 14:03

Hee leuk, Wuyts schrijft ook voor deze site !

Marik 2 februari 2021 om 14:13

Het blijft dan wel heel bijzonder dat Nederland profiteert van de Vlaamse cross-knowhow en de Vlamingen zelf niet. Ik geloof niet dat Nederland meer talent heeft dan Vlaanderen, procentueel zou dat ongeveer gelijk moeten zijn. Wat gaat daar dan mis?

Oblomov 2 februari 2021 om 14:47

Bij de heren hebben ze met Nys en Dockx twee enorme talenten op komst. Bij de dames is de talentenpool gewoon te klein om met regelmaat grote talenten af te leveren.

klootje kriekeljon 2 februari 2021 om 14:19

Zijn we allemaal een beetje wereldkampioen!

Wow, wat een artikel.

Romāns Vainšteins 2 februari 2021 om 14:39

Korff meets ball , man bijt hond

Wheely 2 februari 2021 om 14:31

Er zouden vooral meer wedstrijden in Nederland gehouden moeten worden. De beste Belg crosst overigens voor een Nederlandse ploeg.

Barry Batsbak 2 februari 2021 om 14:39

Er zijn heel veel wedstrijden in Nederland. Er zijn alleen niet heel veel aansprekende crossen met een elite-startveld in Nederland, dus we zien er in de praktijk niet zoveel van.

Merlinappa 2 februari 2021 om 15:27

Wat Barry zegt. Met name op regionaal niveau zijn er echt enorm veel crossen; misschien is dat ook wel de reden dat er zoveel Nederlands talent is. :)

Wheely 2 februari 2021 om 15:38

Ja dat klopt, ik bedoel voor de profs. Ik denk inderdaad dat de huidige generatie talenten er op die manier uit gekomen is.

Merlinappa 2 februari 2021 om 16:15

Er zijn ook nog veel koersen voor de Elite in Nederland gelukkig. Voor de echte profs minder, maar die hoeven ook niet per se in NL te blijven natuurlijk. En in theorie mogen ze altijd meedoen aan de elitekoersen.

Oblomov 2 februari 2021 om 14:31

Het is heel eenvoudig te begrijpen: te weinig televisietijd. Alleen WK, EK en een aantal wereldbekers worden vertoond op een zender met een aanzienlijk publiek. Daar trek je geen grote sponsors mee.

Ploegen met kleinere sponsors, zoals Parkhotel-ZZPR.nl, kunnen dan weer niet concurreren met de financiële slagkracht van de Belgische ploegen.

thorsen 2 februari 2021 om 15:01

Tegenwoordig zijn vrijwel alle crossen op Eurosport te zien.

Oblomov 2 februari 2021 om 15:06

Maar dat is, i.t.t. de NOS of Sporza, dus geen zender met een aanzienlijk publiek.

Arie den Blanken 2 februari 2021 om 15:11

Juiste analyse Oblomov

Massimo Bataille 2 februari 2021 om 15:26

Ik ga akkoord, maar het is best vreemd te vinden dat er zo weinig tv-tijd is voor crossen in Nederland.
Als je ziet hoeveel mensen nu naar het WK kijken, heb je toch een mooi doelpubliek. En er zal daar toch wel een groot deel tussen zitten die wekelijks naar de cross wil kijken en niet enkel een WK.
Nu vraag ik me wel af in Nederland: is de jeugd bijvoorbeeld ook verzot aan het schaatsen of wordt dit meer en meer iets voor de oudere generatie?

Barry Batsbak 2 februari 2021 om 15:48

@Massimo; jazeker. De jeugd is volop aan het schaatsen en skeeleren. Hier in Deventer hebben we natuurlijk een ijsbaan dus is het geen verrassing dat hier meerdere schaatsverenigingen zitten, maar die zien we in het voorjaar ook op de skeeler/wielerbaan terug op de wieltjes. En als je ziet wat een kluit koters daar rondrijdt, echt onwijs veel. Skeeleren zit goed in de lift. Heerde is een mooi voorbeeld, daar hebben ze in 2018 een nieuwe baan in gebruik genomen met het beste oppervlak dat er te vinden is. Werd gelijk een WK op gehouden. In Oldebroek is in 2019 ook een compleet nieuwe baan in gebruik genomen. Rijdt ook wekelijks een stamp koters rond. Maar wat zien we nou van skeeleren in de media terug? Amper iets, misschien een keer een reportage op de regiozender als de marathon in Otterlo gehouden wordt. Terwijl er dus een flink stuk (jonge!!) breedtesport achter zit en we in NL over topfaciliteiten beschikken.

Het zou dus mooi zijn als skeeleren Olympisch wordt, kunnen we daar ook nog wat medailles ophalen. En in (relatieve) tegenstelling tot langebaanschaatsen is skeeleren wel uitdrukkelijk heel internationaal.

Apemantus 2 februari 2021 om 16:24

@Oblomov als het probleem te weinig exposure is, waarom steken Nederlandse bedrijven dan wel hun nek uit voor het dameswielrennen, waar de exposure nog lager ligt dan bij het veldrijden? Exposure die in het veldrijden overigens gewoon te halen is bij Sporza voor Nederlandse sponsors. En laten we de schrijvende pers ook niet vergeten.

Ik denk dat in Nederland langzaam het besef nog moet doordringen dat het veldrijden enorm in de lift zit. Het kan haast niet anders met al dat Nederlandse succes, dat men er langzaam over na begint te denken. En het zou me dan ook niet verbazen, dat als deze trend zich voortzet, we weldegelijk een Nederlands crossteam kunnen verwelkomen in de nabije toekomst.

Jacco van Stierop 2 februari 2021 om 20:51

@Barry Batsbak
Dat Nederland gemakkelijk een paar medailles op zal halen wanneer skeeleren Olympisch wordt valt te betwijfelen. In die sport speelt Nederland slechts een marginale rol internationaal gezien. Het zijn vooral Zuid-Europese en Zuid-Amerikaanse landen die de prijzen pakken.

Barry Batsbak 2 februari 2021 om 22:28

Dat zeiden ze van shorttrack ook. Als er OS medailles te scoren zijn staan er altijd wel VanderPoeloïden op die dáár voor willen gaan. We hebben de faciliteiten, we hebben de achterban. En ik zei nergens dat het makkelijk zou zijn, maar ik weet zeker dat als skeeleren een Olympisch onderdeel zou worden dat we hier niet al te lange termijn om de knikkers mee kunnen doen. En België met Bart Swings ook trouwens… leuk, winnen die ook nog eens wat.

Sowieso trouwens bespottelijk dat skeeleren nog geen Olympisch onderdeel is, maar rijden op de rug van een dier wel. Middeleeuws gedoe.

platteprijs 2 februari 2021 om 14:58

Veel Nederlandse ondernemers zijn vooral bezig met zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld verdienen. Sponsoren past daar niet in. Bovendien zijn veel grotere Nederlandse bedrijven verkocht aan buitenlandse eigenaren.

Oblomov 2 februari 2021 om 15:13

Het stikt van de gewillige sponsors in Nederland, op alle niveaus. Maar voor het soort sponsorbijdrage waarom een top veldrit-team vraagt, moet wel een rationele businesscase aanwezig zijn. Die is er in Vlaanderen, maar niet in Nederland vanwege de veel kleinere media-aandacht. Hetzelfde geldt voor pro-continentale wielerteams.

Apemantus 2 februari 2021 om 15:20

Het type sponsor dat je nodig hebt voor een crossploeg vind je terug in het schaatsen. En ook het dameswielrennen. Boels heeft gekozen om verbonden te blijven aan SD Worx. Maar in plaats daarvan, zou het heel leuk geweest zijn als dat bedrijf gekozen had om actief te worden in het veldrijden. Parkhotel Valkenburg hetzelfde verhaal. Het budget voor een crossploeg ligt veel lager dan voor het wegwielrennen. Nederland is met gemak groot genoeg voor een stuk of 3 crossploegen. Het probleem is dat de cultuur gewoon ontbreekt. Maar misschien gaat dat langzaam veranderen. Bedrijven steken ook geld in het dameswielrennen, wat deels in hetzelfde schuitje zit als het veldrijden.

platteprijs 2 februari 2021 om 15:32

Als je ziet hoe moeilijk het is om op WT-niveau een of meerdere Nederlandse sponsors te krijgen terwijl daar genoeg media-aandacht is, denk ik toch dat er meer aan de hand is dan alleen businesscase, media-aandacht en cultuur.

Silverlake 2 februari 2021 om 15:57

Die Hollanders hebben liever dat het Belgisch prijzengeld naar Nederland gesluisd wordt zonder zelf wedstrijden in te richten!

HoofdIsVrij 2 februari 2021 om 15:02

200.000 een flink bedrag noemen? Dat is niet eens de helft van het bedrag dat grote merken maandelijks aan marketing kosten besteden…

Bert Containers-Pauwels Sauzen zou trouwens wel een fantastisch naam zijn voor een World Tour ploeg.

ponniebuik 2 februari 2021 om 15:51

Maar Elro Snacks is mooier

Apemantus 2 februari 2021 om 15:15

Dat de Belgische ploegen een te grote voorsprong zouden hebben is natuurlijk pure lariekoek. Wat je nodig hebt is een budget en een omkadering en je bent vertrokken.

Arie den Blanken 2 februari 2021 om 15:18

Om door Oblomov aangegeven reden vind je dat budget hier niet.

Massimo Bataille 2 februari 2021 om 15:22

Qua kennis in de crosswereld zal je zowiezo bij de belgen uitkomen.
Als je Sven Nys als ploegleider hebt, zal je toch wat meer bijleren dan pakweg Mouray (Frankrijk) of Simunek (Tsjechie).
Als je natuurlijk het geld hebt om een goeie (belgisch/nederlands?) omkadering aan te trekken en paar goeie renners kun je natuurlijk ook goeie ploeg oprichten.
Is dan misschien wel belgische ploeg met buitenlands geld, maar je moet ergens starten.

Apemantus 2 februari 2021 om 15:46

Met alle respect, maar veldrijden is geen rocketscience, hè? Een budget gecombineerd met de aanwas van talent dat we in Nederland hebben, en je bent al een heel eind op weg. En natuurlijk heeft het team van Sven de laatste puntjes op de i gezet, maar Lucinda is ook gewoon een keer tweede geworden op het WK toen ze nog voor Sunweb reedt. En ik denk eerlijk gezegd dat het met die cross-knowhow in Nederland helemaal niet zo slecht zit. Lichtelijk overtrokken die uitspraak van Mettepenningen.

klootje kriekeljon 2 februari 2021 om 17:28

Daarom is dit artikel ook zo lachwekkend. De nadruk en insteek, maar dan nog komen met Lucinda Brand en Pim Ronhaar. Vergeet Ryan Kamp niet, die koerst toch ook al zeker 1.5 jaar ofzo in Vlaamse dienst.

Had er een opiniestuk van gemaakt met de vraag waarom lukt het niet om structureel Vlaams wielertalent voort te brengen met al die knowhow. Nu komt het over als ja maar jullie pakken dankzij ons zoveel prijzen, wat natuurlijk een enorm simplistische kijk op de zaken is. Kennelijk vond de schrijver dat daar de nadruk even op moest. Nou feliflapstaart.

Verweggistan 2 februari 2021 om 15:26

Het viel mij bij het beloften wk (m) op dat er geen enkele Telenet/Baloise bij zat, terwijl de afgelopen jaren daar toch veel talenten werden opgeleid, om deels weggekaapt te worden door Mettepenningen e.a. Nu is het vooral bij Mettepenningen dat het talent zit en ook een blok vormen bij de elite. Nys lijkt vooral bezig met het merk Nys, met zoon Thibaut en met Brand, wiens spectaculaire verbetering ik echt wel voor een deel op het conto van Nys schrijf, terwijl de elite heren in blok de slag met Pauwels aan het verliezen zijn.

Massimo Bataille 2 februari 2021 om 15:35

Soms moet je ook wat geluk hebben natuurlijk.
In 2018 was Thijs Aerts nog een van de betere beloften, is er bij de profs nog niet echt uitgekomen.
2018-2019 hadden ze Andreas Goeman die goed reed bij de beloften maar nu de stap gezet heeft naar de weg.
Yentl Bekaert was bij de junioren en beloften vaak voorin te zien, maar is dit jaar er ook niet uitgekomen.
Het budget heeft er natuurlijk ook mee te maken. Met Van Kessel en Hermans hadden ze ook 2 subtoppers, die ze niet meer naar waarde konden betalen.

Verweggistan 2 februari 2021 om 15:50

Het is natuurlijk altijd afwachten of iemand het bij de profs ook goed gaat doen. Maar ik vond het opvallend dat het talent voor Pauwels lijkt te kiezen ipv Telent en Pauwels voor het talent (met dus blijkbaar een groot budget), terwijl ik het idee had dat het de afgelopen jaren andersom was.
Maar met alleen Beckaert en Goeman als laatstejaarsbeloften en Nys en nog een eerstejaarsbelofte was de vijver bij Telenet sowieso klein.
Pauwels heeft met Bellens, Kopecky en Verburg ook drie jongens laten gaan dit jaar. Toch hadden ze nog Van den Bosch en Ferdinande op het WK voor België, Camps was reserve en Kamp en Ronhaar voor Nederland.

Merlinappa 2 februari 2021 om 15:29

Tsja, als je zelf geen wereldkampioen in huis hebt dan maar zo. ;)

Michelangelo 2 februari 2021 om 15:31

Ik heb er toch een iets andere kijk op:
Misschien is het goed om via deze route de talenten te ontwikkelen tot professionele veldrijders. Maar toch lukt het via deze structuren niet om veldrijders het laatste stapje te laten zetten; alle mannelijke crossers in deze ploegen blijven uiteindelijk hangen op een niveau dat nog een stukje verwijderd is van Mathieu en Wout.

Dat kan liggen aan het uitzonderlijke talent van deze twee. Maar misschien ook wel doordat de mix van goede crossbegeleiding en een wegprogamma op hoog niveau. En daarom kun je misschien wel beter in een goede wegploeg zitten die je vrijheid geeft om fatsoenlijk te crossen, dan een goede crossploeg met een matig wegprogramma.

madeinstars 2 februari 2021 om 15:43

Mwah dat lijkt me wel sterk. Het ligt toch wel aan het talent van Wout en Mathieu. Die staken er al ver bovenuit toen ze helemaal nog geen fatsoenlijke wegprogramma’s reden.

madeinstars 2 februari 2021 om 15:39

50% van de kennis bij de Belgische ploeg van Mathieu komt gewoon van Adrie van der Poel, dus dat is dan weer Nederlandse knowhow… Dom artikel eigenlijk.

Wheely 2 februari 2021 om 15:43

Ik denk trouwens dat ze ons in het buitenland gewoon als één land beschouwen, die vinden hier niks vreemds aan.

Emergo 2 februari 2021 om 15:51

Je denkt dat ze in het “andere ‘ buitenland achterlijk zijn ??

Barry Batsbak 2 februari 2021 om 15:55

Hahaha, dan hebben ze de reaguursels op Wielerflits blijkbaar nog nooit bekeken.

Pelsluis 2 februari 2021 om 15:55

Doet de KNWU iets goed? Nee toch?
Is het niet voor iig grootste deel verdienste v verenigingen?
Heb niet het idee dat het (voor volwassenen) makkelijk is om aan wedstrijden mee te doen. En vgns mij is recent de drempel door een wijziging in leden/licentie etc. structuur weer hoger geworden.

NL TV laat het best afweten natuurlijk. Voetbal, voetbal, voetbal en schaatsen….
Anderzijds is het natuurlijk ook idioot als voor een superklein taalgebied als het Nederlands 3x zendtijd aan iets wordt besteed.

Merlinappa 2 februari 2021 om 16:13

Voor volwassenen is het op regionaal niveau heel makkelijk om aan crossen mee te doen. Elke regio heeft wel z’n eigen wedstrijdenreeks waarbij het instapniveau veelal goed te doen is.

Bij nationale crossen schiet het niveau wel in een keer wat omhoog, maar alsnog heb je wmb genoeg doogroeimogelijkheden.

Overigens is dit op de weg wel anders; maar met de nieuwe structuur wordt het dit jaar allicht een klein beetje beter.

Barry Batsbak 2 februari 2021 om 16:35

Voor wedstrijden op de koersfiets zijn ook wel mogelijkheden. Je ziet wel dat bijvoorbeeld de Zomer Avond Competitie in het oosten naast het programma voor de licentierijders ook een (iets beperkter, maar vooruit) programma voor een funklasse wordt gehouden. Hierin rijden dan ook geen licentie-rijders om te voorkomen dat de fun er na 2 rondjes al af is. De KNWU voorziet zowel op de weg als op de crosser/MTB in het funklasse-kader waarmee je dus met een basislidmaatschap toch aan wedstrijden deel kunt nemen zonder dat je gelijk een volledige licentie nodig hebt met alle toestanden (sportmedische keuringen en aanverwante zaken) van dien. Dus zo faciliteert de KNWU de breedtesport en doen ze in die zin wel iets goed. Als jij wilt koersen kun je gewoon koersen.

Merlinappa 2 februari 2021 om 16:52

Klopt Barry, maar zelfs bij de funklasse op de weg is het basisniveau al hoog en wordt er gemiddeld 40+ gereden, dat schrikt veel mensen af. Ook clubkoersen gaan steeds harder, afgelopen seizoen op Papendal en in Doetinchem vaak 45+ gemiddeld doordat er veel meer elite mee reed.
Ook is er geen gedegen promotie/degradatiesysteem, dat is iets waar de KNWU nog veel van het Amerikaanse systeem kan leren waar 6 of 7 verschillende categorieën zijn met een goed promotie/degradatiesysteem. Op zich zit er nu wel verbetering in met de nieuwe startlicentie en de scheiding van amateurs en sportklasse in koersen, maar de doorstroom moet echt beter.

Barry Batsbak 2 februari 2021 om 18:01

Ik weet het. Ik heb het een paar keer gedaan en ik moest er halfkoers ook vanaf. Nu deed ik het meer om het een keer te proberen en ik kwam tot de conclusie dat ik het wel zou kunnen maar me er dan meer op toe moest leggen. Aangezien ik aan triathlon doe moet ik mijn tijd verdelen over zwemmen, fietsen en lopen dus dat was het me niet waard. Wel leuk om eens te ruiken aan rijden in een peloton op snelheid.

Qua snelheden; clubkoersen is tot daar aan toe. Dat is in clubverband en niet echt “klasse” gebonden. Als de vereniging niet voorziet in verschillende categorieën dan is het wat het is. Bij de KNWU funklasse is het wel zo dat licentierijders uitdrukkelijk niet meekoersen (hooguit meerijden om de opstappers te begeleiden en aanwijzingen te geven) dus dat blijft ongeveer bij 40 gemiddeld steken. Dat het tempo afschrikt snap ik aan één kant wel, aan de andere kant moet je ook wel enig niveau hebben om te gaan koersen als je die ambitie hebt. Je kunt niet verwachten dat er hele wedstrijdseries opgezet worden om maximaal 30 gemiddeld te rijden. Dan kun je beter bij de NTFU gaan koersen…

Merlinappa 2 februari 2021 om 18:43

Haha triatleten in een peloton, altijd lachen.. ;) De motor hebben ze vaak wel, de stuurkunsten weer wat minder. Maar zonder gein, ik vind het knap dat je je op drie sporten tegelijk toe kan leggen.

De meeste clubkoersen hebben wel verschillende categorieen, maar alles start samen gezien het eigenlijk altijd een parcours is van 1-2km. Overigens gaat de nieuwe startlicentie (voorheen basislid/funklasse) vrij vaak ook samen met de sportklasse dit seizoen. Voor mij een reden om geen sportklasse licentie meer te halen maar een startlicentie, en daarmee de combikoersjes te rijden. Ik rij in de zomer toch vooral fixed gear criteriums dus voor die paar wegkoersjes ga ik niet 100 euro neerleggen.

Barry Batsbak 2 februari 2021 om 19:36

Jaaaa, dat rijden in een wriemelend peloton is iets anders dan in je steady state je kilometers malen… die steady state kun je vergeten. Was verhelderend.

Er is een samenwerkingsverband tussen de KNWU, NTB en de KNZB om op elkaars licenties mee te mogen doen met wedstrijden. Kom lekker openwaterzwemmen en triathlonnen met je startlicentie joh! ;)

Merlinappa 2 februari 2021 om 21:47

Haha nah, het spelletje vind ik veel te leuk en dat is er bij triathlon niet ;)

Barry Batsbak 3 februari 2021 om 09:16

Nog nooit een landstart bij een grootschalige openwater-triathlon meegemaakt zie ik… Dat is wriemelen tot bloedneuzen aan toe.

tendam 2 februari 2021 om 16:58

Misschien is het zoals bij de Amerikaanse en Canadese schaatsers: als Nederlander moet je een beetje gek zijn om te gaan crossen, dus dan ga je er ook volledig voor. Ik weet niet of dat zozeer met de Belgische ploegen te maken heeft, maar meer met een bepaalde mindset.

Errit 2 februari 2021 om 19:12

Een profploeg met Groendendaal aan het roer zou heel mooi zijn.
Ik vond VD Haar beter rijden toen hij begeleid werd door Richard.

Deel Koeper 2 februari 2021 om 19:39

Bij de heren is er geen probleem. Je hebt bij de profs 2 buitengewone talenten, voor de rest zitten daar genoeg goede Belgen. Bij de beloften gaat dat in golven, nu zijn dat Kamp en Ronhaar, binnen 2 jaar mogelijk terug een handvol Belgen, daar zit geen structureel probleem.

En bij de vrouwen is het simpel, de meeste jonge Belgische meisjes hebben gewoon weinig tot geen interesse in topsport, het zit er gewoon niet in en dat gaat ook niet gebeuren. Het kan en moet natuurlijk beter dan wat het nu is, maar 5 Belgische dames met podiumkansen op een WK gaat nooit gebeuren. Dat gaan zal altijd wel variëren tussen 0 en 1, misschien ooit een "gouden generatie" met 2.

ploeglijder 2 februari 2021 om 19:57

Het ligt in de verschillen in cultuur, natuurlijk brengt Sven Nijs net de laatste technische snufjes over op Lucinda Brand. Maar vergeet niet dat zij op 7/8 jarige leeftijd al op de race en crossfiets rond reed op haar club DRC de Mol. Ontspannen en zonder druk puur voor het plezier met goede jeugdtrainers. In België hebben ze dit jarenlang verketterd omdat ze allemaal zouden zijn uitgeblust op 15 jaar, het tegendeel blijkt waar bijna alle NL profs zijn meestal begonnen bij de jeugd (en zelfs veel belgen die in NL kwamen koersen bij de jeugd)

Nederland heeft een echte vrijwilligers wielerverenigingen cultuur, met veel oude clubs die jaar in jaar uit zich inzetten voor alle categorieën. In België heb je een (betaalde) belangenvereniging die toevallig door Pa gesponsord een club oprichten voor zoonlief of dochter, zodra die bij een team gebracht stopt de club. Elke club kan ook elk jaar zijn leden gewoon wegsturen omdat ze niet goed genoeg zijn of omdat ze opeens een andere categorie gaan steunen. Er is dus totaal geen continuïteit, als wat mindere renner/renster bij de jeugd de motivatie te bewaren is dus in België veel moeilijker. En let wel Lucinda was helemaal niet zo'n grote topper in de jeugd, waarom ze trainde amper, dat is ze pas gaan doen bij de dames en had daardoor nog een enorme groei mogelijkheid. Maar waarschijnlijk als ze elk jaar zou zijn weggestuurd bij weer een papa's belangenvereniging was ze ook al lang gestopt voordat het moest beginnen.

klootje kriekeljon 2 februari 2021 om 20:11

Ga in de ochtendspits naar (studenten)steden Gent of Leuven en je ziet minder fietsers dan hier in pak em beet Oss, Hilversum of Alkmaar. Vlamingen moeten niet onderschatten hoe zeer fietsen een onderdeel is waarmee je opgroeit in Nederland. Maar in onze infrastructuur kan dat ook een stuk veiliger.

Gitan 2 februari 2021 om 22:57

Over Gent kan ik je in ieder geval vertellen dat je de bal compleet misslaat. Het gigantische aantal fietsers is net een probleem dat de stad maar niet onder controle krijgt ondanks al hun inspanningen de afgelopen jaren.

Zelf eigenlijk al eens in Gent geweest of hoe kom je tot je conclusies?

klootje kriekeljon 2 februari 2021 om 23:22

Vergelijk Gent met een Nederlandse grote stad en het valt echt mee hoor. En ja ben er deze week nog geweest, is 1 van de steden waar ik vaker moet komen voor mijn werk. Meulestedebrug is al een paar weken afgesloten, voor mij vervelend als vrachtwagenchauffeur die vanaf Lochristi naar Wondelgem wil. Want ik mag ook niet over de brug daar bij Mariakerke al een jaar ofzo.

Gitan 3 februari 2021 om 00:06

Meulestedebrug is nu wel totaal niet in de studentenbuurt of dichtbij het centrum van de stad. Je moet eens 's ochtends bv. van aan de Sterre in de richting van de Vooruit rijden, of langs de Visserij of de Coupure en het ziet er zwart van de fietsers, rijen dik en vaak wagens die geen kant op kunnen, wat tot zeer onveilige situaties leidt. Tussen de campussen zie je gedurende de dag zelfs hele pelotons die over de weg slingeren.

Ondanks dat de stad stevig investeert in een nieuw circulatieplan, veiligere infrastructuur, fietsstraten, fietsbruggen, fietstunnels, enz. klagen almaar meer mensen dat de stad overspoeld wordt door fietsers (de vele studenten, maar ook bij de milieubewuste Gentenaren zelf is de fiets een zeer populair vervoersmiddel). Jaren geleden al telde de stad een pak meer fietsen dan inwoners en dat zal er de laatste jaren alleen maar erger op geworden zijn.

Gent profileert zich al jaren als dé fietsstad van België, maar ondanks dat er zware investeringen gedaan worden krijgt de stad de enorme aantallen gewoon niet 'verwerkt'.

klootje kriekeljon 3 februari 2021 om 00:30

Was maar om aan te geven bekend te zijn met de actuele situatie, want mag door de hele stad.
Gent/Leuven waren daarom aanvankelijk ook voorbeelden van waar je wel veel fietsers ziet. West-Vlaanderen ook wat meer dan gemiddeld is mijn indruk.

Mag ik op mijn beurt vragen of je wel eens in een grote Nederlandse stad bent geweest? En hoe de fietsers daar zich gedragen?

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair