Nederlandse vrouwen niet bang voor communicatiefout: “Rijden hier met acht rensters”

zaterdag 11 september 2021 om 09:07
Nederlandse vrouwen niet bang voor communicatiefout: “Rijden hier met acht rensters”

foto: Cor Vos (archief)

De Nederlandse vrouwen zijn klaar voor het EK in Trentino, dat zaterdagmiddag voor hen op het programma staat. “Wij hebben zoals gewoonlijk een heel sterk team, dus ik denk dat wij de koers naar onze hand moeten gaan zetten en dat dan de sterkste overblijft”, klinkt Chantal Van den Broek-Blaak helder.

Van den Broek-Blaak heeft nog niet op het parcours gereden, maar denkt wel dat het zwaar gaat zijn. “Alleen een deel op een filmpje heb ik verkend, maar wat ik ervan zie, is het continu op en af. De wedstrijd is misschien kort (slechts 107 kilometer, red.), maar dat betekent nog niet dat het minder zwaar gaat zijn”, zegt ze tegen de NOS.

Communicatie
Het EK is de eerste wedstrijd waarin de Nederlandse vrouwen samen rijden sinds de Olympische Spelen, waar de Nederlandse ploeg de gouden medaille moesten lasten aan Anna Kiesenhofer, mede door een aantal communicatiefouten. Zo ver gaat het zaterdag niet weer komen, denken Van den Broek-Blaak en ook bondscoach Loes Gunnewijk.

Gunnewijk: “Ze hebben hier weer geen oortjes in, dat klopt. Maar we rijden hier met acht rensters in plaats van vier. En hier rijd je een rondje, waar je acht keer doorkomt. Dat is qua communicatie naar de rensters toe makkelijker te regelen. We zullen op meer dan een plek iemand neerzetten.”

Ook Van den Broek-Blaak denkt dat een communicatiefout niet weer gaat gebeuren, zo eindigt ze. “Het is maar een keer fout gegaan, terwijl we altijd zonder oortjes rijden op kampioenschappen. En we kunnen alle acht heel hard fietsen, dus als de neuzen dezelfde kant opstaan, zie ik geen problemen.”

Dit artikel delen:

28 Reacties

Turtlehead 11 september 2021 om 10:28

‘Dit keer gaat het goed, want nu hoeven we elkaar niet te helpen’.

Tot zo ver de volwassenwording van het Nederlandse vrouwenwielrennen.

Emergo 11 september 2021 om 11:12

Probleem met vrouwenwielrennen, waar in ieder geval de medailles een normaal verschijnsel zijn ??

Turtlehead 11 september 2021 om 12:19

Ja, maar los daarvan word ik doodziek van slap koersen en vooral naar anderen kijken. En ook van daarover niet vooraf duidelijke afspraken maken.

Jean Dumas 11 september 2021 om 10:48

Ik krijg een Speld-gevoel bij het lezen van dit artikel.

Wheely 11 september 2021 om 12:51

Ja haha, het scheelt weinig.

Scibby 11 september 2021 om 11:44

Als het nu weer fout gaat is het waarschijnlijk exit Loes dus die zal wel haar best doen nu.

Handige Harry 11 september 2021 om 11:55

Wanneer gaan vrouwen eens een geëmancipeerde afstand rijden?

Turtlehead 11 september 2021 om 12:22

Vroeger zou ik nu geantwoord hebben: ‘van het aanrecht naar de eettafel en terug, bedoel je?’ ;)

Maar het is 2021. De afstanden zijn volgens mij prima op maat van het peloton. De toppers kunnen er zeker nog een flink stuk bij hebben, maar dat levert denk ik geen spannendere koersen op.

Willem Kieft 11 september 2021 om 12:31

Ach de mannentijdrit had ook een juniorenafstand.

Handige Harry 11 september 2021 om 13:13

Maar als je ze zulke korte afstanden laat rijden wordt het ook nooit beter.

Ik zie in de vrouwensporten dat ze heel veel hetzelfde willen als de mannen maar eigenlijk nooit dingen als langere ritten, vijf sets enzovoort.
Best frappant.

Merlinappa 11 september 2021 om 14:26

Ik heb wel eens gehoord dat de afstanden op een hele praktische reden vaak wat korter zijn: voor vrouwen is het namelijk beduidend moeilijker om een snelle plaspauze te maken, en 200km+ koersen zonder plaspauze is niet evident natuurlijk.
Maar wellicht heb ik het mis, ik laat me graag verbeteren.

EDIT: grappig dat een aantal vrouwen precies nu nog snel een plaspauze nemen, haha

Emergo 11 september 2021 om 18:50

@Handige Harry Athletiek: 5000 en 10000 mtr, marathon en zo zijn er aardig wat sporten op te noemen die qua afstand of tijdsuur of setduur niet van die van mannen afwijken. En de koretere duur bij het vrouwenwielrennen heeft wellicht ook te maken met de merendeels mannelijke bestuurders. Tenslotte was het ook pas in 1984 dat de vrouwenmarathon op het programma van de OS in LA stond.

Willem Kieft 11 september 2021 om 12:24

We zijn met twee keer zo veel vrouwen dus we gaan veel beter communiceren. Benieuwd wat een Oostenrijkse wiskundige van deze stelling vindt.

Turtlehead 11 september 2021 om 13:01

Twee keer zoveel vrouwen, betekent dat niet vier keer zoveel…. ? ;)

Willem Kieft 11 september 2021 om 13:54

Ik heb hier onlangs p.o. gezegd dat 1 tot de macht 2 “twee” is, dus ik laat de cijfers hier voorlopig even aan Anna K. over.

Murcia 11 september 2021 om 12:32

Chantal heeft een raar werkend geheugen, het echec bij de OS was niet de enige keer dat het fout ging in de afgelopen jaren. Het EK in Glasgow was net zo potsierlijk, toen reed de hele damesploeg achter Anna aan. Beide keren werd er over het missen van de oortjes als oorzaak gesproken.

Aerosolo 11 september 2021 om 13:17

Ja, ik dacht ook meteen aan Glasgow. En misschien zijn er meer communicatiefouten geweest, eventueel verhuld door gouden medailles.

Willem Kieft 11 september 2021 om 12:38

Heeft Wheely nog een model uitgewerkt waarin de kans op fatsoenlijke onderlinge communicatie tussen de Nederlandse vrouwen wordt berekend?

Wheely 11 september 2021 om 12:50

Fatsoenlijke onderlinge communicatie tussen Nederlandse vrouwen is al een zeldzaamheid opzich naar mijn bescheiden mening. Mijn model doet hier uiteraard zelf geen zinnige uitspraken over, ze voorspelt wel een groot aantal uitvalsters.

Wheely 11 september 2021 om 12:55

Ik wil zelf wel een poging wagen, 8 rensters doen 8 rondjes. Er van uitgaande van dat elke renster minstens elke ronde 1 x miscommuniceert kom ik op een faalkans van 64%.

Willem Kieft 11 september 2021 om 13:11

Nee, dan heb je 64 miscommunicatiemomenten. Dat is iets heel anders dan 64% kans op miscommunicatie. Fräulein Kiesenhofer moet jou nog wel het eea bijbrengen vrees ik. Twijfel nu meteen aan al je modellen eerlijk gezegd.

Turtlehead 11 september 2021 om 13:34

@wheely: jij gaat kennelijk uit van 100% kans op miscommunicatie per rondje, per vrouw. Aangezien communicatie tenminste twéé personen betreft -zender en ontvanger- (en bij vrouwen mogelijk meerdere tegelijk), is dat moeilijk met zekerheid te zeggen uiteraard.
Je moet ook nog weten hoeveel er gecommuniceerd wordt in totaal, per ronde per vrouw. Dat was bij de OS buitengewoon veel te weinig, maar kan inmiddels sterk zijn toegenomen.

Wheely 11 september 2021 om 14:10

@turtlehead
Ik doe inderdaad de aanname dat er uberhaupt gecommuniceerd gaat worden.

Willem Kieft 11 september 2021 om 14:12

Wheely….. zo naïef ben je toch niet?

Wheely 11 september 2021 om 14:22

Als het gaat om vrouwen ben ik redelijk naief. In de positieve zin.

Willem Kieft 11 september 2021 om 14:48

Dat siert je Wheely. Het zal je wel de nodige teleurstellingen hebben opgeleverd.

Verweggistan 11 september 2021 om 13:05

Nu hebben ze meer rensters, dus er is altijd wel iemand die een bericht van Van den Breggen aan Van Vleuten kan doorgeven en vice versa

Kelder is de Man 11 september 2021 om 14:35

Het rijden in rondes is niet per definitie een voordeel is wel eens gebleken. Een geslepen vrouw ala Bauke ertussen en het loopt weer in de soep.