Nederland wint extreem snelle openingsploegentijdrit Tour de l’Avenir

donderdag 18 augustus 2022 om 21:00
Nederland wint extreem snelle openingsploegentijdrit Tour de l’Avenir

foto: Cor Vos

De nationale selectie van Nederland is uitstekend begonnen aan de Tour de l’Avenir. Het zestal snelde in La Roche-sur-Yon naar de zege in de openingsploegentijdrit van de prestigieuze rittenkoers voor beloften. Loe van Belle is de eerste leider.

De ploegentijdrit lijkt terug van weggeweest. Terwijl de Vuelta a España vrijdag begint met deze discipline, bevat de Ronde van de Toekomst zelfs twee chronoproeven. De eerste daarvan opende donderdagavond de elfdaagse. In La Roche-sur-Yon moesten de selecties een 3,9 kilometer lange, niet al te technische route afleggen.

De selectie van Luxemburg beet om 19.15 uur het spits af. De zes renners klokten een tijd van vier minuten en drie seconden. Daarmee stonden ze een tijdje aan de leiding, want onder andere de Verenigde Staten en Zwitserland waren trager. Dat gold niet voor Noorwegen, dat maar liefst acht seconden sneller deed. Daarmee reden ze 59,7 kilometer per uur gemiddeld en zetten ze een serieuze richttijd neer.

Nederland noteert beste tijd
Kon dat nog harder? Ja, want de Nederlandse snelde over het parcours met een gemiddelde van boven de zestig kilometer per uur: 60,622 om precies te zijn. Loe van Belle, Tim van Dijke, Enzo Leijnse, Rick Pluimers, Casper van Uden en Axel van der Tuuk legden het parcours daarmee af in drie minuten en 51 seconden.

Op dit moment moesten Groot-Brittannië, Slovenië, Colombia, Ierland, Duitsland en Frankrijk nog starten. Geen van deze ploegen kon echter tippen aan de Nederlandse selectie. Noorwegen, dat onder anderen Johannes Staune-Mittet en Per Strand Hagenes op kon stellen, werd tweede. Groot-Brittannië – met onder meer Thomas Gloag en Leo Hayter – eindigde op de derde plek.

Dit artikel delen:

33 Reacties

Wim Kruithof 18 augustus 2022 om 21:10

Uitermate knappe prestatie…

0
Thijs E 18 augustus 2022 om 21:13

10km/h te hard in de bebouwde kom, gemiddeld over 4km, netjes!

0
Wheely 18 augustus 2022 om 21:19

Mooi hoor, onze jongens, onze toekomst.

Vandaar dus al die vlaggen overal!

0
Poeksel 18 augustus 2022 om 21:29

En Van Belle (volgens pcs) in de leiderstrui!

0
Wheely 18 augustus 2022 om 21:34

Ah Loetje, top!

0
De Dikbilgorgel van Dorestad 18 augustus 2022 om 21:59

Maar eigenlijk ‘gewoon’ weer een TJV-podium, als ik de namen van die drie ploegen lees.

0
Dikke Vrouw 18 augustus 2022 om 21:20

Boem ! Wie was er de eerste over de streep ?

0
Pedalo 18 augustus 2022 om 21:38

Probeer maar eens vanuit stilstand op te trekken naar 60,6…Das echt heel hard gemiddeld!!!

0
Fast Freddy 18 augustus 2022 om 21:49

Wel een oud broekie op de foto.

0
Bimbo Visma 18 augustus 2022 om 22:05

Volgens FirstCycling telt deze TTT niet mee voor het klassement

0
Merzbow 18 augustus 2022 om 22:36

@Bimbo Visma

Als dat klopt mogen de Belgen van geluk spreken. Werden op die korte afstand al op 29 seconden gereden…

Of ze reden met zijn allen op een trainingsfiets dat kan ook.

0
Maillot à Pois 18 augustus 2022 om 22:53

Klopt, Van Belle mag morgen in het geel starten, maar verder enkel impact voor het ploegenklassement, niet het individuele klassement.

0
Limal 18 augustus 2022 om 22:55

O.a. België en Spanje hebben het misschien rustig aan gedaan om geen risico's te nemen? Met Segaert/Van Eetvelt/Uijtdebroeks en Romeo/Arrieta verwacht je die anders niet meteen achteraan tussen "de exoten"… Als de TTT van etappe 5 wél meetelt voor het AK zullen we het over enkele dagen weten.

0
Samamba 18 augustus 2022 om 23:07

@Merzbow
Die hebben gewoon niet doorgereden hé aangezien er enkel een gele trui werd uitgedeeld maar geen verschillen in rekening werden gebracht.

Eens even naar één van de Belgen hun Strava gekeken en dan zie je aan zijn hartslag dat die gewoon ontzettend relatief rustig heeft gereden.

0
Albeijing Feeniks 19 augustus 2022 om 06:40

@Merzbow
Enkel de landen die geen kans maken op een goed klassement voelden hier de nood om zich te laten zien. Of Nederland werd weer niet goed gebriefd, zoals Mathieu en de plank, of het meidenteam op de OS. Mooi om te zien dat je gelukkig bent met kleine dingen en er meteen de Belgen bijhaalt. Hilarisch.

0
Edwin Jansen 18 augustus 2022 om 22:44

Wie verzint er nou zoiets. 3,9km! Klinkt als een circus act. Wat heeft dit met wielrennen te maken? Volgende keer een tijdrit van 1 km en een bergetappe van 35km?

0
Mark 18 augustus 2022 om 23:00

Acceleren en sturen is wielrennen. Klinkt goed, dan zie ik sprinters ook nog hoog eindigen tussen de tijdrijders. En de bergetappe als een soort van klimtijdrit kan ook gaaf zijn. Puur indelen, klimmen en kracht, zonder ploegentactiek heeft ook wat.

0
Samamba 18 augustus 2022 om 23:09

Het was een prelude zonder gevolgen voor het klassement. Inderdaad een circusact dus. Een soort rare versie van een ploegenpresentatie, waar wel een overwinning en een gele trui aan vasthangt.

0
Wheely 18 augustus 2022 om 23:23

Het is vooral apart omdat er later dit rondje nog een echte langere TTT inzit, persoonlijk had ik er dan voor gekozen om dit een individuele proloog te laten zijn. Ook omdat deze nu toch niet mee telt.

0
Gr.R. 18 augustus 2022 om 23:47

Die tijdrit van 1 km is er al eens geweest. Als proloog in de Giro (kan even zo het jaartal niet vinden).

0
Jean Dumas 19 augustus 2022 om 07:19

In de Tours van 1976 en 1977 zaten ploegentijdritten van respectievelijk 4 en 4,3 kilometer, beide gewonnen door Raleigh.

0
jappe666 19 augustus 2022 om 10:25

In de Tour van 88 zat er een proloog van 1km én een etappe van 38km.
Die etappe was dus korter dan de 4 tijdritten die ook in het routeschema zaten.

0
jappe666 19 augustus 2022 om 10:30

In de Ronde van Oostenrijk hebben er trouwens ook al klimprologen van 600 en 800m gezeten, met stroken boven de 30%.

0
Wheely 19 augustus 2022 om 10:46

Ja fantastisch die klimproloogjes jappe!

0
Edwin Jansen 19 augustus 2022 om 14:00

Erg grappig hoe mensen reageren. Omdat het al eerder gedaan is is het opeens normaal en een rondje om de kerk is nog altijd een dik uur en geen 4 minuten. Blijf er bij dat het niets met wielrennen te maken heeft. Net zoals klimtijdritten van 800m tegen 30%. Dat zijn ook gewoon circusvoorstellingen.

0
Michiel 18 augustus 2022 om 22:47

Zitten er ook klimtalenten in de Nederlandse ploeg?

0
Maillot à Pois 18 augustus 2022 om 22:51

Van Belle heeft in elk geval als doelstelling te ontdekken hoe ver hij kan geraken in het AK.

0
Michiel 19 augustus 2022 om 11:04

Ah zo, nou tis geen echte klimmer. Al werd Hoole vorig jaar 10de geloof ik

0
Limal 18 augustus 2022 om 22:56

Knap van Team NL, wat een gemiddelde!

0
Romāns Vainšteins 18 augustus 2022 om 23:31

Van Belle het beest!

Niks van de …. Uit/van ….

0
Albeijing Feeniks 19 augustus 2022 om 06:42

Wauw…. ontzettend indrukwekkend. Nederland is natuurlijk topfavoriet..die gaan de tegenstand in elke rit op minuten achterstand rijden.

Volgens Team NL is er geen tegenstand.

0
De zeekomkommer van Zevenbergen 19 augustus 2022 om 07:55

Waar lees je dat?

0
Wheely 19 augustus 2022 om 08:07

Onzin, die worden naar huis gereden in de bergen maar de volgende TTT gaan ze weer winnen.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone