Nederland met uitgebreide selectie naar Wereldbeker Namen

maandag 14 december 2020 om 09:43
Nederland met uitgebreide selectie naar Wereldbeker Namen

foto: Cor Vos

De KNWU heeft de vrouwen- en mannenselectie, waarin wereldkampioen Mathieu van der Poel voor het eerst dit seizoen terugkeert, bekendgemaakt voor de Wereldbeker in Namen. De bond mag extra renners opstellen omdat de jeugdwedstrijden zijn geschrapt.

Omdat de beloftenwedstrijd voor mannen is geschrapt, mogen renners uit deze categorie worden toegevoegd aan de selectie bij de mannen. Onder anderen de U23-wereldkampioen, Ryan Kamp, komt zondag daarmee in een Wereldbeker voor elite-mannen uit. Ook is er ruimte voor twee extra vrouwen.

“Ik mag de beloften nu selecteren die hoog in de UCI-ranglijst staan, normaal moeten die in hun eigen klasse starten. Daarbovenop mogen twee extra renners uit de beloftencategorie worden toegevoegd aan de groep. Per saldo betekent dit dat ik nog vijf beloften kan afvaardigen”, licht bondscoach Gerben de Knegt toe.

Verder maakt Mathieu van der Poel voor het eerst deze winter deel uit van de Nederlandse ploeg in de Wereldbeker. Afgelopen weekend keerde hij met een overwinning in Antwerpen en een tweede plek in Gavere terug in het veld. De Knegt: “Na zijn goede start van het seizoen ben ik benieuwd waar hij in Namen toe in staat is.”

Selectie elite-mannen
Mathieu van der Poel
Lars van der Haar
Corne van Kessel
Ryan Kamp
Joris Nieuwenhuis
David van der Poel
Stan Godrie
Maik van der Heijden
Pim Ronhaar
Mees Hendrikx
Tim van Dijke
Kyle Agterberg

Selectie elite-vrouwen
Ceylin del Carmen Alvarado
Annemarie Worst
Lucinda Brand
Yara Kastelijn
Manon Bakker
Inge van der Heijden
Denise Betsema
Aniek van Alphen
Puck Pieterse
Sophie de Boer
Fem van Empel
Susanne Meistrok
Lindy van Anrooij

Dit artikel delen:

18 Reacties

Arie den Blanken 14 december 2020 om 10:06

Waarom het woord Nederlandse ploeg gebruiken. Er is geen sprake van een “ploeg” maar van een Nederlandse afvaardiging.
Ben overigens meer benieuwd naar de vier aanwijsplekken van Sven Vanthourenhout.

blix 14 december 2020 om 10:22

k hoop maar dat Vanthourenhout Toon Vandebosch en Timo Kielich selecteert als beloften, en niet Thibau Nys, die in mijn ogen nog niets te zoeken heeft op Wereldbekerniveau bij de profs.

-Stijn- 14 december 2020 om 10:35

Beloften rijden toch geen wereldbeker dit jaar?

HoofdIsVrij 14 december 2020 om 10:51

De beloften starten dan bij de profs, net zoals bij de superprestige.

HoofdIsVrij 14 december 2020 om 11:22

Ja, dus: De U23 wedstrijd gaat niet door, daardoor starten een aantal beloften in de elite categorie.

Veel duidelijker kan ik het niet opschrijven, Stijn.

-Stijn- 14 december 2020 om 11:36

Ja maar ik denk niet dat sven vth dan beloften gaat selecteren zoals blix aanhaalt

HoofdIsVrij 14 december 2020 om 11:41

Waarom dan niet? Als Nederland twee extra beloften mag meenemen dan laat België die toch niet expres thuis:

“Ik mag de beloften nu selecteren die hoog in de UCI-ranglijst staan, normaal moeten die in hun eigen klasse starten. Daarbovenop mogen twee extra renners uit de beloftencategorie worden toegevoegd aan de groep. Per saldo betekent dit dat ik nog vijf beloften kan afvaardigen”, licht bondscoach Gerben de Knegt toe.

blix 14 december 2020 om 13:07

Vanthourenhout mag zeker 2 beloften selecteren, net zoals 4 eliterenners met een wildcard.

HoofdIsVrij 14 december 2020 om 10:10

Wel zuur voor Gosse van der Meer die door de U23-renners nu niet mag starten.

Theo Bovengemiddelkamp 14 december 2020 om 13:28

Topsport is hard. Ik zou ook niet direct weten wie van de selectie de bondscoach thuis zou moeten laten ten gunste van Gosse.

-Stijn- 14 december 2020 om 10:35

Denk (hoop) dat bij de mannen Namen de cross van het jaar gaat worden met een duel pidcock, van Aert en vdp.

Vinyakke 14 december 2020 om 10:55

Zouden die 3 niet nog alle resterende wereldbekers rijden?

Polleke 14 december 2020 om 10:56

Zo vinnig als Pidcock nu rondvlamt zal hij de 2 tenoren in Namen een pak rammel geven, mooi vooruitzicht na zaterdag toen het er op leek dat het een lange crosswinter zou worden….

S'mon 14 december 2020 om 12:06

Ik denk dat zowel van der Poel, van Aert en Pidcock nog groeimarche hebben voor dit seizoen, zien wie dan de beste is.

kipfiets 14 december 2020 om 12:38

Gosse van de Meer mag niet meer mee?

B.J. Bril 14 december 2020 om 17:50

Gossie! Dat is jammer maar ja de hoogsten in de ranking krijgen de voorkeur. En…wie jeugd heeft heeft de toekomst.
Trouwens hoe is het met Siri van Anrooy?

Headlines

Materiaalzone

Populair