Nederland doet niet meer mee aan Mixed Team Relay op EK en WK wielrennen
Nederland tijdens het WK Mixed Team Relay 2022 in Australië - foto: Cor Vos
vrijdag 30 augustus 2024 om 11:33

Nederland doet niet meer mee aan Mixed Team Relay op EK en WK wielrennen

Wielerland Nederland gaat de komende jaren niet meedoen aan het onderdeel Mixed Team Relay op grote kampioenschappen. Dat heeft Koos Moerenhout, KNWU-bondscoach bij de mannen, verteld aan De Telegraaf. Volgens hem is het onmogelijk om goed voorbereid deel te nemen en zo mee te doen voor de medailles.

“Het valt in de praktijk niet mee om in een druk seizoen renners en rensters bij elkaar te krijgen om hier op te trainen. En zonder goede voorbereiding is een podiumplek moeilijk haalbaar”, aldus Moerenhout in de krant. “Zoals het nu is, druist het ook beetje in tegen de professionele benadering van alle andere topwedstrijden, of dat nu landenwedstrijden zijn of die met commerciële ploegen.”

De Mixed Team Relay bestaat sinds 2019 en werd toen de vervanger van het WK ploegentijdrit voor commerciële teams. De UCI wilde met de introductie van een mixed-onderdeel de gendergelijkheid stimuleren in het wielrennen, zoals in meer (vooral olympische) sporten het geval is de laatste jaren. De Mixed Team Relay in het wielrennen is vooralsnog geen onderdeel van de olympische kalender.

Nederland won het eerste Mixed Team Relay-goud, maar de renners mochten die trui nooit dragen – foto: Cor Vos

Nederland won in 2019 meteen goud op het EK én het WK, maar trekt zich nu dus terug. TeamNL zal later dit jaar dus niet starten op dit gemengde onderdeel op het EK in Belgisch Limburg en het WK in het Zwitserse Zürich. Bij de Mixed Team Relay werken eerst drie mannen een ploegentijdrit af en – na de finish van de tweede man – gaan drie vrouwen van start. Zij bepalen de eindtijd van het deelnemende land.

RIDE Magazine
20 Reacties
30-08-2024 12:02
Ploegentijdrit van de merkenteams terug aub, daar zat tenminste wat prestige aan.
    30-08-2024 12:13
    Helemaal mee eens, was een prachtig event dat geschrapt was omdat de ploegen er niets aan overhielden. Eventueel de ploegen financieel belonen voor de deelname of de mogelijkheid voor onderscheidende kleding als een team als wereldkampioen deelneemt aan een ploegentijdrit in een ronde.
    30-08-2024 12:20
    De spijker op zijn kop.
    30-08-2024 12:29
    @Luke: er was geen massale interesse maar de ploegen die voor winst gingen hielden er wel wat aan over, voor de grotere fietsenmerken was het namelijk wel een prestigeslag.
    Geen idee of er een verband is maar ook in grote rondes is de aanwezigheid van een deftige ploegentijdrit weer een tijdje geleden. Het loonde toen voor beide gelegenheden om sterke tijdrijders in de rangen te hebben. Mag wat mij betreft allebei terugkomen
    30-08-2024 12:39
    @Cochise: Het was ten dode opgeschreven toen de UCI WK's ging houden in Qatar etc. en de ploegen niet compenseerde voor alle kosten van het meebrengen van fietsen, wielen etc.

    Kijk maar eens terug naar bv WK in Valkenburg, voor veel Europese ploegen veel dichter bij hun Europese hoofdkwartier en dus veel makkelijker om deel te nemen.

    https://www.procyclingstats.com/race/world-championship-ttt/2012/result
    30-08-2024 13:52
    Ploegentijdrit van de merkenteams terug: Nee, want ook dat leeft niet en is ook zo goed als onmogelijk zolang de huidige formule van landen selecties voor een WK blijft bestaan. In 2005 was er een paar jaar in de Protour (o.a. Eindhoven) een ploegentijdrit. Die verdween bijna even snel van de kalender als die er op kwam vanwege de grote flop.
30-08-2024 13:45
Ik snap dit echt niet. Zet desnoods een paar tijdritkanonnen in van continentaal niveau (of zelfs toppers van de clubs) die je dan wel veel samen laat trainen. Mooie kans op zichzelf in de kijker te rijden en waarschijnlijk niet een kansloos omdat zij zich wel specifiek kunnen voorbereiden.
    30-08-2024 14:08
    Een bondscoach met wat ruggengraat wijst een paar mannen aan. Bij wijgeringe dan kom die ook niet in aanmerking voor een individuele WK selectie. Probleem waarschijnlijk snel opgelost. UCI kan helpen door achter de schermen landen die deze gemende estafette onvoldoende serieus nemen voorlopig niet in aanmerking te laten komen voor een WK organisatie.
30-08-2024 13:55
Zo doet de knwu er ook alles aan om nieuwe ideeën mbt wielrennen af te fakkelen.
30-08-2024 14:06
rare beslissing van Koos

Bij de dames kunnen ze zo 4/5 rijders selecteren die in de (sub)top acteren.
Bij de heren zijn er toch genoeg gasten die hiervoor 5 a 10 x op de tijdritfiets willen stappen.
Echte toppers in het tijdrijden heb je toch niet, maar er zijn toch wel een paar jongens te vinden die op een internationaal podium zouden willen rijden lijkt mij.
30-08-2024 12:57
Waarom geen mix-whatever met merkenploegen ? Misschien heeft het zo een overlevingskans, anders lijkt het dood te bloeden als de sterkste bonden steeds vaker hun neus ophalen…
30-08-2024 11:55
De bondKoos heeft een sterk punt in het ontbreken van een gedegen voorbereiding.
Hoe doen andere landen dat want die lopen tegen dezelfde problemen aan?
Ja, heel weinig landen hebben echt & oprecht interesse in dit onderdeel, dat is een feit.
    30-08-2024 12:37
    Wellicht leeft dat soort teamonderdelen meer in andere landen/sportculturen. Bij schaatsen zie je het ook met die teamonderdelen, altijd gezeik met de Nederlandse teams dat bepaalde toppers niet willen of er te weinig tijd is om samen te trainen. Terwijl je daar toch makkelijk even kunt afspreken in Thialf.
    30-08-2024 12:43
    Ik denk dat het issue vooral zit bij de Nederlandse mannen @ChefSpijker. Bij de vrouwen zijn er altijd meer dan genoeg dames geweest die willen deelnemen. Bij de vrouwen leven kampioenschappen sowieso veel meer dan bij de heren is mijn idee.
    30-08-2024 13:33
    De eerste twee woorden in het artikel : "Wielerland Nederland" is het grote lachertje. Nederland is juist geen echt wielerland. Dat was het misschien anderhalf decennium in de laren 70 en 80 van de vorige eeuw. Veel te kort om een echt wielerland te zijn. De tijdelijke successen van renners uit Slovenië maakt ook niet dat dit een wielerland kan worden genoemd, daarvoor is veel meer historie voor nodig.
30-08-2024 12:45
Stelletje * vul zelf maar wat in *
30-08-2024 13:15
Inderdaad, gewoon een mix met World Tourteams.
Anders is dit onderdeel over 2 jaar compleet zinloos.
30-08-2024 14:42
Als de UCI hier serieus werk van wil maken heb je naast een continentaal en mondiaal toernooi nog 1 of 2 extra losse wedstrijden nodig. Doe er eentje in Aigle op een tactisch moment en een in Belgie in het voorjaar ism met Flanders Classics, om maar iets te noemen. Of vraag de ASO of RCS om hier een opening in te vinden. Die hebben nog wat centen.

Maar uiteindelijk werkt de relay, maar ook een ttt voor merkenteams, gewoon niet voor deze tak van sport. De bonden moeten al strakke keuzes maken met het weinige geld dat ze hebben. Voor veldrijden en mtb is het echt een leuke toevoeging, mits goed in de agenda's gezet, maar op de weg slaat het als een tang op een varken.
30-08-2024 15:23
Erben Wennemars dan maar bondscoach maken...Die heeft een duidelijke mening en visie.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine