Natuurmonumenten stapt naar rechter uit protest tegen parcours NK wielrennen
Foto: Joris Knapen
maandag 25 maart 2024 om 15:56

Natuurmonumenten stapt naar rechter uit protest tegen parcours NK wielrennen

Natuurmonumenten, een vereniging die zich inzet voor het beschermen natuurgebieden, waardevolle landschappen en cultureel erfgoed, wil het parcours van het Nederlands kampioenschap wielrennen dit jaar niet door het Nationaal Park Veluwezoom en over de Posbank bij Arnhem laten gaan. Daarom stapt het nu naar de rechter, zo meldt NU.nl.

Bij de bekendmaking van het parcours in december, kwam er meteen protest van Natuurmonumenten. Het meldde toen dat helikopters, drones, reclame-uitingen en geluidsinstallaties uit den boze zijn op de bewuste delen van het parcours. Volgauto’s, teamwagens, de reclamekaravaan en ander gemotoriseerd verkeer mag de beklimming van de Posbank niet op. Bovendien is wat Natuurmonumenten betreft publiek ook niet toegestaan. Dat het NK doorgaat tijdens het broedseizoen van kwetsbare vogels, zorgt voor extra problemen.

De natuurbeheerder ging vervolgens meerdere keren in gesprek met de organisatie. Daarin stelde het vijftien voorwaarden voor, waaraan de organisatie moest voldoen. Uit de gesprekken is gebleken dat twee van die voorwaarden niet kunnen worden ingewilligd. De belangrijkste is het feit dat er geen publiek langs de weg mocht staan van Natuurmonumenten. “Het ligt niet in onze bevoegdheid om die te weren of verbieden”, laat een woordvoerder van de gemeente Arnhem aan NU.nl weten. De tweede voorwaarde die niet kon worden ingewilligd, was de financiële compensatie die de natuurvereniging eist.

Natuurmonumenten stapt daarop naar de rechter. Mogelijk oordeelt die dat de wedstrijd over de eerder voorgestelde alternatieve route moet plaatsvinden. Het NK wielrennen staat gepland op 23 juni 2024.

RIDE Magazine
44 Reacties
25-03-2024 16:46
Natuurmonumenten denkt echt dat het hele Tour de France circus voorbij komt ofzo. Het NK stelt helemaal niks voor met 100 deelnemers en een paar gecombineerde ploegleiderswagens. Het publiek staat nooit rijendik en er is waarschijnlijk minder overlast voor de natuur dan op een normale zondag.
    25-03-2024 18:02
    Dit ja, als je het een dagje afsluit voor gewoon gemotoriseerd verkeer levert dat waarschijnlijk alleen maar winst op voor de natuur.
25-03-2024 16:24
Helemaal prima dit protest. Laten ze gewoon standaard de vuilnisbelt doen.
Hoewel daar vaak een kolonie Drenten aan het broeden is, niemand weet waarop.
    25-03-2024 16:37
    Eens:
    Koers is leuk, maar ik hecht nog meer waarde aan de natuur dan aan wielrenners. En helaas is het zo dat zowel wielrenners als hun volgers niet de meest zorgvuldige mensen zijn als het aankomt op bescherming van de natuur.

    Er zijn genoeg gore plekken te vinden in Nederland waar je prima een koers kunt organiseren.
    25-03-2024 16:47
    Kansloos protest. Mooi te zien hoe steeds meer (activistische) clubjes steeds meer hun hand overspelen.
    25-03-2024 17:08
    Als je dit artikel leest gaat het puur om de centjes niet om de natuur waarom ze nu naar de rechter stappen.
    25-03-2024 17:30
    Natuurmonumenten is gewoon eigenaar van dat hele gebied. Niks activistisch aan. Als men gebruik wil maken van jouw eigendom mag je voorwaarden stellen. Dat men arrogant de eigenaar passeert als Gemeente en KNWU zijnde is het grotere schandaal. Bestuurlijk geklungel.
    25-03-2024 17:37
    Verklaar eens waarom we het hele jaar vol dagtouristen inclusief recente Olympia's Tour niets van ze horen, en nu het onderste uit de kan willen, Thurau.

    Het tij keert steeds meer, en met het aankomende kabinet nog meer, haha.
    25-03-2024 17:47
    @Raul
    Jij moet eerst maar eens verklaren wat er activistisch is aan het simpelweg beschermen van je eigendom en de flora en fauna die daar onder vallen. Dat de KNWU dat arrogant terzijde denkt te schuiven is niet zo slim. En voor de rest is het schattig dat je denkt dat het komende kabinet enorme veranderingen teweeg zal brengen. Wees toch niet zo goedgelovig. Maar goed dat is ook irrelevant bij dit nieuws.
    25-03-2024 17:54
    Thurau, ik moet helemaal niks, zou Wout zeggen. Ik trok het bewust breder (XR, pro pallies), daarom zette ik activistisch ook tussen haakjes.

    Nu jij weer waarom we van dit clubje het hele jaar niets horen over de dagelijkse drommen (fiets) touristen en recentelijk Olympia's Tour.

    Je zal het wel merken de komende jaren.
    25-03-2024 17:59
    Als Natuurmonumenten eigenaar is van het hele gebied, dan zouden ze wel gewoon zeggen dat het hele feest niet doorgaat en hoeven ze niet naar de rechter om de boel te laten te verbieden toch?

    Spoiler: de wegen waar over gereden gaat worden zijn eigendom van de gemeenten, niet van Natuurmonumenten.
    25-03-2024 18:02
    Ik kan begrijpen dat men dit protest prima vindt wanneer ze horen dat natuurmonumenten dit doet om de natuur/hun eigendom te beschermen. Maar als je daar wel eens komt in het weekend, dan weet je ook dat het daar standaard drukker is dan op het gemiddelde plein van een grote stad.

    Het is wat mij betreft vrij hypocriet van natuurmonumenten dat ze het hele jaar door een afgeladen natuurpark toestaan, maar bij iets waar waarschijnlijk minder mensen op af zullen komen opeens met de hakken in het zand gaan. Er wordt niet met gelijke maten gemeten.
    25-03-2024 18:14
    "Je zal het wel merken de komende jaren."
    Is dit een soort dreigement? En zo ja wat ga ik dan merken? Omdat ik anders denk dan jou over onderwerpen ga ik vastgezet worden of de mond gesnoerd. Typisch geblaat en wel wat zeggend over de mensen die hiermee komen. Je moet je schamen voor dit soort teksten.
    25-03-2024 18:26
    Rustig kerel. Je zal het wel merken in het specifieke beleid de komende jaren van het aankomende kabinet, Thurau.

    Nog steeds geen antwoord van je waarom dit clubje niks van zich laat horen de rest van het jaar als er drommen (fiets) touristen en recent Olympias Tour dezelfde omgeving aandoen?
    25-03-2024 18:56
    @raoul - het is openbare ruimte, ondanks at het eigendom is van natuurmonumenten dus wellicht kan za daar geen aktie op onernemen, een evenement of festival daarentegen daar moeten vergunningen voor worden aangevraagd. (het is niet zo moeilijk, maar dat whataoutism kan je beter achterwegen laten in een fatsoenlijke discussie)
    25-03-2024 18:59
    De KNWU passeert hier helemaal niemand, want zij organiseren het NK niet. Dat doet de organisator. Vandaag de naam, organisator.
    25-03-2024 19:04
    Dank voor je uitleg. Maar hypocrisie heeft niets van doen met whataboutism, Knight biker.

    Mss vergiste je en doelde je erop dat het onfatsoenlijk is iemand zomaar te beschuldigen van een dreigement uiten.
    25-03-2024 19:46
    Ik ben in dubio.

    Dat kan ook, mensen.

    Enerzijds is de Posbank al lange tijd een wangedrocht van een natuurgebied waar idd de hele zooi volkomen kapot gerecreëerd wordt. Steeds meer begin ik dit soort plekken als alternatief voor dezelfde imbecielen verspreid over het land zien: als een soort BSO voor ‘hey, mooi weer, waar kan je nu naar toe?’. Zo’n suf NK is ook de tour niet natuurlijk, er zullen voo

    Aan de andere kant moet je wel standaarden hebben en die respecteren: broedseizoen? No go. Ook qua koers
    25-03-2024 20:45
    @Raul: het klopt niet dat Natuurmonumenten het hele jaar niks van zich laat horen, en nu wel met het NK.
    Ze zijn al jarenlang met de gemeente Rheden aan het bakkeleien over een autoverbod op de Posbank en bepaalde stukken beperkt toegankelijk maken voor fietsers en wandelaars. Alleen haalt dat het landelijke nieuws niet (en bereikt het jou blijkbaar ook niet).
    Lod daarvan: de organisatie en de gemeenten hebben al allerlei voorwaarden ingewilligd die uniek zijn in Nederlandse wielerkoersen: cameradrones ipv helicopters, electrische volgauto's en motoren, beperkingen voor toeschouwers, etc, etc.
    Daarom ook zo jammer dat er weer gepolariseerd moet worden, ipv dat hier nou eens mooi getoond kan worden wat voor beschermende maatregelen er allemaal mogelijk zijn.
    25-03-2024 20:56
    @Raul @Lay On clubs als Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer laten wel degelijk van zich horen maar mogen niet "gehoord" worden. Staatsbosbeheer heeft bv hier in Woensdrecht ook paal en perk gesteld aan vrij MTB-En in Grenspark Kalmthout. Nu liggen er 4 routes met vignet. Al de rest is verboden terrein met dito boetes.
    25-03-2024 21:00
    Lay on. Ook jij dank voor je uitleg. Nee, dat wist ik niet maar dat was ook lastig blijkbaar omdat het me niet bereikt. Tegelijk impliceer je, correct me if I'm wrong, dat je vindt dat de organisatie al genoeg eisen heeft ingewilligd. Ik ben, ondanks dat het nog geen broedseizoen is, nu wel een beetje van de leg.

    Het broedseizoen duurt toch langer dan het NK? Of gaat Natuurmonumenten nu er vol voor om tijdens het broedseizoen Jan en alleman te weren?
    25-03-2024 21:07
    Boomie. Ook jij bedankt voor je uitleg. Ik ben ook voorstander van minder gejakker door de natuur door middel van allerlei soorten fietsen in de natuur. Los van schade van de natuur ook simpelweg omdat ik en andere wandelaars worden gestoord door die blik op oneindig gasten. Tegelijk vind ik ook dat in de natuur en vermaak door sport discussie ook een bepaalde balans moet zijn, niet alleen ten nadele van het wielrennen. Door stikstof zijn er ook al koersen afgelast in het recente verleden. En ik ben ook een echte natuurliefhebber als rechtse rakker. Als jochie blies ik samen met m'n vriendjes al kikkers op met rietjes, in het bosje in Gieten, bij het moeras.
25-03-2024 16:59
En zie hier de ware aard van dat soort activistische dramclubjes: er valt gewoon niet mee te praten. Onderhandelingen voeren en dan op 13 van de 15 punten je zin krijgen is iets waar menig onderhandelaar ontzettend blij mee is, maar nee: dit soort organisaties zien onderhandelingen als wij leggen eisen neer en jij schikt je er maar naar. En anders gaan we lopen zeuren en gaan we naar de (vaak eveneens activistische) rechter.

Overigens is een van de eisen waar ze het niet over eens worden volslagen onzin: geen publiek? Als de Posbank normaal voor alles en iedereen gesloten zou zijn hadden ze misschien een punt, maar dag in dag uit wemelt het daar van de mensen. Dit argument is flauwkul en dus komt het neer op de laatste eis: ze willen gewoon geld zien. Geld om gebruik te maken van de openbare weg. Als jij ons niet betaalt wat wij willen dan doen wij niet wat jij wil. De juridische term daarvoor is chantage!

Laten we hopen dat ze een rechter treffen die nog wel enig gezond verstand bezit, maar aangezien die kans klein is: ga gewoon lekker ergens anders een NK houden. Laat die geldwolven lekker in hun sop gaar koken. Misselijke figuren, BAH
    25-03-2024 17:27
    Lijkt me handig dat als je ongefundeerde beschuldigingen doet je deze ook kan onderbouwen.
    25-03-2024 19:07
    Je eigendom beschermen is activistisch?
    25-03-2024 20:18
    Wat nou eigendom beschermen? De koers vindt plaats op de openbare weg, dat is niet het eigendom van natuurmonumenten. Bovendien komt het grootste deel van de inkomsten van natuurmonumenten uit subsidies van de overheid, betaalt met belastinggeld dus. Daarmee zijn eigendommen van die organisatie in zekere zin publiek bezit.
    26-03-2024 07:09
    @Goedkope amerikaanse bourbonbocht

    De koers gaat over de weg, maar de fans staan in de berm, ergo terrein van Natuurmonumenten. Nu is zelfs dat nieteens zozeer het probleem. Het probleem is dat die duizenden fans in de berm staan, door de natuur banjeren om daar te komen, overal gaan pissen of erger, allemaal eten en drinken meenemen waarvan er rotzooi achterblijft, etc etc. Daar mag je best een vergoeding voor vragen, moet immers opgeruimd worden en dat gaat de gemeente niet doen.
25-03-2024 16:49
Onzin! Wij trotseren wekelijks de Posbank en omstreken en elke week zijn we weer verbaasd over het grote aantal toeristen dat buiten de paden wandelt, met motoren scheurt, auto’s die toeren en de hele parkeerplaats rond het paviljoen vullen. Als men dat accepteert dan kan dit NK ook geaccepteerd worden. Wat ons betreft goed voor de promotie van de regio. Morgen zetten we de klapstoelen vast langs de weg!
    25-03-2024 17:47
    Probleem is dan ook dat er feitelijk nauwelijks ruimte is voor enige handhaving in buitengebied. Overheid dwingt natuurbeheerders open te stellen, maar doet zelf geen enkele moeite en geeft minimale subsidies voor natuurbeheer waardoor nauwelijks handhaving betaald kan worden
    25-03-2024 18:58
    een evenement is anders dan beperkingen stellen aan de drukte in de openbare ruimte. je verantwoording is dus onterecht
25-03-2024 16:34
13/15 voorwaarden ingewilligd en alsnog naar de rechter. Bijzonder droevig.
    25-03-2024 16:42
    Waarom is dat droevig? Ik zou eerder zeggen, droevig van de organisatie om een wielerkoers dwars door een beschermd natuurgebied te willen sturen ..
    25-03-2024 16:51
    Omdat de Posbank elke dag met mooi weer compleet afgeladen is met toeristen. Dus waarom is een paar fans tijdens het NK zo'n probleem?
    Blijkbaar komt Natuurmonumenten dus geld tekort want dat is verder de enige eis die niet ingewilligd wordt.

    De Gemeente heeft tot aan de raad van state geprocedeerd om de Posbank te sluiten voor gemotoriseerd verkeer dus ze geven echt wel om de natuur daar.
25-03-2024 19:12
Allesvernietigend (extreem)rechts gedachtengoed viert blijkbaar ook op Wielerflits hoogtijdagen.

Fijne wereld leven we toch in tegenwoordig. Not.
25-03-2024 17:01
Hoe past dan de doortocht van Olympia's Tour over de Posbank afgelopen weekend in dit verhaal? Daar zijn ook alle auto's mee over de Posbank gereden (bij TDT checken ze vanuit de auto met de filmers of ze 1e bovenaan waren)
    25-03-2024 18:28
    Broedseizoen
    25-03-2024 19:05
    Er is nogal een verschil tussen één passage en tientallen passages.
25-03-2024 18:10
De laatste keer dat het kampioenschap op de postbank was waren er volgens mij niet bijzonder veel mensen.
Ik kan het mij niet in ieder geval niet herinneren.
Wat ik mij nog wel kan herinneren is dat ik toen voor het eerst Buckler heb geproefd.
Daar heb ik soms nog wel eens nachtmerries van.
25-03-2024 18:25
De vorige voorzitter van de KNWU, - die er overigens slechts ruim een half jaar heeft gezeten-, was toch tegelijkertijd voorzitter van Natuurmonumenten? Kan die niet bemiddelen ofzo?
25-03-2024 20:08
Publiek weren?!?
Er zullen daar genoeg wandelaars/natuurliefhebbers zijn die uberhaupt niet weten dat het NK die dag plaatsvind.
Net als met de Amstel Gold Race in 2021.
Het parcours was ‘hermetisch’ afgesloten voor publiek. Toch waren er diversen wandelroutes die het parcours kruiste. Wandelaars wisten niet dat er een wielerwedstrijd was, laat staan dat ze weten wat de Amstel Gold Race was.
En hoezo financiële compensatie?
De weg over de Posbank is geen tolweg, dus inkomsten missen ze niet.
26-03-2024 00:29
In mei hebben alle vogels toch al een ei gelegd?
    26-03-2024 06:14
    En als het ei eenmaal gelegd is dan gaat alles daarna vanzelf en kunnen we die jonge kuikens en voedselzoekende ouders gewoon prima storen toch? Daarnaast is voor sommige soorten vogels het broedseizoen tm augustus (zoals de kerkuil).
25-03-2024 19:41
In natuurbescherming en overleg kan ik mij volledig vinden. Helaas zorgen allerlei actiegroepen en rechtzaken (stikstof) er voor dat mensen ontdekken dat we er door in de knel komen te zitten. Juist dit veroorzaakt de verrechtsing in de samenleving. Het wordt tijd dat we eens meer rekening gaan houden met elkaars belangen. (Een wielerwedstrijd komt hierin overigens laag in het rijtje)
26-03-2024 16:06
Posbank vanaf Rheden en afdalen naar de De Steeg, heb je nergens last van.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine