Nationale Politie zet deur op een kier voor politiebegeleiding bij wielerkoersen
De NAVO-top die dit jaar zal plaatsvinden in Nederland, heeft verstrekkende gevolgen voor de wielersport. Van 1 januari tot en met 31 augustus is er geen capaciteit beschikbaar van motoragenten voor de begeleiding van wielerkoersen, al zet de Nationale Politie de deur nu toch weer op een kier.
“Zoals jullie wellicht weten, heeft de KNWU regelmatig overleg met de Nationale Politie over de inzet van politiemotoragenten in het algemeen en voor wielerkoersen in 2025 in het bijzonder”, geeft directeur-bestuurder van de KNWU, Maurice Leeser, aan in zijn nieuwjaarscolumn.
“Dit is des te belangrijker geworden nu de politie op 27 november 2024 had aangegeven dat er geen tot zeer beperkte capaciteit beschikbaar is vanwege de voorbereidingen voor de NAVO-top. Ondanks deze uitdagingen heeft de politie, op aandringen van de KNWU, beloofd te onderzoeken of er alsnog mogelijkheden zijn om politiemotoragenten in te zetten bij wielerkoersen.”
-
Lees ook Lichtpuntje vanuit politiek Den Haag over groot politieprobleem in het wielrennen
-
Lees ook Lichtpuntje vanuit politiek Den Haag over groot politieprobleem in het wielrennen
Landelijke richtlijn burgermotorverkeersregelaars
De Nederlandse wielerbond wacht dit onderzoek niet af, want de KNWU is inmiddels druk bezig met het uitrollen van de landelijke richtlijn voor burgermotorverkeersregelaars. De KNWU heeft in een overleg met de motorbegeleidingsteams en andere betrokken partijen een eerste aanzet gegeven om een opleiding op te zetten voor motorverkeersregelaars (MVR’s) die wielerwedstrijden op de weg gaan begeleiden.
Onlangs maakte de Tweede Kamer via een amendement 215.000 euro vrij om te zorgen dat de wielersport zich kan inrichten op een toekomst met minder politiebegeleiding. Vanuit de KNWU wordt nu een e-learningcursus ontwikkeld om verkeersregelaars specifiek op de situaties in de wielersport voor te bereiden. De KNWU werkt met zogeheten Motor Begeleidings Teams (MBT’s) samen, die al de nodige ervaring hebben opgedaan in deze rol.
Achter de schermen wordt nu gewerkt aan een algemene instructie, zodat de KNWU kan garanderen dat deze motorrijders honderd procent op hun taak voorbereid zijn. En zo in de toekomst vaker de rol kunnen overnemen van de politie, waar dat veilig en wenselijk is. Dit kan op omlopen, zoals de KNWU al enige tijd propageert, maar ook in stad-tot-stadwedstrijden.
Reacties zijn gesloten.