Nathan Van Hooydonck verlengt contract bij Jumbo-Visma met twee jaar

woensdag 22 juni 2022 om 09:23
Nathan Van Hooydonck verlengt contract bij Jumbo-Visma met twee jaar

foto: Cor Vos

Jumbo-Visma heeft het aflopende contract van Nathan Van Hooydonck met twee jaar verlengd. De Belgische renner blijft daardoor tot en met 2024 bij het Nederlandse WorldTour-team.

“In het voorjaar hadden we al een deal. Dat maakte dat ik heel ontspannen aan de klassiekers kon beginnen. Het was een lichtpunt na een heel donkere periode op persoonlijk vlak.”, vertelt de Belg aan De Morgen. Met de laatste zin doelt Van Hooydonck op het overleden van zijn zoontje Thiago vlak voor de geboorte. “Mijn contractverlenging was een van de dingen die me daarna motivatie gaven.”

“Het is hier superplezant. De klassiekers waren genieten. Ik heb er vrede mee zoals mijn rol nu is. Ik rijd het hele jaar voor kopmannen als Wout van Aert, Primoz Roglic en Jonas Vingegaard. Overal waar we komen, starten we om te winnen. Dat geeft enorm veel drive”, eindigt Van Hooydonck. “Zou ik elders beter doen? De begeleiding zou zeker minder zijn. Ik heb het gevoel dat ik hier de beste versie van mezelf ben.”

Dinsdag werd ook bekend dat Van Hooydonck een van de acht renners is die uitkomt voor Jumbo-Visma in de aankomende Tour de France.

Dit artikel delen:

28 Reacties

Murcia 22 juni 2022 om 09:31

Één van de belangrijkste mannen om bij je te houden. Een type renner als Declercq is onbetaalbaar.

Beer 22 juni 2022 om 09:39

Top! Heel belangrijke man in de voorjaarsploeg en ook in het rondewerk heel nuttig.

Oblomov 22 juni 2022 om 09:40

Dat je klimmers uit het buitenland moet halen, dat valt nog wel te begrijpen. Maar simpele hardrijder als Van Hooydonck en Van der Sande? Dan kies je ervoor een zielloos vreemdelingenlegioen te zijn.

Thoin 22 juni 2022 om 09:51

Noem mij op dit moment een Nederlander die prijs/kwaliteit kan wat Van Hooydonck kan en niet al bij Jumbo fietst. Voor Van Der Sande kan je eventueel nog zeggen Eekhof of Nieuwenhuijs. Het maakt toch niet uit welke nationaliteit iemand heeft? Lotto-Soudal moet dit omdat de sponsering ander stopt. Dit is hier toch hoegenaamd niet het geval.
Kan is trouwens groot dat er nog een dozijn Noren op komst is voor Visma, te beginnen met Hagenes en Staune-Mittet van het Devo-team.
16 van 29 renners zijn Nederlanders. Dus wat is het probleem? Lotto-Soudal heeft 17 Belgen? DSM heeft 5 Nederlanders en rijdt onder een Nederlandse licentie…

Beer 22 juni 2022 om 10:01

Voor Van der Sande kan je misschien nog wel een Nederlander vinden. Eenkhoorn sluit er al sterk bij aan bijvoorbeeld. Van Hooydonck vind ik toch ook al een ander verhaal. Heel typisch, sterk en belangrijk profiel.

Michiel 22 juni 2022 om 10:05

Ook wel sneu, iemand framen als een nationalist. Ik ga er vanuit dat je dat negatief vindt. Ik zou het patriotisme noemen. Daar hebben we er nooit genoeg van in deze tijden van zelfhaat

Krist The Vanma 22 juni 2022 om 10:08

@Michiel, ik zou het zelfs patriottisme noemen.

Michiel 22 juni 2022 om 10:25

Gooi er maar een extra t tegenaan

YogiBear 22 juni 2022 om 10:33

@Oblomov Voor Jumbo en ook voor Visma is Belgie een belangrijke en groeiende markt. Logisch dat ze daar ook dit soort rijders vandaan halen. Binnen TJV is meer dan de helft Nederlander (16 vd 29). Voor een bedrijf dat zich richt op België als belangrijkste groeimarkt (Jumbo) en zich focust op Europa en uit Noorwegen komt (Visma) is dat helemaal geen gekke score wat betreft Nederlanders. Dat Jumbo een Nederlands bedrijf is, wil niet zeggen dat hun ambitie alleen in Nederland ligt.

jappe666 22 juni 2022 om 10:59

Pogacar heeft Polanc, MAL heeft Tejada en Henao, Nibali heeft een hele Italiaanse achterban, Bardet heeft Combaud, Sagan heeft z’n broertje, Ewan heeft Sweeny en Drizners, Contador had altijd zijn Spaanse luitenanten, Bernal heeft DF Martinez en Rivera, Carapaz heeft Narvaez, Almeida heeft de Oliveira’s en Costa, Bennett heeft Mullen, Cavendish heeft Vernon, Alaphilippe heeft Cavagna en Sénéchal, … Roglic en Vingegaard zijn met uitzondering van Vlasov en Higuita zowat de enige wereldtoppers in het wielrennen die géén landgenoot hebben in hun team.

Als Van Aert zich 100% voelt met Van Hooydonck aan zijn zijde, is dat meer waard dan dat Van Aert zich maar 80% voelt met een veel sterkere renner ernaast.

zietemgaan 22 juni 2022 om 11:05

Het is al gezegd, maar toch: wielerploegen zijn geen nationale ploegen. Stel je voor UAE met enkel Arabische renners, etc. Eddy Merckx reed bij Peugeot en Molteni, Greg Lemond won een Tour bij José Decauwer, etc, etc, etc. Wielerploegen zijn géén nationale instellingen, echt niet, nooit geweest. Jumbo doet dus wat het moet om een goede ploeg te zijn, en Belgen klasseren als vreemdelingen, tssss.
Overigens Van Hooydonck simpel noemen is een aanfluiting van de knecht, een goeie knecht is goud waard, en is net niet zomaar inwisselbaar.

kelderfan 22 juni 2022 om 10:12

Goede zaak dat hij heeft bijgetekend. Hij is voor de kopmannen een belangrijke pion.

molovin 22 juni 2022 om 10:18

Hele sterke renner die zich sterk ontwikkeld in zijn rol, zijn koersmentaliteit lijkt me ook heel positief. Geeft altijd alles voor het team en de kopmannen.

Geel Zwarte Bril 22 juni 2022 om 10:28

Hoeveel Belgen stelt Quick step op in de tour
Hoeveel Emiraten stelt UAE op
Hoeveel renners uit Bahrain stelt Bahrain op
Hoeveel Kazakken stelt Astana op
Hoeveel Duitsers stelt Bora op
Hoeveel Britten stelt Ineos op

Jeetje hou toch eens op over dat nationalistisch gezeur

Michiel 22 juni 2022 om 10:31

Wat interesseren me die andere landen ploegen nou? Stop eens met die zelfhaat

kelderbelg 22 juni 2022 om 10:36

@michiel

Waar zie je zelfhaat?

YogiBear 22 juni 2022 om 10:36

@Michiel Jumbo is dan wel een Nederlands bedrijf, maar op dit moment is de Belgische markt de belangrijkste groeimarkt. Visma is een Noors bedrijf waarvoor de Europese markt belangrijk is. De Hema is actief in acht landen. TJV heeft danwel een Nederlandse hoofdsponsor en een Nederlandse licentie, maar er is niets in de activiteiten van alle sponsoren die doet vermoeden dat de meerderheid van de renners in elke wedstrijd Nederlands zou moeten zijn.

Harm Zijlstra 22 juni 2022 om 10:37

Zelfs in Rusland vinden ze dat er te weinig Nederlanders in de Tourselectie van TJV zitten (Oblomov). Inderdaad gezeur.

Michiel 22 juni 2022 om 10:42

Kelderbelg. Hier op wielerflits vinden velen nationalisme patriotisme een vies woord terwijl het juist een heel gezonde gedachtegang is.

Yogi. Dat hoeft wmb ook helemaal niet. Maar als mensen het jammer vinden dat Kruijswijk de enige renner is kan ik me goed voorstellen

Rooie Jos 22 juni 2022 om 10:55

@Michiel, kun je uitleggen hoe niet-nationalisme zelfhaat is?

Michiel 22 juni 2022 om 11:52

Het ontaardt regelmatig in zelfhaat, Jos. Om te beginnen hebben we een identiteit nodig. Een collectieve omdat we collectief leven. Identiteit is nl deels wie je bent. Vergelijkbare identiteiten hebben een gedeelde cultuur. Dat klinkt logisch. Als eea zo divers en chaotisch is stelt het eigenlijk niets meer voor. Iets wat je steeds vaker terugziet in landen met heel veel identiteiten culturen. Het wordt ook nog eens politiek. De links liberalen maken zich niet druk om de eigen keuken. Spotten er zelfs mee. Bv over zgn kinderachtige tradities. Lees anders eens George Orwell Notes on nationalism. Waar linkse intellectuelen in GB tijdens wo2 een soort negatief nationalisme bedreven. Ze kregen een kick van de vernedering van hun eigen land, het liefste zagen ze de overwinning te danken aan de Russen of Amerikanen, maar niet aan GB. Je hoort nu ook steeds meer verhalen over het zgn verwerpelijke westerse patriciaat. Je zal je kinderen maar zo opvoeden, dat wordt helemaal niets. Of academici, journalisten en politici met weinig ontzag voor de eigen cultuur maar wel erg emotioneel worden over verre culturen zoals Syrië. Het is bijna sadomasochisme.

Trek deze lijn maar door naar dit draadje
Nou ja, ik kan de reacties nu al uittekenen

platteprijs 22 juni 2022 om 12:44

Ik vind het een beetje simpel om dit zonder de beweegreden van iemand te kennen als nationalisme te bestempelen. Bovendien is nationalisme geen vies woord omdat het niet meer betekent dan voorliefde voor het eigen volk is en daar is niets mis mee. Behalve in overdreven vorm en dan wordt het vaak chauvinisme genoemd. Patriottisme betekent vaderlandsliefde oftewel dat je je eigen belang aan het algemeen belang opoffert. Lijkt me hier niet opgaan. Ik vind het zelf belangrijk dat wielrennen een belangrijke sport blijft in Nederland en dat veel jongeren voor deze sport kiezen. De Tourweken zijn hiervoor 3 heel belangrijke weken. Nou, TJV gaat daar niets in betekenen deze Tour (of Kruijswijk moet op Alpe d'Huez winnen). Hopelijk gaan andere Nederlandse renners in deze Tour een mooi voorbeeld geven. En als je dit nationalisme wilt noemen, soit!

Draadband 22 juni 2022 om 13:00

Beste Michiel, de enige bij wie ik hier zelfhaat bespeur ben jij.
Om je beter in je vel te voelen zou je zelf een wielrenploeg kunnen oprichten en daarin alleen renners en personeel van jouw keuze aannemen ? Of nog beter, ergens een eiland kopen en je eigen natie stichten waar alleen mensen met de cultuur van jouw keuze mogen wonen?

Michiel 22 juni 2022 om 13:19

Wat een zeldzaam treurige opmerking Draadband. En dan ook nog eens met beste Michiel beginnen. Je snapt er blijkbaar niets van maar zulke reacties had ik wel verwacht. Maar op zo’n infantiele reactie ga ik uiteraard niet inhoudelijk reageren

Michiel 22 juni 2022 om 17:31

Maar eigenlijk interesseert mijn antwoord jullie, rooie Jos en kelderbelg, geen reet merk ik wel

chasse patat 22 juni 2022 om 10:49

“Nathan, we willen jou graag houden en een vast plekje geven in de succesvolle voorjaarsploeg”. “Voor mij is deelname aan de Tour het bewijs dat ik serieus wordt genomen als renner in alle koersen. Neem mij op in de Tourploeg en ik teken bij”. Aldus een erg gesimplificeerde weergave van de onderhandelingen.

xistnc 22 juni 2022 om 11:06

Of nog simpeler: we hebben nog één plekje vrij – degene van jullie die het eerst bijtekent, mag mee.

Romāns Vainšteins 22 juni 2022 om 13:04

Dit is gewoon de vaste maat van van Aert, die start altijd naast hem. Zo gaat dat en hij is ook goed genoeg.

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone