Nacer Bouhanni voor twee maanden geschorst na gevaarlijke duw in sprint

woensdag 12 mei 2021 om 19:36
Nacer Bouhanni voor twee maanden geschorst na gevaarlijke duw in sprint

foto: Cor Vos

Nacer Bouhanni is voor twee maanden geschorst voor zijn gevaarlijke gedrag in de eindsprint van de Cholet-Pays de la Loire. De Franse renner van Arkéa Samsic duwde daarbij Jake Stewart in de dranghekken. De schorsing gaat met terugwerkende kracht in en geldt tot aan 7 juni.

De UCI maakte vandaag bekend dat de disciplinaire commissie een oordeel heeft geveld over het incident van Bouhanni op 28 maart in de Cholet-Pays de la Loire. Het comité hield donderdag een hoorzitting, waarin de Franse renner toegaf dat hij van zijn lijn was afgeweken en de reglementen had overtreden.

Bouhanni stemde in met de schorsing van twee maanden, die met terugwerkende kracht ingaat op 8 april en eindigt op 7 juni. Ook ging hij akkoord met een ‘educatieve maatregel ten behoeve van de wielerfamilie’.

Arkéa Samsic laat in een reactie weten de schorsing van Bouhanni te accepteren. “Nacer is een belangrijke renner in onze ploeg. Nu duidelijk is dat hij begin juni weer kan koersen, kunnen we ons weer op het sportieve aspect focussen.”

‘Ik aanvaard de consequenties’
Bouhanni wil nogmaals zijn excuses aan Stewart aanbieden. “Ik wil hem verzekeren dat ik hem niet in gevaar wilde brengen tijdens de sprint in de Cholet-Pays de la Loire. Ik maakte een fout door van mijn lijn af te wijken en ik aanvaard de consequenties. Ik ben blij dat ik mij nu op de wedstrijden in juni kan voorbereiden, zoals het Frans kampioenschap in Epinal.”

Ook is hij opgelucht dat hij zijn kansen op een Tourselectie gaaf kan houden. “Er is vandaag een einde gekomen aan een periode van onzekerheid. Ik kon daar maar moeilijk mee omgaan, ook door de scheldkanonnades waarmee ik te maken had op social media na dit incident”, aldus de 30-jarige renner.

Dit artikel delen:

38 Reacties

SvenNysN1Fan 12 mei 2021 om 19:44

Twee maanden, precies wat ik zei op het moment van plaatsvinden, en toen werd ik weggehoond. ONZE Groenewegen kreeg negen maanden, dus iedereen zal en moet negen maanden krijgen! Gelukkig is deze wel objectieve commissie tot een eerlijk en juist oordeel gekomen.

Aart van Woud 12 mei 2021 om 19:46

Ik vind het toch een maandje of twee te weinig, zeker gezien zijn antecedenten.

reusjen 12 mei 2021 om 20:00

Volgens mij waren de reacties overwegend gericht op consequent beleid dat zich richt op de overtreding en niet op de gevolgen. Waarbij de 9 maanden voor Groenewegen eerder bekritiseert werden en er dus werd gezegd dat als de UCI consequent is er ook voor Bouhanni 9 maanden gegeven moest worden.

Ik sta er zelf in ieder geval zo in. Ik vind 2 maanden prima (maar niet met terugwerkende kracht). Een dergelijke straf had wat mij betreft ook voor Groenewegen genoeg geweest.

WernerFranke 12 mei 2021 om 20:18

Groenewegen was uiteindelijk wel maar een drietal maanden geschorst, eerst was hij toch out met een sleutelbeenbreuk en erna was het winter, dus maar geschorst van begin februari tot begin mei.

De Slob 12 mei 2021 om 21:14

Niet happen mensen.

Murcia 12 mei 2021 om 19:46

Valt me mee dat ze hem uiteindelijk toch nog schorsen voor maar liefst drie weken, wat is terugwerkende kracht toch een mooie uitvinding voor iemand die toch al geen programma had na de Scheldeprijs. Mist hierdoor alleen de bijzonder belangrijke Boucles de la Mayenne.

Aart van Woud 12 mei 2021 om 19:47

Tja belachelijk inderdaad.

S'mon 12 mei 2021 om 19:47

Laten we hopen dat het hem toch wat aan het denken heeft gezet.

SolitaryShell 12 mei 2021 om 21:42

Het slaat zelfs helemaal nergens op. Een schorsing met terugwerkende kracht zou nog enigszins logisch zijn als dat terugging tot de dag van de daad. Nu wordt de schorsing zo gedaan dat hij zijn resultaat in La Roue Tourangelle nog mag behouden.

Schandalig is het niet, niet meer, niet minder.

KimJungPoels 12 mei 2021 om 19:49

Vind het denk ik wel een terechte schorsing. Het was een hele lompe actie van Bouhanni, maar er waren wel veel andere sprinters betrokken bij het incident waardoor er wat verzachtende omstandigheden waren die Bouhannis manoeuvre mogelijk deels veroorzaakt hebben.

Met terugwerkende kracht lijkt met terugwerkende kracht sinds zijn laatste koers te zijn, dus niet vanaf de race dat hij dit deed. Ook dat is goed.

Bulcke 12 mei 2021 om 19:55

Hoe meer renners er in de buurt zijn, hoe erger het is als je lomp doet toch?

klimmer99 12 mei 2021 om 19:53

Gelukkig waren de hekken daar beter.

HJJH 12 mei 2021 om 20:26

Omdat de hekken “beter” zijn, zijn de gevolgen minder. Daar gaat het niet om. De actie moet veroordeeld worden en dat staat los van de hekken.

Polleke 12 mei 2021 om 19:54

Als ‘educatieve straftaak tbv de wielerfamilie’ kan hij misschien laatste km van sprinetappes gaan keuren want noch bij de UCI, noch bij organisatoren is daartoe iemand in staat…

S.t.B 12 mei 2021 om 19:57

Tot 7 juni de tijd om na te denken welk palmares hij belangrijker vindt.. Overwinningen of misdragingen.

Tot 7 juni 2022 zou ik gepaster vinden als bedenktijd.

Lalsacien 12 mei 2021 om 21:28

7 dagen nadenken voordat er je mag twitteren over een iets zou een hoop ellende schelen.

bartp25 12 mei 2021 om 20:03

Blij dat ze iets doen, strafmaat vind ik misschien nog wel minder belangrijk. Sprinters weten nu dat er consequenties zijn voor hun gedrag.

Bazzz 12 mei 2021 om 20:24

Toch respect dat hij toegeeft dat hij fout zat en zijn excuses maakt. Daar kunnen sommige andere renners best een voorbeeld aan nemen.

HJJH 12 mei 2021 om 20:27

Inderdaad !

Romāns Vainšteins 12 mei 2021 om 20:27

Ik vind dat zowel Bouhanni als de straf gevers hier netjes en duidelijk uitgekomen zijn zonder de boel onnodig op te hoge stelten te zetten. Het duurde alleen wel wat lang.

Rondje 25 12 mei 2021 om 20:29

Wat is het verschil tussen Bouhanni en Groenewegen? Antwoord: 7 maanden.
Groenewegen uiteraard gestraft voor het vergrijp, maar 7 maanden gestraft omdat Jakobsen zwaarletsel had opgelopen.
Hoeveel geluk moet je hebben Bouhanni, of hoeveel pech moet je hebben Groenewegen?
Voor mij is het vergrijp hetzelfde, maar bij de UCI dus niet.

Bazzz 12 mei 2021 om 20:35

Tja, Misschien verlichten openlijke excuses ook wel de strafmaat.
Goed gedrag wordt in de bajes nu eenmaal ook beloond.

Daarnaast geeft hij heel duidelijk aan dat hij fout zat, dat heb ik bij Groenewegen ook niet op kunnen sporen. Die zegt daarentegen dat hij niet opzettelijk van zijn lijn week en hier geen blaam in heeft (terwijl iedereen die ellebogen tot wel 2 keer toe ziet uitsteken)

Daan Knijnenburg 12 mei 2021 om 20:47

Is natuurlijk ook makkelijker om je excuses aan te bieden voor iets waar nauwelijks gevolgen van zijn en geen ploegleider je aan wilt klagen voor moord.

Merlinappa 12 mei 2021 om 21:02

Groenewegen heeft vaak genoeg gezegd dat het niet oke was wat hij deed. Het huilende interview sprak boekdelen. Alleen niet letterlijk excuses aangeboden omdat PatLef met een legertje advocaten hem kapot wil maken.

Bazzz 12 mei 2021 om 22:17

Daar zeg je wat Daan!
Willekeur van excuses is er dus net zo hard als willekeur van de straf.
Zou dus betekenen dat Groenewegen geen excuus zou maken omdat dat gevolgen zou kunnen hebben. Vind dst nogal wat, je zou ook gewoon de eer aan jezelf kunnen houden en die excuses maken.

Tuurlijk huilt hij in een interview. Hoe erg is het dat iemand door jouw toedoen voor de dood wordt weggehaald. Maar indien hij excuses had gemaakt, was hij echt een kerel, ondanks al die aantijgingen.
Zoals het hier geschetst wordt kan je dus nooit meer excuses maken als iemand roept: ‘ik klaag je aan’ ‘je gaat betalen’, etc. Nogal willekeur? Ofniet?

Aart van Woud 13 mei 2021 om 08:19

En daar gaan we weer…..

xistnc 12 mei 2021 om 20:45

Rekening houdend met het tussenseizoen werd Groenewegen zo’n beetje 3x zo streng gestraft als recidivist Bouhanni. Dus eigenlijk is Groenewegen niet alleen gestraft voor de overtreding, waar kennelijk 2 maanden op staat, maar ook voor de ondeugdelijke hekken en de ondeugdelijke helm.

Handige Harry 12 mei 2021 om 20:56

Nu mogen ze voortaan de leadouts eens in de gaten houden.
Die zijn vaak vele malen erger dan de sprinters zelf.

Merlinappa 12 mei 2021 om 21:03

Terugwerkende kracht. Nemen ze zichzelf nog serieus bij de uci eigenlijk?

Ward 12 mei 2021 om 22:03

Ik vind het ergens logisch. Wat is het alternatief. Sanctioneren in de toekomst en de renner intussen nog maanden actief laten in afwachting? Dat zorgt ook voor de nodige problemen.
Maar nog logischer zou zijn om meteen preventief te schorsen vanaf het moment van de overtreding. Dan kan de strafmaat nog later bepaald worden. In dat geval moet de straf wel uitgesproken worden binnen de termijn waarvoor de sanctie geldt, maar dat is alleen maar bevorderlijk voor een snelle procedure.

reusjen 12 mei 2021 om 23:15

Het alternatief is gewoon straffen vanaf de uitspraak. En dat is de enige juiste lijkt mij. Uiteraard moet er ook dan werk gemaakt worden van een snelle afhandeling. Het preventief straffen zoals je noemt is niet te verantwoorden. Want dan staat al vast dat iemand straf krijgt zonder dat er onderzoek is gedaan. Wat ga je vervolgens doen als blijkt dat je geen straf op wilde leggen?

Michelangelo 13 mei 2021 om 00:25

Ik twijfel hier tussen de lijn van Ward en Reusjen. Beiden hebben een punt.

Maar ik neem aan dat we eerst de excessen willen uitroeien. Kopstoten of iemand de hekken in sturen zijn in de meeste gevallen duidelijk genoeg. Dus ik neig ook naar meteen straffen, en snel de strafmaat bepalen. Ik denk namelijk dat dit uiteindelijk meer gaat bijdragen aan veilig sprinten dan wat er nu is gebeurd met Bouhanni. Zeker als renners in een grote ronde zitten…

Romāns Vainšteins 13 mei 2021 om 08:12

Je kan het ook vrij maken:

Scenario 1 : de renner wordt opgesteld en riskeert een straf vanaf uitspraak.
Scenario 2 : de renner wordt ‘afgemeld’ en behoudt een recht op terugwerkende kracht.

Wanneer de UCI 1 voorkomen wil (coureur beukt de hele zooi omver in Dauphine maar gaat wel vrolijk naar de tour) schieten ze maar op.

r525 12 mei 2021 om 22:20

Zowel Groenewegen als Bouhanni maakt een fout, maar dat is dan ook echt het enige wat overeenkomt.
De bedoeling van Groenewegen was om iemand af te stoppen / blokkeren, en dat loopt helemaal uit de hand.
Bouhanni wilt iemand inhalen en doet dat veel te lomp en daardoor is er een slachtoffer.
Gevolg van beide incidenten is enigzins hetzelfde, maar de oorzaak compleet anders. Strafmaat is logischerwijs dus ook niet hetzelfde.

Fast Freddy 12 mei 2021 om 22:55

Valt me alles mee dat de UCI uiteindelijk alsnog een straf uitkakt. Verschil met Groenewegen is opvallend groot, maar dit past beter bij de overtreding dan de 9 maanden van Groenewegen. Houd vol UCI. Kopstoten mogen ook bestraft worden trouwens.

Michelangelo 13 mei 2021 om 00:21

Positief:
– Hij is daadwerkelijk geschorst
– Hij is ook voor een behoorlijke periode geschorst: 2 maanden is best een serieuze tijd
– Ploeg en renner accepteren de schorsing (itt wat je in het voetbal vaak ziet gebeuren)

Negatief:
– Er blijkt duidelijk dat de gevolgen bepalend zijn voor de strafmaat, en niet de actie zelf. Schorsing wordt dus bepaald door het feit of iemand valt, hoe iemand valt, en in welke omgeving iemand valt.
– Het heeft verdomde lang geduurd, en intussentijd heeft Bouhanni gewoon mee kunnen sprinten. Hopelijk grijpen ze sneller in als er weer kopstoten uitgedeeld worden. Of mag eerst iemand een puntentrui winnen, om daarna te horen te krijgen dat hij met terugwerkende kracht geschorst is.
– Effectief stelt deze schorsing geen reet voor, hij kan alle belangrijke wedstrijden gewoon rijden. 3 maanden had echt pijn gedaan, nu voelt het als een soort compromis.

Ik vraag me echt af waarom dit zo lang heeft moeten duren…

Romāns Vainšteins 13 mei 2021 om 08:13

Het heeft lang geduurd omdat het de eerste is.

platteprijs 13 mei 2021 om 08:13

+1

Hopelijk gaat een journalist de UCI vragen het verschil in strafmaat tussen de zaak-Bouhanni en de zaak-Groenewegen uit te leggen.
@Wielerflits, hier wacht u een schone taak!

Headlines

Materiaalzone

Populair