Unzué (Movistar) geniet enorm van Alejandro Valverde

donderdag 30 april 2015 om 11:44
Unzué (Movistar) geniet enorm van Alejandro Valverde

Links Eusebio Enzué, rechts Alejandro Valverde - foto: Sirotti

Eusebio Unzué is zeer enthousiast over zijn kopman Alejandro Valverde. “Ik voel me bevoorrecht om met een uniek talent als Valverde te mogen werken”, aldus Movistar ploegleider Unzué, die al sinds 2005 met de Spanjaard samenwerkt. “En er zullen nog vele jaren volgen”, aldus Unzué tegenover Biciclismo.

Valverde won dit seizoen al Luik-Bastenaken-Luik, De Waalse Pijl en drie etappes in de Ronde van Catalonië en de Trofeo Serra de Tramuntana. Volgens Unzué benadrukt de erelijst van dit jaar nog maar eens dat Valverde een veelzijdig renner is, die beschikt over uitzonderlijke kwaliteiten: “Hij is een man die geraakt is door een toverstaf”, steekt Unzué zijn enthousiasme niet onder stoelen of banken. “Als je kijkt naar de wedstrijden die hij gewonnen heeft, dan zitten daar ontzettend veel verschillende type wedstrijden in. Dat geeft aan op hoeveel terreinen Alejandro uit de voeten kan. Mede daardoor is hij, zonder enige twijfel, een unieke renner in de geschiedenis van de wielersport.”

De ploegleider van Movistar ziet dan ook totaal geen problemen in het feit dat ook supertalent Nairo Quintana voor zijn formatie rijdt: “Alejandro neemt nu even rust en zal dan in de Tour onze joker zijn. Hij kan alles en zal daarom het kopmanschap delen met Nairo. Die gedeelde verantwoordelijkheid is prettig voor beide renners”, aldus Unzué.

De inmiddels 35-jarige Valverde staat nog onder contract tot 2017 bij de Spaanse World Tour-formatie. Een driejarige contract voor een renner van zijn leeftijd is niet gebruikelijk, toch twijfelde Unzué geen moment: “Er zit nog totaal geen slijtage op. Hij is nog altijd even gepassioneerd als in 2005 toen ik hem bij Caisse d’Épargne – Illes Balears haalde. Elk jaar is hij nog gegroeid, zelfs na zijn comeback zie ik bij iedere wedstrijd nog het vuur en de passie. De laatste tijd is daar ook de rust en ervaring bijgekomen, waardoor hij momenteel sterker is dan ooit. Ik zie aan hem dat hij nog jaren mee kan op dit niveau, dat weet ik heel zeker. Anders hadden wij hem wel een 1-jarige contract aangeboden. Ik denk dat Valverde als hij 40 is nog steeds meedoet om de prijzen. Dat lijkt misschien een gedurfde uitspraak, maar Alejandro is nog lang niet uitgeput”, besluit Unzué.

Dit artikel delen:

31 Reacties

Rosanero 30 april 2015 om 11:51

Valverde won drie etappes in Catalonië. Edit redactie: aangepast.

Rosanero 30 april 2015 om 11:53

Kijk er alweer naar uit om de talloze dopinginsinuaties hier te lezen. Insinuaties van mensen die geen talent kunnen herkennen.

Stelvio-fan 30 april 2015 om 11:57

@Rosanero: dan reageer ik ff niet als je het niet erg vind. Geen zin om over doping te praten!

ikbenprocycling 30 april 2015 om 11:57

Met de juiste genen is het inderdaad mogelijk, schat ik in.

Verder voor de hand liggende tekst is op WF al ruimschoots gebezigd, en wens ik hier niet toe te voegen. Het wielercircus is nu eenmaal wat het is. Ik heb behoefte aan wielerkoers kijken en volgen, wat ik kosteloos kan doen. Ik moet en zal het ermee doen en heb geen reden tot zeuren. UCI en anti dopingautoriteiten doen hun best maar.

Eigenlijk kan ik stiekem ook best een beetje smullen van de vunzige dimensie van het pro wielrennen (maar absoluut niet de niveaus daaronder).

Jan Ullrich 30 april 2015 om 12:02

Los van alles, klasbak pur sang.

Rikkert 30 april 2015 om 12:06

Ik neem aan dat Valverde wel extreem vaak gecontroleerd wordt door dopingautoriteiten. Na zijn schorsing is hij volgens mij nog niet met doping gerelateerd. Dus dan kun je niet anders dan geloven en hopen dat hij het op eigen kracht doet.
Je ziet wel dat hij het niet echt meer mee kan doen in de grote rondes daar komt hij gewoon klimmers capaciteiten tekort. Maar hij zal nog genoeg klassiekers en etappes gaan winnen de komende jaren.

zoetepap 30 april 2015 om 12:08

je moet maar durven zou ik zo zeggen. Heb hier verder geen boodschap aan. Grootste talent+beste ploeg+beste dopingbegeleiding= Beste renner.

zoetepap 30 april 2015 om 12:12

Of op Armstrongs wijze kan het ook… Redelijk talent+criminele ploeg+criminele ploegleider+criminele dopingpraktijken= over het paard getilde superrobot :-)

dikkechaap 30 april 2015 om 12:19

@Rikkert
Jij bent in de veronderstelling dat alle doping is op te sporen?

Wim Kruithof 30 april 2015 om 12:21

hier spreekt men van een schorsing, daar van een comeback. Tja…

MME 30 april 2015 om 12:27

Benieuwd hoelang Valverde nog door gaat, hij is nu 35.

DMenchov 30 april 2015 om 12:29

Ik durf te wedden dat in geen ander land men zo misselijkmakend cynisch reageert op wielernieuwsberichten als in Nederland.

Ik moet echt stoppen met het lezen van comments.

NairoQ 30 april 2015 om 12:33

Nooit een echte fan van geweest, maar dit seizoen al met heel veel plezier naar kunnen kijken. Ben benieuwd hoe dat dit jaar in de Tour zal uitdraaien!

albertooo 30 april 2015 om 12:41

@zoetepap
LOL. Die beschrijving van Lance is best treffend :’)

@DMenchov
Komt voort uit een minderwaardigheidscomplex.

MooieMario 30 april 2015 om 12:49

Ik zou ook mijn ballen uit mijn wielerbroek lachen als ploegleider zijnde met iemand als Valverde in mijn team. Je weet dat hij altijd meedoet om de knikkers en hij garant staat voor een x aantal overwinningen per seizoen. Je hoeft hem niet te coachen want hij weet exact wat hij moet doen.

Valverde gaat als hij niet geblesseerd raakt met 2 vingers in zijn neus het worldtourklassement winnen. Ik zie hem in de tour en vuelta weer top 5 rijden en san sebastian en lombardije kan hij ook winnen.

Chaba 30 april 2015 om 12:50

Wat ik interessanter vind is dat Unzué aangeeft dat hij gedeeld kopman is met Quintana in de tour. Dan denk ik met welke gedachte doet hij dat. Is het omdat Valverde een Spanjaard is in een Spaans team. is het verkeerd vertaald. zegt hij dit tegen de media maar is intern anders besproken. Vindt hij echt dat Valverde op het niveau van Quintana kan acteren. Weigert Valverde in de hierarchie op de 2e plaats te staan etc etc.

Het lijkt mij logisch dat voor bepaalde etappes je Valverde zeker als winnaar kan uitspelen maar uiteindelijk voor het klassement ga in eerste instantie altijd voor Quintana.

Gebruikersnaam 30 april 2015 om 13:17

Hij koerst in 99% van de gevallen op een erg saaie manier en daar voel ik niets bij, of dat nu volgt uit talent of doping zal me worst wezen.

Garmin2012 30 april 2015 om 13:18

Nou, ik niet, maar dat is persoonlijk! Hij is wel een afmaker dat moet je hem nageven..
Een interessant artikel over Valverde op velonews……The curious case of valverde……..

Garmin2012 30 april 2015 om 13:22

Vooral dit element van de schrijver van het artikel op velonews snap ik:

Like many of his generation — Valverde turned 35 on Saturday — the Spaniard has one leg stuck in the past, and one in today’s peloton. And that makes it very difficult to stand up and cheer for victories that are otherwise Merckxian in scale.
Read more at http://velonews.competitor.com/2015/04/news/analysis-the-curious-case-of-alejandro-valverde_368078#rtmx091PBsrqmMcz.99

Wim Kruithof 30 april 2015 om 13:26

Garmin2012 dank voor de link.

Hades 30 april 2015 om 14:21

@ Chaba

Unzue werkt in beginsel bijna altijd met dubbele kopmannen in de Tour. In 2006 viel Valverde al vroeg uit waarna Pereiro kopman werd en zelfs die Tour wist te winnen. En in de befaamde waaierrit werd Quintana bewust van voren gehouden. Ik denk dat hij het meer uit voorzorg doet. Mocht de een op een gegeven moment met pech te maken hebben dan kan hij direct overschakelen op de andere kopman. En het is bovendien afwachten hoe Quintana de kasseien verteert.

freire93 30 april 2015 om 15:20

Ik geniet ook enorm van Vaverde!
hij mist nog alleen een wk op zijn palmares!

LinusGerdemann 30 april 2015 om 15:35

@chaba lijkt me niet meer dan logisch dat ze samen beginnen als kopman. Want wat als het naar Neeltje Jans oerhollands waaieren wordt en de kleine Quintana niet meekan en over de kasseien idem. Dan is het toch handig dat je een tweede kopman meehebt. In het hooggebergte zal Valaverde niet in zijn buurt komen maar vooraf twee kopmannen aanwijzen is een goed plan.

Romāns Vainšteins 30 april 2015 om 16:00

Doping en talent is natuurlijk niet per sé of/of maar even vaak én/én. Quintana vantevoren tot absolute kopman zou tactisch geen superzet zijn want met oa Huy en wat lastig plat werk in de eerste 10 dagen zie ik Valverde daar beter uitkomen en in ieder geval als bliksemafleider een grote rol spelen.

sven241 30 april 2015 om 17:44

Ik ook, Go Valverde!

Headlines

Materiaalzone

Populair