Mørkøv bedankt Lefevere na gouden medaille: “Hier jaren op moeten wachten”

zaterdag 7 augustus 2021 om 14:27
Mørkøv bedankt Lefevere na gouden medaille: “Hier jaren op moeten wachten”

foto: Cor Vos

Michael Mørkøv heeft na zijn gouden medaille op de olympische ploegkoers zijn team Deceuninck-Quick-Step en ploegbaas Patrick Lefevere bedankt. De Deen wist zaterdag samen met Lasse Norman Hansen de madison te winnen. “Ongelofelijk”, noemt de 36-jarige Mørkøv het bij Sporza.

“Ik heb hier wel enkele jaren op moeten wachten”, vertelt hij. “Ik had in 2008 al eens de kans om mee te doen aan de olympische ploegkoers, toen werd ik zesde met Alex Rasmussen. Maar daarna werd het van het olympische programma gehaald. Sinds het in 2016 weer een olympische discipline is, is het een groot doel van mij.”

Mørkøv is op de weg een vaste sprintloods in de equipe van de Wolfpack. Afgelopen Tour de France loodste hij Mark Cavendish als lead-out naar vier etappezeges. In Tokio mocht hij zelf zijn kans gaan. “Toen ik een contract tekende bij Deceuninck-Quick Step steunde Patrick Lefevere me in mijn droom. Ik moet mijn Belgische werkgever dus bedanken”, aldus Mørkøv.

‘Op het juiste moment op de juiste plek’
“Het is een deel van mijn carrière om me op te offeren op de weg. Dat is mijn taak en daar ben ik goed in”, weet hij. “Gelukkig mag ik voor mijn eigen ambities gaan op de piste. Hier sta ik elke dag voor op en hier werk ik elke dag hard voor. Ik ben erg trots dat Deceuninck-Quick Step me hier in steunt. Niet elke ploeg doet dat. Het toont dat ik op het juiste moment op de juiste plek zit.”

Lefevere lacht met Mørkøv – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

16 Reacties

Michelangelo 7 augustus 2021 om 14:37

Dat zijn wel hele dikke veertjes in de bips van PatLef.

Volgens mij moet hij toch eens goed rond kijken wie er nog meer rond fietst. Viviani, Ganna, Walls, en zo zijn er waarschijnlijk nog een boel die gewoon de volle support krijgen van hun ploeg.

En als ik me niet vergis is juist Lefevere altijd een tegenstander van renners die in wedstrijden moeten rijden waar ze niet zijn ploeg vertegenwoordigen. Walgt hij van het WK en anderen wedstrijden in de landskleuren ipv in het tenue van de sponsor.

Klinkt een beetje als slijmen bij de grote baas. Neemt niet weg dat het gewoon een geweldige prestatie is van Morkov, ik zou die graag wat vaker voor eigen kans zien gaan….

Turtlehead 7 augustus 2021 om 14:52

Haha, Ome Pat heeft hem zijn column van volgende week alvast laten lezen ;)

Nee, ff serieus: Morkov is een superprof die goed weet wie zijn salaris betaalt. Mooie Olympisch kampioen.

Maillot à Pois 7 augustus 2021 om 21:17

Lefevere is idd een koele minnaar van landenwedstrijden in het algemeen en de Spelen in het bijzonder, maar anderzijds moet toch gezegd dat hij zijn renners alle mogelijkheden geeft er naartoe te werken.

Covadonga 7 augustus 2021 om 21:23

Wat bedoel je nou?

Murcia 7 augustus 2021 om 14:46

Die profploegen waar hun renners geen steun krijgen op de OS mag hij dan meteen wel noemen want ik zie juist veel ondersteuning vanuit de World Tour teams hier voor hun deelnemers. Heijboer werd zelfs lid van de Belgische delegatie nota bene. Klasse gedaan van Morkov en Hansen die als veteranen hier Denemarken toch nog goud schenken op de baan.

harryjohan71 7 augustus 2021 om 15:47

Veel WT ploegen geven hun renners de kans om te schitteren op de OS. De uitspraak van Morkov is dan ook overdreven. Maar ja de renners van DQS hebben in hun contract staan dat ze veren in de kont van Lefevere dienen te stoppen.

NiM 7 augustus 2021 om 16:32

Lasse Norman Hansen die hier aan de zijde van Morkov goud pakt moest weg bij Alpecin omdat hij teveel op de piste focuste.

harryjohan71 7 augustus 2021 om 16:56

Volgens mij steunt Alpecin wel degelijk de OS ambities van hun renners. Hansen waarschijnlijk een twijfelgeval bij Alpecin om te verlengen in combinatie met OS ambitie is het logisch dat je contract niet verlengd wordt. De toppers bij de ploegen worden heus we ondersteund in hun OS ambities. Voorbeelden genoeg.

Ab Normaal 7 augustus 2021 om 14:53

Als je iemand het gunt is het Morkov wel.
Altijd anderen laten winnen en is daar de beste ter wereld in.
Dan is het zwaar gegund als je een keer voor eigen succes mag gaan en wint.

Dik en dik verdiend.

kleomantre 7 augustus 2021 om 15:30

Ik zou me op zijn leeftijd en met zijn staat van dienst niet teveel meer aantrekken van wat de ploeg wil, mochten die het niet zo zien zitten.

Bazzz 7 augustus 2021 om 15:57

Denk dat hij ook moest tekenen om Pat te eren en 3 vingers in zijn reet te steken op het moment dat hij een medaille zou halen op de OS

Chasse_patate 7 augustus 2021 om 16:30

Brulkikker mag hem juist bedanken dat hij DQS zoveel zeges bezorgd. Hij zou juist extra moeten krijgen om ook nog op de os te rijden.

WillySixx 7 augustus 2021 om 17:12

Denk dat ze heel goed overeenkomen, wat ook blijkt uit deze reactie.

Beetje raar dat er commentaar gegeven wordt op het feit dat een werknemer zijn werkgever bedankt, naar mijn weten is dat meestal positief.

Marco Willems 7 augustus 2021 om 17:12

De beste lead out man is de beste op de Madison, dik verdiend hoor en van harte gegund!

Pietspeed 7 augustus 2021 om 19:41

Levevre voegt de daad bij het woord blijkt uit de foto. Hij hult zich in stil zwijgen.

Pedalo 8 augustus 2021 om 09:12

Wat een onzin……Lefevre heeft juist gezegd dat zijn renners die op de OS zijn geweest niet op enige coulantie hoeven rekenen omdat ze moe zouden zijn…..

Headlines

Materiaalzone

Populair