Mollema na eerste test: “Bergop waren er wat renners sterker”

donderdag 23 mei 2019 om 17:35

foto: Cor Vos

Bauke Mollema moest flink knokken onderweg naar Pinerolo, maar de kopman van Trek-Segafredo slaagde in zijn missie: geen tijd verliezen op zijn grootste concurrenten. “Ik ben wel tevreden met de uitkomst, aangezien het erg lastig was”, zo vertelt hij aan Eurosport.


Mollema verloor dus geen tijd op concurrenten als Primož Roglič, Simon Yates en Vincenzo Nibali, maar daar zag het lange tijd niet naar uit. De Nederlander moest namelijk passen vlak voor de top van de Montoso, waardoor hij was aangewezen op een lange achtervolging. “Gelukkig kon ik nog rekenen op mijn ploeggenoot Giulio Ciccone.”

“Daarnaast had Ilnur Zakarin nog enkele ploeggenoten in steun, waardoor we weer konden terugkeren. In de finale kwam ik er weer door. Ik ben wel tevreden met de uitkomst van deze etappe. Er waren bergop wel wat mannen sterker”, zo is Mollema eerlijk in zijn analyse.

“Hoop morgen beter voor de dag te komen”
Zo wisten Miguel Ángel López en Mikel Landa tijd te pakken op de overige klassementsrenners. “Het was lastig, zeker na twaalf vlakke dagen. Op de steile klim had ik het moeilijk, maar ik hoop morgen beter voor de dag te komen. Dat zal wel moeten, aangezien de tijdsverschillen dan nog groter zullen zijn.”

Dit artikel delen:

19 Reacties

sven241 23 mei 2019 om 17:43

Hij kwam er bij de aankomst toch beter doorheen. Eerste klim in een ronde is altijd wennen en zeker na een rustdag. Morgen weten we meer.

AZH 23 mei 2019 om 17:48

De rustdag was 3 dagen geleden.

xistnc 23 mei 2019 om 17:59

Ze hebben drie rustdagen achter elkaar gehad.

NumberSeventeen 23 mei 2019 om 17:49

Zo veel goede klimmers die het op de eerste klim af laten weten. Volgens mij is Kruijswijk ook niet goed op de eerste klim. Sterker nog als een etappe maar 1 klim heeft dan zijn zijn concurrenten sterker.

Die tijd die je dan eventueel verliest kun je zo weer goedmaken wanneer er 3 klimmen in een rit zitten.

Scibby 23 mei 2019 om 17:57

Maar Kruijswijk doet het in de derde week meestal beter dan de rest, terwijl Mollema dan meest ergens een slechte dag heeft.
Maar inderdaad nog geen tijd verloren dus alles is nog mogelijk.

Mwielerfan 26 mei 2019 om 19:55

Kruijswijk is bijna nooit beter dan de rest op die ene giro na. Hij is wel al zon4 a 5x in de 3de week bij de beste renners geweest en schuift dan naar een respectabele 5-10 plek. Maar hij rijdt zelden bij de podium renners weg en wint al helemaal nooit, dus hoe je hem de beste kunt noemen?

NCK17 23 mei 2019 om 17:58

Mollema heeft het wel vaker lastig op de eerste klim in een grote ronde.

tvm 23 mei 2019 om 18:06

Is dat zo? Kun je voorbeelden geven? In de Giro van 2017 begon hij juist erg sterk, kan ik mij herinneren.

S. Morgenstern 23 mei 2019 om 18:11

Hij heeft dat zelf aangegeven. Ik kan me echter ook herinneren dat Bau & Lau juist op de eerste klim van die ronde zo goed voor de dag kwamen.

NCK17 23 mei 2019 om 19:18

Tour de France 2015 etappe 10 naar La pierre saint-martin verloor hij 4 minuten, een dag later in de rit over de tourmalet aankomst cauterets pakte hij 10 seconden op de andere favorieten.

adelaarvanantwerpen 23 mei 2019 om 19:31

Ja dat is een vb van een mindere mollema, maar er zijn genoeg vb van mollema die wel zeer sterk was tijdens de eerste bergetappe en er daarna terug door zakten en ik ben er vrij zeker van dat mollema nog ga worden ingehaald door Majka, Carapaz, lopez, Yates en misschien zelfs landa

Turtlehead 23 mei 2019 om 18:48

Staat toch mooi 6e, hopelijk voor hem aanklampen en vooraan blijven.

Tuubke 23 mei 2019 om 20:17

Mollema heeft nogal eens gehad dat hij terugzakte in de derde week van een grote ronde. Maar dan was er meestal al heel wat klimwerk geweest in de eerste twee weken. Nu begint het pas net, dus wie weet krijgt hij die terugslag nu niet. Ik gun hem zo een podiumplek of een mooie ritzege.

Iets anders: weet iemand wie ooit het prachtige werkwoord ‘mollemalen’ heeft uitgevonden?

horsm 23 mei 2019 om 20:19

Thijs Zonneveld heeft ‘mollemalen’ bedacht.

Tuubke 24 mei 2019 om 07:44

Ah, Zonneveld – dankjewel horsm!

poeskescherens 23 mei 2019 om 20:21

Zou hij niet beter focussen op de Ardennen, lombardije en classica en ritten in rondes? Dan wint hij misschien veel meer.

Sebas 24 mei 2019 om 07:18

6e AK, 3e vd Favorieten voor het tweede weekeinde. Niet nu nee.

Romāns Vainšteins 24 mei 2019 om 08:20

Hij wint al best veel voor de renner die hij is/