Mitchelton-Scott klopt Jumbo-Visma in ploegentijdrit Tirreno
Mitchelton-Scott heeft de openingsploegentijdrit van Tirreno-Adriatico gewonnen. Lange tijd leek Jumbo-Visma op weg naar de zege, maar de Australische ploeg met Adam Yates klokte in extremis een snellere tijd. Michael Hepburn passeerde als eerste de streep en is de eerste leider.
De 54e Tirreno-Adriatico begon vandaag met een ploegentijdrit over 21,5 kilometer in Lido di Camaiore, waar BMC de afgelopen drie jaar de beste was. Onder regenachtige omstandigheden trapte AG2R La Mondiale de etappe af. De Franse ploeg klokte 24m26, een tijd die door Dimension Data (23m59) al meteen werd verbeterd. Daarop werd de koers opgeschrikt door een val van Rafał Majka en Oscar Gatto (allebei BORA-hansgrohe), die botsten op een voetganger.
De lucht klaarde intussen op en de tijd van Dimension Data werd verbeterd door CCC (23m37), de voortzetting van BMC. Een vierde zege op rij in Lido di Camaiore zou er niet komen, want EF Education First (23m21) deed beter. Aan die tijd zouden twee ploegen met klassementsambities Groupama-FDJ (Pinot) en Astana (Fuglsang-Lutsenko) niet komen. Deceuninck-Quick Step wél; de ploeg van Julian Alaphilippe zette met 23m02 een messcherpe tijd neer.
Uitstekende tijd Jumbo-Visma
Hoewel deze tijd meerdere ritten bleef staan, bleek het niet de winnende tijd. Jumbo-Visma (met Roglic) moest aan het tussenpunt weliswaar acht seconden toegeven op de Belgische formatie, maar bleek de tijdrit uitstekend te hebben ingedeeld. De achterstand werd omgebogen aan een voorsprong van liefst een halve minuut aan de finish (22m32). Een scherpe tijd, waarop Team Sky (met Thomas en Poels) meteen de tanden stukbeet.

foto: Cor Vos
Omdat ook de volgende ploegen tekort kwamen, ging het er steeds beter uitzien voor de geel-zwarte brigade. Ook Lotto Soudal (met Wellens) en Sunweb (met Dumoulin) kwamen niet aan de toptijd. Intussen was Mitchelton-Scott snel gestart. De Australische ploeg met Adam Yates klokte al zes seconden sneller dan Jumbo-Visma bij het tussenpunt. Aan de finish was de formatie zeven seconden sneller en snoepten daarmee de winst weg voor de neus van de Nederlandse ploeg.
Jawel, maar dat was wel 30s he.
Bahrein en Sky verliezers van de dag. Samen met de organisatie. Wat een rampzalige momenten met het publiek gezien...
Roglic gewoon een hele goede uitgangspositie!
Sunweb ook goed 22 sec is ook nog wel te overbruggen...
maar normaal gesproken moet dit toch wel voor Yates zijn
Gewoon veel goede hardrijders.
Ik heb het over de eerste 3 tov. Bahrein en Sky.
Ik ben bang dat Jumbo iets te behouden gestart is (mogelijk i.vm. nat wegdek in het eerste deel)
Mitchelton heeft uiteraard wel voordeel gehad bij droger wegdek, en wellicht afnemende wind, wie zal het zeggen.
Hoe dan ook jammer voor zowel Jumbo als van Emden die ik deze overwinning en een dag leiderstrui na zoveel jaren trouwe dienst en vele keren net van de hotseat te zijn gestoten door oa. Dennis absoluut had gegund.
Wel zie ik net als iemand voor mij het voordeel van het niet hoeven dragen van de koers de komende dagen.
Als Roglic in de afsluitende tijdrit zou kunnen uitpakken met voldoende voorsprong op Yates zou dat voldoende moeten zijn voor eindwinst.
Ik zie Yates als enige echte uitdager/favoriet, anderen hebben nu al reeds teveel achterstand en Dumoulin die welliswaar in de afsluitende tijdrit wellicht nog het verschil kan maken mist denk ik ten opzichte van zowel Yates als Roglic de explosiviteit.
Overigens vind ik het helemaal geen voordeel dat Jumbo nu niet de koers hoeft te controleren de komende dagen. Als het in de Giro goed gaat, moeten ze daar immers ook de koers controleren.
Geen leiderstrui is wel een zeker voordeel als michelton de trui wil houden. Namelijk wat meer uit de wind zitten en niet beuken op kop peloton.
Je kan zelfs bouwman of gesink meesturen met een vlucht (al zie ik dat niet direct gebeuren ).