Minister Grapperhaus over fietsen in groepsverband: “Het kan, maar wees geen stomkop”

donderdag 28 mei 2020 om 15:43
Minister Grapperhaus over fietsen in groepsverband: “Het kan, maar wees geen stomkop”

foto: Joris Knapen

Het kabinet heeft de coronamaatregelen inmiddels versoepeld, maar het is voor wielrenners niet altijd even duidelijk wat nu wel en niet mag. Is het bijvoorbeeld toegestaan om in groepjes te fietsen? “Het kan, maar wees geen stomkop”, zo benadrukt Ferdinand Grapperhaus als minister van Justitie en Veiligheid.

Grapperhaus roept in gesprek met EenVandaag fietsers op om hun gezonde verstand te gebruiken. Het begint volgens de politicus allemaal bij het houden van anderhalve meter afstand. “Het leven is in de spiegel kijken. Van: ik moet geen stomkop zijn, want anders ga ik het virus verspreiden. Het leven is geen kwestie van handhaven door anderen.”

“We hebben het tot nu toe echt goed gedaan”, zo doelt Grapperhaus op de anderhalvemetersamenleving. “Laten we dat vooral blijven doen. En ga dus niet zeggen: kom op, ik ga lekker in dat wiel rijden en sodemieter jij nou een eind weg. Nee, hou je er gewoon aan. Het is een beetje aangepast, maar dan gaat het gewoon goed”, benadrukt hij met klem.

Richtlijnen 
“De anderhalvemeterregel is heilig, of je nu alleen fietst of met z’n vieren. Als je in het wiel zit, dan zit je op minder dan anderhalve meter”, aldus Grapperhaus, die zelf ook een fervent fietser is. Wielerbond NTFU adviseerde twee weken geleden om met maximaal vier personen te fietsen. Dit geldt ook voor verenigingen, maar niet voor personen uit hetzelfde huishouden.

Naast elkaar fietsen wordt afgeraden indien daar niet voldoende ruimte voor is. Daarnaast wordt geadviseerd om drukte te vermijden. “Kies een route over brede wegen en fietspaden.” De KNWU kwam eind maart al met tips om op een verantwoorde manier in de buitenlucht te fietsen. Toen gold #RideSolo nog als belangrijkste advies.

Dit artikel delen:

48 Reacties

Emergo 28 mei 2020 om 15:59

Hm. dan ben ik vandaag toch een paar “stomkoppen” tegengekomen. maar in het wiel zitten bij windkracht 5 is toch wel lekker.

stibadi 28 mei 2020 om 16:14

Wat een belachelijk onduidelijk verwachtingspatroon wordt hier neergezet door Grapperhaus en de KNWU! Je kunt helemaal niet samen fietsen met anderhalve meter afstand. Nog niet eens met 2 personen. Ik zou hier echt duidelijkere afspraken voor willen. Of: fiets lekker met maximaal 4 personen (ongeacht de afstand), maar ik vrees voor: Fiets alleen met personen uit je huishouden. Wees in elk geval duidelijk.

wielrenner 29 mei 2020 om 06:27

Laat staan met 5-10 man, allemaal op 1.5 m afstand…

Romāns Vainšteins 28 mei 2020 om 16:48

Zonder 1 uitzondering heb ik behoorlijk hard moeten lachen om alle coronaproof veiligheidsadviezen met betrekking tot wielrennen. Ook met naast of vlak achter elkaar fietsen ga je echt geen anderen besmetten, gewoon niet. Niet als wielrenner en niet als blindzwalkende omgevinggenieter met dikke batterij.

Rondhakkende wielrenners in tijden van ‘blijf thuis als het kan!’ zijn natuurlijk funest voor de beelvorming qua handhaving maar het het zijn alle gezellige binnenonderonsjes waar de strakke aandacht nu naar uit dient te gaan.

Trouwens geen soortgenoot mogen zien die anders dan normaal reed, of het moet zo subtiel zijn geweest dat ik er niks van opmerken kon.

KimJungPoels 28 mei 2020 om 16:56

Wat mij eigenlijk nog het meest verbaasd is dat we na meerdere maanden coronacrisis nog steeds geen enkele nuancering zien waar die 1,5 meter nu precies wel of niet geldend is.

Je maakt mij niet wijs dat we met 1,5 meter buiten en binnen precies hetzelfde risico vermijden. Of dat we met warme of koude temperaturen precies dezelfde risico's lopen.

Steeds meer lees je conclusies uit onderzoeken dat de besmettingskans buiten echt zeer zeer laag is, ook op minder dan anderhalve meter. Terwijl we ook kunnen lezen dat in slecht geventileerde ruimtes de anderhalve meter nooit afdoende kan zijn. Hoe kan het dan dat we zo krampachtig blijven vasthouden aan de algemene 'anderhalf meter is heilig'-opvatting.

Baik-Baik 28 mei 2020 om 17:04

Jij vond de corona crisis überhaupt flauwekul aan het begin. Het was maar een griepje etcetera. Dus ja…

KimJungPoels 28 mei 2020 om 21:30

Nee hoor, volgens mij heb ik dat nog nooit ergens gezegd. Ik begreep ook wel dat er een soort van lockdown moest komen, omdat de effecten in het begin onderschat waren, en er daardoor te veel druk op de zorg was ontstaan. Of alles zo stil had moeten komen te staan als nu het geval is geweest vroeg ik me wel af ja.

Ik begrijp alleen niet zo goed hoe het kan dat er nu niet iets meer informatie los komt over wat nu wél en wat nu geen verstandige keuzes zijn. Het blijft bij die heilige 1,5 meter, terwijl dus volgens mij steeds meer duidelijk aan het worden is dat die afstand nogal onderhevig is aan de omstandigheden.

PauldeG 28 mei 2020 om 17:02

Afgelopen week weer de eerste groep wielrenners gezien. Is het zo als je een wielrenfiets koopt dat je IQ daalt? En als je in een groep fiets/ bij een wielrenclub zit het nog een aantal keren daalt? Het lijkt er soms wel op.

Baik-Baik 28 mei 2020 om 17:07

Het gros van de fietsers lijkt zich er redelijk goed aan te houden. Zelf gisteren 7 uur lang op pad geweest. Een enkele groep gezien van circa een achttal renners helaas. Onbegrijpelijk. Vooral van clubfietsers is het niet zo slim. Je rijdt in hetzelfde tenue, dan heb je zelfs als je 1.5 meter afstand houdt al de schijn tegen.

xistnc 29 mei 2020 om 07:36

Als je afgelopen week pas weer de eerste groep hebt gezien, dan hebben de wielrenners zich toch maandenlang prima gedragen? Net als de rest van Nederland worden ook de wielrenners wat losser, nu alles de goede kant op lijkt te gaan.

Pol 28 mei 2020 om 17:27

Vandaag een rondje westBrabant gereden, ben nog nooit zo veel Belgische renners tegen gekomen. Als wij bij Essen de grens over gaan ben je € 390 kwijt. Ook nog nooit zo veel auto s gezien met een Belgisch kenteken. In Nispen stonden er 5 na elkaar geparkeerd.In de Wouwse plantage reden ze in file naar Huijbergen.

Romāns Vainšteins 29 mei 2020 om 08:10

Ojee, en wat toen?

BassieAdriaan 29 mei 2020 om 12:11

Ik vergiste me vorige week in de afslag en kwam bij Meerle per ongeluk de grens over, dus ipv langs de Nederlandse grens omhoog terug werd het de Belgische kant.
Aangehouden op de grensovergang (Nederland dus terug in) wat we in België deden en of we even p.p. € 250,- cash wilden voldoen.
Ik zeg niet om het een of het ander meneer agent, maar de regels zijn toch versoepeld in België er mag toch weer gefietst worden.
Ja dat klopt alleen voor Belgen in België.
Dus een Belg mag alle routes dus ook door Nederland rijden, een Nederlander mag België niet in om diezelfde route als de Belg te rijden.

Uiteindelijk mochten we door zonder boete.

Fast Freddy 28 mei 2020 om 17:29

Als je in het wiel rijdt, op een cm of 20 van het achterwiel, zit er toch ook ruim 1,5m tussen? Ik neem aan dat niet de afstand tussen wielen, maar tussen de hoofden maatgevend is.

Henk 28 mei 2020 om 18:05

Direct kappen met die 1,5 meter nonsens.

KnightBiker 28 mei 2020 om 19:11

Het Advies van Grapperhaus is belachelijk & onpraktisch.
Fietsen met 4 vrienden is prima, ook op korte afstand is het in de praktijk bijna onmogelijk om een ander te besmetten op de fiets.

Wel Beter niet bij iemand in het wiel kruipen van iemand die je niet kent… (al doe ik dat voor korte tijd soms nog steeds, het bloed kruipt waar het niet gaan kan)

$kedel 28 mei 2020 om 19:22

Zelf ook gewoon bewust naast elkaar wezen fietsen.
Het risico is een stuk groter als jij achter iemand fietst(niet voor de voorste) dan wanneer je gewoon naast elkaar fietst, dan kunnen ze nog zoveel willen ik kies toch echt voor mijn eigen veiligheid.

SteelHorseCowboy 28 mei 2020 om 19:59

Als je naast elkaar rijdt is het alleen al door de rijwind nagenoeg onmogelijk dat je zweet of spuug van de ander in je gezicht zou krijgen. De 1,5 meter regel is dan dus weinig zinvol.

Sowieso wil ik die 1,5 meter vooral zien als een soort uitgangspunt, een waarschuwing. In sommige situaties is meer afstand waarschijnlijk zinvol (bv. binnen; face-to-face gesprek), maar in sommige (bv. naast elkaar fietsen of op de stoep iemand passeren) mag het ook wel eens minder zijn.

Ander ligt dat als je recht of schuin achter elkaar rijdt. Maar ik zal het eerlijk zeggen: ik maak me daar niet erg druk om.

Ik rijd nu vooral alleen of met z'n tweeën, meestal met dezelfde persoon. Vind wel dat je bij het passeren wat extra ruimte moet laten. Mensen zijn nog schrikachtiger dan normaal en je wilt geen mensen bang maken.

VDB44 28 mei 2020 om 23:28

Zweet draagt geen virussen over trouwens.

Arie den Blanken 28 mei 2020 om 22:34

Al het gespeculeer over of anderhalve meter afstand al fietsend nuttig en in de praktijk werkt is in feite overbodig. Fietsen is bij uitstek een sportieve bezigheid die gewoon alleen kan worden gedaan. Dit geldt ook voor de vele die uitzien als wielrenners maar het feitelijk niet zijn. Waarom zou je dan in deze periode in groepsverband willen rijden.
Vaak is het voornaamste argument dat het leuker is maar leuk dient voor dit soort dingen even op de laatste plaats te komen.

KimJungPoels 28 mei 2020 om 23:31

Ja is dat zo?

peervaneynthoven 29 mei 2020 om 00:13

@Henk 100% mee eens! Zeker buiten. Langzamerhand worden de oorzaken en omstandigheden van stevige corona besmettingen steeds duidelijker en worden die inmiddels wereldwijd door steeds grotere groepen deskundigen (waaronder niet alleen virologen!) bevestigd.Alleen Rutte en “Jaap en zijn mensen” zitten nog steeds op de Titanic en luisteren naar hun zelf geregisseerde deuntje. Wars van elke vorm van ‘aanpassing’ wegens gezichtsverlies. De 1,5 meter(zeker buiten) is een dogma (waarom geen 2 of 3 of 6 meter?) waar ze niet van afwijken, ook al zinkt de Titanic. In dit geval staat de Titanic voor economie. Arrogantie ten top! Maar Nederlanders volgen braaf en kritiekloos (tot voor kort) ‘hun’ leiders. Want die doen het geweldig, zo vind het volk én de ondersteunende MSM, die nauwelijks ruimte geven aan andere inzichten, andere meningen of een ander geluid. De tijd zal het leren, maar het grote economische kwaad is al geschied. En het verband met wielrenners? Buiten is besmetting met het virus nihil. Dat bevestigen steeds meer onderzoekers, en sommigen al weken. En het RIVM slaapt rustig verder zonder enige transparantie en/of onderbouwing van de genomen (en opgelegde) maatregelen. Grapperhaus is een schertsfiguur.Niet alleen op dit dossier overigens.Snel dus weer gaan fietsen en weer gan koersen. Het “nieuwe normaal” van Rutte dat is pas abnormaal.

wielrenner 29 mei 2020 om 07:53

En zo is het!

Merlinappa 29 mei 2020 om 08:43

En het is zeker allemaal de schuld van asielzoekers.

KnightBiker 29 mei 2020 om 14:57

@Merlinpapa neen, Die carnaval-boeren in Brabant hebben het gedaan ;)

Jungle Man 29 mei 2020 om 00:43

Het zou wel veel helpen als de E-bikers niet naast elkaar, maar achter elkaar gaan rijden. Inhalen wordt dan -zeker met 1.5 mtr afstand- wat veiliger.

Barry Batsbak 29 mei 2020 om 08:44

E-bikers zijn met recht de meest asociale onbedachtzame weggebruikers heden ten dage. Verschrikkelijk. Had met hemelvaartsdag het onzalige idee om op de terugweg van een fietstochtje even een dijkje mee te pakken in de uiterwaarden bij Wilp. Slechtste idee van 2020 tot nu toe. Kuddes tot 10 personen (100% zeker niet uit hetzelfde gezin), in beide richtingen naast elkaar, telefoontje binnen handbereik, meer achterstevoren kletsend op de fiets dan gezond voor je is. Een paar spannende near-misses gezien. En dat zijn dan dus die “fatsoenlijke mensen” die wielrenners constant de maat nemen, want aso’s enzo.

Romāns Vainšteins 29 mei 2020 om 09:01

Ik ben ik het behoorlijk oneens eigenlijk met de battle tussen verschillende groeperingen fietsers zoals jullie die hier pogen op te voeren. Het is eigenlijk allebei precies even dom.

Groepen omgevingsgenieters van het type dat je tijdens stralende vrije dagen ontwaart zitten in een geheel andere wereld dan fanatieke wielrenners met veel verkeersverstand. Die zijn er lekker eens op uit en dromen weg bij de florerende bermpjes en het, in jouw geval, het pittoresk opdoemende middeleeuwse skylinetje van Deventer. Je kan die lui niet verwijten dat de hersencapaciteit daalt met de dagelijkse beslommeringen op level 2 en een heet zonnetje op de kop. Ik gun die mensen dat.

Het is aan de wielrenner om op dergelijke dagen op tijd (erg vroeg of juist rond etenstijd) te vertrekken mocht je de geijkte wegen willen pakken en zo niet alternatieve routes zonder die lui er op (altijd te vinden want meestal drentelen ze langs knooppunten) Pak als fanaat de handschoen op en kom zelf met de oplossing.

Lang geleden deze wijsheid opgedaan met een geplande route Middelburg Rotterdam die we na Neeltje Jans temidden van een onvoorstelbare stroom imbecielen op twee wielen robuust onderbraken met een alternatieve route via Ziekrikzee, Bruinisse, Ooltgensplaat, Strijen, Dordrecht. Sindsdien, drukte ? Wegwezen meteen.

Barry Batsbak 29 mei 2020 om 11:25

Je mag het oneens zijn, dat is niet erg. Eigenlijk ben je dat niet, want ik gaf al aan dat dit een heel beroerd idee van mezelf was. Had die route moeten mijden als de builenpest (of als corona for that matter). Maar dat doet niets af aan het weggedrag van de gemiddelde e-biker. Dat je op een andere manier geniet van de omgeving dan de gemiddelde wielertoerist doet eigenlijk niet ter zake als je verkeersdeelnemer bent, maar je zwalkend en zwabberend over de weg beweegt als een dronken nijlpaard op stelten. Voor gevaarlijk weggedrag is geen excuus, ook geen florerende bermpjes. En dat geldt tevens voor de Strava-ridders onder ons.

Romāns Vainšteins 29 mei 2020 om 12:07

Ik denk dat het verschil vooral zit in of we zondagsrijders vergeven of niet, ik vergeef ze als zijnde kinderen van 4 die het ook allemaal niet beter weten.

girardengo 29 mei 2020 om 13:51

Je ergeren aan anderen heeft totaal geen zin, al is het soms niet tegen te houden(;-), beter is het om te anticiperen op ‘ander’ fietsgedrag. Ik houd er rekening mee dat anderen soms rare dingen doen op de fiets, dus ik wijk bijtijds uit, matig snelheid, rem op tijd af, en vooral zoek ik routes en tijdstippen op waarmee ik veel problemen kan vermijden. Voordat de e-bikes er waren, reden mensen uit de oudere leeftijdscategorie op de fiets juist erg traag, dus dat schoot echt niet op als je op de racefiets wilde doorrijden. Maar erg gelukkig ben ik zeker niet met de huidige e-bike cultuur. Soms ga ik liever wandelen. Lekker rustig.

KnightBiker 29 mei 2020 om 15:05

+ 1 RV – hoewel ik de frustratie van @Barry volledig begrijp moeten we af van de mentaliteit om anderen de schuld te geven: die veel te Snelle e-bikes/eclectische scooters hoor ik ook niet. Zo voelt het ook voor die mensen. Het valt alleen niet altijd te vermijden en dan hoop ik dat ze zich toch bedenken dat de weg gedeeld moet worden als ik volledig links van de weg voorbij kom.

Barry Batsbak 29 mei 2020 om 20:04

De schuld geven en constateren zijn 2 verschillende dingen. Frustreren? Mwoah, soms misschien wel maar ik lig er nou ook weer niet wakker van. Hoofd schudden en schouders ophalen is doorgaans voldoende. Inmiddels voldoende kilometers gemaakt om de problemen van 150m afstand al te zien ontstaan.

Jungle Man 29 mei 2020 om 20:50

Ik begrijp de wederzijdse ergernis jegens elkander wel. Belangrijkste is om van beide kanten elkander te respecteren en rekening met elkaar te houden. Zowel wielrenners, als E-bikers die alleen op de wereld menen te moeten zijn creëert problemen.

Romāns Vainšteins 29 mei 2020 om 06:53

Zo, lekkere omstandigheden vandaag. Wind precies goed om eens te pogen zsm de eemshavenweg met Music for a Jilted Generation loeihard op de oortjes op en neer te rammen. Zoveel auto’s rijden daar niet op en er is geen betere manier om van je keiharde kater af te komen !

‘Wees.. geen.. stomkop..’

Oh? Hmmmmmm…

Geit in mijn Kelderman 29 mei 2020 om 08:29

Ik moet zeggen dat ik die grote groepen totaal niet mis. Met 3 a 4 man fietsen is nog een pak veiliger ook, fietsers gedragen zich minder stupide.

Fish-180 29 mei 2020 om 08:51

Laat maar fijn in kleine groepjes rijden. Als recreatie-fietser heb ik een hekel aan die grote groepen wielrenners die menen dat het fietspad alleen voor hun is.

ProfrondeZevenbergen 29 mei 2020 om 22:49

+1

Maar enkelingen en duo’s kunnen er ook wat van. Als ik met mijn gezinnetje fiets, krijgen we nogal eens wat naar ons hoofd geslingerd. Ze zouden een bel en deze gebruiken verplicht moeten stellen voor racefietsers. We kunnen nu eenmaal niet constant achterom kijken of er zo’n egotripper aankomt.

vluggejapie 29 mei 2020 om 09:04

Het hele idee van samen wielrennen is dat je gebruik maakt van elkaars slipstream. Als je achter iemand fietst, is 20 meter pas COVID-proof – aldus onderzoekers van de TU Eindhoven. Naast elkaar met 1,5 meter ertussen lijkt me met het oog op de verkeersveiligheid buitengewoon onverstandig. En wat adviseert Grapperhaus? “In groepsverband fietsen kan, maar houd 1,5 meter afstand.”. Ok boomer. Ga jij even met je gezond verstand de stomkoppen bestrijden.

Merlinappa 29 mei 2020 om 11:43

Die 20 meter is ondertussen ook al een stuk of 20 keer debunked. Klopt niet. 2 meter of 20 meter maakt niks uit.

vluggejapie 29 mei 2020 om 13:25

Niet 'debunked' maar genuanceerd. Door Blocken et al. Omdat er aanvankelijk geen rekening was gehouden met omgevingsfactoren zoals bijvoorbeeld wind. Dat in de slipstream bij windstille omstandigheden tot 20 meter druppels kunnen worden ingeademd, wordt alsnog bevestigd. So much for debunked. Welke andere 19 onderzoeken bedoel je? Noem er desnoods één, dan pas ik de afstand aan. Maar dat kun je niet, hè?

BassieAdriaan 29 mei 2020 om 11:43

Ab Osterhaus formuleerde het een maand of wat als mooi: ” WHO zegt 1 meter, Duitsland zegt 2 meter, want het wordt uiteindelijk 1,5 meter. Dus als wij de norm zetten op 1,5 meter houden we de Nederlandse bevolking kennende 1 meter over en dat is dan prima.

Buiten is inderdaad het risico minder, maar ik heb vorige week (we reden keurig met z’n 4en) mijn maat voor mij er ook op moeten attenderen dat die neus nu leegsproeien niet het beste idee is, zeker niet als ik achter je rijd.

Van mij mag er eigenlijk voor eens en voor altijd een wet komen dat wielrenners een groep van maximaal 8 renners mogen vormen, indien meer dan alleen met vergunning motar en volg auto.
Ik ben het al jààren spuugzat van die groepen “club-rijders” die op zondagochtend élke verkeersregel aan hun laars lappen alsof het een militaire collone is (en zo hierboven te lezen ben ik niet de enige)

Hoe dan ook, wat er ook gebeurd altijd gewoon blijven lachen.

KnightBiker 29 mei 2020 om 15:08

Niet te handhaven met alle Tour tochten en cyclo’s die gewoon op de openbare weg plaatsvinden.

Arie den Blanken 29 mei 2020 om 18:46

Ik constateer ook hier het grote misverstand over de term “wielrenners”
Wielrenners zijn licentiehouders die wedstrijden rijden en in functie daarvan trainen. Dat zijn er getalsmatig niet zoveel
Het veruit grootste deel van de krommesturenfietsers zijn geen wielrenners maar wielertoeristen en/of toerfietsers. Toerfietsers rijden meestal op het gemak met oog voor wat de omgeving voor schoons te bieden heeft. Wielertoeristen hebben daar nauwelijks oog voor en zijn vooral bezig met een vorm van presteren die niets voorstelt. Houden zich bezig met o.a. Strava-klassementen en gemiddeldes die in groep halen. Het asociale verkeersgedrag komt het meest voor in deze groep die wielrennertje spelen op de openbare weg.

Derierre de la course 29 mei 2020 om 19:03

Arie je hebt denk ik wel gelijk. Ik bevind me meestal in de categorie tourfietsers maar in een groep regelmatig ongewild onderdeel van de wielertoeristen. Das de reden dat ik voor de fietservaring meestal liever alleen fiets. Voor en na het “wielerterrorist” spelen is het dan ook wel weer gezellig.

Samlambeej 29 mei 2020 om 12:31

Dat groepen toegestaan zijn, daar snap ik niks van. Je gaat zo effe 10 bubbels binnendringen. Ik dacht dat het devies was: "Beperkt je contacten tot je gezin, je belangrijkste collega's, twee vrienden, was je handen en hou voor de rest zoveel waar mogelijk afstand."

Derierre de la course 29 mei 2020 om 14:42

Precies dit, als je al weken met dezelfde 3 fietsvrienden rijdt is er weinig risico. Er van uit gaande dat die verantwoordelijkheid nemen en niet mee gaan als er iemand in het gezin ziek is.

Wat je niet moet doen is met Jan en alle man in een peleton gaan zitten.

Uit Corona-ervaring weet ik trouwens dat besmetting (voorafgaand aan symptomen) pas een werkelijk groot risico is bij meer dan 15 minuten binnen anderhalve meter. Iemand passeren zal dus meevallen. Een kwartier in zijn wiel hangen is risicovol.

Jacco van Stierop 29 mei 2020 om 14:53

Met deze pandemie had de overheid de mensen moeten aanraden juist wel zo veel mogelijk de buitenlucht op te zoeken. Dat geldt helemaal voor mensen in verzorgingshuizen, buiten is een stuk veiliger dan binnen te zitten met een gare airco.
Die 1,5 meter buiten is onzin, maar ben evenwel niet zeker hoe het precies zit met het zog bij fietsen. Als je in het wiel zit van een rochelend, met corona besmet persoon zou dat wel eens niet geheel zonder risico kunnen zijn. De kans daarop echter lijkt mij echter ook niet zo heel groot. Kortom, al die raadgevingen van de overheid voor kennisgeving aannemen.

Natuurlijk verder wel de gewone fatsoensnormen aanhouden en je gezonde verstand gebruiken. Als het kan hou je afstand, maar je hoeft absoluut niet in de stress te schieten of je een stomkop te voelen wanneer dat even niet kan.

Headlines

Materiaalzone

Populair