Minister Grapperhaus over fietsen in groepsverband: “Het kan, maar wees geen stomkop”
Het kabinet heeft de coronamaatregelen inmiddels versoepeld, maar het is voor wielrenners niet altijd even duidelijk wat nu wel en niet mag. Is het bijvoorbeeld toegestaan om in groepjes te fietsen? “Het kan, maar wees geen stomkop”, zo benadrukt Ferdinand Grapperhaus als minister van Justitie en Veiligheid.
Grapperhaus roept in gesprek met EenVandaag fietsers op om hun gezonde verstand te gebruiken. Het begint volgens de politicus allemaal bij het houden van anderhalve meter afstand. “Het leven is in de spiegel kijken. Van: ik moet geen stomkop zijn, want anders ga ik het virus verspreiden. Het leven is geen kwestie van handhaven door anderen.”
“We hebben het tot nu toe echt goed gedaan”, zo doelt Grapperhaus op de anderhalvemetersamenleving. “Laten we dat vooral blijven doen. En ga dus niet zeggen: kom op, ik ga lekker in dat wiel rijden en sodemieter jij nou een eind weg. Nee, hou je er gewoon aan. Het is een beetje aangepast, maar dan gaat het gewoon goed”, benadrukt hij met klem.
Richtlijnen
“De anderhalvemeterregel is heilig, of je nu alleen fietst of met z’n vieren. Als je in het wiel zit, dan zit je op minder dan anderhalve meter”, aldus Grapperhaus, die zelf ook een fervent fietser is. Wielerbond NTFU adviseerde twee weken geleden om met maximaal vier personen te fietsen. Dit geldt ook voor verenigingen, maar niet voor personen uit hetzelfde huishouden.
Naast elkaar fietsen wordt afgeraden indien daar niet voldoende ruimte voor is. Daarnaast wordt geadviseerd om drukte te vermijden. “Kies een route over brede wegen en fietspaden.” De KNWU kwam eind maart al met tips om op een verantwoorde manier in de buitenlucht te fietsen. Toen gold #RideSolo nog als belangrijkste advies.
Rondhakkende wielrenners in tijden van 'blijf thuis als het kan!' zijn natuurlijk funest voor de beelvorming qua handhaving maar het het zijn alle gezellige binnenonderonsjes waar de strakke aandacht nu naar uit dient te gaan.
Trouwens geen soortgenoot mogen zien die anders dan normaal reed, of het moet zo subtiel zijn geweest dat ik er niks van opmerken kon.
Je maakt mij niet wijs dat we met 1,5 meter buiten en binnen precies hetzelfde risico vermijden. Of dat we met warme of koude temperaturen precies dezelfde risico's lopen.
Steeds meer lees je conclusies uit onderzoeken dat de besmettingskans buiten echt zeer zeer laag is, ook op minder dan anderhalve meter. Terwijl we ook kunnen lezen dat in slecht geventileerde ruimtes de anderhalve meter nooit afdoende kan zijn. Hoe kan het dan dat we zo krampachtig blijven vasthouden aan de algemene 'anderhalf meter is heilig'-opvatting.
Ik begrijp alleen niet zo goed hoe het kan dat er nu niet iets meer informatie los komt over wat nu wél en wat nu geen verstandige keuzes zijn. Het blijft bij die heilige 1,5 meter, terwijl dus volgens mij steeds meer duidelijk aan het worden is dat die afstand nogal onderhevig is aan de omstandigheden.
Aangehouden op de grensovergang (Nederland dus terug in) wat we in België deden en of we even p.p. € 250,- cash wilden voldoen.
Ik zeg niet om het een of het ander meneer agent, maar de regels zijn toch versoepeld in België er mag toch weer gefietst worden.
Ja dat klopt alleen voor Belgen in België.
Dus een Belg mag alle routes dus ook door Nederland rijden, een Nederlander mag België niet in om diezelfde route als de Belg te rijden.
Uiteindelijk mochten we door zonder boete.
Fietsen met 4 vrienden is prima, ook op korte afstand is het in de praktijk bijna onmogelijk om een ander te besmetten op de fiets.
Wel Beter niet bij iemand in het wiel kruipen van iemand die je niet kent... (al doe ik dat voor korte tijd soms nog steeds, het bloed kruipt waar het niet gaan kan)
Het risico is een stuk groter als jij achter iemand fietst(niet voor de voorste) dan wanneer je gewoon naast elkaar fietst, dan kunnen ze nog zoveel willen ik kies toch echt voor mijn eigen veiligheid.
Sowieso wil ik die 1,5 meter vooral zien als een soort uitgangspunt, een waarschuwing. In sommige situaties is meer afstand waarschijnlijk zinvol (bv. binnen; face-to-face gesprek), maar in sommige (bv. naast elkaar fietsen of op de stoep iemand passeren) mag het ook wel eens minder zijn.
Ander ligt dat als je recht of schuin achter elkaar rijdt. Maar ik zal het eerlijk zeggen: ik maak me daar niet erg druk om.
Ik rijd nu vooral alleen of met z'n tweeën, meestal met dezelfde persoon. Vind wel dat je bij het passeren wat extra ruimte moet laten. Mensen zijn nog schrikachtiger dan normaal en je wilt geen mensen bang maken.
Vaak is het voornaamste argument dat het leuker is maar leuk dient voor dit soort dingen even op de laatste plaats te komen.
Groepen omgevingsgenieters van het type dat je tijdens stralende vrije dagen ontwaart zitten in een geheel andere wereld dan fanatieke wielrenners met veel verkeersverstand. Die zijn er lekker eens op uit en dromen weg bij de florerende bermpjes en het, in jouw geval, het pittoresk opdoemende middeleeuwse skylinetje van Deventer. Je kan die lui niet verwijten dat de hersencapaciteit daalt met de dagelijkse beslommeringen op level 2 en een heet zonnetje op de kop. Ik gun die mensen dat.
Het is aan de wielrenner om op dergelijke dagen op tijd (erg vroeg of juist rond etenstijd) te vertrekken mocht je de geijkte wegen willen pakken en zo niet alternatieve routes zonder die lui er op (altijd te vinden want meestal drentelen ze langs knooppunten) Pak als fanaat de handschoen op en kom zelf met de oplossing.
Lang geleden deze wijsheid opgedaan met een geplande route Middelburg Rotterdam die we na Neeltje Jans temidden van een onvoorstelbare stroom imbecielen op twee wielen robuust onderbraken met een alternatieve route via Ziekrikzee, Bruinisse, Ooltgensplaat, Strijen, Dordrecht. Sindsdien, drukte ? Wegwezen meteen.
'Wees.. geen.. stomkop..'
Oh? Hmmmmmm...
Maar enkelingen en duo’s kunnen er ook wat van. Als ik met mijn gezinnetje fiets, krijgen we nogal eens wat naar ons hoofd geslingerd. Ze zouden een bel en deze gebruiken verplicht moeten stellen voor racefietsers. We kunnen nu eenmaal niet constant achterom kijken of er zo’n egotripper aankomt.
Buiten is inderdaad het risico minder, maar ik heb vorige week (we reden keurig met z'n 4en) mijn maat voor mij er ook op moeten attenderen dat die neus nu leegsproeien niet het beste idee is, zeker niet als ik achter je rijd.
Van mij mag er eigenlijk voor eens en voor altijd een wet komen dat wielrenners een groep van maximaal 8 renners mogen vormen, indien meer dan alleen met vergunning motar en volg auto.
Ik ben het al jààren spuugzat van die groepen "club-rijders" die op zondagochtend élke verkeersregel aan hun laars lappen alsof het een militaire collone is (en zo hierboven te lezen ben ik niet de enige)
Hoe dan ook, wat er ook gebeurd altijd gewoon blijven lachen.
Wielrenners zijn licentiehouders die wedstrijden rijden en in functie daarvan trainen. Dat zijn er getalsmatig niet zoveel
Het veruit grootste deel van de krommesturenfietsers zijn geen wielrenners maar wielertoeristen en/of toerfietsers. Toerfietsers rijden meestal op het gemak met oog voor wat de omgeving voor schoons te bieden heeft. Wielertoeristen hebben daar nauwelijks oog voor en zijn vooral bezig met een vorm van presteren die niets voorstelt. Houden zich bezig met o.a. Strava-klassementen en gemiddeldes die in groep halen. Het asociale verkeersgedrag komt het meest voor in deze groep die wielrennertje spelen op de openbare weg.
Wat je niet moet doen is met Jan en alle man in een peleton gaan zitten.
Uit Corona-ervaring weet ik trouwens dat besmetting (voorafgaand aan symptomen) pas een werkelijk groot risico is bij meer dan 15 minuten binnen anderhalve meter. Iemand passeren zal dus meevallen. Een kwartier in zijn wiel hangen is risicovol.
Die 1,5 meter buiten is onzin, maar ben evenwel niet zeker hoe het precies zit met het zog bij fietsen. Als je in het wiel zit van een rochelend, met corona besmet persoon zou dat wel eens niet geheel zonder risico kunnen zijn. De kans daarop echter lijkt mij echter ook niet zo heel groot. Kortom, al die raadgevingen van de overheid voor kennisgeving aannemen.
Natuurlijk verder wel de gewone fatsoensnormen aanhouden en je gezonde verstand gebruiken. Als het kan hou je afstand, maar je hoeft absoluut niet in de stress te schieten of je een stomkop te voelen wanneer dat even niet kan.