Als we La Gazzetta dello Sport mogen geloven, wordt er in Italië opnieuw geschoven met de data van de monumenten. De UCI zou vrijdag bekendmaken dat Milaan-San Remo op 15 augustus wordt verreden. Opvallend: dat is tijdens het Critérium du Dauphiné.

Oorspronkelijk stond Milaan-San Remo op 8 augustus gepland, maar de Italiaanse instanties zagen liever de Ronde van Lombardije op deze datum doorgaan. De Primavera zou dan twee weken later worden verreden, op 22 augustus. Maar vandaag brengt La Gazzetta het nieuws dat Milaan-San Remo op zaterdag 15 augustus zal worden afgewerkt: tijdens het Critérium du Dauphiné (12-16 augustus).
Wel zou Milaan-San Remo pas rond 19.00 uur eindigen, om zo de overlapping met de Dauphiné te beperken voor het tv-publiek. De planning zou ruimte bieden voor het Italiaans kampioenschap, dat dan mogelijk in het weekend van 22 en 23 augustus wordt gehouden. Eerder stelde de UCI die data al expliciet voor om nationale kampioenschappen te organiseren. Vrijdag maakt de UCI de definitieve kalender bekend.
Mogelijke Italiaanse kalender
1 aug: Strade Bianche
5 aug: Milaan-Turijn
8 aug: Ronde van Lombardije
15 aug: Milaan-San Remo
18 aug: Giro dell’Emilia
20 aug: Gran Piemonte
22-23 aug: Italiaanse kampioenschappen
28 aug: Trofeo Matteotti
29 aug: Memorial Pantani
31 aug-4 september: Settimana Internazionale Coppi e Bartali
5 sep: GP Industria e Artigianato Larciano
7-14 sep: Tirreno-Adriatico
16 sep: Giro della Toscana
17 sep: Coppa Sabatini
20 sep: Giro dell’Appennino
22 sep: Regione Lombardia (enige wedstrijd Trittico Lombardo)
3-25 okt: Giro d’Italia
24 Reacties
Keuzes keuzes
Het is een heel jaar in 3 maanden plannen dus zullen er keuzes gemaakt moeten worden. Het is dit jaar even niet anders.
Zou mooi zijn, met dit programma is er vanaf 1 augustus op elke zaterdag een heerlijke koers tot mid-november
Benieuwd wat de keuze van WvA gaat zijn… San Remo of Dauphiné?
Dat wordt een slap bezette Dauphiné, natuurlijk kiezen de toppers voor MSR. Ik had het wel geweten als ik prof zou zijn geweest…
Tenzij je in voorbereiding bent op de Tour, dan weet ik het ook: 5 redelijke dagen aan wedstrijdtempo, of 1 dag aan wedstrijdtempo maar dan véél te lang voor het “begin” van het seizoen + kans op valpartijen door het nerveuze gedoe in een ééndagskoers.
Dauphine wordt sterk bezet. Klassementsrenners en sprinters tour kiezen hiervoor. De tourfavorieten hebben dit al bekend gemaakt.
Denk dat de Tour met verplichte voorbereiding Dauphiné in Ineos’ of JVs geval voorrang zal krijgen op Sanremo dat toch 6 maand later een nieuwe kans biedt.
Ik twijfel zelfs of een Alaphilippe, Benoot, Trentin, Naessen, Valverde, Kristoff of van Avermaat allen San Remo rijden I.p.v. Dauphine. Dit zal voor veel ploegen geen gemakkelijke keuze zijn.
Qua toppers zitten MSR en Dauphiné toch niet zo heel erg in elkaars vaarwater.
Klassementsrenners als Roglic, Quintana, Bernal, Lopez, Buchmann… gaan gewoon de Dauphiné rijden.
Sprinters als Bennett, Ewan, Viviani en types als Gilbert, Sagan, Vanderpoel… kiezen San-Remo.
Er is enkel een dilemma voor Alaphilippe, Valverde, Van Aert, Kwiatkowski… en dan ben ik niet zo zeker dat Sanremo aan het langste eind trekt, ik denk eerder van niet.
Alaphilippe ging normaal dit jaar toch MSR niet rijden.
Het zou vooral erg slecht nieuws zijn voor Nick Nuyens en zijn Dwars door het Hageland. Die had na de afgelasting van de WT wedstrijd in Londen 15 augustus ingepalmd en zat zich te verlekkeren op een sterk deelnemersveld, maar dat zou in dit scenario heel wat minder zijn.
Is vrijdag dan het definitieve “definitieve moment” of krijgen we nog 2 maanden aanpassingen* aan de kalender.
*aanpassingen als in verschuivingen, annuleringen kan ik in komen.
@harryjohan71
Nee nee die gaan echt wel Milaan-Sanremo rijden. Das namelijk een klassieker.
@Salambeej Heb je het artikel van Tom Steels al goed gelezen? Het is helemaal niet zeker dat Alaphilippe San Remo rijdt ipv Dauphine. Volgens hem is deze klassieker ondergeschikt aan de voorbereiding op de tour. Maar jij weet het vast beter dan Tom Steels.
@harryjohan71
Doe normaal. Ken er niet meer van dan Steels maar volg hem gewoon niet.
De gedachte dat types als Van Avermaet, Kristoff, Naesen, Trentin geen Milaan Sanremo zouden kunnen rijden op 15 augustus omdat ze anders de Tour niet zouden kunnen uitrijden is heel triestig. Een Tour waarin ze een microscopisch kleine kans op winst maken. Individueel en per ploeg.
Ik had alleen gezegd dat er renners/ploegen zijn die de voorkeur geven aan de Dauphine ipv San Remo. Dit heeft niets te maken met het wel of niet uitrijden van de tour, maar hoe de renners/ploegen zich willen voorbereiden op de tour. Het is dan ook niet zo dat een ieder in 1 keer switched naar San Remo. Dit geldt al niet voor DQS. Ook verwacht ik dat dit niet geldt voor Valverde. Voor AGR geldt dat de Dauphine en Tour belangrijker zijn dan San Remo. Het zou mij dan ook niets verbazen als Naessen de Dauphine moet rijden. Voor CCC geldt dat de ploeg zich in de picture moet rijden. Dit doe je vooral in de tour. Dus ook zij hebben er alle belang bij om zich zo goed mogelijk voor te bereiden op de tour door het rijden van Dauphine. Zeker als er ivm Corona nog wedstrijden wegvallen voor de Dauphine. In de Dauphine en de tour zijn meer kansen op ritwinst en publiciteit dan in San Remo. In San Remo kan maar 1 renner winnen.
Ik denk dat MSR met een relatief minder sterk veld aan zal vangen en daardoor kan het wel eens een heel open editie worden.
a ja, omdat ze nie met de beste knechten komen
Precies. De grootste motoren per ploeg zullen die Dauphiné moeten rijden en daarmee is meteen de kans voor aanvallers vergroot. Hup Gilbert. I
Ik denk dat alleen de teams die echt voor de klassiekers gaan, DQS en Lotto, voor MSR kiezen en de rest voor de Dauphine.
Wat leuk, alle RCS-koersen tijdens ASO-wedstrijden.
Ik zal ‘r eens een tv-ke bijkopen !
Prima actie om MSR om 19:00 te laten finishen van de koers hoef je echt alleen maar het laatste uur te zien. Vd Poel wordt zo waarschijnlijk wel een nog grotere favoriet
Schept kansen voor v d Poel.