Mikel Landa: “Uitslag Zwitserland niet van invloed op kopmanschap Tour”

dinsdag 12 juni 2018 om 11:09

foto: Sirotti

De prestaties van Mikel Landa en Nairo Quintana in de Ronde van Zwitserland worden nauwlettend gevolgd. Voor de Spanjaard en de Colombiaan van Movistar begint namelijk over 25 dagen met de Tour de France het hoofddoel, waar zij het kopmanschap delen met Alejandro Valverde. De Zwitserse rittenkoers zal echter het leiderschap van Movistar in de Tour niet bepalen, zegt Landa tegen Cyclingnews.


“Iedereen heeft het erover, maar ik denk dat het juist een voordeel is om drie kopmannen in de Tour te hebben”, zegt Landa, die momenteel zestiende staat in Zwitserland. “We gaan dat inzetten om de Tour te winnen. Ik denk zelfs dat het ons kracht geeft.”

De Spanjaard heeft er geen problemen mee als hij voor iemand anders moet werken als hij onverhoopt te maken krijgt met pech. “We rijden samen en proberen dat voordeel uit te buiten. Het kan lastig zijn om drie kopmannen te beschermen in plaats van één. Tegelijkertijd is dat ook een probleem voor de andere teams, want als we de eerste etappes ongeschonden doorkomen moeten zij ons dekken.”

Kasseien
Landa: “Ik heb de kasseienrit al verkend. Ik heb er nog nooit eerder op gekoerst en het is echt zwaar. We zijn er als ploeg naartoe gegaan om ze te bekijken. Het gaat echter niet alleen om de eerste week. Alledrie de weken zijn belangrijk, je mag nergens tijd verliezen als je wilt winnen.”

23 Reacties

Mathieu Moller 12 juni 2018 om 11:19

Weet zijn ploegleiding ook dat dit niets uitmaakt?
Ik hoop echt dat ze alle drie ongeschonden door de eerste etappes komen om in de bergen flink vuurwerk te maken.

josi 12 juni 2018 om 11:22

Een ploeg van 8 met 3 kopmannen blijft om problemen vragen, denk ik. Wat als 1 van de 3 lek rijdt in de ploegentijdrit of op de kasseien, wie wacht er dan op wie? Ik ben erg benieuwd naar het interne ploegenspel van Movistar tijdens de Tour.

tdcbolide 12 juni 2018 om 11:40

Iemand die gelooft dat Valverde de Tour gaat/kan winnen?

TrEb 12 juni 2018 om 11:47

Ik geloof wel dat Valverde de tour kan winnen…. maar dit jaar zal dat niet gebeuren lijkt mij aangezien hij op het WK top wil zijn.

sportfanaat 12 juni 2018 om 12:07

Één ding is zeker, deze tour gaat er geheid een hoop heisa zijn omtrent Movistar. Bij een demarrage van één van de kopmannen zal er heus wel een keer een andere kopman tijd verliezen. Die ploegmanager gaat overuren maken! Levert wel lekker het nodige drama op en kijkplezier.

Adrie Kuiper 12 juni 2018 om 12:09

Valvarde wint de Tour waarschijnlijk in 2021. Verder heel erg benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen met Movistar in de Tour, een paar dagen meekijken achter de schermen daar tijdens de Tour lijkt me reuze interessant.

Handige Harry 12 juni 2018 om 12:32

Na de kasseienrit is Valverde gewoon de kopman.

peewee1972 12 juni 2018 om 12:37

denk dat Valverde voor een paar ritoverwinningen probeert te gaan en verder hulp biedt aan Quintana en Landa, of zou zelfs dat er niet in zitten?

Panter 12 juni 2018 om 12:44

Valverde gaat niet als kopman naar de tour!! Hij rijdt in steun van landa en quintana. Zijn doel is het WK dit jaar!! Al die illusies over drie kopmannen!! Na de kasseirit gaan ze denk ik uitmaken of ze voor quintana of landa gaan rijden. Trouwens ik zie ze allebei niet als bedreiging voor froome. Dat zal eerder van porte of van nibali komen.

Jan Blokland 12 juni 2018 om 12:53

Ik denk dat Movistar best weleens een slimme zet kan gaan doen met drie kopmannen. Zij kunnen regelmatig één man in de aanval sturen. Vele malen zal dat mislukken omdat andere ploegen het niet zullen toelaten. Toch komt er een moment dat ze twijfelen en dan is de vogel (Quintana,Landa of Valverde) gevlogen.
En wie gaat er dan zorgen dat die vogel wordt teruggehaald. En als die dan wordt teruggehaald zou het best weleens kunnen dat de andere vogel gelijk weer gaat vliegen.
Het lijkt mij wel een leuk spel en spektakel verzekerd.
Maar er is één vereiste. Ze moeten wel eerst ongeschonden door de eerste negen etappes komen.

Col du Bramont 12 juni 2018 om 13:00

Valverde gaat met zijn 38 jaar gelukkig nooit meer een grote ronde winnen. In 2006 werd ie al nadrukkelijk genoemd in de Fuentes dopingzaak.
Uiteindelijk mocht ie vreemd genoeg, ook door de Spaanse justitie die te weinig deed zijn Vuelta zege behouden en kwam er met een relatief lichte straf en schorsing vanaf.

Een renner die zijn zonden op had moeten biechten, in plaats vd vermoorde onschuld te spelen en te zwijgen.
Een typische exponent vh EPO en bloeddoping tijdperk.

Jan Blokland 12 juni 2018 om 13:04

Ach @Col du Bramont, waarom toch steeds achterom kijken. Hij heeft zijn straf gehad en bekijk het wielrennen eens van de positieve kant. Valverde is gewoon een Kanjer. Ja, met een verleden zoals jij zegt. Maar die zijn er zoveel.

dumoman 12 juni 2018 om 13:07

Uitvallers tour op volgorde
1 Valverde
2 hopelijk niemand

sooike 12 juni 2018 om 13:10

@Col du Bramont
Voor “renners die hun zonden hadden moeten opbiechten in plaats van de vermoorde onschuld te spelen en te zwijgen” hoef je niet zo ver over de grens te gaan. Kijk maar eens goed wat er in eigen land nog rondfietst met plakband op hun lippen ! Nu zijn ze ploegleider, diredcteur sportief of ploegarts. Je mag zelf de kandidaten invullen !

Bobby Solo 12 juni 2018 om 13:40

Valverde krijgt een beschermde status, Lands en Quintana mogen het uitvechten waarna waarschijnlijk zal blijken dat Landa de grote uitdager is van Froome.

Geurt Harm 12 juni 2018 om 14:03

Valverde kan hem zeker winnen. Froome en Dumoulin gaan het niet doen, verwacht ik. Nibali, Aru, Bardet zie ik het niet doen. Porte, Quintana, Bernal zijn wellicht de favorieten.

Samlambeej 12 juni 2018 om 14:22

Valverde kan niet altijd meer mee in het hooggebergte en Landa zal op de cols vroeger aanvallen dan Quintana.

Wielrennertje 12 juni 2018 om 14:41

Valverde kan zeker een gooi doen naar podium. Ik zie het wel gebeuren dat Quintana en Landa het voor elkaar gaan verkloten en dat Valverde er dan als ouwe sluwe vos zijn slaatje eruit weet te slaan.

peewee1972 12 juni 2018 om 15:14

Voor een tourpoule is Valverde wel een renner die je punten op gaat leveren

inlinewout 12 juni 2018 om 15:53

@peewee Nou dat hebben we vorig jaar gezien ;-)
Zekerheidjes bestaan niet.

Sonsbach Allstars 12 juni 2018 om 17:09

Wat een interview. Zal vast ook weer iets zijn waar Landa achteraf spijt van krijgt…

Mwielerfan 12 juni 2018 om 22:52

Absurd dat je vind dat valverdes zege drie jaar na fuentes afgepakt zou moeten.
Hij is kopman maar niet hun belangrijkste klassement man. Als back-up gaat ie voor top 5-10, en zoekt naar ritzeges.

Zjoske 13 juni 2018 om 12:42

Landa heeft dit jaar in de E3 toch op kasseien gereden? Quote klopt dus niet.