Mikel Landa: “Ik zal volgende week beslissen over mijn toekomst”

zondag 28 juli 2019 om 09:17
Mikel Landa: “Ik zal volgende week beslissen over mijn toekomst”

foto: Cor Vos

Mikel Landa zal de 106e Tour de France beëindigen op een zesde plaats in het algemeen klassement. De renner van Movistar hoopte in Parijs op het podium te staan, maar de Spanjaard wist de verloren tijd niet meer goed te maken in de Alpen. “En toch heb ik ontzettend veel geleerd”, zo vertelt Landa, die volgende week zal beslissen over zijn sportieve toekomst.


Landa werd eerder dit jaar al vierde in de Giro d’Italia, maar ook in de Ronde van Frankrijk deed hij mee om het klassement. “Ik kwam naar de Tour om het podium te halen, maar ik verloor veel tijd door mijn val in de tiende etappe”, zo doelt Landa op de waaierrit naar Albi, waar hij meer dan twee minuten verloor op zijn directe concurrenten.

Landa probeerde in de Pyreneeën nog tijd goed te maken op rivalen als Egan Bernal, Geraint Thomas en Steven Kruijswijk, maar in de Alpen bleek hij niet meer in staat om aan te vallen. De coureur van Movistar moet na drie weken Tour dan ook genoegen nemen met een zesde plaats, op 4:23 van Tourwinnaar Bernal.

Over laatste bergrit: “Niemand had de benen om aan te vallen”
Ook in de laatste Alpenetappe zagen we geen echte aanval van Landa, al versnelde hij wel in de laatste kilometer. “Het was een hele zware dag, aangezien er een verstikkend tempo werd opgelegd vanaf de voet van de slotklim. Niemand had de benen om aan te vallen”, aldus Landa, de nummer drie van Val Thorens.

Vierde, zevende en nu zesde: het is voor Landa alweer de derde top 10-notering in de Tour sinds 2017. “Ik heb de afgelopen weken veel geleerd, wat me zal helpen voor volgend jaar.” Landa richt zich na de Tour op zijn sportieve toekomst. “Ik zal volgende week de knoop doorhakken.” De verwachting is dat hij zal koersen voor Bahrain Merida.

Dit artikel delen:

16 Reacties

Johnny7 28 juli 2019 om 09:27

Zonder pech (pech niet eens door hem veroorzaakt vaak) zou deze man al meerdere malen het podium hebben gehaald. Lijkt me verstandig bij Movistar te blijven waar hij een goede ondersteuning heeft. Daarnaast zullen ze daar ook wel twijfelen over de komst van Mas als kopman na zijn prestaties deze Tour. Quintana gaat weg en Valverde lijkt zich definitief niet meer als nummer 1 kopman op te stellen. Zou verstandig zijn om gewoon te verlengen.

vevie 28 juli 2019 om 09:45

Eigenlijk wel, ja. Lijkt me niet dat de ondersteuning bij Bahrein beter zal zijn dan bij Movistar. Hij zou zich op de Tour kunnen richten bij Movistar en de Giro en Vuelta volgend jaar voor Valverde en Mas kunnen laten. Zou zelfs Tour en Vuelta kunnen rijden, dan

Jowinho 28 juli 2019 om 10:10

Zou inderdaad de beste beslissing zijn, maar Landa staat niet bekend om zijn goede beslissingen.

krypton 28 juli 2019 om 10:19

Met het aanstaande vertrek van Quintana en Carapaz lijkt blijven me inderdaad echt de beste optie voor Landa. Je weet in ieder geval dat je een sterk team hebt met Amador, Soler etc.

Bazzz 28 juli 2019 om 10:25

En bij Movistar heb je renners die echt in dienst van jou staan en hiervoor door het vuur gaan.

wielrenner 28 juli 2019 om 11:01

En… bij movistar rijden ze op topfietsen!!!!!!

Brabander 28 juli 2019 om 11:03

Met alle bovenstaande reacties ben ik het eensch. Verbaas me wederom over de (eventueel dan) vreemde keuzes van Landa.

A.M.M. Jonkers 28 juli 2019 om 11:35

U heeft volkomen gelijk!

Jungle Man 28 juli 2019 om 11:03

Ben toch wel een fan van Landa geworden. Een renner die de aanval niet schuwt. enorm knap om 2 grandtours achter elkaar top 10 te rijden. Volgens mij de enige dit jaar uit de giro die dit flikt.
Hopelijk blijft ie bij Movistar.

nickdt 28 juli 2019 om 11:34

Ja, maar in beiden was die niet in topvorm leek het wel.

Maenhout 28 juli 2019 om 11:12

De echte strijd binnen dat team is om eerste van de Movistars te worden…

Panter 28 juli 2019 om 12:00

Ik zie hem niet vertrekken. Heb ook het gevoel dat hij momenteel een zeer goede band heeft opgebouwd met de sterkhouders in de team deze tour. Dat was vorig jaar toch anders. Heeft zeker de capaciteiten om de tour te winnen maar dan moet hij zeker op zijn gewicht letten en werken op zijn tijdrithouding. Lijkt alsof hij toch altijd wat te dik staat ook.

koos verrek 28 juli 2019 om 13:09

Zou oliedom zijn voor oliedollars te kieze

Polleke 28 juli 2019 om 13:34

De deal met Bahrein is al maanden rond…

Alto de angliru 28 juli 2019 om 14:25

Landa moet zich eens op 1 ronde focussen of de tour of de giro beide combineren is iets te moeilijk.

coenj 28 juli 2019 om 16:19

Ik zou kiezen voor een ploeg waar hij het tijdrijden onder de knie gaat krijgen. Is toch ook belangrijk wil je een grand tour winnen.