‘Mikel Landa heeft spijt van transfer naar Movistar’

Door , woensdag 16 mei 2018 om 11:42

foto: Movistar

De eerste transfergeruchten worden al de wereld ingeslingerd. Mikel Landa is de hoofdrolspeler in een van die verhalen. De Baskische klimmer heeft volgens TuttobiciWeb namelijk spijt van zijn transfer van Sky naar Movistar, waar hij de tweede viool moet spelen achter Nairo Quintana en Alejandro Valverde.


Volgens de berichten voelt Landa zich niet op zijn plek bij de Spaanse formatie, binnen een ploeg waar drie kopmannen de dienst uitmaken. Landa had zelf graag voor de roze trui gestreden in de Giro d’Italia, maar in plaats daarvan bereidt hij zich voor op de Tour de France, waar hij samen met Quintana, Valverde en het klimtalent Marc Soler gaat koersen.

‘Vinokourov wil Landa terughalen’
Een oude bekende lijkt uitkomst te bieden. Alexander Vinokourov bekijkt de mogelijkheid om Landa, die nog een doorlopend contract tot eind 2019 heeft, naar Astana te halen. Bij de Kazachstaanse ploeg reed de klimmer al in 2014 en 2015. In die periode werd hij derde in het eindklassement van de Giro. Naar verluidt zijn er meer ploegen in de markt voor Landa.

Dit artikel delen:

68 Reacties

KimJungPoels 16 mei 2018 om 11:45

Was natuurlijk ook super dom die overstap. Hij wil per se kopman zijn van het niveau dat zijn eigen programma volledig in handen heeft, dan waren er voor het seizoen 3 ploegen waar hij zeker niet naartoe moest gaan/moest blijven:

– Sky
– Movistar
– Mitchelton

Fast Freddy 16 mei 2018 om 11:45

Blijkbaar niet bijster intelligent, deze bask. Dit is toch precies wat hij kon verwachten. Het is in ieder geval geen ezel!

Stenalic 16 mei 2018 om 11:48

#FreeLanda

wielerfan95 16 mei 2018 om 11:50

Ik heb geen medelijden met Landa. Eerst verlaat hij Astana om voor eigen kans te willen rijden, kiest voor het geld en de knechtenrol bij Sky. Dat bevalt hem niet, omdat hij toch kopman wil zijn. Vervolgens gaat hij naar Movistar en klaagt hij dat hij niet de enige kopman is.

ghostwriter 16 mei 2018 om 11:51

Ik vind het wel erg makkelijk gezegd dat Landa dit had kunnen zien aankomen. Het was toch niet vreemd geweest als Landa deze Giro als kopman was uitgespeeld met Carapaz als zijn meesterknecht?

Arry1337 16 mei 2018 om 11:55

De vraag is wat voor afspraken en randvoorwaarden Landa in zijn contract heeft afgedwongen met het tekenen bij Movistar. Wat dat betreft denk ik dat hij vooral een nieuwe manager zou kunnen gebruiken, want die is hier telkens bij die nieuwe uitkoopsommen de lachende derde..

Bertvd 16 mei 2018 om 11:56

En zo gooit meneer toch 3 jaar van zijn carrière weg. (beetje overdreven, maar toch).

Als je écht kopman wil zijn, doe dan de Barguil move

LaurentJalabert 16 mei 2018 om 11:56

@ghostwriter. Wat een onzin. Daar maak je vooraf toch afspraken over? Hij had dit wel kunnen verwachten aangezien je dat in de contractonderhandelingen gewoon bespreekt. En als je dat niet doet… Sja, dan ben je zoals Snelle Fred zegt niet bijster intelligent.

elrio 16 mei 2018 om 11:57

Hij moet gewoon naar Roompot, weet ie zeker dat in elke wedstrijd waar ie start hij kopman is (behalve natuurlijk als Weening meerijdt want dan moet ie knechten voor hem).

Abdoe 16 mei 2018 om 11:58

Uiteraard is er meer aan de hand dan wat hier wordt gemeld, want anders had Landa nooit deze transfer gemaakt. Misschien is hem voorgehouden dat hij de Giro zou krijgen en is dat later ingetrokken.

rahimns 16 mei 2018 om 12:00

@ghostwriter toen deze overstap bekend werd gemaakt hier op WF waren bijna alle reacties van wat doet hij nou… hij gaat naar weer een ploeg die al 2 toprenners heeft en waar hij niet de absolute kopman zal zijn… iedereen zag dit aankomen behalve Landa zelf.

Muda 16 mei 2018 om 12:00

Of het zijn allemaal roddels….

wielrenner 16 mei 2018 om 12:01

We weten niet wat er beloofd is, ik lees dat men hem niet “bijster”intelligent vindt. Alsof de ploegleiding van de diverse ploegen zo intelligent zijn.Waarschijnlijker is dat Movistar hem van alles heeft beloofd om hem maar binnen te krijgen.

zeurwiggo 16 mei 2018 om 12:02

Wat wielerfan95 zegt.

Dit had toch iedereen kunnen zien aankomen?

Rikkert 16 mei 2018 om 12:06

Leuk dat iedereen dit gelijk als waarheid aanneemt.. Er worden zoveel dingen geschreven.
Ik schat Landa trouwens hoger in dan Quintana voor aankomende tour dus ik denk dat hij zich niet zo’n zorgen hoeft te maken.

kielabokki 16 mei 2018 om 12:06

Waarschijnlijk ook gekozen voor het geld. Can’t have your cake and eat it too.

oscaritoforlife 16 mei 2018 om 12:09

Ik zie een kans voor LTJ om het uitgebreide budget van Jumbo in te investeren. Een goede spanjaard die ook bij Sky en Astana wilde rijden, dus niet persé vast wil houden aan een spaanse ploeg om hem heen.

Ab Normaal 16 mei 2018 om 12:12

Landa wilde voor eigen kans gaan in de Tour.
Beetje gelul dus dat hij nu zegt dat ie voor de Giro wilde gaan.

Helemaal eens met wielerfan95 en rahimns.

Nibs 16 mei 2018 om 12:15

Niet de slimste thuis landa. Ga dan toch naar bahrain dan had je nu de plaats van pozzo gehad.
De suggesties zijn hier weer hilarisch roompot, tlj lol.
Bahrain is zijn enigste optie en iedereen in er heel tevreden en op niveau, ik verwacht dat hij dan ook naar daar verkast.

Samlambeej 16 mei 2018 om 12:17

Wacht even, dit wordt beweerd door “tuttobiciweb”, hallo?? Natuurlijk kon Landa naar om het even welke ploeg en heeft hij geanticipeerd op het stoppen van Valverde en het vertrek van Quintana na de ruzie (Tour 2017). Echter zijn de plooien gladgestreken tussen Movistar en Quintana(?), wie ik nog niet zo snel zie inpassen bij een andere ploeg. We zullen het dadelijk zien als ‘De Drietand’ ergens boven op een bergpas in een elite-groepje rijdt en wie er dan de kop neemt. Een beetje manager kan zoiets toch in een contractbepalingkje gieten.

Johnny7 16 mei 2018 om 12:19

Als dit waar is kan je dan gewoon stellen dat Landa echt de domste renner is uit het peleton. Dit wist je toch!!! Kom op zeg. Zelfs bij Sky had hij nog minder kopmannen voor zich gehad als hij zou zijn gebleven ben ik zeker van. Movistar was echt de enige ploeg waar hij niet heen moest gaan. Wat een gast!

HoofdIsVrij 16 mei 2018 om 12:21

Ga naar Katusha zou ik zeggen. Daar heb je naast Zakarin niemand die een fatsoenlijk klassement kan rijden.

Nibs 16 mei 2018 om 12:22

Quintana was malcoontent dat heeft hij heel duidelijk gemaakt in de pers. Landa zal dus op zijn plaats gezet zijn door het management die onder druk stond van quintana. Het moet zo ongeveer gelopen zijn denk ik

Grobbel 16 mei 2018 om 12:24

@Rikkert: eens. Er worden vrij harde meningen geuit over de vermeende domheid van Landa, maar ik zie nog niet echt bewijs dat het gerucht wel klopt.

Fritsie 16 mei 2018 om 12:26

pfff wat een renner. Trek zou deze man aan moeten trekken