Mike Teunissen wil het niet over Visma | Lease a Bike hebben: “Grote uitdaging bij XDS Astana”
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
woensdag 18 december 2024 om 19:50

Mike Teunissen wil het niet over Visma | Lease a Bike hebben: “Grote uitdaging bij XDS Astana”

Interview Vier maanden geleden was het een publiek geheim dat Mike Teunissen zou terugkeren bij Visma | Lease a Bike, maar om onduidelijke redenen ging er een streep door die transfer. De 32-jarige Limburger wil het er ook niet meer over hebben. “Dat is ook wel zo netjes naar mijn nieuwe ploeg, die alle vertrouwen in me hebben en dat wil ik graag terugbetalen”, vertelt de nieuwkomer bij het Chinees-Kazachse XDS Astana aan WielerFlits.

Dinsdagnamiddag ligt de lead out-man en klassiekerspecialist op de massagetafel in een voor hem nieuwe omgeving. Vier jaar geleden had hij niet gedacht ooit voor deze ploeg te rijden, maar niets blijkt minder waar. In de Spaanse zon probeert Teunissen de laatste weken om achter te laten wat is geweest en vooral vooruit te kijken naar 2025. Wel was er een kleine terugslag in november, toen hij wat ziek werd. “Met twee kleine mannen die thuis rondlopen, ben je helemaal vatbaar. Ik ontkwam er niet aan, met andere woorden. Al is november daar een prima tijd voor”, lacht de Limburger, die afgelopen zomer een groot aandeel had in het succes van Biniam Girmay.

De Eritreeër boekte namens Intermarché-Wanty drie ritzeges in de Tour de France en won het puntenklassement. Teunissen verzilverde die prestaties met een mooi contract bij Visma | Lease a Bike, maar om onduidelijke redenen – nog altijd – klapte de beklonken deal. “Wat ik daarover kan zeggen is dat ik niet zo heel veel zin heb om daar nu op in te gaan”, zucht hij. “Dan is dat straks de toon van heel het interview en dat vind ik niet netjes naar mijn nieuwe werkgever toe. Ik ben heel blij met het vertrouwen en enthousiasme dat is uitgesproken door de mensen van XDS Astana. Daar hecht ik veel waarde aan. Samen met hen kijk ik uit naar de toekomst. Ik zou het daarom fijn vinden om het over XDS Astana te hebben en niet over zaken uit het verleden.”

Hij koos heel bewust voor de uitdaging bij de ploeg van teammanager Aleksandr Vinokourov, terwijl hij ook langer bij Intermarché-Wanty kon blijven en interesse genoot van INEOS Grenadiers. “XDS Astana is een ploeg waar de druk op staat en waar een enorme uitdaging ligt. Maar ook eentje waar de middelen gegroeid zijn richting komend jaar. Niet alleen financieel, maar ook op sportief vlak zijn er enorme stappen gezet. Dat verhaal kon mij wel bekoren en daar zie ik een mooie kans in. Daar wilde ik wel mee instappen. Bovendien had ik zekerheid. INEOS Grenadiers had ook echt interesse, maar daar zat ik door de situatie met Tom Pidcock in de wachtkamer.”

Sprintproject zonder topper, maar met potentie
Teunissen blonk de laatste jaren uit in een rol als sprintaantrekker, maar een topspurter ontbreekt vooralsnog bij zijn nieuwe ploeg. “Ik kan in ieder geval een beetje sfeer en beleving toevoegen, dat lukt altijd wel”, grijnst hij. “Zonder gekheid: ik begin aan mijn elfde jaar als prof. Ik heb veel meegemaakt en alles ervaren, waardoor ik bepaalde ploegen daarmee kan helpen. Met Alberto Bettiol hebben we een sterke pion in het voorjaar. Daarachter vormen Davide Ballerini, Cees Bol en ik het blok voor de finale. Maar ook in sprinters Gleb Syritsa en Max Kanter zit nog wel de nodige marge. Hopelijk kan ik een steentje aan hen bijdragen om ze een betere spurter te maken.”

“Hoe we dat precies gaan doen, daarover is de ploegleiding nu nog een puzzel aan het leggen”, gaat Teunissen verder. “We hebben ook Matteo Malucelli, maar die gaat waarschijnlijk een ander programma afwerken. Het kan ook dat Cees weer wat meer sprints gaat doen. Voor mij verandert er in principe niets. Ik ben nog nooit een massasprinter geweest, dus ook hier zal ik de afmaker zo goed mogelijk proberen af te zetten. En ja, die topper had er wel bij gemogen. Aan de andere kant: een goede sprinttrein kan voor de spurter wel een wereld van verschil maken. Syritsa heeft die power wel, maar maakt nog niet altijd de goede keuzes. Misschien werkt dat juist heel goed.”

Is Teunissen-Syritsa straks de nieuwe gouden tandem? – foto: Cor Vos

Op hoofdlijnen weet de Limburger zijn programma ook al. “Weinig spectaculair. Ik begin eind januari in Valencia in die twee 1.1-koersen. Uiteindelijk draait het toch om het klassieke voorjaar. Daarna heb ik een break en doen wij redelijk veel relatief kleine koersen. Al moet ik zeggen dat die wedstrijden voor ons misschien nog wel belangrijker zijn dan WorldTour-koersen. Daar zullen we met veel jongens op puntenjacht gaan. En daarna al dan niet de Tour. Daar was ik de laatste jaren wel zeker van, dus dat is nu nieuw. Al moet ik zeggen: ik heb hem vijf keer gedaan en zeker zoals vorig jaar, dat is uniek. Maar als ik niet ga, dan ga ik er geen seconde slechter van slapen.”

In de WorldTour blijven héél ambitieus doel
Als gezegd is de uitdaging bij XDS Astana groot. Na twee slechte jaren in een cyclus van drie, is handhaving in de WorldTour voor de nieuwe periode (van 2026 tot en met 2028) mijlenver weg. Het gat met de veilige plek achttien (Cofidis) is voor nummer 21 XDS Astana een kleine 5.000 UCI-punten. “Ik voel me daar wel verantwoordelijk voor, want dit is nu mijn ploeg. Anderzijds kun je niet meer dan je best doen. Het is niet zo dat ik de laatste tien jaar minder hard mijn best deed. We proberen het op alle vlakken zo goed mogelijk aan te pakken en dan zien we het aan het einde van het jaar wel. Doelstelling moet zijn dat we in de WorldTour blijven, dan is ons jaar geslaagd.”

“Maar makkelijk is dat allerminst”, weet Teunissen. “Dat is een héél ambitieus doel, denk ik. Dat moeten we ook stellen. Maar het begint wel met ambitie. En er liggen ook wel kansen, met andere ploegen die aan het kwakkelen zijn. Dat terwijl wij echt wel een stap hebben gemaakt deze winter. Dus ja, het is erg ambities. Alleen het is ook niet onmogelijk. Het is in ieder geval geinig dat we hier nu met een Nederlandse delegatie van vijf man zitten. Het is fijn om een aantal jongens om je heen te hebben waar je Nederlands mee kan praten. Het laat ook zien dat iedereen welkom is.”

Teunissen kende een topzomer dankzij beslissend werk voor Girmay – foto: Cor Vos

Van Rysel-vibes bij nieuwe XDS-fiets (spreek uit als: Xi-de-sheng)
Bij zijn nieuwe ploeg is er sinds kort ook een Chinese hoofdsponsor aan boord, voor het eerst in het wielrennen. Teunissen heeft nog weinig van de invloeden gemerkt, behoudens een etentje op de avond na het afnemen van dit interview. “En we stappen iedere dag op een Chinese fiets. Wat ik daar direct op wil zeggen: onze carbonfabrikant fabriceert meerdere carbonframes die nu al in het WorldTour-peloton rondfietsen. Daar zet niemand twijfels bij van: ‘Oei, dat is een Chinees merk’. Nu staat er op onze fiets een Chinees logo en denkt iedereen: ‘Nou, als dat maar goed is’, weet je wel. XDS heeft de technologie en maakt weet-ik-hoeveel fietsen. Die zijn daar al jaren mee bezig.”

Hij heeft met andere woorden niets op de fiets aan te merken. Teunissen benadrukt dat hij dat objectief benadert. “Onze sponsor wil ook de markt opgaan in het buitenland. Ik neem aan dat ze sowieso de nodige kennis en expertise hebben, en dat ze met onze ploeg heel erg op de details gaan zitten. Mijn eerste conclusie was dat het dan geen slechte fiets kon zijn. Plus dat in principe de mogelijkheden voor finetunen ook onbeperkt zijn. Ik denk dat we heel snel nóg betere fietsen gaan krijgen, waardoor we met de allerbeste merken kunnen wedijveren. En ja, dat zegt natuurlijk altijd iedereen die een nieuwe fiets krijgt. Maar XDS’ verhaal klinkt plausibel, ik geloof er echt in.”

Net zoals Oliver Naesen dat vorig jaar bij Van Rysel had.



Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
16 Reacties
18-12-2024 10:21
Ondanks dat hij het niet wilde, besloot WF alsnog het in de titel te zetten. Hoop dat hij het goed gaat doen bij Astana.
    18-12-2024 10:44
    Tenenkrommend
    18-12-2024 11:01
    Haha, inderdaad. Eigenlijk wou WielerFlits het voornamelijk over VLAB hebben, dus het viel dik tegen toen Teunissen niet wou meewerken. Dan maar creatief omspringen met de titel moeten ze gedacht hebben.
    18-12-2024 11:02
    “Dan is dat straks de toon van heel het interview en dat vind ik niet netjes naar mijn nieuwe werkgever toe.”

    Wielerflits: Okee dan maken we dat de titel. Schamen jullie je dan echt niet? Komop zeg.
    18-12-2024 11:30
    Nee, natuurlijk schamen we ons niet. De passage Visma is hét gespreksonderwerp als je nu een interview met Teunissen doet. Dan kun je er niet omheen. Volgens mij hebben we het prima opgelost met de drie kleine passages die erin zitten.
    18-12-2024 11:39
    Eens Youri, Ik heb ook weleens kritiek op de sensatie koppen en artikel spam op wielerflits. Maar dit is niet zo'n geval. De titel is ook netjes in balans vind ik.
    De reden voor deze reacties is natuurlijk dat WF regelmatig wel iets teveel klikbate toepast en met 10 artikelen komt wanneer 2-3 goede artikelen veel beter zou zijn, en mensen daardoor nogal snel in deze reactie modus schieten.
    18-12-2024 12:14
    @Youri
    Het artikel + interview zijn uitstekend, en met die drie kleine passages inderdaad mooi gebalanceerd.
    Maar ik ben het wel met bovenstaande reageerders eens dat het geen goede keuze is om het item in de titel op te nemen, omwille van 3 redenen:
    * je gaat er mee in tegen de uitdrukkelijk uitgesproken wil van Teunissen om het er niet over te laten gaan
    * de titel van je artikel dekt de lading niet, want het gaat er ook nauwelijks over
    * veel mensen gaan zich idd de vraag stellen 'maar hoe zit dat nou met Visma?' - je zou ook perfect kunnen redeneren: die moeten maar het hele artikel lezen om te weten wat ie ervan zegt. Dat principe wordt bij tal van andere WF artikelen wél toegepast
    18-12-2024 14:19
    Eens met youri, wat een gezeur als je slow cycling news wilt 1 wat doe je hier dan 2 heb je niet nog wat kranten uit de tijd van hennie kuiper ligge n of 3 de muur lijkt me een goede tip
    18-12-2024 14:19
    @pois ze moeten dan wel weten dat ze het hele artikel moeten lezen, vandaar de titel
    19-12-2024 04:03
    Volledig mee eens dat deze vraag over visma gesteld moest worden. Echter daarbij wel de kanttekening dat hierover in de interviews met visma recent niets over voorbij is gekomen. Beetje vreemd.
18-12-2024 12:22
Hier eens met de journalistieke keuze van WIelerflits. Natuurlijk is dat de grote vraag. Tennissen had zich er beter vanaf kunnen maken door meer openheid te geven. Nu blijven de vragen. Hij had gewoon kunnen zeggen: "Visma besloot van de deal af te zien, dat is hun recht" of "we kwamen er niet uit financieel", als dat zo is.
18-12-2024 17:51
Zo zonde deze stap... had 'm graag bij Intermache zien blijven; ERG leuke ploeg!
18-12-2024 19:39
Leuk weetje over de onderhandelingen met Ineos. Dat vind ik eigenlijk het echte nieuws.
18-12-2024 23:35
Ik vind ook regelmatig aan de magere kant en soms niet onpartijdig qua journalistiek..,,zeker dat stuk over Lotto. Maar dit is gewoon terecht en zeer dom van Teunissen. Geef één keer het antwoord en je bent ervan af.
    19-12-2024 01:20
    Ik vind het erg netjes en heel verstandig van Teunissen. Hij zal er best zuur over zijn (geweest) dat er een mondeling akkoord was, maar dat de handtekeningen niet kwamen. En toch houdt hij het netjes waarbij hij ook denkt aan het belang van zijn nieuwe werkgever. Klasse!
19-12-2024 06:42
Hij lijkt echt als 2 druppels op de bassist van Limbopunkband ‘Ik remm niet voor Niermann’.

Reacties zijn gesloten.