Mick en Tim van Dijke verkiezen transfer naar Red Bull-BORA-hansgrohe boven Visma | Lease a Bike
Mick en Tim van Dijke vertrekken aan het einde van dit jaar bij Visma | Lease a Bike. Het Nederlandse WorldTeam deed wel een aanbod aan de Zeeuwse tweelingbroers, maar dat kon financieel niet opboksen tegen dat van andere formaties. Vanaf volgend seizoen rijden de Van Dijke’s voor Red Bull-BORA-hansgrohe, vertrouwen meerdere bronnen toe aan WielerFlits.
Er was veel interesse voor het wielerduo. Onder meer INEOS Grenadiers en Lidl-Trek waren in de markt voor de Van Dijke’s. Uiteindelijk is de keuze van beide broers gevallen op Red Bull-BORA-hansgrohe, het Duitse team van mede-eigenaar Ralph Denk. Daar komen ze met performance coach Marc Lamberts een oude bekende tegen. De Belg was tot voor dit seizoen jarenlang in dienst bij wat nu Visma | Lease a Bike is. Hij maakte mee de overstap met – ook al een bekende voor de broers – Primož Roglič, die eind 2023 zijn doorlopende contract bij YellowB inleverde.
Mick en Tim van Dijke kiezen voor de Duitse formatie, omdat ze daar meer vrijheid hebben in de voorjaarskern. Tot een paar jaar geleden behoorde BORA-hansgrohe tot de topploegen in de klassiekers, met drievoudig wereldkampioen Peter Sagan als uithangbord. Het afgelopen voorjaar kwamen de Duitsers er echter niet aan te pas. Jordi Meeus en Danny van Poppel sprintten wel naar derde plekken in respectievelijk Gent-Wevelgem en Brugge-De Panne, maar tijdens de grote afspraken gaf BORA-hansgrohe niet thuis. Daar hadden ze de renners dan ook niet voor.
Bij Visma | Lease a Bike maakten de twee broers onderdeel uit van de voorjaarskern. Maar met kleppers als Wout van Aert, Dylan van Baarle en Christophe Laporte voor zich, waren eigen kansen nihil. De snelle Tim van Dijke pakte die in Parijs-Roubaix overigens wel. Hij werd aanvankelijk achtste, maar reed onreglementair over het middenterrein van de wielerbaan. Daardoor werd hij teruggezet naar plek zestien. De paar minuten oudere Mick kende een ijzersterk eerste profjaar (2021-2022), maar kreeg de laatste twee seizoenen veel af te rekenen met pech.
Red Bull geeft vleugels
De laatste twee seizoenen groeide het Duitse team meer en meer uit tot een ploeg voor de grote rondes. Met succes: twee jaar geleden won Jai Hindley de Giro d’Italia. Over een aantal weken moeten hij en Aleksandr Vlasov ervoor zorgen dat kopman Roglič ook de Tour aan het palmares van de ploeg toevoegt. La Grande Boucle is overigens de eerste wedstrijd in het nieuwe shirt, want over twee weken zal de nieuwe hoofdsponsor Red Bull op de shirt verschijnen. Sinds die deal eind januari werd bekrachtigd, toonde het team zich uitermate bedrijvig op de transfermarkt.
Ondanks de kapitaalinjectie van het bedrijf achter het bekende energiedrankje, blijven écht grote investeringen tot nu toe uit. Zo werd Jasper Philipsen door Denk in een eerder stadium te duur bevonden. Met Meeus en ook Sam Welsford zijn er twee snelle mannen aan boord, maar een echte topsprinter ontbreekt nog binnen de selectie. Die lijkt er vooralsnog ook niet te komen. Desondanks heeft Red Bull wel alle mogelijkheden om de ploeg naar hun hand te zetten. Van de huidige 29 renners zitten er vijftien bij die eind dit jaar over een aflopend contract beschikken.
Achter de schermen zijn de Duitsers druk bezig met het opzetten van een nieuwe klassiekerkern. Voorjaarsrevelatie Laurence Pithie bereikte al een akkoord nog voor Groupama-FDJ hem voor zijn sterke klassiekercampagne kon belonen en ook Spaans kampioen Oier Lazkano is volgend jaar in een Red Bull-BORA-hansgrohe-shirt te zien. Zij zullen samen met de broers Van Dijke het speerpunt vormen in de nieuw te bouwen voorjaarskern. Allemaal nieuwe renners bij een nieuwe ploeg, die op nul beginnen. Met andere woorden: alle vier starten ze met gelijke kansen in 2025.

Het podium na het NK U23 2021: Tim in het rood-wit-blauw, zilver voor Mick – foto: Cor Vos
Tratnik en Pellizzari
Goed materiaal, een sterke financiële basis en zekerheid voor de toekomst maken Red Bull-BORA-hansgrohe een gewilde ploeg onder renners. De laatste weken slaagden ze er al in om de aflopende verbintenissen van Hindley en Vlasov te verlengen en naast de reeds genoemde vier renners voor het voorjaar, heeft de Duitse ploeg ook Giro d’Italia-revelatie Giulio Pellizzari en Omloop Het Nieuwsblad-winnaar Jan Tratnik verleid tot een akkoord. Die laatste zal echter voornamelijk met boezemvriend Roglič op pad gaan en zich niet op de klassiekers focussen.
Tegenover al die nieuwe namen, staat ook het vertrek van tenminste twee coureurs. Emanuel Buchmann zoekt andere oorden op, nadat hij sinds de Giro d’Italia in onmin met de ploegleiding leeft. De Duits kampioen hoort bij het meubilair van de ploeg, maar werd tegen zijn wil in zestien dagen voor de start buiten de Giro-selectie gelaten ondanks een maandenlange voorbereiding. Hij geniet de interesse van verschillende topteams. Ook Sergio Higuita is een kind van de rekening. De Colombiaanse puncheur begon in 2022 veel belovend aan zijn Duitse avontuur, maar kon dat de laatste twee seizoenen niet herhalen. Hoe zijn kaarten op tafel liggen, is nu nog onduidelijk.
Ik vind het enorm jammer dat de broers vertrekken maar het is hun goed recht om verder te kijken. Voor wat betreft Visma Lab zijn er met Zingle ( aankoop die Denk eigenlijk had moeten doen) en Campenaerts nu 26 renners op papier voor 2025. Als ik met potlood dan nog Yates invul is er ruimte voor 3 maar waarschijnlijker 2 extra namen. Speculeren maar!
En ik vind het wel een mooie transfer gezien vanuit het perspectief, dat de grote ploegen meestal jong talent weghaalt bij de kleine ploegen en nu is Bora geen kleine, maar Visma is wel een grote. Dat mag vaker gebeuren, zodat het (grote) talent niet bij alleen bij een paar ploegen zit.
weet niet of jullie dan hebben gezien wie er 8e nadat van dijke werd teruggezet en dus gewoon in hetzelfde groepje zat.
De focus op nationaliteit voor grote ploegen is toch meer iets van vroeger denk ik. Als je nu een van de beste ploegen wilt zijn, dan moet je de beste renners hebben, dan maakt nationaliteit niet veel uit. Bovendien hebben de topploegen allemaal grote budgetten, die er waarschijnlijk in zijn gepompt voor internationale bekendheid, voor nationale bekendheid hoef je geen grote ploeg te sponsoren, dat kan best wat kleiner.
Ga maar eens na: Hoeveel % van de renners zijn van 'eigen' nationaliteit bij UAE/Visma/INEOS/Soudal/BORA/Lidl/Alpecin? Meestal minder dan de helft. En hoeveel % van de kopmannen van die ploegen heeft de 'eigen' nationaliteit? Nog een stuk minder. Dit geldt tegenwoordig voor bijna alle niet Belgische/Franse ploegen, die nog wel eens teams hebben met een sterke focus (Lotto voor België bv. Franse teams zijn hier écht een uitzondering in). Zelfs Movistar is nog maar 50% Spaans qua renners.
Als zij daar de speerpunten voor het voorjaar gaan zijn opent dat ook nieuwe carrièreperspectieven. Of Bora een gouden zet doet zal de tijd leren. Een echte wereldtopper a la Wout hebben ze nog niet voor het klassieke werk, laat staan een allrounder. Dat Nederlandse dna geleuter kan linea recta de prullenbak in. VLab is al jaren geen echte Nlse ploeg meer.